Kirjoittaja Aihe: 3008 - Hybrid vikakoodi P1A4B  (Luettu 2800 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 3008 - Hybrid vikakoodi P1A4B
« Vastaus #15 : 13.11.2023, 14:29:36 »
Hyvä jos pitävät huolta, muutamassa huollossa on ollut vähän niin ja näin, ei meinaa autoa saada liian helposti.
Liekö takuuhuollot sitten eri kategoriassa. Ymmärsin, että takaisinkutsuissa se sijaisauton tarjoaminen on ehdoton. Eikös se mene maahantuojan piikkiin?
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 216
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Hybrid vikakoodi P1A4B
« Vastaus #16 : 13.11.2023, 14:54:14 »
No, tässä joku kerta kun takaisin kutsua tehtiin, eipä sieltä mitään autoa saanu vaikka pyysi. On lähin pösö huolto, en ole käyttänyt toista kertaa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 3008 - Hybrid vikakoodi P1A4B
« Vastaus #17 : 28.11.2023, 14:50:27 »
Minulla ilmeisesti vastaava tilanne Opel Grandlandin kanssa, Auto oli vasta tutkittavana kojetaulumerkkivaloviidakon ja vikakoodien takia. Auto meni täysin jumiin ja normalisoitui kun antoi boosterilla virtaa etuakulle. Sain eilen pois, on kunnossa, mukamas ehkä akunkenkä löysällä.

Eipä ollut auto kunnossa. Tänä aamuna syttyi jakarin kuva ja teksti Engine failure, take car to service muistaakseni.

No, vein huoltoon ja huolto tutki vikakoodin  ja ilmoitti että koodi viittaa hydrid akkuun. Eikä saa ajaa ennenkuin saavat varmistuksen jostain keskushuollosta (ulkomailta). Auto ei ollut ladannut täyteen, kaksi palkkia puuttui ja 20 km oli range.

Sinne jäi taas auto huoltoon. Muuten auto pelasi normaalisti, kulki sähköllä, kone käynnistyi ja vikakoodien poiston jälkeen ei uusia vikakoodeja tullut.

Tosiaan oireet samat kui JuhaR69:llä.

Päivitystä tilanteeseen. Tänään tuli tehtaalta päätös että autoon saa tilata uuden hydridi ajoakun, tulee kun kerkiää ja autoa en saa ajoon, seisoo huollon pihassa siihen asti.  Lainaan siihen asti antoivat Nissan Leafin sähköauton, joka menettelee piha-ajoissa kun range on vain 180 km näin pakkasella. Hyvä kun lopulta tuli lupa akun tilaamiseen, auto seissut melkein 4 vkoa odotellessa tuomiota.

Eli näitä akkuongelmia taitaa olla kaikilla samassa tehtaassa tehdyissä autoissa merkkiin katsomatta.

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - Hybrid vikakoodi P1A4B
« Vastaus #18 : 25.01.2024, 12:01:05 »
Ja päivitystä tilanteeseeni, tuli soitto Länsi-Autosta ja ilmoitettiin että uusi hybridiakusto tullut, sovittiin vaihtopäiväksi 1.2 ja auton pitäisi saada 2.2 iltapäivällä. Työnjohtaja mainitsi myös heti että sijaisauto odottaa kun tuon autoni.

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 3008 - Hybrid vikakoodi P1A4B
« Vastaus #19 : 25.01.2024, 17:16:02 »
Minulla akun vaihto Opeliin kestää, aloittivat tiistaina ja tänä aamuna lupailivat että saan auton huomenna.

Saahan nähdä mitä muuta kivaa löytäneet, eivät kertoneet aamulla mitään önko ollut ongelmia.
Se siitä 5.8 h akun vaihtoajasta. No onhan siinä varmaan myos ohjelmointia.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 938
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Hybrid vikakoodi P1A4B
« Vastaus #20 : 25.01.2024, 20:47:55 »
Ja päivitystä tilanteeseeni, tuli soitto Länsi-Autosta ja ilmoitettiin että uusi hybridiakusto tullut, sovittiin vaihtopäiväksi 1.2 ja auton pitäisi saada 2.2 iltapäivällä. Työnjohtaja mainitsi myös heti että sijaisauto odottaa kun tuon autoni.

