Tutkin tätä öljypumppusolenoidia tarkemmin:
Luulen että solenoidi on ollut juuttuneena auki-asentoon ja jos akunvaihdon jälkeen toimii normaalisti, niin karstanpalanen, joka on jumittanut solenoidin on sattunut irtoamaan. Tuo toiminta onkin päinvastainen kuin aikaisemmassa viestissä kerroin. Solenoidi on virrattomana käynnistyksessä ja alle 2000 r/min, virrallisena yli 2000 r/min, jolloin säätää paineen liikuttamalla hammasratasta pituussuunnassa 4,5 bariin. Solenoidi on PWM-ohjattu (ei pelkästään auki/kiinni-ohjattu) ja luulemani painekytkin onkin painelähetin. Auki-asentoon juuttuneena paine on pienillä kierroksilla liian pieni.
Tosin korjaamon tekemät painemittaukset on niin alhaisia että koko moottori pitäisi olla jo entinen. Paineanturin lukemat pystyy lukemaan diagnostiikkalaitteella, ei tarvita mitään erillistä mittaria ellei epäillä anturin toimintaa. Vaikka solenoidi olisi juuttunut säätöalueen minimille, niin joutokäynnin paine olisi paljon enemmän kuin 0,1 bar.
Tuo itse pumppu kyllä kuluu huomattavasti nopeammin kuin tavallinen, koska ratas tekee normiajossa jatkuvaa sivuttaisliikettä pumpun sisällä.
Mersussa tehdas myy varaosana dummy-solenoidia, joka on pelkkä sorvattu metallinpalanen, joka poistaa koko solenoidin toiminnan ja pitää öljynpaineet maksimissa. Mersussa tällöin

vikakoodi tulee, mutta ei sytytä vikavaloa.