Kirjoittaja Aihe: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto  (Luettu 6291 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 775
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #60 : 27.09.2023, 18:12:57 »
Mielestäni tuo on pelkkä katalysaattori, joka ei mene tukkeeseen eikä tarvitse koskaan vaihtoa. Tuohon lähtevään mutkaan tulee ureasuutin, joka ruiskuttaa seuraavaan yhdistettyyn SCR/FAP-pönttöön. Hämäsi nuo SCR-hajotinlevyt, jotka ilmeisesti toimivat vaikkei niitä ole laitettu varsinaiseen SCR-pönttöön. Kuvassa varsinainen SCR/FAP, jonka tunnistaa noista paine-eromittausputkista, joista toinen on keskellä pönttöä SCR:n jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2023, 18:16:03 kirjoittanut EFL605 »

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 945
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #61 : 27.09.2023, 18:44:46 »
Onkohan jollain varmaa tietoa tästä? Tuota 9823467180 löytyy netistä nimikkeellä katalysaattori, DPF ja myös kat/DPF.

Tuollainen EFL605 kuvaa vastaava mulla on ohjaamon alla ja sinne laitoin keskellä pönttöä olevasta paine-eroputkiyhteestä laitoin sitä DPF Cleaneriä ilman hyötyä.

Kai ne merkkikorjaamossa tietävät kumpi pönttö pitää vaihtaa, jos DPF on tukossa?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 775
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #62 : 27.09.2023, 19:10:53 »
DPF Cleanereista ei taida paljon hyötyä olla, jos se oli spray-purkkimallia. Sama vaikutus varmaan coca-colalla. Pönttö vaan pois ja pesua kotikonstein.

Pulmu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #63 : 27.09.2023, 20:12:54 »
Kiitos! Onko varma, että tuo on (myös) DPF? Tuossahan lukee vain katalysaattori. Tuon näköinen mulla on konetilassa ja kuvassa taitaa näkyä myös AdBlue-syöttöyhde mutkassa.
Tämä olikin mielenkiintoinen kysymys.. tuon numeron sain korjaamolta. Näyttäis äkkiseltään että oikea tuote on tämä, out of stock tosin: https://eurofrance24.com/fap-dpf-filter-new-original-citroen-peugeot-c4-3008-5008-16hdi-9810717280.html

Pitänee käydä huomenna huollossa kysymässä mitä tuumaavat ::)
3008 1.6HDi -18

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 439
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #64 : 27.09.2023, 21:57:23 »
Voisiko olla, että hiukkasloukun tukkeutuminen juontaa tuosta Eolys nesteen annostelun viasta? Onko sitä voinut mennä liikaa? Nesteestä käsittääkseni (ainakin vanhemmissa) muodostuu loukkuun sitä tiilenpunaista tuhkaa joka ei polttamalla poistu. Kun tukkeuma punaisesta on riittävän suuri ei pakkopolttokaan enää mene läpi koska ei ole tukkeumaa joka polttamalla aukeaisi.

DPF cleaner ei varmaan pure siihen punaiseen sitäkään vähää mitä se saattaa nokeen vielä toimiakkin.

Laita muuten jokin muu akku kuin pösön oma. Omat kokemukset niistä ei kovin kummoisia ole.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2023, 22:03:09 kirjoittanut ves_ku »

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 945
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #65 : 28.09.2023, 00:33:17 »
DPF Cleanereista ei taida paljon hyötyä olla, jos se oli spray-purkkimallia. Sama vaikutus varmaan coca-colalla. Pönttö vaan pois ja pesua kotikonstein.

Jokuhan täällä muutama kuukausi sitten kehui DPF Cleanerin auttaneen ja ainakin moni tunnettu valmistaja niitä käyttää. Mutta olin kyllä aika epäilevä.

Saakohan tuota jotenkin järkevästi kotikonstein pestyä, kun molemmissa päissä on pätkä pakoputkea ja lisäksi on vain se pieni reikä painemittaukselle?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 945
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #66 : 28.09.2023, 00:42:59 »
Voisiko olla, että hiukkasloukun tukkeutuminen juontaa tuosta Eolys nesteen annostelun viasta? Onko sitä voinut mennä liikaa? Nesteestä käsittääkseni (ainakin vanhemmissa) muodostuu loukkuun sitä tiilenpunaista tuhkaa joka ei polttamalla poistu. Kun tukkeuma punaisesta on riittävän suuri ei pakkopolttokaan enää mene läpi koska ei ole tukkeumaa joka polttamalla aukeaisi.

En tiedä. DiagBox kertoo mun autosta, että "Rate of clogging of the particle filter with cinders 33%" Tarkoittaakohan tuo sitten, että 100% kohdalla on tukossa. Eolysistä sanoo säiliössä olevan 752/1350 ml, mutta tuohan perustuu vain arvioon.

Voisiko tuosta kuitenkin päätellä, ettei mene 100% tukkoon, vaikka koko säiliö olisi jo pumpattu? Ehkä sitten menee tukkoon, jos eolysiä ei enää olekaan?

