Kirjoittaja Aihe: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi  (Luettu 5585 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka_S

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #15 : 11.03.2024, 19:25:43 »
Ja ajat akun tyhjäksi?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 435
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #16 : 11.03.2024, 22:34:29 »
Ja ajat akun tyhjäksi?

Aika harvoin menee akku ihan tyhjäksi, suurin osa ajoista tapahtuu sähköllä, akkua kuluu yleensä 30-95%. Akkua ei oikeasti saa ikinä tyhjäksi, eikä sähköllä ajaessa akkuun mene kuin vähän reilu 10 kWh. Jos sitten polttomoottori käynnistyy akun loputtua niin akkuun voi mennä 10,8 kWh. Kyse on kuitenkin vertauskuvallisesti itikan paska Itämeressä noin mun omassa sähkönkulutuksessa, vaikka lataisi akun kaksi kertaa päivässä tyhjästä täyteen.

En ole sähkötekniikan tohtori, mutta tiesin mitä ostin, ymmärsin akkujen sähkötekniset rajoitteet ja ulkolämpötilan vaikutukset akkuun. Auton käyttöohjeissa tosiaan sanotaan että pitäisi välttää lataamista alle nollan lämpötilassa mikäli autolla ei ole ajettu juuri, siksi en edes ollut koittanut ladata pakkasella akkua ajastetusti. Koko systeemi näyttää silti minusta siltä että se on rakennettu tekniikan ehdoilla ja  vielä nimenomaan suojaamaan sitä rikkoutumiselta, harmillista ettei asiaa ole kerrottu käyttöohjekirjassa, vaan ostajalla pitää olla jonkun tason sähköalan tutkinto ymmärtääkseen miksi asiat toimii niin kuin ne toimii.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 435
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #17 : 12.03.2024, 08:54:52 »
Sen verran nyt vielä ettei jää epäselväksi, kirjoitin jo aikaisemmin mitä mieltä olen noista väitteistä noin sähkötekniikan pohjalta. Sanoin jo ettei kaikissa väitteissä ole mitään järkeä, ja käyttöohjeesta tulee ihan mieleen se että sinne nyt on raavittu sähköautojen ja hybridien asiat samaan settiin, sekaisin sulassa sovussa.

Maahantuojalta sain viimein vastauksen, että kyseessä ei ole vika vaan todellakin ominaisuus (vaikka kaksi kertaa saatiin toimimattomat ohjeet ongelman korjaamiseen) kuten täälläkin jo aiemmin kirjoitettiin. Maahantuoja kirjoittaa: "Meillä on Suomessa ollut viime- ja edellisen talven aikana muutamia vastaavia asiakasvalituksia liittyen viivästytetyn latauksen ohjaukseen kun ulkolämpötila laskee -10°C alapuolelle. Saimme valmistajan tehtaan tekniseltä osastolta vahvistuksen, että kyseessä on auton latausjärjestelmään liittyvä ominaisuus: viivästytetyn latauksen aktivoinnin mahdollisuus estetään kun ulkolämpötila on alle -10°C."
Maahantuojan mukaan "viivästetyn latauksen estävä tilanne on asetettu siksi, että ajoakkua ja ajoakun kuntotilaa halutaan pitää optimaalisena koko auton eliniän ajan. Kylmä ulkolämpötila sekä alhainen ajoakuston varaustila voivat vaurioittaa ajoakustoa. Tästä edellä mainitusta tilanteesta on mainittu myös omistajan käsikirjassa". Mutta ei mainintaa missä (minkä vuosimallin) käsikirjassa. Kuten aiemminkin kommentoin, minun vuosimallini käsikirjassa mainintaa ei ole.

"Jos ulkolämpötila on nollan alapuolella on suositeltavaa, että et pysäköi autoa ulos useiksi tunneiksi varauksen ollessa alhainen (alle 20 %)."

Tämä pitää minusta täysin paikkaansa, täälläkin oli jo todettu että tuo on ominaisuus ja sillä on nimenomaan tarkoitus suojata akkua.

Lisäksi hän kirjoittaa:

"Myös jo jäähtyneen akuston lataamista tulee välttää, tästäkin on maininta omistajan käsikirjassa:  Vältä ajoneuvon lataamista nollaa kylmemmissä lämpötiloissa (paitsi jos ajoneuvo oli käynnissä yli 20 minuuttia) tai yli +30 °C:n lämpötilassa."

