Kirjoittaja Aihe: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista  (Luettu 7089 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 640
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #30 : 06.06.2024, 16:53:30 »
Mulla on automaagi siks etten halua vaihtaa vaihteita ajellessa. En koskaan hyppelehdi D ja B väliä saati laita neutralille ajaessa. Se nimenomaan kiinnostaa onko taloudellisempaa ajaa B vai D vaihteella.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 426
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #31 : 06.06.2024, 17:15:56 »
Jarruvalot kai syttyvät regeneroidessakin automaattisesti.

Sopii koittaa Pösöllä, ei taida jarruvalot syttyä kuin jarrupoljinta painaessa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 426
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #32 : 06.06.2024, 17:34:29 »
Mulla on automaagi siks etten halua vaihtaa vaihteita ajellessa. En koskaan hyppelehdi D ja B väliä saati laita neutralille ajaessa. Se nimenomaan kiinnostaa onko taloudellisempaa ajaa B vai D vaihteella.

Toi taitaa riippua ajotavasta ja maastosta. Oikein mäkisessä maastossa jos yrittää pitää nopeuden tasaisena auto kuluttaa enemmän, riippumatta käyttääkö nopeuden tasaisena pitämiseen D-tilaa ja jarrupoljinta vai B-tilaa. Jos taas mäkisessä maastossa antaa nopeuden hiukan hiipua ylämäessä ja antaa vauhdin kasvaa sitten alamäessä häviöt jää pienemmiksi.

Pösön mainoslauseissa lukee kyllä että hellävaraiset kiihdytykset ja B-tilan (regeratiivisen jarrutuksen käyttö) voi parantaa toimintamatkaa 15%. Jossain määrin olisi ollut kiva jos olisivat kertoneet verrattuna mihin, miten on ajettu vertailu tulos. Jarrupoljinta painaessa kuitenkin regenerointia tapahtuu ihan samalla tavalla kuin B-tilassa, jarrutus voimaa on myös helpompi säätää jarrupolkimella.

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #33 : 06.06.2024, 18:48:28 »
Kaikkein edullisin tapa on ajaa ennakoiden ja välttää niin kummankaan tavan regenerointia (B tai jarru) koska regeneroimalla saatu sähkö on hyötysuhteen verran vähemmän kuin ylimääräiseen (koska täytyy regeneroida liikaa vauhtia) liike-energiaan käytetty sähkö.

Mutta kun sitä liike-energiaa on kerran kertynyt liikaa  niin otetaan siitä sähköä veikkaus 70 % siitä mitä oli käytetty.

joakim

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 035
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #34 : 07.06.2024, 06:57:58 »
Mutta kun sitä liike-energiaa on kerran kertynyt liikaa  niin otetaan siitä sähköä veikkaus 70 % siitä mitä oli käytetty.

Luulisin kylläkin, että 70% liike-energiasta saadaan takaisin, mutta liike-energian palauttamisessa menee taas luokkaa 20-30% häviöihin. Siis ajamalla jatkuvaa kiihdytys-hidastussykliä menee luokkaa tuplasti enemmän sähköä kuin tasaisella vauhdilla.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 426
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #35 : 07.06.2024, 08:31:56 »
Se on just kuten yllä kerrotaan, yhtälö toimii juuri niin että jarrutuksessa ei koskaan saada talteen, jos saataisi niin oltaisiin ehkä aika ison äärellä. Ja edelleen polttoaineen / sähkön kulutus nousee karkeasti tuplaksi kun on kolme pysähdystä kilometrillä, edellyttäen ettei ole mitään energian talteenottoa. Toisin sanoen jos pystyy ajamaan tasaisella 15 kWh/100 / 4 l/100, kaupungissa ilman talteenottoa olisi kolme pysähdystä per kilometriä luvut 30 ja 8, edelleen noi samassa yksilössä karkeasti 1,5 ja 4 l/100 Tai 15/40 kWh/100 sekä 3 ja 8 l/100 30 / 80 kWh/100. Tohon kn sotketaan se että sähkö ja hybrid ajoneuvot pystyvät ottamaan talteen luokkaa 50-70% jarrutus energiasta voi kaupunkiajon kulutus pudota johonkin 20- 23 kWh/100 korville.

