Kirjoittaja Aihe: 308 - ei käynnisty, akkuko zippi?  (Luettu 501 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Skepparpopeye

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
308 - ei käynnisty, akkuko zippi?
« : 13.09.2023, 20:44:58 »
Auto: 308 GT vm. 2021

Auto ei käynnisty. Mittaristo herää ja ilmoittaa moottori vika, esp vika, rengaspaine anturi vika.
Hankala saada ovia lukittua ja virtaa pois sillä aloitti automaatti vaihteiston herjaamisen ettei ole P asennossa.
Itse en kykene tarkistamaan mitään sillä olen eripuolella maapalloa kuin auto.
Ja selvennykseksi auto ajettu 2 vrk sitten parkkiin ilman vikakoodeja ja ongelmia auton kanssa.
Tänään sitten edellä mainitut kun yritetty lähteä autolla liikkeelle.
Kokemuksia kenelläkään vastaavasta?
« Viimeksi muokattu: 13.09.2023, 21:11:26 kirjoittanut Skepparpopeye »

ranskanleipaeae

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: 308 - ei käynnisty, akkuko zippi?
« Vastaus #1 : 14.09.2023, 07:49:11 »
Jos ei pysty akun jännitettä mittaamaan ja on jonkun huollon kautta tiepalvelu niin huoltoon vain. Sinänsä 2 vuoden jälkeen jos akku sippaa niin on erityisen lyhyttä ajoa ollu kokoajan tai/ja seisonut kauan ettei ole kerennyt lataamaan. Kerran viikossa vähintään olisi hyvä pidempi, puolen tunnin lenkki heittää ja start/stop kytkeä päältä pois jos mahdollista.
508 Allure '19, 308 SW Allure '15, 407 '08, Civic '95, Civic '89, Sunny '86

kurkimies

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
Vs: 308 - ei käynnisty, akkuko zippi?
« Vastaus #2 : 14.09.2023, 08:04:54 »
Jos ei pysty akun jännitettä mittaamaan ja on jonkun huollon kautta tiepalvelu niin huoltoon vain. Sinänsä 2 vuoden jälkeen jos akku sippaa niin on erityisen lyhyttä ajoa ollu kokoajan tai/ja seisonut kauan ettei ole kerennyt lataamaan. Kerran viikossa vähintään olisi hyvä pidempi, puolen tunnin lenkki heittää ja start/stop kytkeä päältä pois jos mahdollista.

Tai jos paljon seisoo, niin ylläpitolaturi. Eli sen voi hyvin jättää pidemmäksi aikaa akkuun ja ylläpitolaturin kaveriksi talveksi on kova sana tuo akkulämmitin. Mutta kyllähän lyhyt ajo, puhaltimen käyttö yms.... karsii aika hyvin akkua.

ranskanleipaeae

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: 308 - ei käynnisty, akkuko zippi?
« Vastaus #3 : 14.09.2023, 08:25:01 »
Tai jos paljon seisoo, niin ylläpitolaturi. Eli sen voi hyvin jättää pidemmäksi aikaa akkuun ja ylläpitolaturin kaveriksi talveksi on kova sana tuo akkulämmitin. Mutta kyllähän lyhyt ajo, puhaltimen käyttö yms.... karsii aika hyvin akkua.

Jep, OT:na ihmettelen ja olen aina ihmetellyt miksi jännitenäyttöä ei ole autoihin pistetty jo ihan vakiona kaikkiin.
508 Allure '19, 308 SW Allure '15, 407 '08, Civic '95, Civic '89, Sunny '86

Pajari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: 308 - ei käynnisty, akkuko zippi?
« Vastaus #4 : 14.09.2023, 08:25:35 »
Miten se puhaltimen ym. sähkölaitteiden ajonaikainen käyttö muka rasittaa akkua?  Eikös laturien tehot pyöri nykyään n. kilowatin luokassa, jopa ylikin, kyllä sieltä riittää onkaa jonkun puhaltimen moottorille ja akun lataukseenkin jää vielä kymmeniä ampeereita. Ongelma taitaa olla vain akun kyky ottaa virtaa vastaan kylmänä lyhyessä ajossa. Jos latausjärjestelmä on kunnossa niin virta kyllä riittää nykyautoissa. Toista se oli ennen muinoin 300 Watin tasavirtalatureiden aikaan, silloin piti olla tarkkana että ei ollut liikaa kulutusta ajon aikana, siis jos meinasi että akkuunkin menee vielä virtaa. 

