Kirjoittaja Aihe: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto  (Luettu 6295 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pulmu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #45 : 26.09.2023, 12:17:04 »
Kävi aamusta Pörhöllä vianluvussa (141,-):
Hiukkassuodattimessa tukkoisuutta, vikakoodi poistettu mutta palaa takaisin.
Korjauksena hiukkassuodatin vaihtoon -> osat 1476,- + työ 205,-
Akun jännite kuulemma hieman alhainen eli sekin vaihtokunnossa.

Kun vasta elokuussa meni korjauksiin 2100,- niin hieman on huumori kateissa, vaikka se vanha vitsi mistä saa parhaat ranskalaiset hiipiikin välillä mieleen. Paskan möivät.
3008 1.6HDi -18

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 216
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #46 : 26.09.2023, 12:26:08 »
Eiks sen loukun saa noissa pestyä? Ihan vaan kysyn koska tossa haiskahtaa mahdollisuus päästä tuntipalkoille. Joskus 10-v sitte 1.6 HDin loukku ei maksanut ihan kamalasti, eikä vaihdettunakaan ollut mikään ihan sika hinta. Ehkä toi loukku on erilainen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 102
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #47 : 26.09.2023, 12:35:48 »
Omassani (308 2.0 HDi180 -17) herjaili myös kesällä suodattimen tukkoisuutta. Pistin testerillä pakottaen hiukkaspolton päälle, kun oli ollut aika paljon lyhyttä ajoa eikä luultavasti hiukkaspoltot olleet siten onnistuneet. Pakkopolton jälkeen vikakoodi poistui ja sen jälkeen on tultu taas ~4000 km ilman ongelmia.

Merkkiliikkeelle helpoin ratkaisu on toki vaan vaihtaa hiukkaussuodatin, mutta kuluttajan kannalta se ei välttämättä ole se edullisin ratkaisu.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Pulmu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #48 : 26.09.2023, 12:38:10 »
Eiks sen loukun saa noissa pestyä? Ihan vaan kysyn koska tossa haiskahtaa mahdollisuus päästä tuntipalkoille. Joskus 10-v sitte 1.6 HDin loukku ei maksanut ihan kamalasti, eikä vaihdettunakaan ollut mikään ihan sika hinta. Ehkä toi loukku on erilainen.
Selvitelläänpäs asiaa, kiitos!

Ihan vielä ihmettelen että miten toi hiukkasloukun tukkoisuus aiheuttaa noi kaikki oireet, käsijarrun, vakkarin toimimattomuudet ynnä muut..?
3008 1.6HDi -18

fiksailija

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #49 : 26.09.2023, 14:39:09 »
Kun moni 2000-luvun uudempi auto menee vikatilaan, se yleensä poistaa käytöstä muita sähköisiä järjestelmiä. Sama juttu kaikissa merkeissä.

Pulmu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #50 : 26.09.2023, 15:23:54 »
Kun moni 2000-luvun uudempi auto menee vikatilaan, se yleensä poistaa käytöstä muita sähköisiä järjestelmiä. Sama juttu kaikissa merkeissä.
Okei, kiitos.

Omassani (308 2.0 HDi180 -17) herjaili myös kesällä suodattimen tukkoisuutta. Pistin testerillä pakottaen hiukkaspolton päälle, kun oli ollut aika paljon lyhyttä ajoa eikä luultavasti hiukkaspoltot olleet siten onnistuneet. Pakkopolton jälkeen vikakoodi poistui ja sen jälkeen on tultu taas ~4000 km ilman ongelmia.

Merkkiliikkeelle helpoin ratkaisu on toki vaan vaihtaa hiukkaussuodatin, mutta kuluttajan kannalta se ei välttämättä ole se edullisin ratkaisu.
Käytin paikallisessa monimerkkikorjaamossa. Pakkopoltto lähti käyntiin mutta keskeytyi.
Hiukkasloukun pesu ois kustantanut 600,- joten tilasin eurofrancelta uuden, 825,- + vaihtotyö tietty. Aika paljon edukkaampi kuin marmorilla.
Saas nähä tuleeko näillä kuntoon..
3008 1.6HDi -18

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 785
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #51 : 26.09.2023, 17:36:15 »
Ñyt on kyllä ollut Pulmulla vähän liikaa vastoinkäymisiä autonsa kanssa.

