Kirjoittaja Aihe: 3008 - Hybrid Rangen pituus  (Luettu 17935 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 638
Vs: 3008 - Hybrid Rangen pituus
« Vastaus #120 : 11.07.2023, 22:37:41 »
Nyt lienee mennyt akku ja bensamittarit ristiin.  :D Tällä hetkellä uusimmat psa hybridit menee n. 56 km latauksella.

Nuo km-lukemat ovat wltp-sykliin perustuvaa eli siinä iso ero.
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 247
Vs: 3008 - Hybrid Rangen pituus
« Vastaus #121 : 11.07.2023, 23:21:31 »
No minä ajan joka päivä käytännössä moisella. Paras ollut 52 km samalla latauksella. Eilen 44 km.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 432
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Hybrid Rangen pituus
« Vastaus #122 : 12.07.2023, 06:51:19 »
Nyt lienee mennyt akku ja bensamittarit ristiin.  :D Tällä hetkellä uusimmat psa hybridit menee n. 56 km latauksella.

Ei ole, olen nähnyt kuvan mittaristosta, tiedän hyvinkin tarkkaan miten toi on ajettu, kerroin lähes kaiken edellisessä viestissä. Mulla range keikkuu näillä keleillä normi ajossa 56-64 km välillä. Noille uusimmille 225 ja 300 malleille luvataan wltpn mukaan 66 km, vanhemmat tais olla 58-59 km.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 177
  • 508 GT-Line 225
Vs: 3008 - Hybrid Rangen pituus
« Vastaus #123 : 12.07.2023, 07:38:30 »
Hyvää dataa. Uuden aikakauden mallit tähtäävät 100 km tietämille, joka kääntää hankinnan sähköauton sijaan hybridiin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 432
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Hybrid Rangen pituus
« Vastaus #124 : 12.07.2023, 08:53:11 »
Eiks jossain ollu just juttua että jossain hybridissä akku riittää 200 km ajoon  ;D Kyllä toi 100 km alkaa olla monessa lähellä. Vanhan ja uuden 3008 Hybridin erona on 225 ja 300 mallien kohdalla akun teho, vanhassa 13,2 kWh ja 14,4 uudessa, pl 180 malli jossa akku 12,4 kWh, vanhaa löytyy vielä ajamattomana varastosta, käytännössä seisonut siellä vuoden, uudempaakin on varastossa, hinta vaan sitten karannut eri kympille.

Mutta joo, akkua kasvattamalla ei hyöty ole läheskään yhtä suuri kuin kulutusta pienentämällä, kulutuksen pienentäminen lähtee 70-80 prosenttisesti ajotavoista, itse auto vaikuttaa lopulta aika vähän.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

LeoL

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: 3008 - Hybrid Rangen pituus
« Vastaus #125 : 12.07.2023, 10:26:57 »
Hyvää dataa. Uuden aikakauden mallit tähtäävät 100 km tietämille, joka kääntää hankinnan sähköauton sijaan hybridiin.
Jos päivittäinen ajotarve on alle 100 km, jonka pääsee hybridillä sähköisesti, niin saman pääsee sähköautollakin. Mikä hyöty siitä turhan panttina olevasta polttomoottorista on?
Maantiellä uudemmat sähköautot vetelevät yli 500 km lataamatta kesäkeleillä. Riittää valtaosalle.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 432
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Hybrid Rangen pituus
« Vastaus #126 : 12.07.2023, 10:38:41 »
Se on kyllä totta että jossain määrin on turhaa kuljettaa sitä polttomoottoria ja bensaa mukana, siitä tulee kuitenkin joku 300-400 kg ylimääräistä painoa. Tossa järkeä tai ei keskustelussa on kuitenkin kyse keskiarvoista ja useimmille riittää, sehän ei tarkoita sitä että kaikille, mites ne joille ei riitä? Jokainen ostaa autonsa yleensä tarpeittensa mukaan, silloin on hyvä olla vähän valinnan varaa. Muistelen että Toyota ja Volvo ainakin ovat kasvattaneet hybridien akkuja, noilla taisi päästä jo 80-100 km kesällä, talvella sitten ei. BYD tekee myös hybridiä jolla pääsee 200 km yhdellä latauksella. Pösöllä on myös kasvatettu joidenkin Hybrid mallien akkuja, WLTP ranget ovat kuitenkin vielä kaukana tuosta lähemmäksi 100 km matkasta. Jossain määrin itselle sopisi kyllä paremmin se 1,2 kWh suuremmalla akulla oleva malli, ei tarvitsisi normi ajoissa käytännössä latailla asiointi latauksessa juurikaan.