Edelleen tosta nyt pystyy helposti päättelemään sen että sähkövatkain paljastaa armottomasti kaikki ajotapavirheet, jos joku saa polttomoottori auton kuluttamaan samanlaisessa ajossa 1 l/100 / 10% enemmän niin sähköllä ero on luokkaa 10 kWh/100 / 30-40%.   
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

vankka-ankka

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #36 : 24.10.2024, 16:48:11 »
Hankin tässä kuun alussa juuri vm 2002 Pösö 308:n Hybridin itselleni ja nyt olen kovasti ihmetellyt, että ajanko minä tätä autoa väärin, vai onko jossakin vikaa vai mikä on, kun sähköllä kantama näytti ihan ensimmäisen latauksen jälkeen 40km (ihan ok kait, kilometrejä takana 94t). Noh aikaansa kutakin, tässä on nyt tullut ajeltua tuolla lähinnä kaupunkiajoa, aika lyhyitä pyrähdyksiä. Kantama on senkuin vaan pienentynyt koko ajan, 38km, 36km, ..., nyt se on täyteen ladattuna 26km. Ei oikein mene jakeluun mistä tämä näin radikaali muutos johtuu. Toki en tiedä tarkalleen miten sillä oli ajettu sitä ennen kuin sen itselleni ostin - kilometreistä päätellen aika paljon pitkää matkaa. Olen tuota tavannut B-moodissa ajella ajatellen että sillä sitä energiaa säästää, vaan eipä näytä ainakaan positiivisesti vaikuttaneen  ;D

Onko se vaan näin, että kaupunkiajossa kulutus on niin rajua, ja mittarit oli "ennustaneet" ekalla latauksella jotain motariajon mukaista kantamaa? Ja sitten kun päräyttelin lyhkäsiä matkoja kaupunkiajoa niin set tuli tajuhininsa että eipä pidäkään paikkaansa. Vai mistäköhän on kyse. Toki omasta mielestä ne mittarin kilometrit tippui alussa nopeammin kuin mitä ajokilometrejä tuli, että puhuisi ehkä nyt vähän sen puolesta.

Ja onko nämä luvut "normaleeja" vai pitäisikö olla huolissaan akun tilasta - akkutakuu tuolla on ymmärtääkseni edelleen kyllä voimassa näin nuoreksi autoksi, oli se sitten 3v tai 8v (jostain olin lukevinani ettei Suomessa tuo 8v syystä tai toisesta olisikaan totta - mitenkähän on).

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 494
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #37 : 24.10.2024, 17:23:12 »
Edellä kirjoitettiin 2002 mallin hybridistä... 2022 ehkä totuus?
Itse olen huomannut, että maantienopeudet vievät paljon sähköä. Taajamassa sähköä kuluu vähemmän. Nyt ilmat ovat myös kylmenneet kesästä, mikä nostaa sähkön kulutusta.
Jos haluaa rangen näyttävän isoja lukuja, pitää ajella taajamanopeuksilla tasaisesti ilman mitään pysähdyksiä ja kiihdyttelyjä. Tämä ei tietenkään ole aina mahdollista, ja siksi range jää pienille luvuille. Mulla 3008:n range pyörii nyt 36-46km välillä, ihan ajoista riippuen.
Takuun pitäisi akulla tietyin varauksin olla se 8v.
Peugeot.fi kertoo kyllä totuuden
« Viimeksi muokattu: 24.10.2024, 17:26:15 kirjoittanut Ranskalainen GT »
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

vankka-ankka

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #38 : 24.10.2024, 18:27:09 »
Edellä kirjoitettiin 2002 mallin hybridistä... 2022 ehkä totuus?

Kyllä, tuli näppäilyvirhe  ::)
Joo täytyypä ensi viikolla vertailla kun tulee pidemmät reissut isolle kirkolle, että miten luvut elää kun ajelee pari päivää hybrid-moodissa motarilla.
Sen olen huomannut ainakin että bensalla kantama on täydellä tankilla väittänyt ensin 720km kun on täysin sähköllä ajellut, sitten kun vähän hybridimoodilla kaasuteltu niin pian se muuttui -> 520km, ja nyt se on about 410km kun on tankki on ajeltu jonkin verran hybridimoodissa ja tankki 90% täys mittarin mukaan  ;D
Että kyllä nämä lukemat näemmä varmaan heittelee ihan ajomoodinkin mukaan. Mikä lie lopullinen totuus.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 426
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #39 : 24.10.2024, 19:26:27 »
Siitä keskinäytöstä kun laittaa energian kulutuksen tilastot 30 minuuttia per palkki, eli niin monta kertaa + painiketta että se menee harmaaksi. Sitä palkkiriviä kun katsot niin sen tulos selittää Rangen lukeman. Jos saat sähkön kulutuksen putoamaan sinne 16-18 khw/100 niin aletaan olla maksimi rangen lukemissa, jos pääset alle niin menee yli ja kaikki yli ton kulutuksen alkaa lyhentää mittarin näyttämää rangea.

