Kirjoittaja Aihe: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?  (Luettu 2334 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 166
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #45 : 11.11.2023, 08:55:55 »
Aika moni nelivetolainen on ihmetellyt takarenkaiden nopeata kulumista ja itselläni kesämisukoiden kanssa sama ongelma. Ja ei ole kiihdytelty... Ajettu todella nätisti ja maltillisesti, joten ajotyyli ei ole syy. Mainitsin asiasta merkkihuollon (Auto-Kehä, Karkkila) henkilölle ja sieltä löytyi koneelta joku tehtaan tikettikin aiheesta. Ratkaisuehdotuksena renkaiden kierrätys :-) . Nyt on alla Contin EVC-renkaat. Katotaan, miten ne pärjäävät.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #46 : 11.11.2023, 19:07:20 »
Joo, mulla on ajettu vasta 25 tkm, ei ne takarenkaat ollu kulunu yhtään sen kummemmin kuin eturenkaatkaan. Luokkaa yli 90% ajoista sähköllä, eli pääasiassa takavedolla.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

atakuja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #47 : 11.11.2023, 22:43:57 »
Voiko lataushybridin hankintaa perustella vaikka sillä, että autoa voisi ladata kotona keväästä syksyyn aurinkosähköllä? Paneelit tuli laitettua talon katolle 3,5-vuotta sitten ja ylimääräinen sähkö menee tällä hetkellä kesällä myyntiin pörssisähkön hinnalla. Jotenkin tuntuisi järkevältä käyttää ylimääräinen aurinkosähkö plugarin lataukseen valoisina kuukausina ja tiputtaa autoilun kustannuksia tältä osin merkittävästi tällä tavoin vrt diesel-auto?

Jos Plugarin pystyisi ladata kokonaan aurinkosähköllä sähköiseen ajokuntoon vaikka 5 kk ajan vuodessa, alkaisi touhu luultavasti kiinnostaa omakotiasujia enemmänkin? Miten te lataatte omia plugareita kotona ja millä hinnalla?

Sehän tässä arveluttaa, että paljonko tuo 3008 1,6 mahtaa kuluttaa bensiiniä vrt vastaava diesel, kun lähdetään ajamaan vaikka Saariselälle 800 km taivalta suksiboksi katolla kevättalvella, eikä hybridiä pysty matkalla hyödyntämään? Toki näitä pitkiä matkoja on vain muutamia vuodessa itselläni- mutta niitä kuitenkin on.
6/2024 3008 Hybrid4 GT -21 ( peugeot.se)
3/2020 3008 BlueHdi 120 Allure EAT6 -17
9/2017 - 2020 508 SW 1,6 e-Hdi  FAB Active Business -13
2015 - 2017  407 1,6 Hdi SW FAP Executive Business -09
2009 - 2014 407 1,6 Hdi SW FAP Olympia -06, 1992 - 2002 405 1,6 GR -89

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #48 : 12.11.2023, 06:06:00 »
Kyllä niitä paneleita kannattaa hyödyntää lataamisessa, sopiva säädettävä laturi vaan että saa ladattua pienellä virralla.

800 km matkalla ei taida paljon vaikuttaa onko akku lähtiessä täynnä vai ei. Eilen ajoin lähes 200 km, kolmessa pätkässä. 20 km sähköllä kylä teitä, josta johtuen pidemmälle pätkälle lähtiessä ajoakku ei ollut täynnä.

Sitten 50 km jossa 5 km 50 km/h paikallistietä, 40 km motaria 105 km/h vakkarilla, 5 km kylä tietä, mypeugeot sovelluksen mukaan 5,3 l / 100. Siitä 122 km, jossa 5 km kylätietä, 112 km motaria vakkarilla 105 km/h, 5 km kaupunkia valoista toisiin, 5,6 l/100.