Kyllä auton sisäinen laturi ei kummankaan raja-arvon ylittyessä edes kunnolla lataa akkua, en osaa sanoa onko tuo rajoite tehty ohjelmallisesti molemmissa päissä vai eikö akku vain ota vastaan latausta. Tänä talvena vielä nähtyä se että -15 asteessa ajetun auton akku ei lataudu kuin pienellä virralla aluksi, tämä tapahtui vielä +5 asteisessa parkkihallissa, se 120 kg möykky ei lämpene ihan äkkiä. Jos akku on lämpimänä päivänä liian lämmin, ei lataus käynnisty täydellä virralla vaan ensin akkua jäähdytetään.


Maahantuoja listaa myös käsikirjan muut suositukset:

"Auton kilometrimäärän ja ajoakuston kestävyyden säilyttämiseksi Peugeot suosittelee seuraavaa:
⦁   Älä lataa sähköauton akkua täyteen päivittäin (lataa ajoakusto alle 80%:n arvoon mahdollisimman usein)
⦁   Älä pura akkua täysin
⦁   Älä pidä autoa pitkään  käyttämättä (yli kahtatoista tuntia), kun ajoakuston varaustaso on alhainen tai korkea. Suosi 20-40%:n varaustasoa.
⦁   Rajoita pikalatauksen käyttöä
⦁   Älä altista autoa alle -30 C:n tai yli +60 C:n lämpötiloille yli 24 tunnin ajan
⦁   Vältä ajoneuvon lataamista nollaa kylmemmissä lämpötiloissa (paitsi jos ajoneuvo oli käynnissä yli 20 minuuttia) tai yli +30 C:n lämpötilassa"

Nämä lienee sähkötekniikan sanelemia rajoituksia. Olisin vaan erittäin kiinnostunut kuulemaan, miten noista vaatimuksista (peugeot) hybridi autoilijat selviävät. Olisikin mielenkiintoista kuulla miten suhtaudutte/noudatatte noita ohjeita Suomen talvessa? Miten te lataatte/käytätte latausta?

Nämä on suosituksia, niihin voi suhtautua nini että kaikki mitä auto antaa tehdä voi tehdä, mitä auto ei anna tehdä sitä ei pidä lähteä pakottamaan. Sama akku tekniikka on käytössä monissa laitteissa

⦁   Älä lataa sähköauton akkua täyteen päivittäin (lataa ajoakusto alle 80%:n arvoon mahdollisimman usein)

akku kuluu vähemmän jos se ladataan maks 80 % eikä sitä säilytetä pitkiä aikoja käyttämättömänä ihan täyteen varattuna. Esim kesällä lataisin tyhjään akkuun hiukan virtaa ja vasta aamuyöllä täyteen. Akku ei vaurioidu vaikka sen lataa täyteen.

⦁   Älä pura akkua täysin

Hybrid auton korkeajänniteakkua ei pysty purkamaan täysin, se ei ole mahdollista, akkuun jää aina yli 2 kWh, siis tyhjänäkin kun range mittari näyttää nollaa

⦁   Älä pidä autoa pitkään  käyttämättä (yli kahtatoista tuntia), kun ajoakuston varaustaso on alhainen tai korkea. Suosi 20-40%:n varaustasoa.

Ohje on jossain määrin ensimmäisen toistoa, 12 tuntia on vähän outo lukema, en nyt tähän hätään keksi sille mitään perustetta

⦁   Rajoita pikalatauksen käyttöä

mikä pikalataus? Ei Pösön hybrideissä ole mitään pikalatausta, kohta on täyssähköautoille

⦁   Älä altista autoa alle -30 C:n tai yli +60 C:n lämpötiloille yli 24 tunnin ajan

Auto on myyty suomeen, ei voida mitenkään olettaa ettei se kestäisi paikallisia olosuhteista. Myytäessä olisi pitänyt sanoa ettei tätä autoa ole suunniteltu tänne jos näin todella on. Tässä on kyllä kohta jonka perusteella voi suorastaan jopa purkaa kaupan, myyjän olisi tullut sanoa tämä ennen kaupantekoa.

⦁   Vältä ajoneuvon lataamista nollaa kylmemmissä lämpötiloissa (paitsi jos ajoneuvo oli käynnissä yli 20 minuuttia) tai yli +30 C:n lämpötilassa"

Perustuu ihan akkutekniikkaan, sitä voi rohkeasti koittaa laittaa oman kännykkänsä -10 asteen lämpötilaan sammutettuna, sitten eiku lataukseen.

