Ongelma ratkennut!
Vika löytyi lopulta polttoainepuolelta, johon oli kertynyt liikaa ilmaa, jota korkeapainepumppu ei enää kyennyt itse selättämään.
Ratkaisuna oli suodatinkotelon ilmaus 8 ja 10mm letkujen avulla. Ilmaus ei kuitenkaan onnistunut, joten jostain piti löytää vielä vuodon lähde. Vuodon lähteeksi osoittautui tankilta suodattimelle tulevan läpinäkyvän muoviputken liitos suodattimeen. Liitos oli ollut auki pariviikkoa aiemmin jakopään rempan ajan, mutta nyt vasta muutaman sadan kilsan ajon jälkeen ilmeisesti ilmaa oli kertynyt riittävästi estääkseen hdi pumpun imemästä dieseliä suodattimelta. Sinänsä yllättävää, ettei ollut pienintäkään ennakko-oiretta edes käynnistettäessä.
Korjauksena muoviputken liitoskappaleen kaulaosan putsaus, johon oli vuosien myötä kertynyt paksua likaa. Eli todennäköisesti likainen liitoskappaleen kaulus esti täyden tiivistyksen ja sitä kautta pumppu imi ilmaa järjestelmään.
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista!