Kirjoittaja Aihe: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista  (Luettu 7088 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 640
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #15 : 03.06.2024, 17:39:54 »
Miksi ei, tossa eilen käyvin isolla kirkolla, menomatkalla pätkä isoa tietä, takaisin sitten toista reittiä valoista toisiin, ajotietokoneen mukaan vajaa 50 km matka 16,5 kWh/100. Oon tolla ajanut kuomukärryperässä 13 kWh/100 pintaan kun nopeus on 50-70 km/h

No kyllä alamäessä myötätuulessa paikoitellen päässee yksinumeroisiinkin kulutuslukemiin mutta pääseekö millään relevantin mittaisella matkalla? Tuo kulutushan tarkoittaisi että akulla pääsee jotain 80+ km.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 426
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #16 : 03.06.2024, 19:55:49 »
Kyllä tolla pääsee minusta järkevään 14 kWh (noin 76 km range) kulutukseen jos vaan pääsee ajamaan tasaista nopeutta eikä tarvitse pysähtyä vähän väliä. Nopeus tietty pitää olla 50-75 km/h välillä, oma tuntuma on se että mäkisessä maastossa ei kannata ajaa Bllä vaan antaa auton rullata vaikka vähän ylinopeudelle.

On tossa jokunen tuttu jotka ei täällä kirjoittele, 3008 Hybridillä range on ollut tänä keväänä jo kertaalleen 76 km. Mutta ihan laskennallisesti jos kulutus olisi 11 kWh/100 niin 3008 range täydellä akulla olisi noin 100 km, se 8,6 kWh/100 tarkoittaisi 127 km rangea. Eli vastaus pääseekö relevantilla matkalla yksinumeroisiin, ei pääse, oikein sopiva matka, täydelliset olosuhteet, vähän muuta liikennettä ja osaava kuljettaja niin 76-80 km range on mahdollista.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 812
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #17 : 03.06.2024, 23:20:27 »
https://vm.tiktok.com/ZGeVGvREy/

3008 hybrid 120km range
Peugeot 3008 hybrid

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 181
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #18 : 04.06.2024, 07:23:16 »
Mutta mitäs vakkarilla ajaminen vaikuttaa kulutukseen / rangeen? Jos pitkä alamäki, niin antaako vakkarin pitää nopeus asetussa ( vaikka 60 km/h ), vai ottaa vakkari pois alamäen ajaksi ja antaa nopeuden nousta yli 80 km/h  ja näin rullata pidemmälle kuluttamatta sähköä? Toki vakkari päällä pitämällä nopeus 60 km/h auto lataa akkua kun se jarruttaa menoa, mutta onko se yksi hyttysen kusi valtameressä?

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 640
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #19 : 04.06.2024, 09:17:35 »
https://vm.tiktok.com/ZGeVGvREy/

3008 hybrid 120km range

Joo. Oon nähny tollasia lukemia kuvissa. Haluaisin nähdä sellaisen ajettavan.

Itsekin huvittaisi kokeilla mutta en oikein keksi mistä löytäisin riittävästi tasaista matkaa jossa ei saattaisi muita raivon partaalle köröttelemällä 50-70 kmh. Sen olen kokeillut että motari hki-mlä 100 kmh vs vanha lahdentie 80 kmh on aika sama.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 426
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #20 : 04.06.2024, 11:39:20 »
Mutta mitäs vakkarilla ajaminen vaikuttaa kulutukseen / rangeen? Jos pitkä alamäki, niin antaako vakkarin pitää nopeus asetussa ( vaikka 60 km/h ), vai ottaa vakkari pois alamäen ajaksi ja antaa nopeuden nousta yli 80 km/h  ja näin rullata pidemmälle kuluttamatta sähköä? Toki vakkari päällä pitämällä nopeus 60 km/h auto lataa akkua kun se jarruttaa menoa, mutta onko se yksi hyttysen kusi valtameressä?

Jostain luin että jarrutusenergian talteenoton hyötysuhde on luokkaa 60-70%, tuosta päättelin itse että käytännössä kannattaa mielummin antaa nopeuden vähän karata ja käyttää kaikki liike-energia seuraavassa ylämäessä, ainakin tässä omissa ajoissa ei kamalasti ole tasaista tietä, korkeuserot on kymmeniä metrejä.

