Kirjoittaja Aihe: Hiukkassuodatin - ikääntyminen  (Luettu 690 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 447
  • 79000km / elokuu 2019
Hiukkassuodatin - ikääntyminen
« : 27.04.2023, 12:59:26 »
Auto: v2015 508 SW blueHDI 2.0 180 automaatti, noin 180'000 km

Kun en löytänyt yleiseltä tekniseltä alueelta malliriippumatonta hiukkassuodatinketjua, aloitin sellaisen.
Tässä 508 blueHDIsta FAP-applikaation kertomaa. Mitähän joku osaa kertoa hiukkassuodattimen kunnosta? Mitään DPF tai AdBlue ongelmia ei nyt ole, mutta jos nokifiltterin jonkinlainen teoreettinen kesto on luokkaa 180000km niin näkeekö noista arvoista mitään vinkkiä kunnosta?
Arvelen FAPin lukemien perusteella että tuossa mennään suurimmalla vaihteella noi satasta maantiellä, vakkarilla.

Osako joku kertoa mitä tarkoittavat (termien käännökset Google) :
- Weight of soot in the FAP (soot=noki)
- Deposits in FAP (deposits=talletukset)
- Cinder count in FAP (cinder=tuhka)

Miksi FAP distance travelled poikkeaa ajokilometreistä, 144'000 vs 180'000 km?
Mistä tuo Volume of additive in reservoir tulee? Auto oon ollut minulla noin 100tkm enkä tiedä että ainetta olisi lisätty. Jossain ekoissa huolloissa ostamisen jälkeen pyysin sen katsomaan mutta sanoivat että määrä on riittävä/ok. Tiedä sitten miten katsoivat jos katsoivat.

Autolla ajetaan pääasiassa Helsingin naapurikunnan kylän keskustan ympäristössä kauppareissuja (lyhyt ajo, aika vähän), työmatkaa n 30-40km suuntaansa päivässä 2-5 kertaa viikossa tai sitten viikonloppuisin 150-200km suuntaansa "mökkeilyajoa".

« Viimeksi muokattu: 27.04.2023, 13:21:44 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 776
Vs: Hiukkassuodatin - ikääntyminen
« Vastaus #1 : 27.04.2023, 14:30:49 »
Eiköhän nuo arvot ole kaikki vain laskennallisia, koska mikään anturi ei mittaa suoraan tuhkan määrää. En tiedä onko ureasäiliössä jotain  määrämittausta, Eolys-säiliöissä ei ainakaan ole. Hiukkassuodattimen kunnon näkee suodattimen paine-eromittauksen arvosta, joka antaa vikakoodin ja varoituksen suodattimen tukkeutumisesta kun paine-ero kasvaa riittävän suureksi.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 447
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: Hiukkassuodatin - ikääntyminen
« Vastaus #2 : 27.04.2023, 14:36:38 »
Näkyyköhän paine-ero FAPissa, oisko mahdollisesti tuo "FAP paine". Muistan sen joskus näyttäneen paljon isompiakin arvoja.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 480
Vs: Hiukkassuodatin - ikääntyminen
« Vastaus #3 : 27.04.2023, 15:09:00 »
Eikai noissa kilometreissa fapit vielätukkoon mene
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 776
Vs: Hiukkassuodatin - ikääntyminen
« Vastaus #4 : 27.04.2023, 15:17:11 »
Tuo mittaushan on hyvin pienillä kierroksilla, paremman kuvan saa kun virtaus on suuri. Myös virtausarvo pitäisi olla OBD:llä saatavissa.
https://www.scribd.com/doc/100383261/FAP-Service-Manual#

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 447
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: Hiukkassuodatin - ikääntyminen
« Vastaus #5 : 27.04.2023, 15:30:39 »
Josko löytäisi virtausarvon jostain FAP-appin syövereistä. Edit: Löytyy ainakin AirFlow (mg/imp), mitä sitten tarkoittaakaan. Ilmeisesti autosta riippuen ilmoitetaan mg/imp (mikä ei minulle kerro mitään) tai kg/h.

