Kirjoittaja Aihe: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?  (Luettu 2333 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mmz

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« : 19.03.2023, 19:12:17 »
Huomasin kiinnostuneeni -22 mallisesta Peugeot 3008 GT Hybrid4:stä ihan sen takia, että se näyttää kaikin puolin oikein hyvältä, ja oikein varustelluissa yksilöissä olisi speksitkin kohdallaan. Mitä mieltä omistajien kesken ollaan tuollaisen laitteen tekniikan laadusta ja toimivuudesta? Myönnettäköön, että itsellä on ennakkoluuloja, koska lähipiirissä on karvaita kokemuksia vm. -18 1.2 Puretechistä (vuoden sisään jo kolmannen kerran moottorin vaihdossa maahantuojan piikkiin). Onko tuo hybridin 1.6-kone ehkä ihan kunnollinen peli, vai samaa maata tuon pienemmän kanssa? Minkälaisia ajomatkoja on todellisuudessa saavutettu sähköllä?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #1 : 19.03.2023, 21:35:06 »
Tota ensinnä toi hybridin bensakoneessa on jakoketju, ei se murheeton ole ollut ainoana voimanlähteenä, mutta en ole hybridin keulalla siitä mitään ihmeellistä kuullut.

Kulutus ja paljonko sähköllä pääsee, siitä saa aikaan lähinnä viihteellisen keskustelun koska em asiat on täysin kiinni siitä missä ja miten ajaa, onko ruuhkaa vai saako ajella itekseen. Mitä ite tollasella olen ajanu niin talvella päässy sähköllä vähän päälle 30 km, kesällä vähän alle 60 km, näillä 0- +5 keleillä normi pks ruuhkissa range on tollasta 40 km. Tosin kun pakkanen alkaa kiristyä niin on järkeväpää ajaa bensalla (ainakin isoilla teillä) koska polttomoottori käynnistyy kuitenkin kun on pakkasta reilummin ja kun se käynnistyy niin kannattaa ajaa sitten lämpimäksi, muuten tulee niitä pakollisia lämpimäksi ajoja (automaattinen toiminto). Lohkolämmittimen käytöllä pystyy siirtämään polttomoottorin käynnistymistä siitä -5 asteesta. Tosiaan bensan kulutus voi olla mitä tahansa 0 ja 10 l/100 väliltä, omissa ajoissa kuukausitasolla keskikulutus on keikkunut 0,5 ja 2 l/100, ihan sitte kiinni millaista ajoa ollu, 10 tkm keskikulutus ajotietokoneen mukaan 1,3 l/100. Matka-ajossa vieny 4-5 l/100 jos lähtee täydellä akulla ja matkaa on luokkaa 200 km. Noin muuten motarilla/isollatiellä yli 90 km/h nopeuksia kannattaa ajaa bensalla ja jättää sähkö nurkkapyöritykseen, silloin kulutus pysyy järkevänä kaikin puolin.

Joku tuosta kirjoittelikin että sähkömoodissa auto on pintakaasulla takavetoinen, se ei liukkaalla ole paras yhdistelmä, tossa on kyllä se että kun alkaa sutia niin kaasun heivaamisen sijaan jos polkee lisää lähtee etuvetokin mukaan. Muuten helppo ajaa, suuntavakavuus ei ole parhaasta päästä, ei mene kuin juna suoraan jos vertaa esim 308 SW malliin, parempi ajaa kuitenkin kuin esim 2008.

Kannattaa tarkastaa että kyseessä on Suomi auto tai jos laivattu tänne muualta että autosta löytyy 7,4 kw laturi, se nimittäin tekee asiointilatauksesta merkittävästi järkevämpää. Edelleen koko auton järkevyyden ja järjettömyyden ratkaisee puhtaasti se millaiseen ajoon sen hankkii, pystyykö lataamaan kotona, viitsiikö latailla kylillä jne, kellään muulla ei ole oikeita vastauksia.
« Viimeksi muokattu: 20.03.2023, 11:38:44 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #2 : 20.03.2023, 13:35:45 »
Huomasin kiinnostuneeni -22 mallisesta Peugeot 3008 GT Hybrid4:stä ihan sen takia, että se näyttää kaikin puolin oikein hyvältä, ja oikein varustelluissa yksilöissä olisi speksitkin kohdallaan. Mitä mieltä omistajien kesken ollaan tuollaisen laitteen tekniikan laadusta ja toimivuudesta? Myönnettäköön, että itsellä on ennakkoluuloja, koska lähipiirissä on karvaita kokemuksia vm. -18 1.2 Puretechistä (vuoden sisään jo kolmannen kerran moottorin vaihdossa maahantuojan piikkiin). Onko tuo hybridin 1.6-kone ehkä ihan kunnollinen peli, vai samaa maata tuon pienemmän kanssa? Minkälaisia ajomatkoja on todellisuudessa saavutettu sähköllä?