Mitä sitten sillä keksinnöllä pääsee, kuten edellä jo muutamaan kertaan on todettu niin riippuu todella paljon ajotavasta mutta ennen kaikkea ajoprofiilista. Mulla edellinen tankkaus on ollut 15. Heinäkuuta, kilsoja tullut joku reilu 4300, reilu viikko sitten oli vielä puoli tankkia bensaa, mutta vähän tarkoituksella olen nyt ajanut kesäbensaa pois tankista, pikalataus puolen range ollut maksimissaan 640 km, nyt jäljellä 105 km. Mulla 10 tkm keskikulutus on keikkunut 0,7-1,5 l/100 välillä, mutta täysin normaalia olisi myös 2, 3, 4 ja 5 l/100 lukemat jos vaan malttaa ladata autoa, eipä toi tyhjälläkään akulla maantiellä paljoa vie, kirkolla pyöriessä sitten alkaa bensaa kulua, siksi sähkö kannattaa säästää sinne mikäli mahdollista.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 139
  • 508 GT-Line 225
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #40 : 25.10.2024, 07:40:52 »
Hyviä pointteja ja oleellisin asiahan on, että pääseekö lataamaan kotioiloissa edullisen pörssisähkön aikana tai on muu hyvä sähkösoppari tai kyläilypaikoissa töpseli tarjolla. Sillä pääsee  alhaisiin aiheen mukaiseen formaattiin. Toki sähköllä ajaminen on luxusta kaupungissa ja vaivatottoman tuntuista myös autolle. Tuolle vankka-ankan 308-autolle voi toki tehdä akkutestin, kun on ollut takuukampanjana akkujen vaihtoa runsaasti ja 8 vuoden takuun ehtona on akun tehon laskeminen alle luvatun elinkaari-ikääntymisen. Talven tullessa ja ilmojen kylmetessä, kesärangen lukema 42 km on usein alkava kolmosella, eli hanaa vaan ja latauksia, koska voimalinja on mainio ja ajattelee kätevästi, milloin ajetaan akulla tai bensalla. Bensan kulutus asettuu 1-6 litran välille ajoipa miten tahansa (ref. 508 GT) ja se on hyvä arvo tuolle Puretec-moottorille.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vankka-ankka

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #41 : 28.10.2024, 18:14:56 »
Käytin oman 308:n tänään Aviloo Flash -akkutestissä. Jänskä juttu että 308 ei ollut täysin tuettu vielä, vaikka 3008 ja 408 löytyy kyllä. Testin sai kuitenkin ajettua vaikka ihan kaikkia mittauksia ei saanutkaan irti, eikä testi täten antanut "virallista arvosanaa" - korjaamokin laittoi testin sitten kivasti puoleen hintaan  :D
Testi adoptoi tämän yksilön 408:na. Luvut olivat kuulemma hyvät, pahveissa lukee:

Korkeajänniteakun käyttö ja historia: 67 / 70
Korkeajänniteakun suorituskyky: 30 / 30
Suurin kennon lämpötilan poikkeama: 1C
Suurin kennojännitteen poikkeama: 20 mV

Kyllähän se on niin että tuota energiakäppyrää ja livenä lukuja seuraamalla näkee että mitä pidempään ja tasaisempaa ajaa, niin se kWh/100 alkaa tippumaan. Oma ajo nyt vaan on ollut niin pitkälti lyhyttä matkaa ja kiihdytystä-jarrutusta lähes koko ajan, että alkaa tuntua siltä että se selittää jo paljon.


Infernaalinen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #42 : 15.12.2024, 11:22:51 »
Minkälaisia kulutuslukemia ja rangeja olette saaneet e2008:lla? Itsellä kesälukemat muutaman tuhannen seurantavälillä n. 17-18kwh ja nyt talvella pikkupakkasilla 20-22kwh luokkaa. Ajo maaseudulla pääsääntöisesti 80km maantienopeuksia, toki kesällä jonkin verran 100km nopeuksia myös. Kaupunkiajoa ei lainkaan, kun ei kaupunkia ole lähimainkaan. Toki taajamaa löytyy, mutta siellä pyörittäminen todella vähäistä.
Sellainen tuntuma on, että ranget on selkeästi pienentyneet aiemmasta ja myös todellinen ajomäärä per lataus. Auto ollut nyt talossa reilut 2 vuotta ja esim. latauksen jälkeinen range-ennuste ei ole enää yli vuoteen ollut yli 276km (poikkeuksena pari yksittäistä kertaa näyttänyt jopa 282km), kun se ensimmäisen vuoden oli jatkuvasti 300-318km. Tuo n.276km on siis sama range-ennuste kesät talvet. Ajotapa ja matkat ovat pysyneet täysin samana koko ajan.