Kirjoittaja Aihe: 308 - Engine Fault varsinkin jarruttaessa  (Luettu 4485 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 801
Vs: 308 - Engine Fault varsinkin jarruttaessa
« Vastaus #15 : 27.04.2023, 11:35:25 »
Vie merkkihuoltoon. Luulis menevät takuuseen korjaus, jos käytetty oikeaa öljyä.
Peugeot 3008 hybrid

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 855
Vs: 308 - Engine Fault varsinkin jarruttaessa
« Vastaus #16 : 27.04.2023, 12:36:07 »
Kyllähän tuossa nyt ihan ensimmäisenä kannattaisi ottaa öljypohja pois ja tarkastaa ettei imusihti ole tukossa. En ajaisi yhtään ennen tuota tarkastusta.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 468
Vs: 308 - Engine Fault varsinkin jarruttaessa
« Vastaus #17 : 27.04.2023, 15:11:03 »
Kuten on jo sanottu niin öljypohja auki pumpun sihti tarkasteluun. Se lienee tukossa.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

nc513

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: 308 - Engine Fault varsinkin jarruttaessa
« Vastaus #18 : 22.06.2023, 08:44:47 »
Tehty, mutta öljyä näyttää edelleen kuluvan samaan tahtiin.

Onpa muuten vaikeasti luettava tuo öljytikku. Ja missä nuo mini- ja maxi-rajat oikein menevät?



jjake

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 308 - Engine Fault varsinkin jarruttaessa
« Vastaus #19 : 22.06.2023, 10:35:38 »
Ehkä vihreä minimi ja violetti maksimi?
Aina huollon jälkeen öljymäärä on ollut yli maksimin ja nyt omassa lisäsin 2dl öljyä, kun on ajettu 11kk aikana n.7000km.
Nyt ekaa kertaa auto ilmoitti, että lisää öljyä nyt ollessaan parkissa alamäessä. Viime vuonna oli myös alarajalla ennen öljynvaihtoa samoilla ajetuilla kilometreillä.

jjake

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 308 - Engine Fault varsinkin jarruttaessa
« Vastaus #20 : 01.07.2023, 06:48:47 »
Lisäyksenä vielä 3dl öljyä, eli mittatikun alapäästä yläpäähän taitaa olla arvion mukaan  noin 6dl.
Lisäsin väärää 5w30 öljyä, toivottavasti moottori ei räjähdä siitä, kun luulisi 5dl hieman paksumpaa öljyä sinne sekoittuvan. Täytynee kohta kuitrnkin käytää öljynvaihdossa. Autolla on nyt ajettu vähän alle 130tkm.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 855
Vs: 308 - Engine Fault varsinkin jarruttaessa
« Vastaus #21 : 01.07.2023, 12:54:43 »
Jakohihna on entinen, jos olet mennyt lisäämään luokituksen vastaista öljyä, viskositeetilla ei ole merkitystä.

jjake

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 308 - Engine Fault varsinkin jarruttaessa
« Vastaus #22 : 01.07.2023, 16:22:51 »
Jakohihna on entinen, jos olet mennyt lisäämään luokituksen vastaista öljyä, viskositeetilla ei ole merkitystä.

Voi olla ja varmaan räjähtää tässä parin kuukauden käytöllä ennen öljyn vaihtoa. Pääsee ainakin autokaupoille, kun tähän asti onkin toiminut ihan vastoin ennakkoon lukemiani odotuksia jo 4 vuoden omistuksen ajan.

jjake

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 308 - Engine Fault varsinkin jarruttaessa
« Vastaus #23 : 02.07.2023, 07:29:35 »
Eikös näihin 1,2 THP puretech moottoreihin  ollut aluksi vuonna 2014 suostuksena juurikin 5w30 öljy, joka jossain vaiheessa vaihtui 0w30?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 404
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Engine Fault varsinkin jarruttaessa
« Vastaus #24 : 02.07.2023, 11:47:12 »
Ei kai se viskositeetti siinä ongelma ole vaan se ettei ole pösön hyväksyntä b712010, b712290 tai b712312.

Mulla oli noita puretech 130 koneella olleita autoja jokunen, alusta asti niissä oli muistaakseni 0w30 mutta voisi käyttää myös 5w30. Jossain kohtaa, olisko 2019 tai 2020 tuli 0w20.