Runsaan vuoden nyt ajellut Peugeot 3008 GT Hybrid4:lla (vm. 2020) ja olen ollut autooni todella tyytyväinen. Lisättäköön vielä että kaksi aiempaa autoa on ollut Toyotoja joista C-HR vaihtui Peugeotiin.
Autoni tuotu etelä-Saksasta joulukuussa 2021 ja tehdessäni siitä kaupat oli autolla ajettu n. 17000km. Nyt mittarissa lähes 30000km ja ilman mitään ongelmia. Peugeot on hiljainen, etupenkeillä viihtyy pidemmänkin matkan sillä säädöt todella monipuoliset. Focalin äänentoistojärjestelmä soundillisesti laadukas, kojelaudan ergonomia mittaristoineen ja säätölaitteineen miellyttää meikäläistä. Viihtyvyyttä entisestään lisää nappanahkapenkit sekä panoramakatto.
Päivittäisessä käytössä (niin talvella kuin kesälläkin) on ollut auton etäohjattava matkustamon lämmitys/viilennys.

Tekniikasta,
tämä GT Hybrid4:n keulalla oleva 1,6 turbomoottori on BMW:n suunnittelema (yhteistyömoottori) ja vuosien varrella kaikista ''lasten taudeista'' päässyt eroon. Jossain vaiheessa ongelmia on ollut jäkopääketjun kiristimen kanssa mutta kiristimeen tuli muutoksia ja nyt kestää kuten itse ketjukin.

Kenties ainoa yllätys itselleni on ollut se että epäsäännöllinen polttomoottorin käyttö talvella lisää kosteutta moottoriöljyyn. Tämän johdosta auton tietokone ''pakottaa'' polttomoottorin päälle ja tällä tavoin pyrkii kosteuden haihduttamaan. Tämän seurauksena on ollut se että nyt kuluvan talven polttoaineen kulutus kaupunkiajossa ollut n. 5,1 litrassa.
Kesällä kaupunkiajossa sähköisesti olen päässyt n. 36-50km ja talvella n. 16-30km riippuen täysin omasta ajotyliistä ja siitä olenko käyttänyt nelivetoa.

Huoltojen hinnatkaan eivät mielestäni ole korkeita sillä vähän ajetuissa huolto-ohjelman mukaiset huollot pääasiallisesti öljyn sekä erilaisten suodattimien vaihtoja.




Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 166
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #3 : 20.03.2023, 16:36:20 »
Mulla kanssa 2020 Hybrid4 Ranskan tuontina noin vuosi sitten. Silloin mittarissa 15tkm, nyt reilu 30 tkm.
Erittäin mukava auto ajaa ja varusteita riittää kuten JuhaR69 tuossa jo mainosti.

Ilmi tulleet viat / ihmeellisyydet:
- viime kesänä auto alkoi käynnistymään usein polttomoottorille vaikka pitäisi pääosin käynnistyä sähkölle. Syyksi paljastui takana olevalle pikkuakulle menevissä johdoissa huonot ja löysät liitokset. Ne olviat myös rikkoneet pikkuakun, josta johtui tuo polttikselle käynnistyminen kun taka-akussa ei riittänyt virtaa. Korjattiin takuuseen.
- syksyllä talvirenkaiden vaihdon yhteydessä huomasin takarenkaiden kuluneen sisäpinnalta sileäksi. Tehtiin nelipyöräsuuntaus ja säädettävää löytyi. Toivotaan, että se auttoi. Selviää sitten ensi syksynä mitä uusille renkaille on käynyt :-)
- talvella kun olin laittanut esavesta 10 kilometrin rajoituksen päälle, auto alkoi herjaamaan akun jännitteentilasta kun 12 kilsaa oli jäljellä ja kun olisi pitänyt käynnistää polttis niin ei selvinnyt siitä vaan herjasi moottoriviasta oranssin valon kera. Bussipysäkille ja sammutus / käynnistys => herjat katosi. Asiaa tutkittiin huollossa, mutta auton muistista ei löytynyt mitään herjoja. Todella outoa. Tämä meni sarjaan bitti poikittain...

