Kirjoittaja Aihe: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista  (Luettu 2278 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 748
Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« : 18.04.2022, 16:38:55 »
Jaettu latausasema keskustelusta

Se takaisinmaksu alkaa tietty vasta sen jälkeen, kun auton kalliimpi hankintahinta on ensin maksettu takaisin. Riippuu tietty mihin vertaa, että kuinka paljon kalliimpi. Takaisinmaksun kilometrimääräkin on kovasti riippuvainen ajoprofiilista. Jos matkat on muutaman kilometrin taajamapätkiä, niin että yleensä riittää pelkkä sähkö päivän ajoihin, niin investointi maksaa itsensä takaisin hyvinkin nopeasti. Jos sen sijaan ajetaan pitkää siivua maantietä, niin 3008 hybridin säästö verrattuna puretechiin on kyllä siinä ja siinä.

Vertailulenkin heitin 3008 Hybrid4:llä ja meidän 3008 Puretech 130:llä. Pelkkää matka-ajoa 240 km, siitä 20 km kahdessa hiljaisessa kylätaajamassa, 80 km maantietä satasen rajoituksella ja loput moottoritietä 120 rajoituksella. Maantie- ja moottoritieosuudet vakkarin kanssa ajaen, ei juurikaan muuta liikennettä eli sai pitää oman nopeuden. Ihan saman ne molemmat kulutti eli tuollaiseen ajoon siitä hybridistä ei ollut mitään hyötyä, eikä. hintaero tulisi ikinä kuitatuksi.


Minä pääsin 350km matkan 3008 hybridillä 4.8 l/100km. Ajonopeudet 65/90/105/125km/h. Juju on siinä, että laitetaan naviin osoite. Auto optimoi akun käytön sille matkalle. Navin äänen voi laittaa pois.

Toinen reissu 360km meni kulutuksella 3.6l/100km. Ajonopeus 90km/h
« Viimeksi muokattu: 19.04.2022, 06:25:04 kirjoittanut SamiK »
Peugeot 3008 hybrid

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 447
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #1 : 19.04.2022, 10:33:24 »
Vaikka on off-topic, rohkenen mainita itseä ainakin kiinnostavan ”havainnon” kun olen näitä ”hybridi-vai-sähkö vai...” -ajatuksia päässäni ennenaikaisesti pyöritellyt (kun aina pitää olla jokin aivopähkinä päässä pyörähtelemässä).
Vkl kävin pk-seudulta Kotkassa 508 2.0 blue-hodarilla ja 300km edestakaisin sujui auton mittarista luettuna 4.6 kulutuksella, motarilla 110 mittarissa.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 207
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #2 : 19.04.2022, 11:06:19 »
Tuttu vaihtoi Outlander phevin 5008 dieseliin, kun mitsu vei käytännössä 8 ltr. satkulle vaikka ilmoitettu wltp kulutus muistaakseni 1.6 ltr. satkulle. Työmatka-ajoa yli 200 kilsaa päivässä. Pösällä kuulemma pääsee 4 ltr. satkulle.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #3 : 30.05.2024, 16:17:24 »
Ihan mielenkiinnosta aiheeseen, millasia kulutuslukemia auton ajotietokone näyttää yleensä matkan päätteeksi kun olet ajanut pelkällä sähköllä? Kuinka paljon akkuun menee energiaa yksikkönä kW?

Lähinnä siinä mielessä että kulutuksen pitäisi olla luokkaa 28-29 kWh/100 että tuo 38 km range vastaisi  akun 11 kW nettokapasiteettia.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 590
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #4 : 31.05.2024, 10:00:12 »
Mun 508 ottaa akunvaihdon jälkeen sisään tyhjäks ajetusta täydeks vaihdellen 10,5-10,6 kwh. Nyt kesällä sillä pääsee n. 63 km kun pääosa on 100kmh ajoa, hitaammalla pääsis varmaan vähän pidemmälle. Range näyttää 60 km lähtiessä.

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #5 : 31.05.2024, 14:14:44 »
Minullakin Ooppeli uudella akulla näyttää nyt 60 km lähtiessä. Enemmän menee kun ajoa on kaupunkialueella pyörimistä alle 80 km/h.

Äsken ajoin 30 km ja jäljellä olisi ollut 34 km. Pitää kattoa tuo kulutus vielä, en ole opetellut sen lukemista kun on vähän epäselkoinen.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #6 : 31.05.2024, 21:42:08 »
60 km rangeen pääsee luokkaa 14-15 kWh/100 kulutuksella. Se auton mittari on ehkä vähän viihteellinen, mutta kyllä se lahjomattomasti kertoo jos ajotavassa on toivomisen varaa noin energian käytön suhteen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #7 : 01.06.2024, 08:30:27 »
On tosiaan suurpiirteinen tuo kulutuksen näyttö. Pari edellistä palkkia näytti luokkaa 25 kWh/100 km, siinä mukana peräkärryn vetoa  puolet ja edelliset pari palkkia luokkaa 20 kWh/100 km. Osan tuosta ajosta taisin laittaa ilmastoinnin pois päältä kun puhalti kylmää jaloille.

Kaikki ajot kaupunkialueella ja peräkärryssä kevyttä tavaraa listoja, kiuas jne. Muistaakseni silloinkij pääsi lähemmäs 50 km sähköllä. Nyt näytti 62 km sähköllä pääsis.

Ja näyttäis että polttis käynnistyy melkein joka toisella reissulla jonkun paikanvaihdon yhteydessä, siis satunnaisesti.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 590
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #8 : 01.06.2024, 11:34:40 »
Liekö tuossa edes realistista päästä alle sen 14-15 kwh/100 kulutuksen.

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #9 : 01.06.2024, 12:34:14 »
Nyt pittää pyytää hölmöyttään anteeksi vika tiedon levittämisestä.

Nuo viime kulutukset luetaankin vasemmalta päin. Viime 30 min n. 15 kWh, 60 min n. 17 kWh ja 90 min n. 20 kWh/100 km.

Silti nuo arvot on noin arvoja, hankala lukea. Noissa isoissa lukemissa peräkärrin vetoa myös, kylläkin kevyellä kuormalla ja kaupunkiin mennessä on ainoastaan 1 km pätkä 80 km/h, siis ei mitään moottoritie vauhtia.

Nuo isommat lukemat 20/25 kWh/100 km on talvikitkoilla ja kylmemmissä keleissä kylläkin samanlaisessa kaupunkipyörityksessä.

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 166
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #10 : 01.06.2024, 13:00:43 »
Vajaavetoisessa ja nelivetoisessa on pikkasen erilaiset noi rangeodotukset, joten voisitteko laittaa viesteihinne maininnan kumman version rangeista keskustelette.. kiitos.

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #11 : 02.06.2024, 08:02:30 »
Minulla nelivetomalli ja tänä amuna ehdotti 66 km rangea kun otin latausjohdon irti.

Janne64

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #12 : 02.06.2024, 17:14:10 »
Vajaavetoisella on parhaimillaan ehdottanut 58 km, mutta pääsin maantieajossa 66km.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 748
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #13 : 02.06.2024, 20:25:34 »
Liekö tuossa edes realistista päästä alle sen 14-15 kwh/100 kulutuksen.

Mulla pienin kulutus joku 8.9 kWh/100km
Peugeot 3008 hybrid

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 590
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #14 : 02.06.2024, 21:29:03 »
Miten pitkällä matkalla? Ja miten siihen pääsit?