Kirjoittaja Aihe: 308 - Ohjauskulmien arvot ja niiden vertailu eri mittauskertojen välillä  (Luettu 8657 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Auto: 308 SW GT 2.0 BlueHdi 180 A, vm. 2015

Käytin autoni tänään kolmannen kerran ohjauskulmien tarkastuksessa ja säädössä. Ensimmäinen kerta oli merkkiliikkeessä sen jälkeen, kun vasen eturengas kului pilalle sisäsivustaan. Keväällä käytin uudelleen yleiskolarikorjaamolla uusien kesärenkaiden hankinnan jälkeen ja nyt tänään kolmannen kerran etujousien ja alatukivarsien vaihdon vuoksi V-alkuisen rengasketjun liikkeessä. Jokaisella kerralla löytynyt säädettävää aurauksesta, muuta ei ilmeisesti edes pysty säätämään. Vertailin noita kolmea eri mittausraporttia ja ensinnäkin pisti silmään, kun kaikissa on ohjearvot toisistaan poikkeavat. Lisäksi keskimmäisessä on aurausta säädetty miinukselle, kuin muissa on plussalla.  Voiko näitä edes verrata keskenään ja osaako joku sanoa, mikä näistä olisi lähempänä oikeaa ko. autolle? Tietäisi ensi kerralla käyttää sitten samaa lafkaa.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 830
Mikset vienyt ess autotaloon. Siellä uusin ja paras pyöränkulmien säätölaite.
Peugeot 3008 hybrid

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 216
Vasemman puoleisen lapun arvot täsmäävät tietoihin jotka joskus otin vastaavalle autolleni Service Boksista. Huom. Ohjearvot auraukselle muuttuu maavaran funktiona, 140 mm maavaralle se on tuon 0° 12'.

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 247
Mikset vienyt ess autotaloon. Siellä uusin ja paras pyöränkulmien säätölaite.

On meitä muitakin kylässä..

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 552
Se uusin ja paras ei auta jos niitä laitteita ei käytetä oikein.

pwr-

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 257
Mulla sama että ei pysy kohdallaan, kolme vai neljä kertaa säädetty tänä vuonna.
Onks jonkulla varmaa tietoa mistä tämä johtuu ja mikä osa on vaihtokunnossa?
Nykyinen: Peugeot 308 sw GT-LINE 2016
Ex: Peugeot 307sw Premium Plus -07,
Peugeot 307 xr -01, vw golf -97

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 869
Ensimmäinen lappu näyttää järkeviä arvoja, toisessa auraus yllättäen harituksella, korjattu oikeaksi. Kolmannessa taas ollut olevinaan harituksella, joka korjattu. Ei ne renkaat yht'äkkiä molemmat voi haritukselle kääntyä, käy pyytämässä että kalibroivat laitteensa ja mittaavat uudestaan.
Luultavasti sitikkapuoskari osaa hoitaa homman kerralla maaliin.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Mikset vienyt ess autotaloon. Siellä uusin ja paras pyöränkulmien säätölaite.

330 km välimatkaa. Ehtii jo renkaat kulua, jos kulmat pahasti pielessä.  ;D
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Mulla sama että ei pysy kohdallaan, kolme vai neljä kertaa säädetty tänä vuonna.
Onks jonkulla varmaa tietoa mistä tämä johtuu ja mikä osa on vaihtokunnossa?

Mulla oli varmaan keskimmäisessä säädössä jo etutukivarren puslat huonossa hapessa, vaikka ei säätäjä mitään puhunut. Nyt tässä viimeisimmässä eivät suostuneet säätämään ennenkuin puslat oli vaihdettu molemmin puolin. Eli voisiko sullakin olla puslissa väljää ja antaa siten joka mittauksella aina säädettävää? 127 tkm ajettu tolla mun biilillä.

Vaihdoin koko tukivarret puslineen, kun suht edulliset tarvikkeena: ~40€ kpl Lemförder tuotteena.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 552
Ensimmäinen lappu näyttää järkeviä arvoja, toisessa auraus yllättäen harituksella, korjattu oikeaksi. Kolmannessa taas ollut olevinaan harituksella, joka korjattu. Ei ne renkaat yht'äkkiä molemmat voi haritukselle kääntyä, käy pyytämässä että kalibroivat laitteensa ja mittaavat uudestaan.
Luultavasti sitikkapuoskari osaa hoitaa homman kerralla maaliin.
eikös tuossa toisessa lapussa niitä ole käännetty kahta kauheemmalle haritukselle.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 280
  • ajossa: 407 Coupé, Boxer, iVTEC
Se uusin ja paras ei auta jos niitä laitteita ei käytetä oikein.

Se on just näin. Tuttu korjaamon pitäjä, joka on jo lopettelemassa, ei tuijota orjallisesti tehtaan arvoja, kun ymmärtää mitä on tekemässä. Koeajaa vielä lopuksi ja säätää tarvittaessa koeajon jälkeenkin.
Boxeri oli liian leveä kameroille, säädettiin tangon avulla hallin lattialla, hyvä tuli siitäkin.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307 SW...

pwr-

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 257
Mulla oli varmaan keskimmäisessä säädössä jo etutukivarren puslat huonossa hapessa, vaikka ei säätäjä mitään puhunut. Nyt tässä viimeisimmässä eivät suostuneet säätämään ennenkuin puslat oli vaihdettu molemmin puolin. Eli voisiko sullakin olla puslissa väljää ja antaa siten joka mittauksella aina säädettävää? 127 tkm ajettu tolla mun biilillä.

Vaihdoin koko tukivarret puslineen, kun suht edulliset tarvikkeena: ~40€ kpl Lemförder tuotteena.

Täytyy nuo tarkistaa, kiitti vinkistä   8)
Nykyinen: Peugeot 308 sw GT-LINE 2016
Ex: Peugeot 307sw Premium Plus -07,
Peugeot 307 xr -01, vw golf -97

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 869
eikös tuossa toisessa lapussa niitä ole käännetty kahta kauheemmalle haritukselle.
Niinpä onkin, toisessa näyttäisi nuo ohjearvot olevan pielessä ja säädetty vielä enemmän pieleen, joka kolmannessa paikassa taas korjattu.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 552
Niinpä onkin, toisessa näyttäisi nuo ohjearvot olevan pielessä ja säädetty vielä enemmän pieleen, joka kolmannessa paikassa taas korjattu.
mutta vaikka toisessa paikassa on ollut haritusta on kolmannessa paikassa ollut kokonaisauraus aurauksen puolella. Se on niin helppo tehdä säädössä virheitä että ei moni uskokaan.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 869
Siihen ei tarvita kuin kiristää viimeisen säädön jälkeen raidetangon mutterit, jolloin auraus menee heti pieleen. Kiristyksen jälkeen olisi vielä mitattava uudestaan.