Kirjoittaja Aihe: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta  (Luettu 2716 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 480
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #15 : 26.12.2022, 07:27:18 »
Ei alumiinikantta tarvi turhaan koneistaa.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

antsu

  • Vieras
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #16 : 26.12.2022, 11:19:41 »
Turha on tietenkin turhaa, mutta millä perusteella se on turhaa? Taipuuko alukansi pulttien voimalla niin paljon, että se tiivistyy mikäli ei ole palanut jostakin kohtaa montulle?

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 480
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #17 : 26.12.2022, 11:32:33 »
Kannen suoruus tietysti tarkastetaan, ei ne mitään automaattisesti pilalla olevia ole.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 018
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #18 : 26.12.2022, 18:38:53 »
Turha on tietenkin turhaa, mutta millä perusteella se on turhaa? Taipuuko alukansi pulttien voimalla niin paljon, että se tiivistyy mikäli ei ole palanut jostakin kohtaa montulle?

Ei alukansi taivu jos koko ajan on vesi jäähdyttämässä. Korjasin Toyota Corolla Verson moottoria 2,2D koska siinä on tyyppivika jossa tulirenkaat ei kestä aikaa. Siinä piti plaanata sekä lohko että kansi. Muistelen että siinä oli alulohko ja valurauta kansi ja niillä on eri lämpölaajeneminen mikä heikensi tulirenkaita kansitiivisteessä ja ajan myötä ne petti. Kuitenkin myös alumiini painui lohkossa ja siksi sekin piti plaanata.
Eli kyllä alumiini saattaa painua mutta ei läheskään aina. Vanhoissa Mazdan pakuissa maahantuoja jopa kielsi plaanaamasta kantta. Hankin joskus Neuvostoliiton aikaan Koneisto oy:ltä jotain 60cm pitkän oikoviivaimen ja rakotulkin jossa pienin mitta oli 0,02mm, sillä näki heti oliko kansi plaanauksen tarpeessa.
On myös moottoreita joiden venttiilinlautaset saattaa osua mäntään jos plaanataan ainetta pois. Varmaan koneistamossa ne tietää mikä kone on sellainen.

Vilen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #19 : 26.12.2022, 21:46:27 »
Eikös alumiinikansi pidä aina käyttää koneistamossa kun se avataan.Niin monta kertaa nähty että kun on säästetty ja vaihdettu vaan uusi kansipahvi niin tehdään taas sama uudestaan 2 vuoden päästä.Esimerkkejä löytyy vuosien varrelta niin 206:sta kuin 405:stakin...

Kestääkö tommoinen remontti joka kansi hoonattu ja uudet pultit kestääkö toi muuten pitkään? 206 ollut monta ja tuntuu 100-150tkm tohon väliin menee pahvi?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 018
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #20 : 26.12.2022, 23:04:32 »
Jos tässä koneessa on tyyppivikana tuo niin tuskin ammattilaisenkaan työ kestää paremmin kuin tehtaan työ.

nautiskelija

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #21 : 27.12.2022, 08:20:03 »
Kestääkö tommoinen remontti joka kansi hoonattu ja uudet pultit kestääkö toi muuten pitkään? 206 ollut monta ja tuntuu 100-150tkm tohon väliin menee pahvi?
No eräs tommonen yksilö on liikenteessä ja kyllä sillä on yli 150 tkm rullattu kansirempan jälkeen.Monta muuta tiedän kyllä missä on menny uudestaan heti perään kun on mitattu vaan että kansi on kutakuinkin suora ja lyöty läjään.
Peugeot 405 gtx 2.0 -95 style
Peugeot 405 gl 1.6  -94
Peugeot expert 2.0 hdi -02
Peugeot 406 2.2 -03

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 938
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #22 : 27.12.2022, 14:45:28 »
Uusi kansipahvi ja pultit momenttiin. Sitten kovasti vain hanaa! Kestänee paaliin asti.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Soikku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
  • rasvasormi
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #23 : 27.12.2022, 21:45:44 »
Kyl mulla nyt on ainakin ne alukannet ollu kaikki kieroja sen verran etten menisi kiinni laittamaan ilman oikaisua. syöpymää ja muuta ylimääräistä naarmua ja koloa myös yleensä löytyy.
Pelit 🚖Dodge Polara 383 Magnum🚙Toyota corona Rt40🚕w124 Bensa Mersu🚗206 pösö 1.4 vihree 🚤Yamarin&yamaha 70 2t viritetty😜catamaran vauhtivene yamaha v6 200

TaCe87

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #24 : 22.05.2023, 10:23:35 »
Moro!

