Kirjoittaja Aihe: AdBlue viat mm P20E8 00 Peugeot 508, 308, 208, 5008, 3008 1,6Hdi  (Luettu 3074 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

308Peugeot508

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Alustavan kokeilun mukaan saimme korjattua 2015 Peugeot 508 1,6 Hdi urean painevian, joka esiintyi kun pakkanen oli -2 ja siitä kireämpää. Sytytti vuoroon pienen ajomatkan jälkeen ensin engine fault, service ja sitten urea valon, sekä samaa päinvastoin.
Vika yksi löytyi, että ureasäiliön korkin huohottimen kalvo oli liimaantunut korkkiin, eikä toiminut. No se kansi pois ja veisti kalvon pois ja liimasi kannen takaisin. Nyt tavaratilan pohjakorkin alla vaahtomuovi, ettei säiliöön pääsisi pölyä ja homma toimii sen puolesta. Ei tule alipainetta säiliöön.
Vika kaksi. Edelleen pakkasella valot syttyivät. Hieman tämän ongelman jälkeen aloimme epäillä ulkolämpötilaa, jota keskinäyttö kivasti näytti. Lopulta näyttö näytti jo +46 - +51 astetta, vaikka ulkona oli +2 - -2 lämpöjä. Vaihdoimme anturin oikean puolen peiliin (25€ Febi tarvike (näyttää 2 astetta pieleen. Ei suositella. Kannattaa jotain muuta merkkiä laittaa)) ja hupsista, nyt urea laitteet toimivat. Eli siis ureasäiliön lämmitys ei toimi kun ohjainlaite saa väärän tiedon ulkolämpötilasta. Samalla kyllä ohjaamon lämmöt ei myöskään nouse, eikä moottorin lämpö kun noin +80 kun sekä BSI, että ECU saa väärän tiedon. Tätä on esiintynyt myös pelkästään sisälämpö- ja moottorinlämpö ongelmana bensakoneissakin, eikä anna välttämättä vikakoodia.
Lisäksi voimme suositella Wurth DPF pesuainetta. Se toimi mallikkaasti. DPF paineanturin ensimmäinen putki irti ja myrkky sisään. Suositellaan irrottaa myös anturi ja puhaltaa letkut/putket puhtaaksi. Näkyy keräävän nokea. SItten kone lämpöiseksi ja pakkopoltto päälle.
Testerinä kiinan uusin Diagbox oli varsin huono. Autocom 2020.23 sai tehtyä kaikki toimenpiteet eli nollattua hiukkassuodattimen arvon, tehtyä pakkopolton, vian aikana sai lisättyä kilometrejä laskuriin jne.
AJettu nyt 4vrk ilman vikoja, jotka tulivat ennen pienen ajon jälkeen
« Viimeksi muokattu: 04.02.2023, 20:38:59 kirjoittanut 308Peugeot508 »

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 945
4 vrk on vielä kovin lyhyt aika, toivottavasti toimii pidempäänkin.

Onko tuo alipaine ureatankissa todellinen ongelma? Pumppuhan kuitenkin tuottaa usean bar paineen ja luulisi tankin menevän rusinaksi, jos sinne tulee yhtään kovempi alipaine. Miten tuon korkin kalvon jumituksen huomaa?

Mun 2016 1.6 BlueHDi:stä vaihdettiin takuuna 2020 syksyllä ureatankki. Taisi olla jo 2021 talvella kun ekan kerran syttyi moottorivalo. Saa testerillä sammumaan, mutta tulee jonkin ajan päästä takaisin. Talvella aina välillä tulee tuo kilometrilaskuri, mutta yleensä häviää itsestään ennen kuin ehtii alle 1000 km:n.

Oliko siis myös DPF-vikakoodeja? Menikö limpmodeen, kuten mulla meni? Ajettiin elokuussa pidempi reissu Etelä-Ruotsiin, jolloin DPF-ongelmat katosivat. Paluun jälkeeen tulivat takaisin, mutta parin kerran jälkeen ovat olleet nyt poissa monta kuukautta. Tosin muutaman kerran kuussa joudun ajamaan 15-30 km ylimääräistä moottoritietä vain sen takia, että huomaan polton alkaneen ja olisin pian perillä.

