Kirjoittaja Aihe: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista  (Luettu 2279 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #30 : 06.06.2024, 16:32:27 »
Itse käytän B asentoa hyvin satunnaisesti vain jos huomaan että on tultu liian kovaa johonkin tilanteesees ja en viitsi jarrupolkimella regeneroida. Pääsääntöisesti yritän ennakoida ja antaa rullata ja sitten ottaa loppu vauhti pois jalkajarrulla regeneroiden ja lopuksi jarruttaen.

Tänä aamuna näytti että pääsee 62 km eli näyttäis siltä että sain paremman akun tilalle, viime kesänä en muista olsiko ollut yli 60 lukemia juurikaan.


Aivan sama taktiikka mulla, range oli 60 km, tänään oli vähän kylmä aamulla kun piti lähteä ja range putosi heti 56 km

Tuosta kaipaisin jotain oikeaa dataa että onko kannattavampaa rullailu ja jarrupoljin vai B-regeneroini lähes ilman jarruttelua.

Kaikki jarruttelu on huonoa kulutukselle, parhaiten menisi kun pystyisi ajamaan ilman että koskee jarruun ollenkaan. Oma kokemus on kuitenkin se että mainosten lupaama 15% rangen kasvu ilmeisesti olettaa että ajettaisiin jarrua kaasua jarrua taktiikalla, en mä ainakaan tunne kamalasti sellaisia ihmisiä jotka ajaisi niin.


Eihän siinä mitään eroa ole, jos samalla tavalla regeneroivat. Itse tosiaan käytän paljon vapaata. En tiedä onko tuossa ei-B ihan sama kuin vapaa. Ja voihan sitä B:lläkin olla nostamatta kaasupoljinta kokonaan ylös eli etsimällä rullauskohta.

Pösön D ei ole ihan sama kuin vapaalla, kyllä se vähän regeneroi, mutta lähinnä vain sen verran että energia näyttö sen kertoo, varsinaisesti sitä ei muuten huomaa.

Minusta tuo on lähinnä makuasia, itse tykkään että on vain helpompi päästää jalka kaasulta kokonaan kuin hakea sitä kohtaa missä rullaa parhaiten. Jos sitten tarvitsee hiukan jarruttaa niin saatan joskus käyttää tilapäisesti B tilassa, mutta yleensä painan jarrua koska se nyt noin ruuhkassa on turvallisempaa kun jarruvalot syttyy.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2024, 16:37:29 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 945
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #31 : 06.06.2024, 16:40:19 »
Luulisin olevan hieman energiataloudellisempaa käyttää sitä vapaata. Jarruvalot kai syttyvät regeneroidessakin automaattisesti. Itsellä on tapana vaikkapa moottoritieltä rampille tultaessa laittaa vapaalle ja sitten D:lle (vastaa B:tä), kun on tarve hidastaa enemmän kuin rullaamalla ja lopuksi sitten jarrua, jos tarvitsee.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 590
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #32 : 06.06.2024, 16:53:30 »
Mulla on automaagi siks etten halua vaihtaa vaihteita ajellessa. En koskaan hyppelehdi D ja B väliä saati laita neutralille ajaessa. Se nimenomaan kiinnostaa onko taloudellisempaa ajaa B vai D vaihteella.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #33 : 06.06.2024, 17:15:56 »
Jarruvalot kai syttyvät regeneroidessakin automaattisesti.

Sopii koittaa Pösöllä, ei taida jarruvalot syttyä kuin jarrupoljinta painaessa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #34 : 06.06.2024, 17:34:29 »
Mulla on automaagi siks etten halua vaihtaa vaihteita ajellessa. En koskaan hyppelehdi D ja B väliä saati laita neutralille ajaessa. Se nimenomaan kiinnostaa onko taloudellisempaa ajaa B vai D vaihteella.

Toi taitaa riippua ajotavasta ja maastosta. Oikein mäkisessä maastossa jos yrittää pitää nopeuden tasaisena auto kuluttaa enemmän, riippumatta käyttääkö nopeuden tasaisena pitämiseen D-tilaa ja jarrupoljinta vai B-tilaa. Jos taas mäkisessä maastossa antaa nopeuden hiukan hiipua ylämäessä ja antaa vauhdin kasvaa sitten alamäessä häviöt jää pienemmiksi.

Pösön mainoslauseissa lukee kyllä että hellävaraiset kiihdytykset ja B-tilan (regeratiivisen jarrutuksen käyttö) voi parantaa toimintamatkaa 15%. Jossain määrin olisi ollut kiva jos olisivat kertoneet verrattuna mihin, miten on ajettu vertailu tulos. Jarrupoljinta painaessa kuitenkin regenerointia tapahtuu ihan samalla tavalla kuin B-tilassa, jarrutus voimaa on myös helpompi säätää jarrupolkimella.

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #35 : 06.06.2024, 18:48:28 »
Kaikkein edullisin tapa on ajaa ennakoiden ja välttää niin kummankaan tavan regenerointia (B tai jarru) koska regeneroimalla saatu sähkö on hyötysuhteen verran vähemmän kuin ylimääräiseen (koska täytyy regeneroida liikaa vauhtia) liike-energiaan käytetty sähkö.

Mutta kun sitä liike-energiaa on kerran kertynyt liikaa  niin otetaan siitä sähköä veikkaus 70 % siitä mitä oli käytetty.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 945
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #36 : 07.06.2024, 06:57:58 »
Mutta kun sitä liike-energiaa on kerran kertynyt liikaa  niin otetaan siitä sähköä veikkaus 70 % siitä mitä oli käytetty.

Luulisin kylläkin, että 70% liike-energiasta saadaan takaisin, mutta liike-energian palauttamisessa menee taas luokkaa 20-30% häviöihin. Siis ajamalla jatkuvaa kiihdytys-hidastussykliä menee luokkaa tuplasti enemmän sähköä kuin tasaisella vauhdilla.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid kulutuslukemista
« Vastaus #37 : 07.06.2024, 08:31:56 »
Se on just kuten yllä kerrotaan, yhtälö toimii juuri niin että jarrutuksessa ei koskaan saada talteen, jos saataisi niin oltaisiin ehkä aika ison äärellä. Ja edelleen polttoaineen / sähkön kulutus nousee karkeasti tuplaksi kun on kolme pysähdystä kilometrillä, edellyttäen ettei ole mitään energian talteenottoa. Toisin sanoen jos pystyy ajamaan tasaisella 15 kWh/100 / 4 l/100, kaupungissa ilman talteenottoa olisi kolme pysähdystä per kilometriä luvut 30 ja 8, edelleen noi samassa yksilössä karkeasti 1,5 ja 4 l/100 Tai 15/40 kWh/100 sekä 3 ja 8 l/100 30 / 80 kWh/100. Tohon kn sotketaan se että sähkö ja hybrid ajoneuvot pystyvät ottamaan talteen luokkaa 50-70% jarrutus energiasta voi kaupunkiajon kulutus pudota johonkin 20- 23 kWh/100 korville.

Edelleen tosta nyt pystyy helposti päättelemään sen että sähkövatkain paljastaa armottomasti kaikki ajotapavirheet, jos joku saa polttomoottori auton kuluttamaan samanlaisessa ajossa 1 l/100 / 10% enemmän niin sähköllä ero on luokkaa 10 kWh/100 / 30-40%.   
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.