Kirjoittaja Aihe: 508 - kaasuläppäkotelo jäässä  (Luettu 360 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juketsu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
508 - kaasuläppäkotelo jäässä
« : 11.02.2024, 20:25:00 »
Auto: 508 1.6 THP 165 vm. 2017

Runsas viikko sitten ostamani 508 1,6 THp 165 oikuttelee hieman... Kolmena peräkkäisenä aamuna käynnistämisen jälkeen ilmestyy koodi Engine fault repair needed ja Service valo syttyy.
Auto käynnistyy kyllä hyvin mutta liikkuu hyvin, hyvin hitaasti. Kierrokset eivät nouse yli 1500 ja automaatilla vaihde pysyy vain ykkösellä. Kun auto hiukan lämpenee niin tilanne vähön paranee ja kierroksia saa väkillä lähes 2000. Vajaan puolen tunin ajon jälkeen kierrokset saattavat toimia jo normaalisti ja auto kulkee normaalisti, service valo sammuu mutta moottorin vikavalo jää. Huom! Kaikkina kolmena aamuna pakkasta ollut yöllä tai aamulla noin 25 astetta.

Ensimmäisenä aamuna olinkin menossa merkkihuoltoon muiden vikojen takia, autossa vikakoodi kaasuläppä jäässä. Resetoitu ja ollut hallissakin jonkun aikaa, sen jälkeen toimi normaalisti kotiin mennessä.

Seuraavana aamuna olin menossa vaihtamaan uutta akkua, lämpötila oli yhtä kylmä (n. -25) ja oireet autossa täysin samat, ei tehoja kunnes pikkuhiljaa tehot palautuvat ja moottorin vikavslo jää palamaan. Akun vaihto varmaan resetoi tuon moottorin vikavalon (ei palanut enää kun lähdin ajamaan).

Tänään kolmantena aamuna (eilen en ajanut) jälleen täysin samat oireet, tehot kadoksissa kunnes pikkuhiljaa palaavat, mutta moottorin vikavalo jää palaamaan.

Kysymyksiä; saako moottorin vikavaloa pois muutoin kuin testerillä? Entä jos irrottaa hetkeksi akun johdon, tuoko muita häiriöitä autoon? Onko vaihtoehtona joko lämpimään talliin vieminen etanavauhtia vaiko hissukseen ajaminen ja odotteleminen että vika hellitttää. Joudun pitämään autoa ulkona parkkipaikalla,,ei katosta, ei tallia. Jos vika on "jäätyneessä" kaasuläpässä, onko muuta tehtävissä kuin vaihtaminen, esim jonkinlainen puhdistaminen? Jos vaihto, mitä maksaa, jos puhdistus mitä maksaa? Minulla on ollut Peugeot 508 aiemminkin, silloin se oli vuosimallia 2016 ja diesel, ei mitään tämän kaltaista murhetta, mutta ne pari talvea olivat selvästi leudompia.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 941
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - kaasuläppäkotelo jäässä
« Vastaus #1 : 11.02.2024, 21:47:04 »
Paljon autolla/moottorilla on ajettu? Vikakoodi kuittaantuu, jos on hetkellinen vika muutaman startin jälkeen, mutta tuo jatkuva vikavalo viittaa pysyvään vikaan. Merkkitesterillä saa melko varmasti tiedon, mikä syynä, usein imusarjan likaisuus ja imuventtiilikanavan karstaisuus tms. moottorin tyyppivika. 165 hv malliin on tehty parannuksia alkutuotannon Puretecheihin verrattuna, mutta vika-altis moottorisarja on kyseessä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Juketsu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 508 - kaasuläppäkotelo jäässä
« Vastaus #2 : 11.02.2024, 21:51:01 »
Autolla on ajettu noin 131 000 km