Vettä satoi koko matkan riittävästi ja alla Michelin nastarenkaat vakio paineilla. Pikkusen mokasin kun tarkoituksella säästin akkua eSave päällä kaupunkiajoon, niin akku ei ollut sitten perillä ihan tyhjä. Suurin osa moottoritiestä on ajettu eSavea vasten eli vähän kuin ajaisit akku tyhjänä. Taas kaikki kylätiet ja kaupunkiajot ajettiin pelkällä sähköllä. Mutta koko päivän tarkka matka 191,4 km, bensaa meni 9,5 l, eli vähän alle 5 l/100 oli kulutus. Auto on nyt lämpimässä parkkihallissa, akku ladattu täyteen yön aikana, ei muuta kuin sama uusiksi  ;D tankissa oli puolet 95E10 ja puolet 98E5 koska kesäksi tuli tankattua 98E5, heinäkuussa viimeksi, sitten heti perään marraskuun alussa 4900 km myöhemmin puoli tankkia 95E10.

Jos ei sataisi vettä, olisi kesä, kesärenkaat, akku täynnä, 200 km on menty 4,4-4,7 l/100, sillä matkalla sitten akku tyhjäksi, edelleen toi motaria vakkarilla 106 km/h.

Toi laitehan tahtoo mennä pelkällä sähköllä 0-20 km/h, 20-75 km/h lähes pelkällä sähköllä, 75-95 km/h menee enemmän bensalla mutta lepuuttaa tehokkaasti, kulutus on melko paljon pienempää. Yli 95 km/h menee pääasiassa bensalla, välillä vähän lepuuttaa alamäessä, oli akku tyhjä tai ei. Suurin kulutus hyöty sähköllä ajamisesta tulee taajamassa tai kaupungissa, juuri siksi kulutus pysyy 5 l/100 nurkilla kun kaupungissa ei aja bensalla. Toi panssarivaunu vie akku tyhjänä kärryperässä kaupungissa sen 9-10 l/100.

Mun ajoilla välillä ajetaan kuukausi sähköllä, välillä tulee vähän pidempää, keskikulutus pyörii siellä vähän litran päältä. Alle myyntiesitteen 1,3 l/100 kuitenkin. Kuitenkin edelleen, nämä lukemat pätee vain mun ajoilla, jokaisen pitää hahmotella omat kannattavuus laskelmat.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

atakuja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #49 : 01.06.2024, 21:39:30 »
Auto: 3008 Hybrid4 2021 facelift Ruotsin tuonti. Ajettu 78 tkm.
Suuret kiitokset raportista. Tässä juuri olen siirtynyt Diesel-autoilusta bensa-hybridi maailmaan. Edellinen 3008 Diesel 2017 palveli hienosti ja lähti viettämään eläkepäiviä Liettuaan saakka katsastettuna ja virheettömässä kunnossa.

Nythän kiinnostaa tietty kaikki asiat, mitä tähän 3008 Hybrid4 autoon liittyy ja mitä pitäisi ottaa huomioon kaiken tuon lisäksi mitä edellä jo kerrottiin.
Eniten ennakkoon on aiheuttanut epäilyksiä hybriditekniikan toimivuus, kun kaksi sähkömoottoria ja polttis ja monta eri ajotilaa. Kuinka tekniikka mahtaa kestää ja mitä tämän auton mahdolliset tyyppiviat ja niiden huollot mahtaa kustantaa?

Marmoritiskillä jo käväisin ja varasin laajan huollon autolle. Huollossa kaikki suodattimet, öljyt ja jarruneste vaihdetaan, kun Ruotsin huoltokirjassa ei ollut mainittu tarkasti, onko näitä vaihdettu vaiko ei 50 tkm kohdalla.