Eräs 508 sai uuden akun juuri, oli ns. "vanhan mallinen pienempikapasiteettinen", mutta 3008:ssa on ns. "uudempimallinen". Jos saat tietoa tai jopa valokuvia korjauksesta, auttaisi mahdollisten tulevien ongelmien ratkaisussa. Tilastollisesti odotettavissa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - Hybrid vikakoodi P1A4B
« Vastaus #21 : 12.02.2024, 07:58:36 »
No niin, vein autoni hybridiakun vaihtoon 1.2 ja sain sen perjantaina 2.2. klo. 16.30. Viedessäni autoa kävin moikkaamassa tuttua varaosaällkköä ja kyselin häneltä mahdollisuutta päästä näkemään oman uuden akkuni sekä akunvaihtoa jos sellaista työn alla.

Nosturilla olikin samanlainen Peugoet 3008 ja työpiste oli eristetty muista työpisteistä korkeajännitevaaran takia. Mekaanikko hihkaisi että ''tule yli vaan olen tehnyt akun sähköttömäksi''.
Mekaanikko esitteli työvaiheita ja silmäilin vanhaa akustoa joka oli paikoillaan vielä. Tässä vanhassa akustossa oli selvästi yhdessä kulmassa ruostetta joten kyllä auton oma vikadiagnostiikka on toiminut kuten pitääkin.

Kävimme varaosapäällikön kanssa katsomassa uutta tulevaa akustoani ja kaverini kertoi että uusi akusto on vastaava kuin sieltä pois otettava on. Eli, ilmeisesti Peugeot ei halua asiakkaitten hyötyvän takuuvaihdoista vaan kierrättää myös akkukennoja eli täysin uutta akustoa ei tule? Ilmeisesti akuston kunnon ratkaisee auton vuosimalli ja ajetut kilometrit?

No nyt on runsaan viikon ollut uusi akusto käytössä ja auto toimii ja kukkuu miten pitääkin. kun akusto täynnä on maksimi range ollut 22km joka on vähemmän mitä vanhalla silloin kun se vielä toimi (siis viime talvena). Viime kesällä ja syksyllä täyden akuston range oli n. 40-48km eli odotan nyt ainakin kevääseen ja katson mihin lukemat muuttuvat.
Meille töihin on tulossa Hella Guttmannin Tuv-hyväksytty sähköakuston testausjärjestelmä ja tulen antamaan oman autoni testattavaksi. Siinä sitten tulen näkemään mikä on nyt vaihdetun akuston kunto.
Ja jos aihetta ilmenee niin tulen asiasta lähestymään myös maahantuojaa jos vaihdettu akusto osoittautuu mielestäni liian huonokuntoiseksi.

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 3008 - Hybrid vikakoodi P1A4B
« Vastaus #22 : 12.02.2024, 08:22:33 »
Minun Opeliin pari viikkoa sitten vaihdetun akun pienin range on ollut 28 km niinkuin tänäkin aamuna näyttää.Tosi minulla auto on yöt tallissa jossa nyt 1-2 astetta pakkasen puolella. Sillä voi olla hieman vaikutusta. Minunkin pitää seurata kesällä mitä tapahtuu rangen suhteen. Viime talvesta en tiedä kun auto ollut minulla vasta huhtikuusta asti.

En tiedä oliko minun akku täysin uusi, ainakin sen varaosa numero oli eri kuin alkuperäisessä. Numero oli vaihtunut jo kahdesti. Se on 13.2 kWh akku kuten ilmeisesti sinunkin autossa.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 748
Vs: 3008 - Hybrid vikakoodi P1A4B
« Vastaus #23 : 12.02.2024, 08:30:39 »
Meillä 3008 hybrid range -30 pakkasella 32km. Auto pakkasessa pihalla.