Lainaan tätä ketjua, kysyäkseni miten yleistä tässä moottorissa on tuo kannentiivisteen vuotaminen?
Itselläni on jäähdytyseste juuri vaihdettu ja näyttää nyt olevan sellaista hieman rusehtavaa. Mitään kerma kerroksia ei näy kuitenkaan.

Mitä kaikkea vaihdossa tarvii uusia?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 775
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #25 : 22.05.2023, 10:59:13 »
Kyl mulla nyt on ainakin ne alukannet ollu kaikki kieroja sen verran etten menisi kiinni laittamaan ilman oikaisua. syöpymää ja muuta ylimääräistä naarmua ja koloa myös yleensä löytyy.
Tämä ohje ei päde lainkaan PSA:n moottoreihin, näissä ei juuri koskaan ole oikaisun tarvetta eikä juuri syöpymiäkään. Teräsviivaimella näkee kyllä heti onko tarvetta oikaisulle.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 775
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #26 : 22.05.2023, 11:03:05 »
Moro!
Lainaan tätä ketjua, kysyäkseni miten yleistä tässä moottorissa on tuo kannentiivisteen vuotaminen?
Itselläni on jäähdytyseste juuri vaihdettu ja näyttää nyt olevan sellaista hieman rusehtavaa. Mitään kerma kerroksia ei näy kuitenkaan.
Mitä kaikkea vaihdossa tarvii uusia?
150 - 250 tkm välillä joutuu suurella todennäköisyydellä kannentiivisteen vaihtamaan. Yleensä öljyä joutuu vesitilaan tai vuotaa ulospäin.
Ei tarvitse uusia kuin tiiviste ja kannenpultit jos venyvää mallia. Tietysti venttiilikopan tiiviste kannattaa samalla uusia. Erittäin helppo vaihtaa kansipahvi tähän moottoriin.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 480
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #27 : 22.05.2023, 15:07:18 »
Jos kannenpultit on tehtaan mitoissa pituutensa puolesta niin niitä ei tarvi vaihtaa. Kannen oikaisua ei pidä turhaan tehdä, sen suoruuden voi tarkistaa.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Kitkar745

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 377
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #28 : 22.05.2023, 16:34:45 »
Moro!

Lainaan tätä ketjua, kysyäkseni miten yleistä tässä moottorissa on tuo kannentiivisteen vuotaminen?
Itselläni on jäähdytyseste juuri vaihdettu ja näyttää nyt olevan sellaista hieman rusehtavaa. Mitään kerma kerroksia ei näy kuitenkaan.

Mitä kaikkea vaihdossa tarvii uusia?

Onko se välttämättä kansipahvin vaihto tarpeen jos neste vaan värjääntyy. Tekeekö painetta niin ettei tavara pysy paisunta astiassa vai tuleeko pakoputkesta vesihöyrynä ja neste vähenee tai moottoriöljy on kermaa?

Likaantuva jäähytysneste kertoo ettei oo järjestelmä puhdas. Esim sisäkenno voi olla vielä vaikka kui paskane sisältä tai joku on käyttäny joskus pika vika paikkanestettä.
Peugeot 406 executive 2004

TaCe87

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: TU3JP/TU3 1.4 8v kannentiiviste vaihdosta
« Vastaus #29 : 23.05.2023, 07:23:02 »
Onko se välttämättä kansipahvin vaihto tarpeen jos neste vaan värjääntyy. Tekeekö painetta niin ettei tavara pysy paisunta astiassa vai tuleeko pakoputkesta vesihöyrynä ja neste vähenee tai moottoriöljy on kermaa?

Likaantuva jäähytysneste kertoo ettei oo järjestelmä puhdas. Esim sisäkenno voi olla vielä vaikka kui paskane sisältä tai joku on käyttäny joskus pika vika paikkanestettä.

Niin, en osaa sanoa johtuuko tuo pienestä vuodosta kannentiiviisteestä vai järjestelmän likaisuudesta. Painetta ei kerrytä eikä putken päästä tule mitään epäilyttävää.
Pieni öljymäinen vivahde on ehkä paisarin nesteen pinnalla.