Asetitko siis testerillä DPF:n uudeksi? Mistä tiedät DPF-pesuaineen auttaneen?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

308Peugeot508

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Pumppuja hajonnut kuulemma korvausilman puutteessa. Mm Englannin Peugeot palstoilla aiheesta paljon. Ota korkki käteen. Koita puhaltaa sisäpuolen putkeen. Tai imeä. Ei onnistu jos tukossa. Myös hapettumavikoja pumppuyksiköllä ja paineakulla, jotka ovat säiliössä. Säiliö on pumpun osalta ihan avattavissa, vaikka pumppua ei saa irrallaan ostettua. Netisssä videoo ja kuvia aiheesta.
Nyt 7vrk toiminut. Tänäänkin illalla sellainen keli, jolla aiemmin tuli varmasti vika päälle (-7 astetta) jo parin km ajolla. Jatkamme seuraamista.
Oli myös DPF koodeja. Pestiin DPF ja pakkopoltto perään. Paineanturi uusittiin myös ennen pesua, mutta se ei vaikuttanut mihinkään. Eikä anturin putkien puhdistus. Jos irrottaa DPF pöntön, niin sen voi pestä myös laimennetulla suolahapolla esim. peittausaine, jolla pestään betonilattioita ennen pintakäsittelyä, Sitä saa rautakaupoista. Pitää olla se 30% versio. Laimeampi ei toimi. Muurahaishappo on toinen tehokas pesuaine. Wurth spraypullo on tätä ja ilmeisesti Motip myös, jota myy ainakin IKH. Itse pessyt mm mersun ja VW pönttöjä peittausaineella jo vuosia. Tästäkin aiheesta oli video netissä, jossa kaveri kokeili olikohan 10 eri ainetta ja päätyi samaan lopputulokseen.
Ureasuutin oli myös irti ja puhdistettiin. Siellä ei ollut juurikaan nokea. Limpmodea ei varsinaisesti ollut, mutta paljon tuli pirteämmäksi pesulla ja testerin mukaan vastapaine pieneni todella paljon.
Minulla testeri, jolla saa mitattua DPF nokimäärää, vastapainetta yms. Ja saa ilmoitettua autolle, että on "uusi" DPF.  Saa myös nollattua "laskurin", joka ilmoittaa 1100km ajomatkaa. Tosin auto nollaili sitä itsekin säiden vaihdellessa. Koodi jäi silti talteen.
Tässäkin tapauksessa vikavaloa tuli vain pakkasella. Kun oli ulkona lämpöasteita, niin vikaa ei tullut.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2023, 00:05:18 kirjoittanut 308Peugeot508 »

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 440
Täälläkin on ollut kuva missä pumppu ja sen elektroniikka ui ureassa. Ilmeisesti pumppu on syvennyksessä säiliön keskellä niin, että ainakin täydellä säiliöllä se on urean pinnan alapuolella. Voisiko olla että alipaine halkaisee säiliön ja pumppu kastuu? Malleja tietty voi olla useampiakin. En ole sen paremmin perehtynyt.

Aika helposti tukkivaa tuo urea kyllä on. Tässä lisäsin ainetta ja kannu jäi viikoksi halliin pyörimään. Tässä ajassa jämät oli kivettyny ja ropisi lattialle. Oman säiliön korkkia ei oo tullu sen paremmin kateltua, mutta vois olla ihan hyvä välillä putsailla. Siinäkän se kiteytyminen tapahtuu missä joutuu ilman kanssa tekemisiin eikä pääse uudelleen kastumaan liuetskseen.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 040
  • Eipä turhia höttyillä :)
Ilmeisesti pumppu on syvennyksessä säiliön keskellä niin, että ainakin täydellä säiliöllä se on urean pinnan alapuolella. Voisiko olla että alipaine halkaisee säiliön ja pumppu kastuu?