ranskanleipaeae

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: 308 - ei käynnisty, akkuko zippi?
« Vastaus #5 : 14.09.2023, 09:00:48 »
Kyllähän se aina jonkin verran tekee hallaa jos lataa ja purkaa samaan aikaan. Talvella toki korostuu jos on lasinlämmitintä, penkinlämmitintä, puhallinta ja popit kaakossa, mahdollisesti vielä start&stop kaupungissa lyhyellä matkalla. Kesäisin nyt ei huuda kuin ilmastointi enimmäkseen.
Toki start&stop kytkeytyy automaattisesti pois kun akun varaus alittaa tietyn pisteen ja omassani on onneksi nappi josta sen saa kytkettyä pois päältä, joten jos on lyhyttä ajoo niin kytken sen pois. (Jos muistan)
« Viimeksi muokattu: 14.09.2023, 09:21:30 kirjoittanut ranskanleipaeae »
508 Allure '19, 308 SW Allure '15, 407 '08, Civic '95, Civic '89, Sunny '86

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 216
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - ei käynnisty, akkuko zippi?
« Vastaus #6 : 14.09.2023, 09:21:42 »
Tota, ei akkua voi ladata ja purkaa samaan aikaan, se on joko tai. Nykyautoissa lataus jännite ja käyttöjännite on erikseen,  eli siellä on erikseen käyttöjännite ja latausjännite, käytännössähän akkua ladataan virralla, mutta jos jännitettä ei ole tarpeeksi ei akku lataudu. Eli oikeasti järjestelmä ei lataa käynnistysakkua jatkuvasti kuten ennen vanhaan. Edellä oleva ei muuta sitä tosiasiaa ettei kylmä akku ota latausta vastaan, mutta nyt on syyskuu ja vuorokauden keskilämpötilat pyörii 15-18 asteen välillä.

Edelleen minkään laitteen päälle tai pois kytkeminen ei vaikuta nykyään käytössä olevilla latureilla juuri mitään siihen ladataanko akkua vai ei, virtaa riittää, kuten edellä todettu, laturit on kilowatti luokkaa, jopa kaksi tai enemmän. Toki edelleen moottorin kuormitukseen vaikuttaa sähkölaitteiden käyttö, eli siitä voi olla jopa hyötyä että käyttää kaikkia mahdollisia laitteita moottorin ollessa kylmä, lämpenee nopeammin jne.

Noin teoriassa kylmänä vuoden aikana ylläpitolaturi olisi varmaan hyvä jos ei ajele tarpeeksi pitkiä pätkiä. Mutta oikeastaan mikään edellä ei liity itse ongelmaan, koska ei ole tarpeeksi kylmä. Lyijyakun kapasiteetti putoaa vain joitakin kymmeniä prosentteja lämpötilan laskiessa +20 - 0 oC, käytännössä tuossa ongelman autossa lienee akku hajonnut.
« Viimeksi muokattu: 14.09.2023, 09:28:51 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Henkka

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: 308 - ei käynnisty, akkuko zippi?
« Vastaus #7 : 14.09.2023, 10:34:19 »
Ottamatta kantaa vikaan mitenkään niin tuon auton kohdallahan ei tarvitse tehdä muuta kuin painaa Peugeot huoltokutsunappia niin pitäisi saada tiehuoltoa paikalle ratkomaan ongelmaa.
Nykyinen: 308SW Allure 210 Anniversary Puretech 130 EAT8 -20.
Edelliset aikajärjestyksessä: 204 -69, 304 -72, 104 -76, 304 -77, 305 -80, 205XR -86, 309XR -89, 309GLX -92, 306 -96, 306Wagon -99, 307XS Wagon -02, 307SW 2.0 -05, 307SW Premium Plus hdi110 -07, 308SW Premium Plus vti120 -10, 308SW e-hdi 115 -13, 308SW Active Puretech 130 -18

forceman

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 308 - ei käynnisty, akkuko zippi?
« Vastaus #8 : 14.09.2023, 10:43:15 »
Todennäköisesti akku kaput. Itellä oli vähän samanlaista oiretta. Laitoin tupakansytyttimeen laturin joka näyttää voltit. Akkuhan se oli lopussa.
Se on tuo start-stop joka tappaa nuo akut todella nopeasti. Nyt kun olen ytkenyt sen aina pois, ni akku kestäny monta vuotta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 775
Vs: 308 - ei käynnisty, akkuko zippi?
« Vastaus #9 : 14.09.2023, 12:02:03 »
Tuo start-stop -systeemi ei säästä mitään. Sen minkä polttoaineen kulutuksessa voittaa, häviää kaksinverroin, kun akkua uusitaan tiuhemmin ja vaihdetaan kallis apulaitehihna ja sen kiristin määrävälein. Suosittelen kytkemään kokoaikaisesti pois päältä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 216
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - ei käynnisty, akkuko zippi?
« Vastaus #10 : 14.09.2023, 13:44:17 »
Tuo start-stop -systeemi ei säästä mitään. Sen minkä polttoaineen kulutuksessa voittaa, häviää kaksinverroin, kun akkua uusitaan tiuhemmin ja vaihdetaan kallis apulaitehihna ja sen kiristin määrävälein. Suosittelen kytkemään kokoaikaisesti pois päältä.