Eli tollasta pientä on ollut, mutta nyt menty monta kuukautta ilman ongelmia. Kesäkelejä odotellessa... nastoilla ei oikein käyttää kaikkea tarjolla olevaa ajonautintoa... :-)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #4 : 20.03.2023, 19:04:51 »
Kenties ainoa yllätys itselleni on ollut se että epäsäännöllinen polttomoottorin käyttö talvella lisää kosteutta moottoriöljyyn. Tämän johdosta auton tietokone ''pakottaa'' polttomoottorin päälle ja tällä tavoin pyrkii kosteuden haihduttamaan. Tämän seurauksena on ollut se että nyt kuluvan talven polttoaineen kulutus kaupunkiajossa ollut n. 5,1 litrassa.

Ei toi 5 l/100 tietty ihan kamala lukema ole, toki kuten todettua riippuu ihan ajoista, jos normi ajoissa on valtatie/motaria niin helposti pystyy ajamaan niiden aikana öljyt kuumaksi, ihan 10-20 km riittää  varsinkin jos lohkolämmitintä on käytetty, tai asioinin ajaksi saa auton lämpimään halliin lataukseen. Sitten voi kylillä körötellä sähköllä, kulutus on tuolla tyylillä karkeasti 2-4 l/100  tollasella 50-80 km päivä suorituksella. Vaatii tietty pikkusen kikkailua ja vaivan näköä. Vähänkään lämpimämmällä kelillä pystyy helposti ajelemaan nurkissa pyöriessä muutaman viikon laturilta toiselle pelkästään sähköllä. Esim tänään 90 km pelkästään sähköllä, eikä olisi onnistunut jos ei olisi ollut tuota tehokasta laturia.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

mekabyte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #5 : 21.03.2023, 09:12:11 »
Tuo automaattinen toimenpide ja kosteuden kertyminen öljyyn kyllä kiinnostaa. Itellä on nyt tehny sen pari kertaa kuukauden sisällä ja täältä ja uk foorumeilta luettuna noissa 2020 vuosimalleissa on vanhaa softaa joka vaikuttaa tuon "ominaisuuden" aktivoitumiseen. Onko kellään infoa muiden merkkien plugareista? Onko samanlaisia juttuja sielläkin vai onko tämä joku excellent design by Peugeot juttu?

Ilmi tulleet viat / ihmeellisyydet:
- viime kesänä auto alkoi käynnistymään usein polttomoottorille vaikka pitäisi pääosin käynnistyä sähkölle. Syyksi paljastui takana olevalle pikkuakulle menevissä johdoissa huonot ja löysät liitokset. Ne olviat myös rikkoneet pikkuakun, josta johtui tuo polttikselle käynnistyminen kun taka-akussa ei riittänyt virtaa. Korjattiin takuuseen.

Mites muuten, päivitettiinkö softat huollon yhteydessä?
Peugeot 3008 Hybrid GT 225 -20

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #6 : 21.03.2023, 10:01:02 »
Kyllä nämä bensa pakkoajot taitaa olla ainutlaatuisia hybrideissä. Olen kuullut kyllä, että esim Mersun vanhoissa e 350 autoissa öljyn määrä alkanut lisääntyä.

mekabyte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #7 : 21.03.2023, 10:25:27 »
Kyllä nämä bensa pakkoajot taitaa olla ainutlaatuisia hybrideissä. Olen kuullut kyllä, että esim Mersun vanhoissa e 350 autoissa öljyn määrä alkanut lisääntyä.