Ainakin noin teoriassa voi se alipaine repäistä tiivisteen rikki, jolloin pääsee nestekin virtaamaan tuosta repeytymästä tiivisteen läpi toiseenkin suuntaan. Toki ajamalla 1/2 tankilla (säiliö on 17 litraa) täyttämällä sinne aina vain max. 10 litran tonkan kerrallaan auton sitä pyytäessä, niin tuo tiiviste saa vain loiskeita osakseen, ei ui koko aikaa pinnan alla, jolloin saattaisi tuo mahd. nestevuotokin olla pienempää jos lainkaan ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 440
Rupesin vielä oikein miettimään tuota alipaineen mahdollisuutta ja onko se edes mahdollinen syy säiliön rikkoutumiselle. Alipaineella on toki voimansa, mutta jos säiliö jossa on liki 20 litraa ainetta saadaan imettyä hyvin pienellä tuotolla olevalla pumpulla lysyyn kuulostaa aika oudolta. Ainakin korkki saa mennä ihan kunnolla tukkoon, että voi ylipäätään alipainetta alkaa muodostua. Ihan täydellä säiliöllä tietty ilmatilavuus on pieni joten silloin jotain saattaa pettääkin aika lyhyellä pumppaamiesella.

Kuinka muuten tuo urean annostelu menee. Onko se periaatteessa aivan jatkuvaa vai sen mukaan jos noxit alkaa kiipeämään. Kulutushan on luokkaa 1-2 millilitraa per kilometri. Vois jo luulla, että tollaisilla määrillä oo mitään vaikutusta ja on kyse ihan puhtaasta kusetuksesta. ;D

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Henkilöautojen NOx päästöthän on ainakin ollu moni sata kertaiset raskaan kaluston päästöihin jossa ureaa menee sen verran kun pitääkin. Jossain vaiheessa urean piti riittää huoltovälin verran, ei sitte mitään järkeä koko hommassa. Nykyään noissa taitaa olla järkevämpi urean syöttömäärä kun säiliön täyttö rööri on siirretty polttoaineen täyttö luukun yhteyteen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 040
  • Eipä turhia höttyillä :)
Jossain vaiheessa urean piti riittää huoltovälin verran, ei sitte mitään järkeä koko hommassa. Nykyään noissa taitaa olla järkevämpi urean syöttömäärä kun säiliön täyttö rööri on siirretty polttoaineen täyttö luukun yhteyteen.

Mitä tuota noin 1l/1000km tuntuu itselläkin Berlingossa kuluvan ja säiliö on 17 litraa = nippa-nappa ei ihan n. 20tkm vuotuisella ajomäärälläni riitä koko huoltoväliä. No ei sillä, itsehän tuota on tullut täyteltyä, se 10l kanisteri aina tarvittaessa lisättynä ei paljoa kustanna vs. että huollossa täyttäisivät säiliön piripintaan. Ja toisaalta em. viesteihin viitaten saattaa tuo elektroniikan tiivistekin näin kestää paremmin kun säiliö ei koskaan ole ihan piripinnassaan 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Älkää laittako sitä adblue -tankkia täyteen talvella.
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 945
Onhan noiden AdBlue-autojen NOx-päästöt todettu hyvin pieniksi verrattuna aiempiin dieseleihin. Eihän sitä NOxia valtavasti ole, joten ei tarvitse ureakaan paljoa syöttää.

Merkittävän alipaineen syntyminen vaatisi, että ureaa imettäisi merkittävä osuus suhteessa ilmatilavuuteen. Kun urea kuluu vain litra tai muutama kuukaudessa, pitäisi säiliön olla äärettömän ilmatiivis ja siis korkin aukaisun aiheuttaa selvä alipaineen purkautuminen milloin vaan.

Enemmän paineeseen vaikuttaa varmasti lämpötila. Jos säiliö on ulkoilman paineessa +10C ja sitten tulee -10C, on absoluuttinen paine 263/283 bar eli 20/283 eli alle 0,1 bar alipaine. Ei pitäisi tuonkaan pumppuun vielä vaikuttaa ellei sen suunnittelu ole umpisurkeaa. Sitten ei toimisi vuoristossakaan, jossa absoluuttinen paine on alempi.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 648
Itse ajan niin vähän Expertillä harrateajoa, etä valutin "vanhentuneet" AdBlue nesteet pois ja lisäsin 10 litraa uutta. Siinä on joku minimimäärä, mitä pitää lisätä tyhjään säiliöön. Jatkossa olen lisännyt vain 4 litran kannullisen. Se riittää omiin ajoihini. Säiliö on pakussa iso ja mulla täysi säiliöllinen vain happanisi tankkiin. Tuollaisen pikkukannullisen saa hankittua mistä vain ja täyttö kestää muutaman minuutin.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 040
  • Eipä turhia höttyillä :)
Siinä on joku minimimäärä, mitä pitää lisätä tyhjään säiliöön.

