Kirjoittaja Aihe: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?  (Luettu 2315 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #30 : 08.09.2023, 08:36:41 »
Opel foorumilla käydään keskustelua onko autossa ILP vai ei. Ajattelin kysyä tältä foorumilta onko 3008:ssa ILP? Sekä Opel, C5 ja 3008 hydrid valmistettu samalla linjalla Sochaussa. Minun Opel valmistettu 14.9.2019 Sochaussa. Hydridtekniikkahan noissa autoissa yhteneväinen.

TM talvivertailu 4/2021 jossa oli mukana hydridautoja, mm. Citroen C5 ja Opel Grandland kerrottiin että ILP:tä ei ole, 5 kW sähkölämmitin ja akustojen lämmitystä ei ole, jäähdytys on neste/kylmäaine. Talvikokemusta minulla ei vielä ole. Ja tuota lämmitystä tarvittaisiin auton etukäteen lämmittämiseen.

Itse olen kallistumassa siihen lopputulemaan että ILP:tä ei ole ja lämmitys tapahtuu tuon 5 kW vastuksen kautta. Vastus lienee nestekierrossa.


SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 216
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #31 : 08.09.2023, 09:40:55 »
Tosta on ristiriitaista tietoa, jotkut artikkelit väittävät että on ILP, toiset että ei. Itsekin ensin uskoin jotain tusina lehteä.

Sanoi siihen mikä tahansa julkaisu mitä tahansa niin ei ole ILPiä, tai no on jos sellaiseksi haluaa käsittää auton ilmastoinnin, onhan sekin käytännössä ilmalämpöpumppu. Mutta jos ajatellaan pelkästään ohjaamon lämmitystä, niin siihen ei käytetä muuta kuin nestekierrossa olevaa 5Kw vastusta, auton ilmastointia käytetään ohjaamon ilman kuivaamiseen, ei lämmittämiseen. IR-lämpömittarilla varmistettu esilämmityksen aikana että nestekierrossa jäähdytysnesteen lämpötila on 50 oC, ja ilmastoinnin putket on kylmiä, 1 / 7oC. Lämmityksen nestekierto on erotettu moottorin nestekierrosta 4-tieventtiilillä.

Akun lämmitys on toteutettu siten että akku lämpenee kun sitä käyttää, kylmä akkuhan ei ota edes vastaan latausta, eli talvella pakkasella aina auto lataukseen heti, tai varsin pian ajon jälkeen. Kesällä taas varsinkin lämpimämpänä päivänä kannattaa odottaa hetki jos ei ole kiirettä latailla, sillä turhan kuumaa akkua ei ladata juurikaan vaan alkuun sitä lähinnä jäähdytetään.
« Viimeksi muokattu: 08.09.2023, 09:47:06 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 938
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #32 : 08.09.2023, 10:32:07 »
Hyviä pointteja. Tuon ILPin hyöty on melko pieni, saman totesi Polestarin myyjä, jopa tayssähköautonkin osalta. Vikakohteena oli Teslassa kauan aikaa, tekevälle sattuu. Eli ostoperusteena ei merkitsevä seikka tuo ilppi.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #33 : 02.11.2023, 15:19:26 »
Tänä aamuna akku ladattu yön aikana ja oli tarkoitus lähteä liikkeelle. Auto Opel vastaavalla tekniikalla. Eilen tultu 300 km lenkiltä ja pesty auto sen jälkeen.

Syttyi melkein kaikki varotusvalo, mm rengaspaine, moottorinkuva, jakoavain jne kojetauluun ja auto aivan jumissa. Ei reakoinut startnappiin, vaihteisiin jne. Kohta sammui kojetaulun valot, jäi vain varotusvalot näkyviin. Hinausauton tultua ilmoitti että energian säästötila.

Laitettiin boosterilla lisävirtaa konehuoneen akkuun, kaikki palautui taas pelaamaan. Mutta kun oli hinausauto tilattu niin huoltoon vikakoodien lukuun. Huollon mies epäili josko 12 V akku olisi tullut tiensä päähän, lupasivat tutkia kun kerkiävät. Harmi kun ei mitattu jännitettä ennen boosterin kytkemistä.

Onko Peugeot puolella ollut vastaavia kokemuksia esim tuon akun kanssa? Akku lienee alkuperäinen 3v vanha. Rasittaako tuo hydrid tilassa pitemmän matkan ajo jatkuvine stattaksineen tuota akkua ja starttimoottoria jos tuo käynnistys tapahtuu aina starttimoottorilla?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 748
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #34 : 02.11.2023, 15:26:54 »
12V Akun vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan 60tkm tai 4v välein. Opeleissa taisi olla ohjelmisto virhe, joka ei lataa auton akkua jos auto on latauksessa.
Peugeot 3008 hybrid

