Kirjoittaja Aihe: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka  (Luettu 1345 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 648
Mikäs juttu se on kun TM talvitestissä sähköllä ei voinut ajaa -5 asteen pakkasessa? Siirtyi polttomoottori tilaan. Tämä siis PSA:n Citikalla.
Joko systeemi on Suomen oloissa järjetön, tai sitten en ymmärtänyt lukemaani.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

mekabyte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #1 : 24.02.2023, 10:25:04 »
En valitettavasti ole päässyt ko juttua lukemaan otsikoita pidemmälle, mutta kyllä mä juurikin tällä viikolla ajelin sähköllä 5-10 asteen pakkasessa ennen kun loi eston päälle tänään aamulla.
Peugeot 3008 Hybrid GT 225 -20

SpiidWulf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #2 : 24.02.2023, 11:26:49 »
Mikäs juttu se on kun TM talvitestissä sähköllä ei voinut ajaa -5 asteen pakkasessa? Siirtyi polttomoottori tilaan. Tämä siis PSA:n Citikalla.
Joko systeemi on Suomen oloissa järjetön, tai sitten en ymmärtänyt lukemaani.

Tämä pitää paikkaansa, tosin pakkasraja on omienkin kokemusten mukaan lähempänä -10c, ennen kuin moottori käynnistyy aina väkisin. Ilman tätä voisi käydä niin, että kovassa pakkasessa sähkö loppuu kesken vaikkapa ohitustilanteessa, jolloin jääkylmä polttomoottori pitäisi täräyttää suoraan koville kierroksille. Eli nyt auto pyrkii pitämään polttomoottorissa kokoajan tiettyä pohjalämpöä, joka on mielestäni ihan perusteltu toimintatapa talvella.

Muokkaus: Ja vielä lisäyksenä moni auton käyttäytymiseen liittyvistä asioista on useamman sensorin arvon pohjalta tehty toiminta. Eli tässäkin tilanteessa ulkolämpötila on vaikuttava tekijä, mutta niitä saattaa olla akun varausaste, jäähdytysnesteen lämpötila yms.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2023, 11:41:11 kirjoittanut SpiidWulf »
Peugeot 406 V6 -03 & 508 SW GT  Hybrid -21

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 648
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #3 : 24.02.2023, 11:36:13 »
Tämä pitää paikkaansa, tosin pakkasraja on omienkin kokemusten mukaan lähempänä -10c, ennen kuin moottori käynnistyy aina väkisin. Ilman tätä voisi käydä niin, että kovassa pakkasessa sähkö loppuu kesken vaikkapa ohitustilanteessa, jolloin jääkylmä polttomoottori pitäisi täräyttää suoraan koville kierroksille. Eli nyt auto pyrkii pitämään polttomoottorissa kokoajan tiettyä pohjalämpöä, joka on mielestäni ihan perusteltu toimintatapa talvella.
Tämä moottorin lämpimänäpito lienee ymmärrettävää, mutta jos oikein ymmärsin TM:n juttuja, niin muissa testattavissa ei moista pakkasrajoitusta ollut. Liekö sitten hyvä vaiko huono juttu?
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #4 : 24.02.2023, 12:19:37 »
Ei noita autoja oikein voi verrata sillä hybrideissä on karkeasti yhtä monta toteutus tapaa kuin valmistajiakin, joissakin polttomoottoria käytetään aina koska matkustamon lämmitys tapahtuu vain ja ainoastaan sillä, joissakin on webasto, pösössä sähkövastus. Joitakin autoja voi lämmittää etukäteen jopa käskeä etänä, joistakin tuo toiminto puuttuu kokonaan. Pakkasraja on tosiaan jossain -5 - (-10) asteen välillä, ja tuota voi venyttää lohkolämmittimen käytöllä käytännössä lähes rajattomasti. Edelleen kyllä jos pakkasta on enemmän ja moottori on lämmitetty niin kannattaa se käynnistää heti lämmityksen jälkeen eikä vasta kun sähkö loppuu. Pakkasilla noilla hybrideillä sähköllä mennä niin pitkälle että kannattaisi edes yrittää pelkästään sillä.