Mulla on aika monta pösöä ollut, mutta on ollut tuuria. Missään ei ole ollut näin pahaa vikarypästä.
Tämä ei varmaan paljon lohduttanut  :-[
-Toivotan jaksamista.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 775
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #52 : 26.09.2023, 22:54:09 »
Eikös tuo ole ureavehkeillä ihan normijumppaa, toimintatonni vuodessa pakokaasujen puhdistukseen. Älytön hinta hiukkasloukun pesusta, itsehän tuota voisi tuolla hinnalla jo vaikka muutaman päivän vedellä ruiskutella. Omaan HDI:in on 22 v. aikana moottoriin vaihdettu yksi kampiakselin vaimennettu hihnapyörä,hehkutulpat
ja 3 kertaa jakohihna.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2023, 22:58:55 kirjoittanut EFL605 »

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #53 : 27.09.2023, 07:45:05 »
Kävi aamusta Pörhöllä vianluvussa (141,-):
Hiukkassuodattimessa tukkoisuutta, vikakoodi poistettu mutta palaa takaisin.
Korjauksena hiukkassuodatin vaihtoon -> osat 1476,- + työ 205,-
Akun jännite kuulemma hieman alhainen eli sekin vaihtokunnossa.

Kun vasta elokuussa meni korjauksiin 2100,- niin hieman on huumori kateissa, vaikka se vanha vitsi mistä saa parhaat ranskalaiset hiipiikin välillä mieleen. Paskan möivät.

Tuossa naapurissa on Delta-Auton toimipiste ja olen seuraillut miten siellä mekaanikot huoltavat autoja. Jos Deltan asiakkaan autossa hiukkassuodatin tukkeutunut ja antaa vikakoodia niin mekaanikot toimivat seuraavasti:
Tekevät autolle muut huoltotoimet ja tuovat sen jälkeen auton pihalle. Pistävät auton käyntiin ja kierrättävät konetta (n. 2000-2500krm) n. 30-45min. jonka jälkeen hiukkassuodatin on puhdistunut eikä enää anna vikakoodia.
Olen keskustellut mekaanikkojen kanssa ja aika harvoin vaihtavat tätä hiukkassuodatinta vaan yllä olevalla toimenpiteellä putsaavat sen.

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #54 : 27.09.2023, 09:01:19 »
Keskustelin äsken Delta-Auton mekaanikon kanssa tästä hiukkassuodattimesta ja häneltä tuli seuraavat ohjeet.
Ensimmäiseksi testerillä kytketään pakkopoltto-moodi päälle. Pakkopolton aikana todennäköisesti autolla pitää ajaa jopa 100km. Jos pakkopoltto ei onnistu niin hiukkassuodatin pois ja sitä voi yrittää polttaa hitsipillillä. Kolmas vaihtoehto on hiukkassuodattimeen tarkoitettu liuotin jossa suodatinta liotetaan ja lopuksi huuhdellaan vedellä.

Mekaanikon mukaan on silloin tällöin tapauksia joissa suodatinta ei saa edellä mainituilla tavoilla puhdistettua vaan hiukkassuodatin on uusittava.

Pulmu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #55 : 27.09.2023, 12:02:25 »
Keskustelin äsken Delta-Auton mekaanikon kanssa tästä hiukkassuodattimesta ja häneltä tuli seuraavat ohjeet.
Ensimmäiseksi testerillä kytketään pakkopoltto-moodi päälle. Pakkopolton aikana todennäköisesti autolla pitää ajaa jopa 100km. Jos pakkopoltto ei onnistu niin hiukkassuodatin pois ja sitä voi yrittää polttaa hitsipillillä. Kolmas vaihtoehto on hiukkassuodattimeen tarkoitettu liuotin jossa suodatinta liotetaan ja lopuksi huuhdellaan vedellä.

Mekaanikon mukaan on silloin tällöin tapauksia joissa suodatinta ei saa edellä mainituilla tavoilla puhdistettua vaan hiukkassuodatin on uusittava.

Niinkuin tuossa mainitsin, niin pakkopoltto ei onnistunut. Pesullakin hintaa sen 600,- ja uus 800,- niin tilasin uuden. Moottoripyörien kanssa saa harrastaa tarpeeksi eikä tuolla auton alla ryömiminen ulkona kiinnosta juurikaan..
3008 1.6HDi -18

Pulmu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #56 : 27.09.2023, 13:23:55 »
Tulipa vielä mieleen että kun kojelaudassa oranssit valot kerran jo palaa, niin saisko noita vikailmoituksia mitenkään hiljennettyä ettei joka käynnistyksessä tarvitsisi kuunnella koko litaniaa?

T. Neljä korttelin väliä pimpelipom ::)
3008 1.6HDi -18

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 945
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #57 : 27.09.2023, 14:25:41 »
Mikä on varaosanumero? Linkki eurofrancen osaan? Samoja ongelmia 508:ssa samalla koneella.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Pulmu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #58 : 27.09.2023, 17:17:35 »
Mikä on varaosanumero? Linkki eurofrancen osaan? Samoja ongelmia 508:ssa samalla koneella.
Ollos hyä:
https://eurofrance24.com/catalog/product/view/id/279291/category/2/
3008 1.6HDi -18

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 945
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #59 : 27.09.2023, 18:04:39 »
Kiitos! Onko varma, että tuo on (myös) DPF? Tuossahan lukee vain katalysaattori. Tuon näköinen mulla on konetilassa ja kuvassa taitaa näkyä myös AdBlue-syöttöyhde mutkassa.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)