Minun rutiini on ollut ladata lähes päivittäin - riippumatta lämpötilasta. Lähinnä seurannut pörssisähkön hintaa. Ja yleensä akku riittänyt päivän ajoihin, tyhjäksi se yleensä on tullut ajettua... tuo oli logiikka ja myyntipuheet kun auton hankin - lyhyet päivittäiset ajot sähköllä, pidemmissä bensa mukaan. Nyt pitääkin rajata lataamisia eikä ajaa tyhjäksi (vaikeaa kun talvella range 20 km) ja jos haluaa ladata - aja ensin 20 min mutta ei täyteen!
Suomen kuukausittainen keskilämpötila jaksolla 1991-2020 - 5 kuukautta alle 0!

En ole viranomainen, yksityishenkilö ja esitän tämän mielipiteeni yksityishenkilönä, Ei ole mitään syytä rajoittaa akun käyttöä 20-80% väliin, akun kapasiteetti 3008 mallissa on 13,2 kWh ja siitä voi käyttää vain 10,x kWh, jos akkua ei saisi käyttää kuin 6,6 kWh  (60%) niin autoa ei olisi saanut edes myydä millään edellisellä mainospuheella. Lisäksi tässä tulee se ongelma että kun akussa ei ole lämmitystä, se pitää ladata heti ajon jälkeen. Pörssisähkön ja keskilämpötilan suhteen sanoisin vain että mikään keskiarvo ei ole koskaan hyvä mittari, on aina vaihteluväli joka kertoo enemmän kuin keskiarvo, ihan vain koska saman keskiarvon voi saavuttaa niin monen eri tavalla

Nuo ohjeet/rajoitteet ehkä myös ristiriidassa peugeotin sivuiltakin löytyviä väitteitä/markkinointiviestiä: (https://www.peugeot.fi/sahko-ja-lataushybridi/sahko/lataushybridin-lataaminen.html)
"Parhaan hyödyn lataushybridistäsi saat lataamalla ajoakkua aina, kun se on mahdollista."

Kyllä, se on juurikin näin

"Oletpa sitten kotona tai työpaikallasi, voit aina ladata lataushybridiäsi joko normaalista kotitalouspistokkeesta tai Wallbox-latauslaitteesta. Lataushybridisi latausaika optimoidaan aina sen mukaan millainen latausasema sinulla on käytössäsi."

Mainoslause iman mitään järkevää sisältöä

"Hallitse ajoneuvoasi myös etäältä: Kun Peugeot-ajoneuvosi on kytkettynä latauspisteeseen, voit hallita lataamista älypuhelimellasi. Voit aloittaa, lopettaa tai ajastaa latauksen itsellesi sopivimpaan ajankohtaan, mikä mahdollistaa eri lataustaksojen hyödyntämisen joutumatta käymään ajoneuvosi luona."
Peugeotin pikaopas lataushybridiin:

Minulla on itselläni vääntö käynnissä tästä maahantuojan ja myyjän kanssa, eivät tällä hetkellä suostu vastaamaan mitään, ilmeisesti kysymykset on pakko kierrättää kuluttajasuojan kautta. Kysyin omastamielestäni perustellusti auton käyttämän internetyhteyden ja hätäpuhelujärjestelmän toiminnasta siinä tapauksessa että matkustan autolla maahan jossa ei ole 2G tai 3G verkkoa

"Auto kannattaa aina pitää kytkettynä lataukseen kotona, jolloin esimerkiksi aamulla lähtiessä ajoakussa on aina ”tankki täynnä”"

Kyllä, väite pitää paikkaansa

Aiemmin mainitut rajoitukset kuitataan alaviitteessä seuraavasti:

"Sähkö- ja hybridiautot sisältävät uutta teknologiaa ja ominaisuuksia, joiden käyttöön ja toimintaan voi liittyä rajoituksia polttomoottoriautoon verrattuna. Näitä voivat aiheuttaa esimerkiksi suuri ajonopeus, peräkkäiset lataukset tai käyttö kuumissa tai kylmissä olosuhteissa. Rajoituksia käytetään esimerkiksi ajoneuvon tekniikan suojelemiseksi. Auton käyttöön ja säilytykseen liittyviä tietoja löydät automallikohtaisesta käyttöohjekirjasta.
Sähkö- tai hybridiautossa energianlähteenä käytetyn ajovoima-akun kapasiteetti heikkenee luonnollisen kulumisen johdosta. Akun kapasiteettiin ja kestävyyteen vaikuttavat esimerkiksi ikääntyminen, ajokilometrit, käyttötapa sekä varausaste."