Muistelisin että min. 5 litraa, ennen kuin auto noteeraa lisäyksen ja sallii jälleen moottorin käynnistymisen ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

308Peugeot508

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Nyt kyseisellä kulkineella on ajettu jo 15vrk ja sopivia pakkasia ollut hyvin, eikä vikaa ole tullut. Eli alkaa olemaan kohtuullisen varmaa, että vian aiheutti viallinen ulkolämpöanturi.
Alipaine säiliössä korvausilman puutteen takia rasittaa pumppua paljon enemmän kun sen urean ruiskiminen. Korkkivika on yleisesti tiedossa ympäri maailmaa merkistä riippumatta. Bensa autoja lakannut käymästä kun tankin huohotin tukossa. En näin äkkiä muista miten meni paineen muodostuminen kärsii kun alipaineisesta koitetaan työntää pois paineella, mutta lähes tuplaantuu voiman tarve, joten ei se pumppu siitä kovin innoissaan ole. Korkkejahan vaihdettiin takuisiin. Tähänkin autoon uusittu koko pönttö ja putket takuuaikana. Merkkiliikkeen piti vaan täyttää säiliö, mutta vaihtoivat koko systeemin. Syy jäi hieman epäselväksi kun oli liisarina silloin. Lunastettu myöhemmin omaksi.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 945
Tiedän kyllä, että korkkia on tuosta laajasti syytetty ja omastakin oston jälkeen tarkistin, että siinä on uusi paremmaksi väitetty korkki. En vain fyysikkona ja kohtuu hyvin pumppujen toimintaa tuntevana voi uskoa, että tuo olisi syy, kun tosiaan se tilavuusvirta on olematon. Voisi olla syy silloin, kun tankki on täytetty piripintaan eli ilmatilavuuskin on todella pieni.

Polttoainetankki on täysin eri juttu, kun polttoainetta virtaa ajaessa kohtuu vauhdilla ja aivan tyypillistä on tanktata täyteeen usein. Siis on usein tilanne, että tankissa on muutama litra tai jopa alle litra ilmaa ja polttoainetta kuluu litra 10 minuutissa. Tuolloin voi tulla voimakas alipaine ja pumppu kavitoi menettäen tuottonsa.

En ymmärrä miten noin kävisi AdBlue-pumpun kanssa. Jos tankissa olisi 1 l ilmaa, pitäisi ajaa luokkaa tuhat km, jotta alipainetta syntyisi merkittävästi. Siihen menee yleensä päiviä tai viikkoja eli nopeasti syntyvä ongelma ei tuosta voi johtua ja korkin pitäisi olla niin tiivis, ettei tuossa ajassa pääse tankkiin ilmaa edes muutamaa desilitraa.

Käsittääkseni uudellakin korkilla AdBlue-tankit menee vaihtoon alle 100 tkm välein tyypillisesti, joten ei se ratkaissut ongelmaa.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 040
  • Eipä turhia höttyillä :)
Käsittääkseni uudellakin korkilla AdBlue-tankit menee vaihtoon alle 100 tkm välein tyypillisesti, joten ei se ratkaissut ongelmaa.

No koko ongelmahan on ihan suunnittelupöydältä lähtöisin, kelle ihmeen valopäälle on tullut tuollainen aivopieru upottaa koko elektroniikka sinne säiliön sisään :o

Eli eiköhän se oikea korjaus ole suunnitella koko komponentti uusiksi, siirtää se pumppu säiliön ulkopuolelle, jolloin sinne ei pääse lurahtamaan nesteitä edes vahingossa sisään ja näin homma pelaa. Toki tuossa voi joutua kenties nakertamaan säiliön nykyisestä 17 litran tilavuudesta ehkä hiukan pois, riippuen ihan millainen toteutus olisi mekaanisesti, mutta ei tuossakaan suuresta menetyksestä puhuttaisi ja asiansa osaava suunnittelijahan tuo tekisi ihan automaagisesti. Alettaisiin tuottamaan parempaa, korvaavaa komponenttia tuolle nykyiselle ja ihan sitä mukaa kun ihmisillä noita menee vaihtoon, niin jonkintasoisella good-will hengellä tilalle asenneltaisiin noita uusia versioita ja ongelma olisi näin ratkaistu 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08