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 216
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #35 : 02.11.2023, 16:29:46 »
Mitä mä tossa joskus katselin varaosakuvia omasta autosta niin ei siellä ole starttia ollenkaan, ainakin auton ominaisuuksissa lukee "ilman käynnistysmoottoria", pelkkä laturi jolla sitten vissiin kiskotaan moottoria käytiin. Se on sitten toinen juttu millä sitä moottoria käynnistetään kun auto liikkuu, ei mitään hajua.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 216
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #36 : 02.11.2023, 17:31:15 »
En kyllä menis vannomaan että pösökään lataisi 12 V akku samalla kun korkeajännite akkua ladataan, pitää mitata joskus miten toi toimii. Sen sijaan sen tiedän varmasti että kun auton kuljettajan oven avaa virtojen ollessa kytkettynä pois päältä, se käynnistää 12 V akun latauksen. En ole koskaan perehtynyt siihen miten käynnistysakkua ladataan missäkin ajotilassa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 775
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #37 : 02.11.2023, 18:18:12 »
Todella tyhmästi toteutettu, jos ei lataa akkua aina kun ajoakkuakin ladataan. Lyijyakulle tekee vain hyvää jos ladataan usein ja täyteen.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 216
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #38 : 02.11.2023, 20:28:35 »
No niin, kun auton ajoakku on latauksessa, käynnistysakun jännite 13,92 VDC, mitattu sekä ovet auki että lukossa. Takana olevan lisävaruste akun jännite 13,07 VDC, mitattu vain ovet auki. Autossa ei ollut virrat päällä mitattaessa, mitattu useamman minuutin ajan. Mittarina ammattikäyttöön tarkoitettu laadukas yleismittari.

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 748
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #39 : 02.11.2023, 20:31:32 »
Opeleissa ei ladannu 12V akkua ainakaan nuo alkupään grandland x mallit tai joku softabugi niissä oli...
Peugeot 3008 hybrid

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 216
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #40 : 02.11.2023, 20:49:09 »
Se on sitten toinen juttu millä sitä moottoria käynnistetään kun auto liikkuu, ei mitään hajua.

Tuohon vielä sellainen kommentti että lataushybrid vehkeissä on vaihteistossa märkä monilevykytkin, vauhtipyörään on varaosakuvien mukaan pultattu vain kytkinlevyn keskiö, osaluettelossa se kulkee nimellä vaihteiston iskunvaimennin. Jotenkin tuntuisi hassulta jos moottoria käynnistettäisiin starttimoottorilla, tai tässä tapauksessa käynnistin laturilla auton liikkuessa, toi konvehtirasia painaa sen verran ettei siinä kamalasti tuntuisi vaikka moottorin käynnistys tapahtuisi kytkemällä veto päälle kytkimellä ja käyttää auton massaa ja 81 kW sähkömoottoria polttomoottorin käynnistämiseen. Mutta tämähän on vain teoria, ei voi tietää mitä insinööri on ajatellut kun tuota suunnitteli.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

atakuja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #41 : 10.11.2023, 20:36:19 »
Auto 3008 Allure blueHdi 120  245000 km
Kannattaako tuohon lataushybridiin sitten lopulta vaihtaa toimiva ja hyvin huollettu 3008 diesel pösöö? Mikä olisi se pointti, että osittaiseen sähköllä ajoon kannattaisi ryhtyä? Toki 300 hp on hieman eri kuin 120 hp, vaikka kyllä dieselin tehot ja 300 newtonia vääntöä riittää arkiajoon omassa käytössä ihan hyvin ja etuvetona.

Nythän noita 3008 GT 300 4WD mallistoa 2020-2022 on tuotu paljon mm Ruotsista ja hinnat alkaa olla liikkeissä varsin kohtuullisella tasolla 25000-28000 tuhatta. Uutena auton hinta on kuitenkin ollut noin 50 tuhatta. Noin kolmessa vuodessa on sulanut puolet auton hinnasta pois.

Tässä on pohdittu jo pidemään dieselistä plugariin siirtymistä, mutta valinta on varsin vaikea tehdä. Dieselvero on 400 eur vuodessa, joten sillä ei auton vaihtoa plugariin oikein voi itselleen perustella.
6/2024 3008 Hybrid4 GT -21 ( peugeot.se)
3/2020 3008 BlueHdi 120 Allure EAT6 -17
9/2017 - 2020 508 SW 1,6 e-Hdi  FAB Active Business -13
2015 - 2017  407 1,6 Hdi SW FAP Executive Business -09
2009 - 2014 407 1,6 Hdi SW FAP Olympia -06, 1992 - 2002 405 1,6 GR -89

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 216
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #42 : 10.11.2023, 21:53:38 »
Eihän tota pysty kukaan muu laskemaan, hybridin ja dieselin ero riippuu täysin ajoprofiilista. Yhdelle hyvä, toiselle ei. Just vasta joku oli laskenut omilla ajoillaan polttoainekulujen erotukseksi yli 1500 € / 25 tkm (bensa vs. hybrid). Mun ajoilla eroa on vielä enemmän, vaikka laskisi mukaan lataus kustannuksetkin. Sähköt tietty päälle, kotona 10-12 c/kwh, asiointi 15-45 c/kwh.

Noin mun mielestä hybridiä ei kannata ostaa pelkään pitkän siivun matka-ajoon, siihen käy paremmin diesel, kaupunkiajossa sähköauto on kova sana, hybrid sitten jos välillä ajelee pidemmälle mutta pääasiassa ajot on lyhyempää taajama painotteista.

Toi teho taas on sellanen juttu että millä tahansa kiululla pärjää, kuka siiten haluaa pärjätä milläkin on maku asia, siinähän kaikki on oikeassa. Itse on tullu pärjäiltyä 65 hv vapari dieselilläkin, ei se huono ollut ollenkaan, kulutti vähän ja oli kestävä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 166
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #43 : 11.11.2023, 07:43:17 »
Lisää laskettavaa saa kun ottaa huomioon takarenkaiden kulumisen aiheuttamat lisävuosikulut... :-)

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 748
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #44 : 11.11.2023, 08:27:51 »
Ei ole mitään ylimääräistä kulumaa renkaissa. Ajettu 50tkm.
Peugeot 3008 hybrid