Tyhjiä sanoja, ensinnä tekniikka ei ole uutta, toisekseen rajoitteita on varmasti kaikissa, mutta tässä nyt koitetaan vain selitellä asioita parhain päin ettei tulisi mitään korvaus vaatimuksia.

Noista saa käsityksen että auto kannattaa ladata täyteen aina kun se on mahdollista. Ja sitten kun auton wltp on esim. 60 km syntyy mielikuva kuinka paljon ajoista voi hoitaa sähköllä. Lisäksi kun älypuhelimen sovelluksella pystyy hyödyntämään eri lataustaksoja, pystyy perustelemaan itselle hybridin kalliimman hankintahinnan.
Nyt on selvinnyt että juuri silloin (kovilla pakkasilla) kun ajastettua latausta eniten tarvitsisi - se on estetty - ja itse asiassa - älä lataa sähköauton akkua täyteen päivittäin (lataa ajoakusto alle 80%:n arvoon mahdollisimman usein, suosi 20 - 40 % lataustasoa) ja vielä - älä pura akkua täysin (miten tuo tehdään kun kovilla pakkasilla käytettävissäsi on n. 20 km wltp tai kun yleensä olet tien päällä). Niin ja muista että jos ollaan alle nollan lämpötilassa - vältä latausta - tai lähde väh 20 min lenkille bensa vetoisesti ja sitten lataa, mutta ei täyteen!

Minusta näyttää siltä että osittain myyntipuheista johtuen olet ostanut hybridin etkä täysähköautoa vaikka näyttää suorastaan siltä että tähän käyttötarkoitukseen jälkimmäinen olisi ollut se oikea. En tuo tähän enempää pörssisähkö ulottuvuutta koska siitä on oma keskustelunsa tuolla muualla, mutta kannattaa miettiä kumpi on lopulta järkevämpää, säästää muutama euro kovemmilla pakkasilla vai tuhota se auton akku? Minusta tuossa ollaan aika pitkälti tilanteessa missä myyjän kanssa pitäisi käydä vakava keskustelu siitä oliko tuote sellainen mistä sovittiin, mistä asioista keskusteltiin ennen päätöksen tekoa jne. Mikäli olet kysynyt ostotilanteessa että voinko ladata autoani pörssisähkön halvimpaan aikaan ja myyjä on siihen vastannut että ehdottomasti kyllä, niin on myyjä jo sen tason suossa että oksat pois.

Kuluttaja viranomainen neuvoi vaatimaan hinnanalennusta tuosta estetystä viivästetystä latauksesta - tai siis siitä että siitä ei ole kerrottu kaupanteon yhteydessä (viittasi hinnanalennukseen tapauksessa, jossa ei oltu kerrottu talvella lyhyemmästä rangesta).

Kannataa nyt oikeasti kaivaa esille kaikki dokumentaatio liittyen autokauppaan, katsoa mistä keskusteltiin, mitä luvattiin ja mikä oli todellisuus.

Edelleen autossa ei varsinaisesti ole välttämättä mitään vikaa. yksi artikkeli  https://www.is.fi/autot/art-2000006496468.html näitä on netti pullollaan, ihan googlella löytyy
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jukka_S

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #18 : 12.03.2024, 20:36:57 »
Kiitos SamiK kommenteista!

antautuja

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #19 : 16.12.2024, 13:29:31 »
Terve,

Tuli hankittua ensimmäinen Plug-In -hybridi tuossa loppusyksystä. 3008 Hybrid4 Gt.

Tuo puhelinsovellus on aivan surkea ja hidas, mutta yleensä / tähän asti on lähtenyt toimimaan kun riittävän monta kertaa vain rämpännyt.

Vaan nyt vika tuskin applikaation puolella - kun vaikka miten painelen, painan pohjassa, rämpytän sitä latauspistokkeen vieressä olevaa nappulaa, niin ei tapahdu mitään. Alkaa vain lataamaan. Puhelimen kautta se ”stop & defer” -ei suostu menemään päälle.

Olen lataillut toistaiseksi tuolla pösön omalla valovirtaletkulla ja nyt kiskonut tätä pois ja takaisin jne jne., tuloksetta.