Ongelmahan käytännössä on se että useimmilla on vain yksi auto ja sen mitoitus on vähän hankala, lopulta ajetaan 90 % ajasta yksin, tilaa on viidelle, päivittäiset ajot on 40 km mutta joskus pitää päästä 500 km matkoja, 99% ajasta pärjäisi etu tai takavetoisella, mutta joskus tarvitsee nelivetoa, sähköautolla pärjäisi 90% ajasta mutta peräkärryä varten pitäisi olla erikseen auto  ;D Tiedän muilta merkeiltä löyty, kiitos vinkistä, mutta en ole kiinnostunut. 
« Viimeksi muokattu: 12.07.2023, 10:52:00 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

LeoL

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: 3008 - Hybrid Rangen pituus
« Vastaus #127 : 12.07.2023, 11:38:57 »
Jos päivittäinen ajotarve on alle 100 km, jonka pääsee hybridillä sähköisesti, niin saman pääsee sähköautollakin. Mikä hyöty siitä turhan panttina olevasta polttomoottorista on?
Maantiellä uudemmat sähköautot vetelevät yli 500 km lataamatta kesäkeleillä. Riittää valtaosalle.
Itse asiassa "uuden aikakauden" sähköautomallit tähtäävät 1000 km tietämille. Eikä akustokaan ole suhteessa rangeen merkittävästi suurempi.
Sekö, mikä hybridin pienemmällä akulla saavutettaisiin, korvattaisiin polttomoottorilla, sen jatkuvalla polttoaineen ja öljyn tarpeella sekä jatkuvilla päästöillä?
On aivan sama, alittaako sähköauto kokonaispäästöissäkin hybridin/polttomoottoriauton jollakin tietyllä km-lukemalla, jossakin vaihessa se tekee sen joka tapauksessa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 432
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Hybrid Rangen pituus
« Vastaus #128 : 13.07.2023, 08:55:19 »
Ei ole, olen nähnyt kuvan mittaristosta, tiedän hyvinkin tarkkaan miten toi on ajettu, kerroin lähes kaiken edellisessä viestissä. Mulla range keikkuu näillä keleillä normi ajossa 56-64 km välillä. Noille uusimmille 225 ja 300 malleille luvataan wltpn mukaan 66 km, vanhemmat tais olla 58-59 km.

Tiedän miten sillä ajetaan mutta sitä en tiennyt että noi yli 100 km ranget ilmestyy matka-ajossa kun ajetaan polttomoottorilla ja sen päälle laitetaan lataukseen. Eli sinne 70 km korviin asti range muodostuu tuolla reseptillä mitä esitin, mutta yli menevät alkaa olla jonkun softa bugin tuotosta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 638
Vs: 3008 - Hybrid Rangen pituus
« Vastaus #129 : 22.11.2023, 22:56:59 »
Laitetaas tähän ketjuun sisarmerkin takaisinkutsu joka voi liittyä rangen pituuteen.

https://www.caradisiac.com/ds-automobiles-rappelle-pres-de-15-000-ds-7-crossback-205704.htm

" DS Automobiles -verkosto on siis vastuussa uuden akunvalvontaohjelmiston asentamisesta. Samalla tarkistetaan jälkimmäisen kunto ja jos se osoittautuu vialliseksi, se myös vaihdetaan. Näiden ajoneuvojen immobilisointiaika vaihtelee siksi suuresti. Merkki ilmoittaa 25 minuutista 4 tuntiin BMS:n (Battery Management System) uudelleenohjelmointiin tarvittavan interventioajan, johon lisätään 6-9 tuntia lisätyötä, jos vetoakku on vaihdettava. "

Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 432
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Hybrid Rangen pituus
« Vastaus #130 : 23.11.2023, 05:56:09 »
Sen edellisen sw päivityksen jälkeen laitos on näyttänyt latausajan väärin, 1-2 tuntia puuttuu ennusteesta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - Hybrid Rangen pituus
« Vastaus #131 : 23.11.2023, 08:35:34 »
Laitetaas tähän ketjuun sisarmerkin takaisinkutsu joka voi liittyä rangen pituuteen.

https://www.caradisiac.com/ds-automobiles-rappelle-pres-de-15-000-ds-7-crossback-205704.htm

" DS Automobiles -verkosto on siis vastuussa uuden akunvalvontaohjelmiston asentamisesta. Samalla tarkistetaan jälkimmäisen kunto ja jos se osoittautuu vialliseksi, se myös vaihdetaan. Näiden ajoneuvojen immobilisointiaika vaihtelee siksi suuresti. Merkki ilmoittaa 25 minuutista 4 tuntiin BMS:n (Battery Management System) uudelleenohjelmointiin tarvittavan interventioajan, johon lisätään 6-9 tuntia lisätyötä, jos vetoakku on vaihdettava. "



Tämä liittynee hybridiakusto ongelmaan joita on kaikilla PSA-merkeillä jotka käyttävät samoja hybridijärjestelmiä. Nämä ongelmat alkoivat kun ajoneuvoihin tehtiin järjestelmäpäivitys.
Uudessa järjestelmässä vikadiagnostiikka huomattavasti tarkempi kuin vanhassa ja ajoneuvot menevät erittäin herkästi vikatilaan.
Itse juurisyy on ollut hybridiakuston puutteellinen kosteussuojaus joka on saattanut aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia ja järjestelmäpäivityksen tehtävä on ollut havaita nämä ongelmat riittävän ajoissa.