Kirjoittaja Aihe: 308 - kolahdus kuopissa  (Luettu 1510 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 931
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - kolahdus kuopissa
« Vastaus #15 : 17.07.2023, 09:31:17 »
Hupsista  :P
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

IKT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 308 - kolahdus kuopissa
« Vastaus #16 : 17.07.2023, 11:50:27 »
Omasta 308 SW Gt söpöttimestä oikean etuiskarin jousi meni poikki. Kolahtelee töyssyissä. Jousi ja kääntölaakeri on tilauksessa. Taakse vaihdettiin keväällä iskarit. Näköjään nuo kilahtaa ihan peräkkäin kun ollaan  yli 100 tkm lukemissa.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 944
Vs: 308 - kolahdus kuopissa
« Vastaus #17 : 17.07.2023, 13:02:19 »
Näkeeköhän tuon katkenneen jousen autoa nostamatta? Ei ole oikein mitään työkaluja mukana, kun ei nykyautoissa ole edes tunkkia ja pyöräavainta.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 944
Vs: 308 - kolahdus kuopissa
« Vastaus #18 : 17.07.2023, 13:14:38 »
Onnittelut "uudenkarhean 308:n" hankinnasta! Annahan kuulua muutakin autosta ja sen tuonnista halvan kruunun aikana  ;).

Jää tosiaan Ruotsiin. Autot täällä yllättävän kalliita. Ei tuota varmastikaan olisi kannattanut Suomeen tuoda, jos ja kun jotain veroakin pitäisi maksaa. Hinta oli euroissa n. 7700 € ja oli kutakuinkin halvin 2016 308 SW Ruotsissa. Oikein siisti kylläkin, mutta melko perusvarustuksella ja talvirenkaatkin peltivanteilla. Ei navia, mutta sentään vakkari ja lasikatto.

Ruotsista löytyy käsittämättömän hyvät taustatiedot autoista ilmaiseksi. https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/NDM892

Löytää jopa omistajien nimet, iät, asuinpaikat jne.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 944
Vs: 308 - kolahdus kuopissa
« Vastaus #19 : 17.07.2023, 13:26:45 »
Kurkistin sen minkä rengasta kääntelemällä näkee ja tuntee. Ei ainakaan alapäästä jousi ole poikki, vaan ehjä pää tuntui kädellä. Koiranluu ei sentään kädellä heiluttamalla tunnu väljältä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

IKT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 308 - kolahdus kuopissa
« Vastaus #20 : 18.07.2023, 11:22:13 »
Näkeeköhän tuon katkenneen jousen autoa nostamatta? Ei ole oikein mitään työkaluja mukana, kun ei nykyautoissa ole edes tunkkia ja pyöräavainta.
Itse kun nostin etupään ilmaan tunkilla, niin kierrejousi näytti ehjältä. Käsikopelolla kävin sen läpi enkä tuntenut mitään poikkeavaa jousessa vaikka se oli poikki. Eli oikean puolen jousi kyseessä. Auto kallistelee oikealle, palautuu vatupassiin ja taas kallistuu oikealle. Tätä tekee ihan suoralla asfalttipinnallakin.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 944
Vs: 308 - kolahdus kuopissa
« Vastaus #21 : 18.07.2023, 11:51:52 »
Itse kun nostin etupään ilmaan tunkilla, niin kierrejousi näytti ehjältä. Käsikopelolla kävin sen läpi enkä tuntenut mitään poikkeavaa jousessa vaikka se oli poikki. Eli oikean puolen jousi kyseessä. Auto kallistelee oikealle, palautuu vatupassiin ja taas kallistuu oikealle. Tätä tekee ihan suoralla asfalttipinnallakin.

Oho! Mistä kohtaa jousi oli poikki? Irtipoikki vai jotenkin haljennut?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

IKT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 308 - kolahdus kuopissa
« Vastaus #22 : 31.07.2023, 16:30:49 »
Meiilä ikävän kolahduksen aiheuttajaksi paljastui oik.etuiskarin katkennut jousi. En huomannut että olisi poikki kun tunkilla ilmaan nostin ja etupyörän otin pois. Katsastuksessa huomasivat kyllä asian.

PSA16v

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 308 - kolahdus kuopissa
« Vastaus #23 : 01.08.2023, 15:34:04 »
Ei oikein usko,että iskarit alkais meneen jo 100tkm paikkeilla näistä tai sitten on halvennettu laatua oikein niissäkin. Koiranluut on yleisesti kulutustavaraa ja halvempia vaihtamalla lähteä vikaa kartoittaan.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 215
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - kolahdus kuopissa
« Vastaus #24 : 01.08.2023, 17:46:58 »
Pösö käyttää nykyään jotain tusina iskareita, voi olla valmiiksi rikki jo uutena tai hajota ihan muutaman 10 tkm ajoilla. Joskus 30-v sitten iskarit ja jouset saattoi kestää auton elin iän.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 944
Vs: 308 - kolahdus kuopissa
« Vastaus #25 : 02.08.2023, 12:16:57 »
Ei kai niistä hyvistä iskareista noin kauaa ole? Yhtään iskaria en ole Oösöön vielä vaihtanut. Kyllä ne ovat kestäneet ainakin 250 tkm.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 215
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - kolahdus kuopissa
« Vastaus #26 : 02.08.2023, 13:23:11 »
Niin, kirjoitin että jouset ja iskarit kesti, 20-v sitten uutena ostetun jouset ei enää kestäneet, iskarit saattoi vielä kestää. Esim 406 ja 307 malleissa oli ihan tavallista että jouset katkeili, taisi tuosta olla foorumilla jokunen aihekin, erityisesti 406 etupään rakenteen takia.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 253
Vs: 308 - kolahdus kuopissa
« Vastaus #27 : 02.08.2023, 15:52:17 »
Aikoinaan Peugeoteissa oli PSA:n itse tekemät iskunvaimentimet, jotka tunnettiin  pitkäkestoisuudestaan.
Peugeot 309 1.6 GR -89, 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 16V GL -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf  5-ov. 1.4 92 kW, VW Golf Variant Alltrack 1.8 TSI 132 kW -17.

IKT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 308 - kolahdus kuopissa
« Vastaus #28 : 07.08.2023, 21:11:39 »
Ei oikein usko,että iskarit alkais meneen jo 100tkm paikkeilla näistä tai sitten on halvennettu laatua oikein niissäkin. Koiranluut on yleisesti kulutustavaraa ja halvempia vaihtamalla lähteä vikaa kartoittaan.
110 tkm niin iskarit alkaa olla loppu.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 944
Vs: 308 - kolahdus kuopissa
« Vastaus #29 : 02.11.2023, 21:41:06 »
Vasta tänään tytär kävi korjaamolla. Nostivat auton ylös ja heti huomasivat jousen olevan poikki. En tiedä vielä mistä kohtaa, mutta ei tosiaan parkkipaikalla kädellä tunnustelemalla vaikuttanut olevan poikki.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)