Kirjoittaja Aihe: Hybridi ja moottorinlämmitin  (Luettu 6190 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 271
Vs: Hybridi ja moottorinlämmitin
« Vastaus #15 : 22.10.2022, 00:02:07 »
Jokainen miettii hybridin moottorin lämmitystä tietysti omien ajoprofiilien ja tarpeen mukaan.  Sille tulee kuitenkin kylmäkäynnistyksiä sen verran joka tapauksessa, että eräässä keskusteluketjussa kirjoitettiin, että kylmäkäynnistyksiä pelkäävän auto se ei ole.  Jos vaikka kotoa lähtee -10 asteen pakkasella reissuun ja esilämmittää koneen, niin sillähän pitää lähteä bensamoodilla. Muutoin se esilämmitetty kone on jo jääkalikkana, kun se sähkön loppuessa pärähtää  bensalle.  Tietysti, jos joutuu yli 40 asteen pakkasilla starttailemaan ja pystyy kotona ja töissä lämmittämään, niin voisin lämmitintä jopa harkita.

Jtek

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
  • 607&508
Vs: Hybridi ja moottorinlämmitin
« Vastaus #16 : 22.10.2022, 00:27:08 »
Ei varmasti ole jos liiaksi pelkää.. Talven jokapäiväistä ajoa ajatellen.
Edestakainen matka 50 kilsaa. Kotona moottorin esiläitys
tai tallista akku täynnä bensalla töihin .
 Töissä pätkäsähkö.
Roikan nokassa, säteilylämmitin. Sähköllä kodio. Tai toisin päin.
Ja pakko laittaa muutenki ko tosiaan jää pihalle (ehkä)kun kovat pakkaset.
Ainoa minkä kehtaa laittaa käyntiin  kovilla pakkasilla ilman esilämmitystä on 2t kelkka.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 349
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybridi ja moottorinlämmitin
« Vastaus #17 : 22.10.2022, 06:10:00 »
Jokainen miettii hybridin moottorin lämmitystä tietysti omien ajoprofiilien ja tarpeen mukaan.  Sille tulee kuitenkin kylmäkäynnistyksiä sen verran joka tapauksessa, että eräässä keskusteluketjussa kirjoitettiin, että kylmäkäynnistyksiä pelkäävän auto se ei ole.  Jos vaikka kotoa lähtee -10 asteen pakkasella reissuun ja esilämmittää koneen, niin sillähän pitää lähteä bensamoodilla. Muutoin se esilämmitetty kone on jo jääkalikkana, kun se sähkön loppuessa pärähtää  bensalle.  Tietysti, jos joutuu yli 40 asteen pakkasilla starttailemaan ja pystyy kotona ja töissä lämmittämään, niin voisin lämmitintä jopa harkita.

Näin se menee, oma ajatus oli lohkolämmittimen käytöstä oli se että jos on rajumpi pakkanen niin lähtiessä laite pukkaa polttomoottorin tulille lämpenemään vaikka sähköä olisikin ja koska tuo sitten väkisin ajattaa jossain kohtaa pidemmän reissun jos öljyt ei ole lämmenneet tarpeeksi, niin öljyjen lämmittäminen on järkevää. Eikä tolla pitkälle pääse pelkällä sähköllä pakkasilla, lähikauppaan ja takas, sekin just ja just. Ton nyt pitäisi käynnistyä yli -5 oC pakkasella suoraan hybrid tilaan muutenkin, eli siinä mielessä toi voi hyvinkin toimia kun matkat ei ole sitä pelkkää lyhyttä pyöritystä. Sitä paisti ei siellä keulassa isoa reikää ole kun viimasuojat on paikallaan, vaihtelee varmaan vähän malleittain.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jtek

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
  • 607&508
Vs: Hybridi ja moottorinlämmitin
« Vastaus #18 : 22.10.2022, 13:02:14 »
Senpä näkee miten tuon kans pärjää sähköllä kylmässä,ko ei ole kokemusta. Harjottelua ja opiskelua vaatii.
Onneksi on itelle kiinnostaavaa touhua nii  jaksaa värkätä.

mekabyte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: Hybridi ja moottorinlämmitin
« Vastaus #19 : 08.01.2023, 21:58:19 »
Morjens,

Tässä Peugeot ensikertalainen kyselee.
Ostin vuodenvaihteessa Ruotsista tuodun 2020 3008 GT plugarin ja nyt mietin, että asennutanko lohkolämmittimen lisäksi sisätilapistokkeen. MyPeugeot appis näyttää olevan sen verran kuraa, että en saa juurin minkäänlaista lämmityksen ajastusta aikaiseksi. Android luuri on kyllä sujuvasti yhdistettynä kun puhelut ja musan kuuntelu onnistuu vallan mainiosti. Matkat näytti päivittyvän joskus.
Toisaalta onko hybridin omistajat asennuttaneet noita lohkolämmittimiä ollenkaan? Jotenkin tuntuu karkealta laittaa kylmänä käyntiin reilulla pakkasella.
Peugeot 3008 Hybrid GT 225 -20

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 349
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybridi ja moottorinlämmitin
« Vastaus #20 : 09.01.2023, 06:19:47 »
Yhdistetty vanhaan aiheeseen.