Nyt on niin monta tuntia mennyt, että alkaa epäilyttää, jotta patongissa lienet jotain vialla, tai aikaisemmin on lähtenyt verraten pienellä rämppäyksellä toimimaan. Nykysähkön hinnoilla melkein pakko hieman katsoa, että mihin aikaa latailee, jos siis nyt toimisi ylipäätään.   ;D


Ongelma siis lyhyesti, että viivästetty lataus ei toimi. Lähtee lataamaan heti, eikä tälle voi tehdä mitään.

Kokeilin myös ajastaa tuota auton omasta hallinnasta, mutta ei toimi. Lataus alkaa heti. Onneksi töpselin saa irti toisesta päästä. Muutenhan autolla ei pääsisi liikkumaan mihinkään.

Onko tämä jokin ominaisuus, johon kenties jokin kikka, vai vietävä pajalle?

Auto on rekattu 12/2021, niin ehkä takuuta jäljellä. Ajettu melko vähän, 19tkm.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 435
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #20 : 17.12.2024, 06:33:47 »
Onko auto ulkona latauksessa, paljonko on pakkasta? Toisesta aiheesta löytyy tieto ettei viivästys toimi jos pakkasta on -10 tai enemmän, syynä on se että suojataan akkua vaurioitumiselta.

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

antautuja

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #21 : 17.12.2024, 13:55:15 »
Ei paljoa, mitä täällä Itä-Suomessa yleensä on. Voisi periaatteessa olla tuosta kyse, tai ainakin lämpötila ollut yli -5C pakkasella kun ongelma alkoi. Nyt on -18C.

Mikäli on oikeasti ominaisuus, niin jää kyllä auto latauksetta huhtikuuhuun asti.  :) Voe, helkatin-helkatti, mitä kapistuksia. Nyt taisi tulla rajuin jaskaan polkasu autohankitojen historiassa..  :(

Onko kenelläkään vastaavaa plugaria käytössä pääkaupunkiseudun ulkopuolella, tai missä nyt talvisin ylipäätään pakkasta (ja tietty verratain melko tuntuvasti).

mekabyte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #22 : 17.12.2024, 15:14:12 »
Oulussa sujuu lataukset ihan ok, tosin tuota viivästystä en ole käyttänyt kun vetelen määräaikasella sähkösopparilla. Välillä on käynyt mielessä kokeilla kuormanhallintamielessä kun sähkökiuas on päällä, mutta toistaiseksi laittanut aina töpseliin kun on kotiin saapunut.
Peugeot 3008 Hybrid GT 225 -20

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 435
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #23 : 17.12.2024, 15:21:52 »
Jos käyttää asiointi latausta niin niissä hinnat keikkuu 15-50 c/kwh, silti kannattaa vielä ladata. Se on vähän toi kun se polttis kannattaisi ajaa aina kuumaksi jos käynnistyy, jos et aja niin lopulta tulee sitten pakollinen lämmitys 800 km välein. No rahaa menee aina johonkin, toisinaan bensaan ja toisinaan sähköön, eihän se pörssisähkökään nyt aina kallista ole. 

Yhdistetty vanhaan aiheeseen
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 435
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #24 : 17.12.2024, 18:51:13 »
Mutta joo, täällä erelässä oli viime talvena muistaakseni pahimmillaan -25 oC, oli ihan pidempiä jaksoja -10 - (-20)oC. Toki Pohjanmaalla oli 10 astetta enemmän pakkasta.

Toi akun lataaminen kannattaa aina aloittaa heti kun tulee ajosta, mutta aina voi rajoittaa virtaa tarvittaessa 8-10A niin saa siirrettyä kulutusta pidemmälle ajalle, harvoin sähkö on ihan päättömän hintaista yötä päivää pitkään.

Toki tollasella voi ajaa esim eSave päällä pelkällä bensalla, sammuttelee se bensamoottorin siinäkin tilassa akun ollessa riittävän täynnä kun laskee jalan kaasulta. Keskimäärin sähköä maksaa kerran vuodessa niin paljon ettei kannata ladata ollenkaan, bensalla ajamalla tulisi halvemmaksi, 364 päivää sitten voi latailla rauhassa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 181
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #25 : 18.12.2024, 06:59:49 »
Itä-Suomessa on siis aina sama lämpötila (pakkasta), mutta pääkaupunkiseudulla ei ole koskaan pakkasta?  ;D

Kimi313

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peugeot 508 SW hybrid 2020
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #26 : 18.12.2024, 10:48:26 »
Optimaalista lataustilannetta Suomen talvessa harvoin siis tulee vastaan. Toisaalta kehoitetaan lataamaan akusto niin että se olisi lämmin kun lähdet ajoon, toisaalta taas heti akusto lataukseen kun tulet ajosta... 