Polttomoottori käyttöisen kohdalla ero kulutuksessa erilaisilla ajotavoilla voi olla vaikka vain 5-10%, johtuen siitä ettei hyötysuhde ole kummoinen muutenkaan. Sähkökulkuneuvot ovat paljon armottomampia, pienet virheet näkyy 10-20 % erona, isommista puhumattakaan. Samat taloudellisen ajon opit tuossa silti toimii, ei se ole rakettitiedettä, kulutusmittarista ihmettelemään miten se kulutus pysyy aisoissa, perusasiat kuntoon: ennakointi, etäisyys edellä ajavaan, turhat voimakkaat kiihdytykset ja jarrutukset pois.

Mulla näyttää nyt range 60 km, auton keskinäytön mukaan kulutus jossain 15 kWh/100 nurkilla, laskennallinen rangen perusteella 18 kWh/100. Valoista toisiin ajelua, nopeudet 30, 40, 50 ja 60 km/h, katse kauas, ennakointia hyvällä välillä edellä ajavaan.
« Viimeksi muokattu: 04.06.2024, 11:48:09 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

joakim

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 035
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #21 : 04.06.2024, 12:34:01 »
Mulla ei hybridiä ole, mutta sähkökulutuksestahan tässä puhutaan. Alle 10 kWh/100 km on käytännössä mahdoton perheautolla. Jollain e-Upilla voi onnistua käytännössä. Mulla MG4 menee nyt työmatkat alle 14 kWh/100 km, kun ajan pääosin mittarinopeutta 85 ja reilut 10% matkasta 105. Regeneroinnilla ei tosiaan läheskään kaikkea saa takaisin, 60-70% kuulostaa jo todella hyvältä. Epäilen olevan lähinnä 50-60%.

Sähkömoottorinkin hyötysuhde on huono pienillä tehoilla. Itse laitan alamäissä vapaalle, kun teho menee melkein nollaan (näytössä teho % numeroina).

Nopeus vaikuttaa todella paljon 125 km/h mittarissa vie tuplasti sen mitä 85 km/h mittarissa. Pysähdykset ja paikallaan seisominen nostaa kulutusta. Alle 80 km/h ajossa pääsee kulutukseen 12. Alle 11 en ole päässyt. Motarilla 125-130 km/h mittarissa menee kesälläkin yli 25.

Rullauksessa ehkä parempi olisi antaa nopeuden tippua ennen rullausta kuin päästää nousemaan reilusti yli. Ilmanvastukseen hukkuu reilusti nopeuden noustaessa. Siis ennakoi alamäen laittamalla vapaalle niin, että vauhti hiukan alenee ja sitten kiihtyy takaisin matkavauhtiin.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 640
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #22 : 04.06.2024, 18:28:30 »
Mulle on täysin hämärän peitossa millon tota B -vaihdetta kannattaa käyttää ja milloin ei. Ajan sillä lähes aina.

joakim

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 035
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #23 : 04.06.2024, 20:08:44 »
Tietysti regenerointia pitää käyttää silloin kun on tarve hiljentää. Miten tuossa jarrupoljin toimii? Regeneroiko ensin vai meneekö heti mekaaniselle jarrulle?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 426
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #24 : 04.06.2024, 20:16:57 »
Jarrupoljin ottaa ensin aina regeneroinnilla enemmän tai vähemmän, mutta lopussa noin 8 km/h nopeuden alta ottaa aina mekaanisilla jarruilla.

B käyttäminen on makuasia, itse käytän valikoivasti, pääasiassa en käytä, toki minun kohdalla kyse on vain tottumuksesta. Jarruttaminen on hybrid ja sähkö peleissä lähes aina parempi kuin polttiksissa joissa energiaa ei talteen oteta lainkaan. Eikä sillä kuuhun mennä energian käytön kantilta sähkö peleissäkään, energiaa hukkuu aina jarruttaessa, polttiksissa karkeasti 100%, sähkö/hybrid peleissä 30-50%, tai jotain.
« Viimeksi muokattu: 04.06.2024, 20:22:00 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #25 : 06.06.2024, 08:26:51 »
Itse käytän B asentoa hyvin satunnaisesti vain jos huomaan että on tultu liian kovaa johonkin tilanteesees ja en viitsi jarrupolkimella regeneroida. Pääsääntöisesti yritän ennakoida ja antaa rullata ja sitten ottaa loppu vauhti pois jalkajarrulla regeneroiden ja lopuksi jarruttaen.