Se on kyllä totta ettei vuonna 2020 5w30 öljy ole enää hyväksytyissä, mutta sehän on jo puretechin kolmas versio, tässä aiheessa kyse oli versiosta 1 tai 2, ehkä lähinnä 2, en tiedä tarkemmin.
« Viimeksi muokattu: 02.07.2023, 11:53:14 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jjake

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 308 - Engine Fault varsinkin jarruttaessa
« Vastaus #25 : 02.07.2023, 12:24:16 »
Viskositeetti on väärä, mutta tuo psa ..2290 hyväksyntä löytyi purkista, eli ehkä uskaltaa ajella.

nc513

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: 308 - Engine Fault varsinkin jarruttaessa
« Vastaus #26 : 15.11.2023, 22:55:47 »
Täällä ap. Virallisen mittauksen mukaan, auto kuluttaa n. 1,5 litraa öljyä tuhatta kilometriä kohti. Sovittiin myyjäliikkeen kanssa, että vaihdetaan moottori ja molemmat osapuolet osallistuvat kustannuksiin (noin 50/50).

No, kun korjaamolla oltiin tekemässä viimeisiä testejä, huomattiin kuulemma, että öljynlauhdutin/-jäähdytin/tms. (en ole asiantuntija) vuoti öljyä. Parin päivän päästä tuli kuitenkin ilmoitus, että nyt olisi auto valmis.

Olen nyt ajanut autolla parikymmentä kilsaa ja suht hyvin näyttää toimivan, MUTTA auton matkustamossa leijuu melko voimakas öljyn "tuoksu". Sen huomaa hyvin selvästi varsinkin kun joutuu hetken seisomaan liikennevaloissa.

En ole huomannut öljytahroja penkeissä, tms. Huomenna näen, jättääkö auto lätäköitä alleen (tuskin kai).

Mahtaako nyt olla reklamaation paikka ... ? "Hieman" alkaa ärsyttää koko homma.

nc513

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: 308 - Engine Fault varsinkin jarruttaessa
« Vastaus #27 : 19.11.2023, 12:53:22 »
Tässä uusimmat havainnot:

- Ekan yön jälkeen löytyi auton alta pieni öljylätäkkö. Sen jälkeen ei kuitenkaan ole ollut mitään vastaavia havaintoja.
- Kun seison autokatoksessa auton keulan edessä, tunnen, että auto "tuoksuu" tuoreelta moottoriöljyltä.
- Moottorin vaihdon suorittanut korjaamo on mielestäni kaatanut koneeseen noin 0,3 - 0,5 litraa öljyä liikaa.
- Edelleen on ilmanlaatu matkustamossa huono, mutta nyt haisee ehkä enemmän pakokaasuille kuin palaneelle öljylle.

Missä tuo öljynjäähdytin sijaitsee? Jos se sitten on mahdollisesti suihkuttanut öljyä ympäriinsä?

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 325
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 308 - Engine Fault varsinkin jarruttaessa
« Vastaus #28 : 19.11.2023, 15:48:23 »
Tässä uusimmat havainnot:
- Ekan yön jälkeen löytyi auton alta pieni öljylätäkkö... nyt haisee ehkä enemmän pakokaasuille kuin palaneelle öljylle.

Tuskin mitään vakavaa. Pakosarjalle tai muulle kuumalle osalle joutunut koneenvaihdossa öljyä joka palaa tai kuluu pois aikanaan. Onhan noissa moteissa lukemattomia koloja jotka voi jemmata teelusikallisen. Voihan sitä koneen pesettää jos uskaltaa ...
Jos krääsää tulee pitempään, niin sitten pajalle tarkistettavaksi.
Jokaiseen ratkaisuun on oma ongelmansa.

nc513

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: 308 - Engine Fault varsinkin jarruttaessa
« Vastaus #29 : 26.03.2024, 13:59:16 »
Täällä ap taas. Vaihdettiin siis moottori. Ajettu 1033 km, sitten vaihdettu öljyt. Ajettu vielä 2510 km ja siinä vaiheessa (4kk 4pv moottorin vaihdon jälkeen) todettu, että kone ei ilmeisesti ollut syönyt tippaakaan öljyä. Itse asiassa taitaa koneessa olla vähän liikaa (2-3 dl?) öljyä, kun tikkutesti näyttää tuolta. Voiko tuosta olla jopa haittaa?