508phev

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #27 : 18.12.2024, 14:56:23 »
Täältä takavasemmalta kommentoin; silloin kun pösön hybridillä vielä ajoin ja totesin appin yms. ”toimivuuden” niin järkeilin että ennemmin tai myöhemmin se kotilaturi on hankittava, joten miksei ennemmin. Laturin asennuksen jälkeen annoin sen ajastaa latauksen öiseen aikaan ja hyvin toimi, ainoa jäljelle jäänyt ongelma oli auton esilämmitys appin kautta.

Nyt on toisen merkkinen täyssähkö joka ohjaa latausta ongelmitta ja sama laturi on orjana puskemassa virtaa, toiminut virheettä.

Eli muutama satanen laturiin -jos vaan on kotioloissa mahdollista- niin pysyy verenpaine alempana.
ex-508hybrid

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 243
  • 508 GT-Line 225
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #28 : 18.12.2024, 17:56:56 »
Ei paljoa, mitä täällä Itä-Suomessa yleensä on. Voisi periaatteessa olla tuosta kyse, tai ainakin lämpötila ollut yli -5C pakkasella kun ongelma alkoi. Nyt on -18C.

Mikäli on oikeasti ominaisuus, niin jää kyllä auto latauksetta huhtikuuhuun asti.  :) Voe, helkatin-helkatti, mitä kapistuksia. Nyt taisi tulla rajuin jaskaan polkasu autohankitojen historiassa..  :(

Onko kenelläkään vastaavaa plugaria käytössä pääkaupunkiseudun ulkopuolella, tai missä nyt talvisin ylipäätään pakkasta (ja tietty verratain melko tuntuvasti).

Toivotaan ettei Nickname  a...ja ole enne  ;). "Otappas kohteliaimmin hieman happea ja sitten tuumintatauko" ennenkuin manaat suotta Peugeotit. Lapin pakkasissa etelästä ajellut 508 HY, jossa on liki sama tekniikka kuin 3008:ssa on, on toimi loistavasti. Pakkasella (alle 15 astetta) ei kannata ajaa hybridinä, vaan varata auton akkua auton matkustamon lämmityskäyttöön, siis ajoakuksi ei ole tuosta 12 kW akusta kovilla pakkasilla ole. Aseta tarvittaessa eSave päälle ja lataa tarvittaessa akku 20 km reserviin bensan kulutuksesta välittämättä. Tämä on marginaalinen kuluerä mukavuuteen verrattuna, jos sisätilan lämmitintä ei ole tarjolla. Samoin latausmenetelmät, jos lataa kaupallisesta tolpasta, ei taloudellista suurta hyötyä ole tarjolla muuta kuin mukava sähköautolla ajomoodi. Toki pörssisähköllä voi säästääkin ahkeralla käytöllä kotinurkilla. Ajastuksia voi toki ja MyPeu-appsin toimintaa parantaa huomattavastikin, mutta vain autotehtaan ohjelmistogurujen toimesta, jonne on olemassa palautekanava. Onnittelut muutoin hienon auton hankinnasta!   
« Viimeksi muokattu: 18.12.2024, 18:03:56 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Jalamari 53

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: 3008 - ajastettu lataus -nappi ei toimi
« Vastaus #29 : 18.12.2024, 19:05:22 »
JPL puhuu asiaa. Itse olen tullut samaan päätelmään ajaessani Opel Grandland PHEV:llä ja nyt C5X PHEV:llä.
Joka tapauksessa kovemmilla pakkasilla kannattaa käyttää konetta ettei se joudu heräämään kylmään maailmaan kesken matkanteon akun varauksen loppuessa.
 
Itse pääsen lähtemään lämpimästä tallista ja ajelen pakkasella bensalla kaupunkiin ja sitten takaisin sähköllä. Latauksen suhteen ei minulla ole ollut ongelmia kun ajastaa suoraan autosta. My Opel appi takerteli aika paljon joten en sitä edes juuri käyttänyt ja My Citroen appi on vasta testausvaiheessa. eSavea olen myös jonkun verran tarvittaessa käyttänyt, enemmän sitä 10 km matkaa.