Kannattaa ruostesuojata se akkukotelo.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2024, 08:33:48 kirjoittanut PUG-508 »
Peugeot 3008 hybrid

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 216
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Hybrid vikakoodi P1A4B
« Vastaus #24 : 12.02.2024, 08:48:04 »
Rangehan riippuu ihan siitä miten on ajettu ja millaissa olosuhteissa, ei viime talvena ollu tälläisiä pakkasia kuin tänä talvena. Mutta edelleen ei mulla ole kertaakaan ollut tänä talvena yhtä alhaista rangea mitä pahimmillaan viime talvena, ajot on muuttuneet hiukan ja se luultavasti tekee eron. Viime talvena range keikkui 26-32 km ja nyt 32-36 km, todellisuudessa tuolla pääsee välillä aika paljon pidemmälle. Softa päivityksen tuoma muutos oli nimenomaan se että ennen oli vaikea päästä siihen rangeen mitä auto kertoi, nyt on helppo päästä yli.

Tuota, hiukan on salaliittoteoriaa ilmassa, käsittääkseni akkujen rungot kierrätetään, ne vain kennotetaan uudelleen, samalla tavalla akkuteollisuus toimii kaikkien akkujen kanssa. En nyt mitenkään jaksa uskoa että siltä vaihdettaisiin vain yksittäinen kenno/blokki, eihän siinä olisi mitään järkeä koska olisi aika todennäköistä että sama auto päätyy takuuna tehtävään vaihtoon uudelleen seuraavan vuoden aikana. Toki jos Pösöllä on tuollainen linja valittu niin se on lopulta vain tuhoisaa asiakassuhteelle. En ole taipuvainen uskomaan salaliittoteorioihin.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2024, 08:53:32 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 3008 - Hybrid vikakoodi P1A4B
« Vastaus #25 : 12.02.2024, 09:58:45 »
Miksi se auto palaa uudelleen korjaukseen, jos vialliseksi todettu blokki vain vaihdetaan uuteen. Tiedän 6 vuotiaan satatuhatta ajetun, johon viallinen blokki vaihdettu. 

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - Hybrid vikakoodi P1A4B
« Vastaus #26 : 12.02.2024, 10:08:15 »
Rangehan riippuu ihan siitä miten on ajettu ja millaissa olosuhteissa, ei viime talvena ollu tälläisiä pakkasia kuin tänä talvena. Mutta edelleen ei mulla ole kertaakaan ollut tänä talvena yhtä alhaista rangea mitä pahimmillaan viime talvena, ajot on muuttuneet hiukan ja se luultavasti tekee eron. Viime talvena range keikkui 26-32 km ja nyt 32-36 km, todellisuudessa tuolla pääsee välillä aika paljon pidemmälle. Softa päivityksen tuoma muutos oli nimenomaan se että ennen oli vaikea päästä siihen rangeen mitä auto kertoi, nyt on helppo päästä yli.

Tuota, hiukan on salaliittoteoriaa ilmassa, käsittääkseni akkujen rungot kierrätetään, ne vain kennotetaan uudelleen, samalla tavalla akkuteollisuus toimii kaikkien akkujen kanssa. En nyt mitenkään jaksa uskoa että siltä vaihdettaisiin vain yksittäinen kenno/blokki, eihän siinä olisi mitään järkeä koska olisi aika todennäköistä että sama auto päätyy takuuna tehtävään vaihtoon uudelleen seuraavan vuoden aikana. Toki jos Pösöllä on tuollainen linja valittu niin se on lopulta vain tuhoisaa asiakassuhteelle. En ole taipuvainen uskomaan salaliittoteorioihin.

Eli nyt tarkoitan akuston kunnolla sitä ovatko kennot uusia vai vastaavatko kunnoiltaan poisotettuja, tämä tarkennuksena.