Lainaus
Kaupunkiajossa start/stop-järjestelmällä saavutettava polttoaineenkulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen alenema voi olla 10-15 prosenttia. Lukuun vaikuttaa pysähtymisten määrä ja valoihin pysähtymisten kesto.[3] Idaho National Laboratoryn testissä polttoaineenkulutuksen alenema oli 9,6 prosenttia ilmastointilaite päällä ja 15,3 prosenttia kun ilmastointilaite oli pois päältä.

Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Start/Stop-j%C3%A4rjestelm%C3%A4

Aika rajuja yleistyksiä sinällään ettei säästä mitään ja maksaa kaksinkerroin sen mitä säästää. Toihan on siis puhtaasti kiinni siitä missä ajaa ja miten, samalla logiikalla kaikkien pitäisi ajaa dieselillä eikä hybirideissä tai sähköautoissa ole mitään järkeä, kuten myös yleistäen kaupungissa pitäisi kulkea aina julkisilla jne jne. En tähän ala sepustaa esimerkkilaskelmaa mutta jokainen joka nyt yhtään mistään mitään ymmärtää pystyy helposti päättelemään että säästöt ovat suuremmat kuin kustannukset, puhumattakaan päästöistä jotka jäävät syntymättä. Niin, kaikki meistä ei aja kaupungissa, tai heidän kaupunkiajo ei täytä niitä kriteereitä missä säästöä syntyy, se ei kuitenkaan tee järjestelmästä tarpeetonta kuin korkeintaan itselle. Sitten eikun laittamaan muita järkeviä kehoituksia, kuten FAP ja SCR järjestelmien koodaamista pois käytöstä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ranskanleipaeae

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: 308 - ei käynnisty, akkuko zippi?
« Vastaus #11 : 14.09.2023, 13:58:36 »
Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Start/Stop-j%C3%A4rjestelm%C3%A4


Onkos tuossa artikkelissa muuten väärä kuva vai onko Start/Stop toiminnon pois kytkemiselle myös moinen label? Käsittääkseni se on A jonka ympäri menee nuoli. Näin huomiona vain  ;D
508 Allure '19, 308 SW Allure '15, 407 '08, Civic '95, Civic '89, Sunny '86

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 439
Vs: 308 - ei käynnisty, akkuko zippi?
« Vastaus #12 : 14.09.2023, 14:31:50 »
Kuulostaa ihan pösön alkuperäisakulta. Kaksi kokeilin ja nyt tiallla Exide AGM toistaiseksi ei ongelmia, mutta tuleva talvi näyttää. Ainakin SS on siitä asti toiminut kun tuon viime talveksi laitoin.

IKT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 308 - ei käynnisty, akkuko zippi?
« Vastaus #13 : 08.10.2023, 15:49:17 »
Meidän 308 SW Gt vm.2016 ei suostunut käynnistymään toisella kaukosäätimellä ollenkaan, edes ovet ei auenneet. No kävin eräässä lukkoliikkeessä joka koodaa myös autonavaimia hinta muistaakseni about 150 egeä ja ennenkuin sanotte että onpa kallista niin uusi avain meidän Pösöön olisi tullut maksamaan yli 500 euroa. No tyyppi vaihtoi uuden pariston siellä lukkoliikkeessä ja avot kaikki toimi sen jälkeen. Kaukosäätimessä oli kylläkin paristo joka jännite oli yli 3 V mutta kaukosäädin ei suostunut sillä toimimaan ja tossa toisessa kaukosäätimessä on ollut koko ajan sellanen halpis patteri eikä ole mitään ongelmia ollut sen kanssa. Lukkoliikkeen mukaan tätä ongelmaa esiintyy jonkinverran ettei kaukosäädin jostain kumman syystä aina toimi halpis pattereilla vaikka jännite olisi 3,3 V. Tuo uusi patteri on Sonyn paristobusineksen ostanut firma nimeltään muRata valmistusmaa Indonesia. Sonyn nimellä olevat paristot pitäisi kans toimia. Paristo maksoi 15 euroa siellä lukkoliikkeessä ja tosiaan mitään 150 € koodauksia ei tarvinnut tehdä.