Kirjoittaja Aihe: 5008 - Etäisyystutkan vika  (Luettu 468 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pakkorekkaus

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
5008 - Etäisyystutkan vika
« : 10.03.2024, 14:24:15 »
Auto: 5008 Puretech 130 vm. 2019 106tkm

Hei. Kävi niin, että puoliso ajoi hitaalla nopeudella arviolta 15-20cm syvään vesilammikkoon, jolloin keulan niiatessa alas etututkat olivat piipittäneen hullun lailla. Seuraavalla käynnistyskerralla mittaristoon tuli ilmoitus "Etäisyystutkan vika: Etäisyyttä valvovat toiminnot eivät ole käytössä" ja keltainen merkkivalo jää palamaan. Pari päivää myöhemmin myös vakionopeudensäädin lakkasi toimimasta. Merkkihuollossa tuomioksi tuli vikakoodi B1004 - etäisyystutkayksikön sisäinen vika, jatkuva. Tutka menisi siis vaihtoon ja kustannusarvio osa 800€ + työ 200€  :o

Tutkin asiaa hetken ja erinäisillä nettifoorumeilla alkoi tulla vastaan juttua, että tuo vika voisi johtua siitä, että auto luulee törmänneensä johonkin. Lisäksi Youtubessa tuli vastaan video, jossa täsmälleen samoista ilmoituksista kärsivä Citikka laitetaan kuntoon tekemällä Diagboxilla toiminto "Rehabilitation of the vehicle driving assistance function following the detection of an impact (if the function is present on the vehicle)": https://www.youtube.com/watch?v=GIW8WG21zpQ

Onko kenelläkään tietoa voisiko vika korjaantua tonnin sijaan muutamalla hiiren klikkauksella vaikkakin sieltä tuo B1004 oli luettu? Vielä en ole käynyt huollossa kysymässä tuon kokeilua ennen osien vaihtelua. Ja sattuisiko jollakin jopa olemaan Keski-Pohjanmaalla autoon sopiva kaapeli, jotta voisin kokeilla tehdä tuon itse (Diagbox v9.68 löytyy jo)?  :)

Kiitos.

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 462
Vs: 5008 - Etäisyystutkan vika
« Vastaus #1 : 10.03.2024, 15:12:47 »
Jos ei "hiirellä" saa toimimaan, niin olosuhteet saattaisivat riittää mahdollisen kaskon aktivoimiseen. Kannattaako se, on myös tapauskohtainen juttu.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

JuhaR69

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
  • PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 300
Vs: 5008 - Etäisyystutkan vika
« Vastaus #2 : 14.03.2024, 15:02:06 »
Kyseinen vika kuulostaa siltä ettei ihan perinteisellä korjaamolla ajotutkan (ajohallinnan) järjestelmää saa nollattua. Päästäkseen tekemään erilaisia ajohallintaan liittyviä resetointeja
(ei vikailmoitusten nollauksia) täytyy korjaamon saada yhteys joko Peugeotin tai esim. Hella Guttmannin tietokantaan.
Tätä kautta on mahdollista selvittää tarkemmin onko tutka todellakin vauroitunut vai onko järjestelmä vain tulkinnut tilanteen väärin ja kytkenyt osan ajohallintajärjestelmästä pois päältä.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 440
Vs: 5008 - Etäisyystutkan vika
« Vastaus #3 : 15.03.2024, 21:08:04 »
Samaa vikaa 508 II:ssa. Veikkaan että kosteus tekee kiusaa. Omasta tutka oli muutaman päivän pöydällä lämpimässä ja laittamalla takaisin alkoi toimimaan. Paikalleen kun laitoin niin pesin se edessä olevan lätkän molemmin puolin. Ei tosin ollut edes pahasti kurassa. Jos vika jatkuu niin tilaan jostain lämpösestä maasta B-osan.

Omia havaintoja tuola 508 II alueella.

Pakkorekkaus

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 5008 - Etäisyystutkan vika
« Vastaus #4 : 24.06.2024, 14:35:21 »
Samaa vikaa 508 II:ssa. Veikkaan että kosteus tekee kiusaa. Omasta tutka oli muutaman päivän pöydällä lämpimässä ja laittamalla takaisin alkoi toimimaan. Paikalleen kun laitoin niin pesin se edessä olevan lätkän molemmin puolin. Ei tosin ollut edes pahasti kurassa. Jos vika jatkuu niin tilaan jostain lämpösestä maasta B-osan.

Omia havaintoja tuola 508 II alueella.

Hei, palataanpa tähän. Kevät tuli ja meni ja etäisyystutkan vikakin "korjaantui" lopulta sillä, että auto siirrettiin kelien lämmettyä lämpimästä tallista katokseen. Muutama päivä katoksessa poisti herjat käynnistyksessä ja säästi 1000€ korjaamolaskulta, sillä tutka ja siten myös vakkari alkoivat toimimaan. Mutta sattuipa eilen niin, että käytin auton pitkästä aikaa konepesussa ja myöhemmin illalla mittaristoon ilmestyi jälleen sama herja tutkan viasta. Käyttäjän ves_ku veikkaus kosteuden tekemästä kiusasta alkaa siis vaikuttamaan oikealta.

Nyt kysymys kuuluukin, että mitenhän ongelman voisi selättää lopullisesti? Ves_ku oli ilmeisesti vähän pyöritellyt tuota pöydällä, mutta näkyikö siinä mitään selvää heikkoa kohtaa mistä kosteus voisi päästä sisään? Koitin jo omasta autosta repiä tuota tutkan liitintä irti, mutta en kyllä saa mahtumaan kuin yhden käden tuosta muovilätkän peittämästä aukosta ja liitin ei hievahtanut mihinkään.