Tänä aamuna näytti että pääsee 62 km eli näyttäis siltä että sain paremman akun tilalle, viime kesänä en muista olsiko ollut yli 60 lukemia juurikaan.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 640
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #26 : 06.06.2024, 11:13:59 »
Tuosta kaipaisin jotain oikeaa dataa että onko kannattavampaa rullailu ja jarrupoljin vai B-regeneroini lähes ilman jarruttelua.

joakim

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 035
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #27 : 06.06.2024, 15:33:44 »
Tuosta kaipaisin jotain oikeaa dataa että onko kannattavampaa rullailu ja jarrupoljin vai B-regeneroini lähes ilman jarruttelua.

Eihän siinä mitään eroa ole, jos samalla tavalla regeneroivat. Itse tosiaan käytän paljon vapaata. En tiedä onko tuossa ei-B ihan sama kuin vapaa. Ja voihan sitä B:lläkin olla nostamatta kaasupoljinta kokonaan ylös eli etsimällä rullauskohta.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 426
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #28 : 06.06.2024, 16:32:27 »
Itse käytän B asentoa hyvin satunnaisesti vain jos huomaan että on tultu liian kovaa johonkin tilanteesees ja en viitsi jarrupolkimella regeneroida. Pääsääntöisesti yritän ennakoida ja antaa rullata ja sitten ottaa loppu vauhti pois jalkajarrulla regeneroiden ja lopuksi jarruttaen.

Tänä aamuna näytti että pääsee 62 km eli näyttäis siltä että sain paremman akun tilalle, viime kesänä en muista olsiko ollut yli 60 lukemia juurikaan.


Aivan sama taktiikka mulla, range oli 60 km, tänään oli vähän kylmä aamulla kun piti lähteä ja range putosi heti 56 km

Tuosta kaipaisin jotain oikeaa dataa että onko kannattavampaa rullailu ja jarrupoljin vai B-regeneroini lähes ilman jarruttelua.

Kaikki jarruttelu on huonoa kulutukselle, parhaiten menisi kun pystyisi ajamaan ilman että koskee jarruun ollenkaan. Oma kokemus on kuitenkin se että mainosten lupaama 15% rangen kasvu ilmeisesti olettaa että ajettaisiin jarrua kaasua jarrua taktiikalla, en mä ainakaan tunne kamalasti sellaisia ihmisiä jotka ajaisi niin.


Eihän siinä mitään eroa ole, jos samalla tavalla regeneroivat. Itse tosiaan käytän paljon vapaata. En tiedä onko tuossa ei-B ihan sama kuin vapaa. Ja voihan sitä B:lläkin olla nostamatta kaasupoljinta kokonaan ylös eli etsimällä rullauskohta.

Pösön D ei ole ihan sama kuin vapaalla, kyllä se vähän regeneroi, mutta lähinnä vain sen verran että energia näyttö sen kertoo, varsinaisesti sitä ei muuten huomaa.

Minusta tuo on lähinnä makuasia, itse tykkään että on vain helpompi päästää jalka kaasulta kokonaan kuin hakea sitä kohtaa missä rullaa parhaiten. Jos sitten tarvitsee hiukan jarruttaa niin saatan joskus käyttää tilapäisesti B tilassa, mutta yleensä painan jarrua koska se nyt noin ruuhkassa on turvallisempaa kun jarruvalot syttyy.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2024, 16:37:29 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

joakim

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 035
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #29 : 06.06.2024, 16:40:19 »
Luulisin olevan hieman energiataloudellisempaa käyttää sitä vapaata. Jarruvalot kai syttyvät regeneroidessakin automaattisesti. Itsellä on tapana vaikkapa moottoritieltä rampille tultaessa laittaa vapaalle ja sitten D:lle (vastaa B:tä), kun on tarve hidastaa enemmän kuin rullaamalla ja lopuksi sitten jarrua, jos tarvitsee.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)