Sisälämmittimen pistoketta varmaan harva laitatta kun sovelluksen kanssa kikkailemalla saa lämmityksen toimimaan. Ks. MyPeugeot app ei toimi - Hybrid ja Sähkö etäohjaus ongelmat

Lohkolämmitintä käyttämällä pystyy ajamaan pelkällä sähköllä jopa 10-15 astetta kylmemmällä mitä ohjekirja sanoo. Käytännössä lämmitintä kannattaa käyttää vain kun moottori lähtisi muutenkin käyntiin (pakkasta -5 °C tai enemmän) tai matkaa on niin paljon että lähdetään muutenkin hydrid tilassa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 784
Vs: Hybridi ja moottorinlämmitin
« Vastaus #21 : 09.01.2023, 18:49:57 »
Moottorilämmitin kannattaa ehdottomasti asentaa. Menee tällöin kovallakin pakkasrlla sähköllä.
Peugeot 3008 hybrid

mekabyte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: Hybridi ja moottorinlämmitin
« Vastaus #22 : 10.01.2023, 14:52:54 »
Kiitokset vastauksista, asennus tilattu. MyPeugeot näyttää toimivan noilla ohjeilla kun potkii alas säännöllisesti. Enpä tuota osannut ajatella vaikka ns alalla työskentelen. Esilämmitys saatu toimimaan.
Peugeot 3008 Hybrid GT 225 -20

kurkimies

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 314
Vs: Hybridi ja moottorinlämmitin
« Vastaus #23 : 10.01.2023, 21:40:25 »
Jep. kiitoksia paljon. Mie huomenna ajan auton talliin ja kurkkaan miltä öljypohja näyttää. Jos saman muotonen on, niin laittaa tilaus tulille. Saa öljyt lämpimäksi sitte tarvittaessa.

No jos on öljylämmitin, niin saa tunnin pidempään pitää kuin lohkolämmitintä ja taas polttoainelisälämmitintä ei tarvitse kuin murto-osan pitää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 349
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybridi ja moottorinlämmitin
« Vastaus #24 : 11.01.2023, 05:48:12 »
Lohkolämmitin lämmittää öljyä tuossa moottorissa. Sisätilat lämpenee 5 Kw sähkölämmittimellä joka lämmittää jäähdytysnestettä, mutta moottorin kierto on blokattu nelitieventtiilillä, tosin jotkut on mitannu että moottorin jäähdytysneste lämpenisi silti, kuulemma odb portista mitattu. Toi käyttää ilmastointia sisätilan kuivattamiseen lämmityksen aikana.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

mekabyte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: Hybridi ja moottorinlämmitin
« Vastaus #25 : 15.01.2023, 14:22:24 »
Semmonen tarkentava kysymys tuli mieleen, että mihinkäs kohtaan se pistoke on asennettu. Ei tee kyllä yhtään mieli antaa tehdä reikää maalattuun osaan, vaan esim siihen ritilään lisävalon alle. Ongelma lienee, että se se on ritilä eikä umpinainen, niin kestääkö se? Edelliseen autoon juuri 3d-printtasin palikan hajonneen tilanne kun oli käynyt perinteiset johdon kanssa.
Peugeot 3008 Hybrid GT 225 -20

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 349
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybridi ja moottorinlämmitin
« Vastaus #26 : 15.01.2023, 15:36:48 »
Kilven alapuolella olevassa ritilä aukossa jompaan kumpaan laitaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

renkaanpotkija

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Hybridi ja moottorinlämmitin
« Vastaus #27 : 01.05.2023, 12:28:05 »
Onko kellään kokemuksia TT-thermo lämmitimestä hybridissä?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 349
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybridi ja moottorinlämmitin
« Vastaus #28 : 01.05.2023, 17:23:41 »
Veikkaan että ei ole kokemuksia kamalasti, kyseisessä laitteessa on jo vastaava lämmitin vakiona, tosin aika paljon tehokkaampi. Sellainen pikku hankaluus tuossa on että hybridin jäähdytysjärjestelmässä on 4-tieventtiili, jonka ainakin pitäisi pitää erillään sisätilojen ja moottorin jäähdytysnestekierto joissakin tilanteissa, kuten esim esilämmitysvaiheessa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

renkaanpotkija

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Hybridi ja moottorinlämmitin
« Vastaus #29 : 01.05.2023, 18:25:32 »
Ajatuksena olikin lähinnä moottorin esilämmitys tuollaisella TT-thermolla. Varmaankin jokin 15-30min lämmitys 1000w mallilla riittäisi pakkasilla, mutta sotkeeko tuo sitten elektrokniikkaa. Joskus kyselin jälleenmyyjältä, josko kukaan olisi laittanut webastoa hybridiin, mutta ei ollut kokemuksia kuin joistain ei hybrideistä ja niissä on ollut jotain haasteita.