Sanoo myös, että DPF:llä on ajettu vajaat 230 tkm ja vielä vaihtoon vajaat 40 tkm. Tiedä sitten mistä tuo 40 tkm tulee.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 945
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #67 : 28.09.2023, 06:17:26 »
Tämä kaveri vaikuttaa saavan DPF:n paine-eron tipahtamaan todella reilusti syöttämällä jotain DPF Cleaneriä paine-eroputkesta. Useammassa tapauksessa Eolys-tankki on ollut tyhjä, vaikka auto väittää toisin.

https://www.youtube.com/watch?v=ie_DrVyIHgo

Taitaa olla SCR/DPF se auton alla oleva eli etuosassa SCR ja takaosassa DPF. Sinänsä loogista, että paine-eroputki lähtee keskeltä. Pulmu lienee siis tilannut väärän osan.

https://www.youtube.com/watch?v=jkpzSdSvQcQ
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Pulmu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #68 : 28.09.2023, 12:09:20 »
Taitaa olla SCR/DPF se auton alla oleva eli etuosassa SCR ja takaosassa DPF. Sinänsä loogista, että paine-eroputki lähtee keskeltä. Pulmu lienee siis tilannut väärän osan.
Kävin huollossa, pahoittelivat että kiireessä ilmoittivat väärän osanumeron.. no, artisti tämänkin maksaa, selvittelen tuota paketin palautusta Eurofrancelle.
Lupasivat huollossa kuiten hieman tulla hinnassa vastaan niin kokeillaan sitten tuota loukun puhdistusta seuraavaksi.
3008 1.6HDi -18

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 945
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #69 : 28.09.2023, 16:08:13 »
Mullekin merkkihuolto antoi tuon saman väärän varaosanumeron 1,5 v sitten. Ilmeisesti tieto ei ole mennyt eteenpäin, että BlueHDi:ssä DPF ei ole tuossa, kuten vanhenmissa oli.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Pulmu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #70 : 28.09.2023, 19:33:13 »
Mullekin merkkihuolto antoi tuon saman väärän varaosanumeron 1,5 v sitten. Ilmeisesti tieto ei ole mennyt eteenpäin, että BlueHDi:ssä DPF ei ole tuossa, kuten vanhenmissa oli.
Monimerkkikorjaamo oli mulla, mutta ihan sama selitys että vanhemmassa mallissa oli eri paikassa.
3008 1.6HDi -18

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 775
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #71 : 28.09.2023, 20:17:38 »
En tiedä. DiagBox kertoo mun autosta, että "Rate of clogging of the particle filter with cinders 33%" Tarkoittaakohan tuo sitten, että 100% kohdalla on tukossa. Eolysistä sanoo säiliössä olevan 752/1350 ml, mutta tuohan perustuu vain arvioon.
Voisiko tuosta kuitenkin päätellä, ettei mene 100% tukkoon, vaikka koko säiliö olisi jo pumpattu? Ehkä sitten menee tukkoon, jos eolysiä ei enää olekaan?
Laskennallinen arvohan tuo hiukkassuodattimen tukkeutumisaste on, ei tarvitse kuin Diagboxilla ilmoittaa että suodatin on vaihdettu, niin ei hälyjä enää tule laskennallisesta arvosta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 945
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #72 : 28.09.2023, 22:03:02 »
Laskennallinen arvohan tuo hiukkassuodattimen tukkeutumisaste on, ei tarvitse kuin Diagboxilla ilmoittaa että suodatin on vaihdettu, niin ei hälyjä enää tule laskennallisesta arvosta.

Noihin laskennallisiin tietysti auttaa, mutta suuri painehäviö näkyy mittauksissa ja vie tehoja koneesta eli pitäähän tuo saada putsattua.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 216
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #73 : 29.09.2023, 09:11:05 »
Niin, voihan noita nollailla jos tykkää, ei se sillä kuntoon tule jos on tukossa. Olen varmaan ennenkin sanonut että mulla oli aikoinaan 307 jossa FAP, sen loukku vaihdettiin 200 tkm kohdalla vaikka ei ollut tukossa, polttoväli oli pudonnut 1/3 osaan siitä mitä se joskus uutena oli. Polttoaineen kulutus putosi kilsoista ja kulutuksesta laskettuna sen verran että en kyllä miettisi kahta kertaa loukun puhdistusta tai vaihtoa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 945
Vs: 3008 - Moottorin toimintahäiriö: Korjauta auto
« Vastaus #74 : 29.09.2023, 14:47:23 »
307 jossa FAP, sen loukku vaihdettiin 200 tkm kohdalla vaikka ei ollut tukossa, polttoväli oli pudonnut 1/3 osaan siitä mitä se joskus uutena oli. Polttoaineen kulutus putosi kilsoista ja kulutuksesta laskettuna sen verran että en kyllä miettisi kahta kertaa loukun puhdistusta tai vaihtoa.

En tiedä saako tuota nykyistä järkevästi puhdistettua, kun ei ole avattavaa mallia eli ei edes näe kennostoa. Uusi mun autoon maksaa 895 € + vaihtoon tarvittavat osat 80-90 €. Lupasivat 1300-1400 € vaihdettuna. Ei ihan halpaa siis tällaiseen alle 10 t€ autoon. Tarvikeosana löytyy esim BM31031H reilut 600 €. Aeromotors sanoo tämän olevan keskitason osa eli ei kovinkaan laadukas.

Tuohon mun autoon varaosanumero on 9802720880.

Mielenkiintoista muuten oli, että tehdaskunnostettu olisi maksanut 1124, mutta tehdasuusi tuon 895.

Jos tuohon löytyisi pesuaine, jolla tuon saisi toimimaan seuraavat 50 tkm, se riittäisi mulle varmaankin loppuajaksi, kun ei tuolla tule kilsoja kuin 10 tkm/v.

Tuo aiemmin linkkaamani videon kaveri pesee noita Launch DPF cleanerillä, joka syötetään paineilmalla ja vaatii oman syöttöpurkkinsa. Ainakin videoissa paine-erot menevät muutamassa minuutissa paljon alemmaksi, kuin minä saan pakkopoltolla. Pakoputkesta tulee videoissa vaahtoa, tuolla mun kokeilemalla Motipilla ei tullut mitään.

Tuota Launchia ei taida saada EU:sta, vain UK:ssa ja eivät kuulemma lähetä EU:hun.

MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)