Kirjoittaja Aihe: 3008 - miksi hybrid menee virransäästötilaan  (Luettu 332 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

GPA 271

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Auto: 3008 Hybrid4 vm. 2020 ajettu 28 tkm

Mitä tarkoittaa virransäästötila ja mitä siitä seuraa?

On tullut nyt pikkupakkasten ( > - 10 C ) alettua parikin kertaa, kun olen ohjelmoinut esilämmityksen auton tietokoneen syövereihin, manuaalisesti, koska puhelinversiota ei paikallinen merkkihuoltokaan saanut toimimaan...
Manuaalista en löytänyt aiheesta mitään järkevää tai selittävää. Lämppärin ohjelmointi ei onnistunut muutoin kuin käynnistämällä polttomoottorin, joten ongelma ei ollut ainakaan tuolloin iso.
Mutta olishan se hauska tietää aiheestä enemmän.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - miksi hybrid menee virransäästötilaan
« Vastaus #1 : 16.11.2023, 06:42:50 »
Ja kyseessä on uusi auto? Käytetty? Paljonko ajettu, vuosimalli?

Auto menee virransäätötilaan kun 12 VDC akkun varaus on tarpeeksi alhainen, sillä pyritään turvaamaan polttomoottorin käynnistys. Eli kyse voi olla akkujen kulumisesta, huono liitos. 

Auto menee myös jonkun tason horrokseen jos sitä ei käytä tarpeeksi usein.

Edelleen merkkihuolto ei kamalasti osaa tehdä sovelluksessa oleville vioille, maahantuojaa niistä kannattaa piinata.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 166
Vs: 3008 - miksi hybrid menee virransäästötilaan
« Vastaus #2 : 16.11.2023, 07:19:35 »
Mulla oli vastaavassa 2020 vuosimallissa sellainen vika takana olevan pikkuakun kanssa, että sinne menevissä johdoissa oli "liitos löysänä" ja se oli samalla rikkonut koko pikkuakun. Ja se taas aiheutti vaikka minkälaisia virheilmoituksia juurikin talviaikana ja jatkuvaa polttiksen käynnistämistä. Liitoskohta kiristettiin, taakse vaihdettiin joku elementti (jännitteensäädinboxi ??) ja uusi pikkuakku.

GPA 271

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 3008 - miksi hybrid menee virransäästötilaan
« Vastaus #3 : 16.11.2023, 11:07:40 »
Autolla on ajettu 28000 km eli melko uusi, vaikka vuosimalli onkin 2020, lokakuussa käyttöönotettu ja huollot tehty ajallaan.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - miksi hybrid menee virransäästötilaan
« Vastaus #4 : 16.11.2023, 11:23:09 »
Noissa 2020 vm autoissa ollu yhtä ja toista jännää. Joku väitti että ne ei lataa 12 VDC  akkua kun ajoakkua ladataan, tiedä sitten kun en ole itse mitannu. Uudemmat lataa, olen mitannut itse. Ainakin uudemmissa auton sisäinen 12 VDC laturi käynnistyy uudemmissa kun avaa kuljettajan oven, vanhemman logiikkaa en tunne.

Aloita nyt siitä että mittautat akkujen kunnon ja tarkastat liitokset, sinällään virransäätötila ei ole vika vaan oire
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 3008 - miksi hybrid menee virransäästötilaan
« Vastaus #5 : 16.11.2023, 12:28:00 »
Noissa 2020 vm autoissa ollu yhtä ja toista jännää. Joku väitti että ne ei lataa 12 VDC  akkua kun ajoakkua ladataan, tiedä sitten kun en ole itse mitannu. Uudemmat lataa, olen mitannut itse. Ainakin uudemmissa auton sisäinen 12 VDC laturi käynnistyy uudemmissa kun avaa kuljettajan oven, vanhemman logiikkaa en tunne.

Aloita nyt siitä että mittautat akkujen kunnon ja tarkastat liitokset, sinällään virransäätötila ei ole vika vaan oire

Tuli omassa Hybrid4:ssa testattua miten auto lataa 12V:n akkua. Kun hybridiakustoa ladataan kaapelilla niin 12V:n akku lepotilassa, lepojännite 12,8-12,9V.
Kun taas auto laitetaan/käynnistetään ajotilaan niin ajoneuvo alkaa 12V:n akkua lataamaan. Latausjännite aika poikkeava, omassa autossa 14,7-14,9V eli perinteisen polttomoottorin laturiin nähden suht' korkea.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 217
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - miksi hybrid menee virransäästötilaan
« Vastaus #6 : 16.11.2023, 13:31:24 »
Joo, tossa on vissi ero miten 2019-2020 ja 2021-2023 hybridit toimii. Tossa joku aika sitte mittasin omasta miten se pitää jännitettä. Tuo käytännössä tarkoittaa sitä että noita uudempia kannattaa kylmemmällä kelillä ladata pienemmällä virralla, 12 V akku on pidempään latauksessa.

No niin, kun auton ajoakku on latauksessa, käynnistysakun jännite 13,92 VDC, mitattu sekä ovet auki että lukossa. Takana olevan lisävaruste akun jännite 13,07 VDC, mitattu vain ovet auki. Autossa ei ollut virrat päällä mitattaessa, mitattu useamman minuutin ajan. Mittarina ammattikäyttöön tarkoitettu laadukas yleismittari.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.