Mitä TMn juttuun tulee, en ole sitä kokonaan lukenut, jotain pätkiä nähnyt, erikoisia kulutuslukemia olivat saaneet aikaan, noin oman kokemuksen mukaan tuollainen 15 l/100 tarkoittaa sitä että moottori on käynnistynyt ja autolla ajettu 1-2 km, jos matka jatkuu niin kulutus tippuu ihan muutaman kilometrin kuluttua tuonne 1-5 l/100 akselille, riippuen millaista ajo on. Hurjilta kuullostaa noi litra lukemat jos näkee vain TMn kuvaajan, omassa käytössä kuukauden keskikulutus on keikkunut 0,5 - 2,7 l/100, jossa tuo suurin lukema on yksittäinen useamman sadan kilometrin matka-ajo joka edusti luokkaa puolta kuukauden ajoista, muuten ei yleensä näe yli 1,4 l/100 kulutusta koskaan, autolla ei käytännössä ajeta alle 6km matkoja kuin ihan satunnaisesti, yleensä matkat on luokkaa 13-30 km per suunta. Edelleen tämä tosiaan vain minun käytössä, eikä tuota voi yleistää yhtään millään tavalla.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #5 : 24.02.2023, 12:51:15 »
Minulla ei ole PSA hybridistä kokemusta. Omilla auto lähtee sähköllä kulkemaan ongelmitta, mikäli akku on lämmin. Siksi kovilla pakkasilla lataan auton ajastettuna lähtöaikaan ja siihen sisätilan lämmitys jatkoksi. Kylmin lähtö tänä vuonna 16,5 pakkasta lähdössä ja antoi ajaa 30 km sähköllä yhtäjaksoisesti.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 648
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #6 : 24.02.2023, 14:54:12 »
Minulla ei ole PSA hybridistä kokemusta. Omilla auto lähtee sähköllä kulkemaan ongelmitta, mikäli akku on lämmin. Siksi kovilla pakkasilla lataan auton ajastettuna lähtöaikaan ja siihen sisätilan lämmitys jatkoksi. Kylmin lähtö tänä vuonna 16,5 pakkasta lähdössä ja antoi ajaa 30 km sähköllä yhtäjaksoisesti.
Mikä auto, jos sitä saa täällä kysyä?
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 748
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #7 : 24.02.2023, 17:52:08 »
3008 hybrid menee electric tilassa vaikka olisi -23 pakkasta
Peugeot 3008 hybrid

ultimate70

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #8 : 28.02.2023, 12:51:03 »
^Minulla 3000 Hybrid4:n polttis käynnistyy AINA lämpötilan ollessa alla -5 astetta, tarkoittaa siis pakotettua Hybrid-moodia ainakin alkumatkalle. Taitaa veto kuitenkin olla sähkömoottoreilla, polttis vaan lämmittelee itsensä "tyhjäkäynnillä" (?). Toisaalta ymmärrän logiikan, mutta seurauksena on aika paljon turhaa käyntiä varsinkin pätkäajossa kaupunkinopeuksilla.

Toinen "hauskuus" tässä omassa kärryssä on 4WD-moodin ideologia: polttis tulee aina mukaan noin 75 km/h nopeudessa (Electric-moodillahan päästään reilusti toiselle sadalle ja ihan vauhdikkaastikin). Talviolosuhteissa pitää joskus kikkailla ajomoodien kanssa, jos haluaa välttää aivan turhaa ICE:n käyttöä lyhyillä etapeilla. Tämän Hybrid4:n takavetoisuus lähtökohtaisesti Electric-moodilla ei ole kiva juttu liukkaissa olosuhteissa.
3008 Allure Hybrid4 -22

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #9 : 12.02.2024, 09:16:35 »
Tänä talvena on vähän päässyt maistamaan kunnon pakkasia, lopulta homma on toiminut ainakin omasta mielestäni paljon paremmin mitä olisi voinut kuvitella, varsinkin jonkun TMn artikkelin perusteella.

Faktat, auto seisoo pihalla taivasalla, käytössä on myös perinteinen lohkolämmitin sekä 3,6 kW laturi. Kun pakkasta on tarpeeksi, ei auto edes yritä liikkua sähköllä, vaan käyttää polttomoottoria, mikä tekee sen että moottori lämpenee varsin nopeasti. Polttomoottori myös pysyy käynnissä jatkuvasti vaikka korkeajännite akku olisi lämmennyt jo tarpeeksi sähköllä liikkumiseen. Kylmä akku ei tosiaan ota latausta kovin raivoisasti vastaan, auton laturi rajoittaa tehoa jopa niin alas kuin 2 kW, vasta kun akku on lämmennyt alkaa lataus teho nousta. Automaattisia toiminpiteitä ei edelleen ole ilmennyt vielä kertaakaan.

Kulutus, kuukausi kohtainen keskikulutus nousi kylmän jakson alettua, Elokuu 1245 km 0,0 l/100, syyskuu 1163 km 0,4 l/100, lokakuu 1133 km 0,2 l/100, marraskuussa 1583 km 1,9 l/100, joulukuu 1735 km 3,0 l/100, tammikuu 1227 km 2,4 l/100. Keskimäärin 1348 km 1,5 l/100. Joulukuussa oli pidempiä yksittäisiä matkoja, eli perinteistä matka-ajoa. Autolla on kohta ajettu 30 tkm, 10 tkm bensiinin keskikulutukset ovat liikkuneen 1,0-1,5 l/100 ajotietokoneen mukaan. 