Mielenkiiintoista. Fordin palstalle laitoin aiheesta kyssäriä kun Kuga oli itellä ensin kiikarissa ja taivaspaikkani Mondeolla ansainnut  :) mutta vielä en ole aiheeesta saanut vastauksia. Sinänsä ymmärrän tekniseltä kannalta. Monelta harmilta vaan säästyisi kun ohjekirja kertoisi asiasta muutakin kun että useita kertoja auton elinkaaren aikana. Sen lukeminen ei ihan hirveästi lämmittänyt kun toista kertaa kuukauden sisällä oli tilanne päällä.
Peugeot 3008 Hybrid GT 225 -20

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #8 : 21.03.2023, 10:57:49 »
Toi miten usein "automaattinen toiminta" tulee on varmaan aika paljon kiinni ajoista, mulla ei ole tullut sitä vielä ikinä, enkä toisaalta usko että tällä ajoprofiililla tulekaan, noin kun tästä meiltä ei pääse mihinkään oikein mihinkään ajamatta ensin vähintään 6 kilometriä, ja sittenkään ei vielä ole varsin raivoisasti ihmisten ilmoilla. Käytännössä tosiaan tietyillä pakkasilla ymv polttomoottori käynnistetään lämpenemään, ja juuri tuosta syystä kannatta käyttää lohkolämmitintä, joskin edelleen kovalla pakkasella kannattaa moottori käynnistää heti lämmityksen jälkeen ihan vain siksi että se pysyy lämpimänä. Autohan siis kulkee kyllä sähköllä vaikka pakkasta olisi -20 oC siitä se ei jää kiinni, mutta esim kabiinin lämmitys vie jo niin paljon energiaa ettei vähänkään pidemmälle ole mitään järkeä edes yrittää pelkällä sähköllä. Kuten edellä todettua, oma taktiikka kylmällä kelillä on ajaa isot tietä bensalla ja säästää sähköt kaupunkiajoon. Edelleen omissa ajoissa tulee paljon pysäköityä lämpimässä hallissa, mikä auttaa kyllä merkittävästi ongelman muodstumisen ehkäisyssä.

Eri valmistajien näkemys hybridistä on niin erilainen että niiden vertaaminen keskenään on aika haastavaa, jotkut perustavat sisätilojen lämmittämisen polttomoottoriin, toiset webastoon, kolmannella on sähkövastus jne. Kulutus lukemista mitä olen tuolla muualta lukenut niin kyllä tollasen nakkikattilan saa viemään bensaa lähemmäs sitä 10 l/100, jotkut sitten ajaa 0-1 l/100 kulutuksella.

Noin mun käsityksen mukaan kosteus ei ole suurin ongelma moottoriöljyn seassa vaan bensa on se joka sitä öljyä laimentaa ja myös heikentää siten voiteluominaisuuksia. Käytännössä tuon tarkoitus on vain pelastaa moottori ennen aikaiselta täys tuholta, eikä siitä varsin pitkälti tarvitse olla huolissaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #9 : 21.03.2023, 15:11:37 »
Tuo automaattinen toimenpide ja kosteuden kertyminen öljyyn kyllä kiinnostaa. Itellä on nyt tehny sen pari kertaa kuukauden sisällä ja täältä ja uk foorumeilta luettuna noissa 2020 vuosimalleissa on vanhaa softaa joka vaikuttaa tuon "ominaisuuden" aktivoitumiseen. Onko kellään infoa muiden merkkien plugareista? Onko samanlaisia juttuja sielläkin vai onko tämä joku excellent design by Peugeot juttu?

Mites muuten, päivitettiinkö softat huollon yhteydessä?

Oman auton kohdalla tämä ''ongelma'' lisääntyi softapäivityksen jälkeen. Viime talvena ei ollut kertaakaan tätä ongelmaa mutta viime syksynä tehdyn päivityksen jälkeen koko talven on tätä ''ongelmaa'' esiintynyt.
Työmatkaa meikäläisellä on n. 6km/suunta eikä siinä ajassa polttomoottori ehdi kunnolla päästä lämpimäksi, kuluvana talvena ei ole ollut juurikaan tarvetta ajaa maantiellä pidempiä lenkkejä.
Tämä ''ongelma'' ei edes poistunut kun viime lokakuussa ajoin runsaan 30km:n lenkin maantiellä sportasetuksella.
Nyt runsas viikko takaperin olin öljynvaihdossa ja ongelmat poistuivat sen myötä.