Tuossa ei liene kuormituksella merkitystä, joten täytyy katsoa mitä FAP-appi näyttää FAPpressure:ksi kierroksilla. Josko tuo "FAPpressure" olisi nimenomaan kaivattu paine-ero, eikä mikään absoluuttinen paine (vs ilmanpaine).
« Viimeksi muokattu: 27.04.2023, 15:55:09 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 532
Vs: Hiukkassuodatin - ikääntyminen
« Vastaus #6 : 28.04.2023, 12:11:27 »
Peugeot 508 hybrid4 RXH 2013 (250tkm)

Joulukuussa 2021 RXH oli huollossa (merkkihuolto) ja ilmoittivat hiukkasloukun karstoittuimisen asteeksi 100%, kilometrejä oli tällöin mittarissa 215tkm. Nyt auto oli uudelleen huollossa (kilometrejä mittarissa 250tkm) ja olivat lukeneet vikakoodin P1445 "Hiukkassuodattimeen ruiskutetun lisäaineen määrä on ylittänyt maksimikynnysarvon. Hiukkassuodatin on vaihdettava." Vikakoodi P1445 tarkoittaa hiukkasloukun laskennallista tukkeutumista. Viisaampien foorumilaisten mukaan vikakoodi P1490 tarkoittaa hiukkasloukun todellista tukkeutumista ja tämä vikakoodi taisi myös sytyttää mittaristoon hälytysvalon. Katsotaan pääseekö RXH:lla mittarilukemaan 300tkm, ennen kuin hiukkasloukku tukkeutuu käytännössä.

Käsittääkseni 2.0 HDI:n hiukkasloukkuja ei ole vaihdeltu useasti tämän foorumin tietojen mukaan.
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Vs: Hiukkassuodatin - ikääntyminen
« Vastaus #7 : 28.04.2023, 12:55:33 »
308 SW, vm 2008, 2.0 HDI, 355 tkm

Auto ollut minulla 135 tkm alkaen eikä minun aikana ole vaihdettu hiukkasloukkua. Mielestäni hiukkaspolttoja tapahtuu joten oletan sen olevan toiminnassa.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 480
Vs: Hiukkassuodatin - ikääntyminen
« Vastaus #8 : 28.04.2023, 18:02:54 »
407 2.0 HDi

 aAettu liki 280 tkm eikä meininkiäkään vaihtaa loukkua, eikä taatusti ole aiemmin vaihdettu
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 447
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: Hiukkassuodatin - ikääntyminen
« Vastaus #9 : 28.04.2023, 20:40:20 »
Minun aiempi kommentti että FAPin paineen suhteen vs moottorin kierrokset, kuormituksella ei muka olisi väliä taisi olla ihan puppua. Tietty kun kuormitus  tai tehontarve lisääntyy, turbohan alkaa työskennellä ja ilmanvirtaus lisääntyy samoilla kierroksilla. Niinpä FAP painekin lisääntyy. Sen näkee PAF appiksella hyvin selvästi kun alkaa ajaessa kiihdyttää. Ilmeisesti EFL605:n taulukko oli tehty vaihde vapaalla.

Siitä huolimatta vertailu vapaalla kaasutellen kertonee jotain jopa pelkkään kierroslukuun vertailu. Omassa 2-litraisessani tänään mitaten jollain satunnaisilla kierrosluvuilla toivomuskaasupolkimella @180000km :
1/min : mbar
820 : 5
1380 : 8
2000 : 12
2100 : 16
2300 : 21
2700 : 34
3500 : 60
3800 : 75
« Viimeksi muokattu: 28.04.2023, 20:45:36 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 748
Vs: Hiukkassuodatin - ikääntyminen
« Vastaus #10 : 29.04.2023, 08:47:56 »
Meillä 308 2.0 HDi 180hv hiukkaspoltot tapahtuu n. 650-860km välillä. Poltto kestää n. 15km.
Peugeot 3008 hybrid