Latausasema jonka hankin on PHEV-autoille tarkoitettu Defa Solid. Se on kotona katoksessa 16 A sulakkeen takana. Antaa virtaa sen 3,7 kwh ja aurinkopaneelien avulla autoa on tarkoitus ladata, aina kun mahdollista kotioloissa. Täytyy lähiaikoina käydä testaamassa asiakaslataus jossain kauppakeskuksessa myös, miten se toimii auton mukana tulleella kaapelilla.
6/2024 3008 Hybrid4 GT -21 ( peugeot.se)
3/2020 3008 BlueHdi 120 Allure EAT6 -17
9/2017 - 2020 508 SW 1,6 e-Hdi  FAB Active Business -13
2015 - 2017  407 1,6 Hdi SW FAP Executive Business -09
2009 - 2014 407 1,6 Hdi SW FAP Olympia -06, 1992 - 2002 405 1,6 GR -89

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #50 : 02.06.2024, 11:55:05 »
Asiointilatauksesta, auton oma navi näyttää aika hyvin laturit, mutta esim S-ryhmän laturit sieltä puuttuu. Noin täällä missä itse liikun pärjää varsin pitkälle seuraavilla, vielä ihan tässä järjestyksessä Virta, Plugit, K-Lataus, Fortum (Recharge), Taskuparkki, eParking, ABC-Mobiili, harvemmin tarvittavia sitten ParkingEnergy ja Helen.

Oma kokemus on se että hanki tägit, niillä laturien käyttö on kohtuullisen vaivatonta, sovellusten kanssa pelaaminen on aivan hanurista, ja juuri siitä syystä Taskuparkki, eParking ja ABC-Mobiili ovat joukon hännillä. Asiointilatauksen turvin huhti-lokakuun välisellä ajalla bensan kulutus on omissa ajoissa 0-0,5 l/100/kk, käytännössä tankkaan jo maaliskuussa 98E5, keskimääräisesti seuraava tankkaus on yleensä noin 5 tkm kuluttua mikäli nyt ei jotain pidempää matka-ajoa tule. Viimeksi tankkasin ennen kuin se pitkä lakko alkoi talvella, sen jälkeen on tullut 3300 km, vielä on puoli tankkia jäljellä. Autohan pakottaa sitten 6 kk kuluttua ajamaan vanhaa bensaa pois liikkumalla vain hybrid tilassa kunnes uutta polttoainetta saadaan tankkiin yli puolet, tai jotain.

Huoltojen kuluja voi tietty yrittää vähän viilata esim viemällä omat öljyt, motonet myy 0w30 Total öljyä 55 €, huolto tahtoo samasta öljystä 20-25 €/l, silti huollot on arvokkaampia ja vakuutusmaksut on hiukan arvokkaammat kuin polttiksen, ajaminen sitten aika paljon edullisempaa jos auto sopii omien ajojen profiiliin. 

Muutenhan tekniikka on periaatteessa samaa mitä polttikset ja sähkövempaimet yhteensä, kaikki samat viat ja vahvuudet, palstalta saa hyvä käsityksen siitä mitä on luvassa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

atakuja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #51 : 02.06.2024, 22:17:21 »
Täytyykö siis ajaa 98€ bensalla? eikö 95E käy tähän autoon?
6/2024 3008 Hybrid4 GT -21 ( peugeot.se)
3/2020 3008 BlueHdi 120 Allure EAT6 -17
9/2017 - 2020 508 SW 1,6 e-Hdi  FAB Active Business -13
2015 - 2017  407 1,6 Hdi SW FAP Executive Business -09
2009 - 2014 407 1,6 Hdi SW FAP Olympia -06, 1992 - 2002 405 1,6 GR -89

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - hybrid4 käyttökokemuksia?
« Vastaus #52 : 03.06.2024, 09:21:08 »
Täytyykö siis ajaa 98€ bensalla? eikö 95E käy tähän autoon?

Kyllä se 95E10 käy, sen säilyvyys on muistaakseni taattu puoli vuotta, 98E5 sällyy paremmin. Omilla ajoilla toukokuun keskikulutus oli 0,5 l/100, polttomoottori kävi 12.5 ja 31.5. Pikkusen makuasia mitä haluaa käytää.

https://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=86270.msg494809#msg494809

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.