Muista merkeistä ei mitään tietoa esintyykö niissä samanlaista toimintaa hybrideissä.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 748
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #10 : 21.03.2023, 16:30:31 »
33tkm ajettu 2021 mallilla ja kerran on tullut autom.toimenpide, kun tuli ajettua alle 1km matkaa päivästä toiseen. Autom.toimenpiteen saa pois ku laittaa esave max.päälle ja ajaa tunnin. Ei ole toistunut. Keskikulutus on sovelluksen mukaan alusta asti 1.0/100km. Vähän tämä kyllä kuluttaa. Esim. N.200km matkalla kulutus on pienempi mitä dieselillä.
Peugeot 3008 hybrid

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 166
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #11 : 21.03.2023, 16:59:03 »
Tuo automaattinen toimenpide ja kosteuden kertyminen öljyyn kyllä kiinnostaa. Itellä on nyt tehny sen pari kertaa kuukauden sisällä ja täältä ja uk foorumeilta luettuna noissa 2020 vuosimalleissa on vanhaa softaa joka vaikuttaa tuon "ominaisuuden" aktivoitumiseen. Onko kellään infoa muiden merkkien plugareista? Onko samanlaisia juttuja sielläkin vai onko tämä joku excellent design by Peugeot juttu?

Mites muuten, päivitettiinkö softat huollon yhteydessä?

Mulla tuli automaattinen toimenpide ekaa kertaa pari viikkoa sitten. Sitä ennen olin ajanut autolla 17 tkm. Kokonaiskilsat 32 tkm.

Kysymykseesi softan päivityksestä pikkuakun vaihdon yhteydessä: Kyllä päivitettiin. Auto jäi yöksi piuhan päähän ja ilmoittivat että "päivityksessä menee arviolta x tuntia" . Jos oikein muistan niin arvio oli jotain 5 tuntia.

renkaanpotkija

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #12 : 10.04.2023, 13:52:09 »
Automaattinen toimenpide siis pakottaa polttomoottoriajoon, mutta toimiiko auto tuolloin 4-vetoisena (tarvittaessa) vai mennäänkö pelkän etuvedon varassa?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #13 : 10.04.2023, 14:00:55 »
Hybrid4 toimii aina 4wd riippumatta akun varaustilasta, siitä ei saa käytännössä millään keinolla pakotettua pelkästään etu- tai takavetoista, korkeintaan voi pakottaa nelivedolle.

Automaattinen toimenpide pakottaa vain polttomoottorin käymään kunnes öljyt on lämmenneet tarpeeksi, ei vaikuta mihinkään muuhun. Edelleen toi toimenpide tulee käsittääkseni luokkaa 800 km välein mikäli moottori ei muuten em matkan aikana ole lämmennyt tarpeeksi. Ihmisten ajoprofiilit eroaa toisistaan niin paljon että joillakin tuota tulee riesaksi asti, toisilla ei koskaan. Esim jos ajot on tarpeeksi pitkiä muutenkin tai pääsee lähtemään lämmitetyllä autolla tai lämpimästä, edelleen jos polttomoottori sattuu käynnistymään niin sen voi sopivalla ajoprofiililla ajaa kuumaksi vaikka kerran viikossa tai kahdessa.
« Viimeksi muokattu: 10.04.2023, 14:08:11 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #14 : 21.08.2023, 07:48:02 »
Onko kenelläkään ollut ongelmia Pösön latauksen kanssa siten että lataus on keskeytynyt? Minulla laturi Suko pistokkeessa (Opelin omalla laturilla) ja pari/kolme kertaa lataus keskeytynyt siten että ajomarkaa olisi ollut saatavilla muistaakseni 14, 24 ja 28 km. Oven aukaisun ja sulkemisen jälkeen lataus jatkui. Tuo laturi näyttäis olevan samanlainen molemmilla automerkeillä.

Nuo keskeykset on tapahtuneet kun olen laittanut auton suoraan lataukseen, siis töpseli pistokkeeseen, ei mitään ajastuksia. Lataus lähti heti kyllä käyntiin pistokkeeseen laiton jälkeen. Opel foorumin mukaan on joku laturi mennyt vaihtoon/takuuseen.