Kaikkihan tässä maailmassa on mahdollista mutta itse en salaliittoteorioita kehittele vaan oma pohdintani liittyy täysin saamiini tietoihin.
Kahdesta eri lähteestä tullut tietoa joissa molemmissa on painotettu sitä että vaihtoakusto on saman tasoista kuin poisotetut ovat olleet. Ensimmäiseksi tämäntiedon sain Saksasta kaverini veljeltä joka on Hampurin Peugeot merkkiliikkeessä mekaanikkona.
Aluksi vähän ihmettelin tätä mutta tälle tuli sitten vahvistusta tutulta varaosapäälliköltä kun keskusteltiin meikäläiseen vaihdettavasta akustosta.

Tästä talvesta ei mitään kokemusta range-luvuista kun akusto oli tyhjä kun en pystynyt sitä lataamaan pistokkeesta. Odottelen rauhassa kevääseen jolloin minulta löytyy luotettavaa vertailupohjaa vanhan ja uuden ajoakuston välillä.

Ja tämä akkkuasiahan on lopulta erittäin helppo tarkistaa Hella Guttmannin akun kunto-ja kapasiteetti testillä. Juuri äsken kävin asiasta keskustelemassa asentajamme kanssa joka on perehtynyt ajoneuvojen erilaisiin elektronisiin järjestelmiin.
Kun laitteet tulevat otetaan meikäläisen auto ''harjoittelun'' kohteeksi.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2024, 11:07:12 kirjoittanut JuhaR69 »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 216
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Hybrid vikakoodi P1A4B
« Vastaus #27 : 12.02.2024, 11:55:40 »
Kerroppa nyt tarkemmin mitä ja millainen akku sinne tulee tilalle. Laittavatko tilalle akun joka on kunnostettu kokonaan, vai käytetyn akuston johon on vaihdettu vain vialliset kennot? Miten taataan ettei asiakkaalle tule huonompaa akkua tilalle? Esim kaksi vuotta vanhasta autosta otetaan akusto jossa on jäljellä  esim 90 % kapasiteetista, ja tilalle tulee esim akku joka on neljä vuotta vanha ja kapasiteetista on jäljellä 80%. Huoltohan ei avaa akkua vaan vaihtaa sinne toisen?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 3008 - Hybrid vikakoodi P1A4B
« Vastaus #28 : 12.02.2024, 12:23:47 »
103tkm ajettuna (alta 5v) akku vikaantui. Oireena tehonpuute ja sähköajon katoaminen tilanteissa, jossa se aiemmin oli mahdollista. Lopulta pari kuukautta myöhemmin jakaria ruutuun ja myöhemmin vielä punainen akun kuva.
107tkm kohdalla 2/6 akkumoduuleista ohjainlaitteineen on vaihdettu uusiin. Hinta 3100e plus 400e diagnostiikkaa, maahantuoja ja myyntiliike tuli vastaan 45% — maksettavaa jäi 1700 + 400.
Nyt 108tkm 5v ajettuna kantama yhä sama kuin aiemmassa viestissäni ;)

Tuossapa tapaus on . Muuta tietoa minulla ei ole.

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 166
Vs: 3008 - Hybrid vikakoodi P1A4B
« Vastaus #29 : 12.02.2024, 17:52:43 »
103tkm ajettuna (alta 5v) akku vikaantui. Oireena tehonpuute ja sähköajon katoaminen tilanteissa, jossa se aiemmin oli mahdollista. Lopulta pari kuukautta myöhemmin jakaria ruutuun ja myöhemmin vielä punainen akun kuva.
107tkm kohdalla 2/6 akkumoduuleista ohjainlaitteineen on vaihdettu uusiin. Hinta 3100e plus 400e diagnostiikkaa, maahantuoja ja myyntiliike tuli vastaan 45% — maksettavaa jäi 1700 + 400.
Nyt 108tkm 5v ajettuna kantama yhä sama kuin aiemmassa viestissäni ;)

Tuossapa tapaus on . Muuta tietoa minulla ei ole.

Eikös akkutakuu ole pidempi kun 5 vuotta? Miksi tossa mitään on pitänyt maksaa?