Olen kyllä lukenut että näillä pösönkin hybrideillä polttoainetta saisi kulumaan yli 6 l/100 jollain 10-30 tkm matkalla keskiarvona, minusta se kertoo muutamasta asiasta, on ostettu väärä auton vääränlaiseen tarkoitukseen, ajoprofiili on sellainen että käytännössä pitäisi olla joko täyssähkö tai polttomoottori, sekä kuljettajasta, saman auton saa kaksi eri kuljettajaa viemään varsin erilaisia lukemia.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #10 : 12.02.2024, 14:38:27 »
Näitten PSA pohjaisten hydridien käytös on muuttunutv tuosta TM vuoden 21 testistä ohjelmisto päivitysten ansioasta.
Minun Opel Grandland vm 20 AWD ainakin nyt uudella akulla tänäkin aamuna olisi lähtenyt kulkemaan sähköllä niin pakotin sport päällä koneen käyntiin koko 11 km matkalle. Ajattelin että olisi liian raakaa pistää kone käyntiin tuossa pakkasessa takas tullessa. Takasin tullessa ajoin sähköllä. Pakkasta lähtiessä 25 ja päivällä 20 astetta. Autolla lähdettiin 2 pakkasasteen tallista liikkeelle.Eli aivan eri ohjelmat nykyisin PSA hydrideissä kuin 21 vuonna.

Eilen vaimo kävi äänestämässä, kone lähti heti käyntiin tallissa, sammui viime 6 km päässä äänestyspaikalla. Sitten pelkällä sähköllä 20 km kauppareissu. Pakkasta 22 astetta. Eli vähän vaihtelee ilmeisesti mitä tehty ed. päivänä, en ihan ole logiikkaan päässyt sisälle.

Minulla ennen akunvaihtoa huhtikuulta marraskuun alkuun 8 tuh km ka. 3.1 l/100 km. Siinä mukana pari reissua Turkuun a 1000 km, Lappenrantaan 500 km ja muutamia Kuopion, sekä pojan reissu Porvooseen jolla reissulla hän "ajoi viat esiin" , siis tuon akkuvian kun tuli sateisena ja loskaisena päivänä pois ja aamulla tuli akkuvika esiin, reissuja jotka nostaa keskikulutusta. Pelkällä Turun reissulla vei muistaakseni 5.4 l/100 km. Muuten aika pitkälle sähkövoittoista kesäaikaan. Ihan tyytyväinen kulutuslukuihin. Range vaihteli kesällä 50 - 60 km. Paras pihistysreissu 70 km sähköllä. (ilman ilmastointia, nopeus 60-70 km/h max)

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 590
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #11 : 13.02.2024, 16:19:18 »
Joku bitti tossa on vissiin jääny nyt vinoon kun se ei kylmällä polttikselle lähdössä käynnistyttyään enää osaa ottaa sähköä käyttöön vaikka ajais moottorin taatusti kuumaks. Ajelee bensalla niin kauan kunnes sammuttaa ja starttaa uudelleen. Sit tajuaa että kas, onhan täs sähköäkin.

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #12 : 14.02.2024, 09:21:29 »
Minulla eilen tallista lähtiessä (-1 astetta) hyrähti heti kone käyntiin muttei osallistunut vetoon, kävi pari kolme minuuttia ja sammui, sähköllä mentiin 13 km.

Takaisin tullessa taas ehkä 4 km jälkeen hyrähti taas hetkeksi käyntiin ja sammui. Muuten ajo tapahtui sähköllä koko ajan. Pakkasta 15 astetta.

Edellisenä päivänä pakotin (sport, ei olisi muuten lähtenyt) menomatkan koneen käyntiin. Paluumatkalla ajeltiin sähköllä, pakkasta 22 astetta. Ajattelin että olisi liian raakaa jos se paluumatkalla usean tunnin seisomisen jöleen kylmänä käynnistyisi.

Jännä joskus lähtee heti tarjoamaan hydrid tilaa ja joskus saa ajaa sähköllä vaikka akun tyhjäksi vaikka pakkasta melkein 20 astetta. En vielä ymmärrä logiikkaa.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 748
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #13 : 14.02.2024, 11:12:10 »
12V akku tai ilmankosteus vaikuttaa.
Peugeot 3008 hybrid

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #14 : 14.02.2024, 12:01:52 »
Siinä mihin tilaan auto käynnistyy on jonkun verran muuttujia. 12 VDC akku on yksi, ilmankosteus on mulle kysymysmerkki vaikka kyllä on joskus käynyt niin että auto lähtee suoraan hybrid tilaan kun on juuri satanut.

Toistaiseksi en ole omissa havainnoissa onnistunut kumoamaan seuraavaa, jos ulkolämpötila on vähintään -4 oC tai lämpimämpi ja joka kerta ennen kuin painaa jarrupoljinta ja start nappia varmistaa ettei kuljettajan oven auki olosta ole yli minuuttia, joka kerta on lähtenyt Electric tilassa. Ohjelmisto lienee muuttunut sen suhteen että aikaisemmin auto ei niin herkästi pitänyt polttomoottoria väkisin päällä kovemmilla pakkasilla, en tiedä mitä tuo mittaa ja mistä, mutta moottori tosiaan käytetään kunnolla kuumaksi jos auto on seisonut pidempään reilummassa pakkasessa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.