Tota, ei akkua voi ladata ja purkaa samaan aikaan, se on joko tai. Nykyautoissa lataus jännite ja käyttöjännite on erikseen, eli siellä on erikseen käyttöjännite ja latausjännite, käytännössähän akkua ladataan virralla, mutta jos jännitettä ei ole tarpeeksi ei akku lataudu. Eli oikeasti järjestelmä ei lataa käynnistysakkua jatkuvasti kuten ennen vanhaan. Edellä oleva ei muuta sitä tosiasiaa ettei kylmä akku ota latausta vastaan, mutta nyt on syyskuu ja vuorokauden keskilämpötilat pyörii 15-18 asteen välillä.
Edelleen minkään laitteen päälle tai pois kytkeminen ei vaikuta nykyään käytössä olevilla latureilla juuri mitään siihen ladataanko akkua vai ei, virtaa riittää, kuten edellä todettu, laturit on kilowatti luokkaa, jopa kaksi tai enemmän. Toki edelleen moottorin kuormitukseen vaikuttaa sähkölaitteiden käyttö, eli siitä voi olla jopa hyötyä että käyttää kaikkia mahdollisia laitteita moottorin ollessa kylmä, lämpenee nopeammin jne.
Noin teoriassa kylmänä vuoden aikana ylläpitolaturi olisi varmaan hyvä jos ei ajele tarpeeksi pitkiä pätkiä. Mutta oikeastaan mikään edellä ei liity itse ongelmaan, koska ei ole tarpeeksi kylmä. Lyijyakun kapasiteetti putoaa vain joitakin kymmeniä prosentteja lämpötilan laskiessa +20 - 0 oC, käytännössä tuossa ongelman autossa lienee akku hajonnut.