Kirjoittaja Aihe: 508 - thp156 apulaitehihnan ja rullien vaihto  (Luettu 2633 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
508 - thp156 apulaitehihnan ja rullien vaihto
« : 31.05.2024, 15:08:51 »
Löytyykö juttuja apulaitehihnan ja kitkapyörän ja vaihdosta ja toiminnasta. Minulla kuuluu metallinen laahaava ääni jostain sieltä. Ketju ja hilut vaihdettu just.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 305
Vs: 508 - thp156 apulaitehihnan ja rullien vaihto
« Vastaus #1 : 31.05.2024, 17:12:01 »
Tuossa ainaki hihna ja kiristin vaihdetaan: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3Dh_IWxwRyTEk&ved=2ahUKEwjDhMmdhLiGAxVDGhAIHe_sIXEQwqsBegQIDRAF&usg=AOvVaw0-gWnPwjizAN2EfxYuRg1P
Kitkapyörän laakeria ainakin joskus rasvailin. Joissain malleissa vesipumppu pystytään erottamaan sähköisesti, eli tuosta kitkapyörän toimilaitteesta löytyy sähköliitin. Videolla vähän kuulostais, sähkömoottorille, kun se vetelee siitä tumpista. Kato jos löytyy tuo tumppi. Siinä nauhassa on reikä johon voi laittaa tapin, jolloin kitkapyörä ja vesipumppu pysyy irroitettuna ja voi kuulostella ääniä. Meillä olleessa yksilössä alkoi vesipumppu vuotaa lohkon välistä alta 200 tkm joten sen vaihtoa kannattaa miettiä, jos tuonne lähdet osia uusimaan. Hihna on sitten vähän erikoisempi, kun sen selkänahasta revitään voimaa. Eli vähän paksumpi.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 114
Vs: 508 - thp156 apulaitehihnan ja rullien vaihto
« Vastaus #2 : 31.05.2024, 17:14:01 »
Tarkoitatko kitkapyörällä ohjainrullaa? Ohjainrulla on kyllä ihan sitä varten että esim laturi saa suuremman sektorin hihnasta ja näin kitka on suurempi.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 508 - thp156 apulaitehihnan ja rullien vaihto
« Vastaus #3 : 31.05.2024, 18:14:34 »
Jees katsoin videon mutta en ymmärtänyt mitä tapahtuu kun vetää siitä tumpista. Ainakin se kitkapyörä on hieman irti hihnasta kun kone ei käy. Minulla teoria että ääni syntyi kun ketju vaihdettiin ja samalla uusi hihna. Olisko ollut ohuempi kun samalla siihen kampiakselin pyörään on reunoihin ilmestynyt jotain jälkeä. Kun nyt katselin uusia hihnoja ei missään mainittu paksuutta. Tilasin jo sen systeemin missä kitkapyörä ja samalla vesipumpun hihnapyörän. Eivät kyllä maksa paljon eli paikassa Motointegrator alle 55€ ja pyörä 18,50€ mutta en honannut sitä hihnaa. Ennen remonttia kuului kyllä kaikenlaisia äänin mutta tämä metallinen laahaava ääni on uutta. Auto minulle uusi ja siinä ketju vaihdettu noin 100tkm ja nyt 171tkm ja ihan loppu. Pinestä hammaspyörästä oli hampaat lähes  kokonaan pois. Eihän siinä systeemissä mitään säätöä ole toiminnalle vaan se lämmitessään hinaa sen kitkapyörän kiinni hihnaan.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 508 - thp156 apulaitehihnan ja rullien vaihto
« Vastaus #4 : 31.05.2024, 18:17:30 »
Se kitkapyörä on ihan eri juttu kuin ohjainrulla

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 508 - thp156 apulaitehihnan ja rullien vaihto
« Vastaus #5 : 31.05.2024, 18:30:40 »
Nyt ymmäsin että kun siitä nupista vetää se etäännyttää kitkapyörän hihnasta ja helpottaa vaihtoa. Ok homma ja kiitos tiedoista

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 305
Vs: 508 - thp156 apulaitehihnan ja rullien vaihto
« Vastaus #6 : 31.05.2024, 18:53:48 »
Jep. Mä oon turannu 2009 308 vti koneista mut periaate tosin sama. Uudemmissa tosiaan on sähköliitin siinä kitkapyörän kiristimessä. Voihan siitä tilaamastasi sitte vaihtaa pelkän pyörän, mikäli laitteet eroavat toisistaan. On joskus vaan hankala ulkomaille palautella. Nupista tosiaan vaan vedetään ja nippuside oli hyvä laittaa siihen vapauttajasta paljastuvaan koloseen. Toikin on ihan huippu, kun tuossa itse hihnan kiristimessä on integroitu pidikesysteemi. Ei tarvi mitään kuusiokoloavaimia yrittää reikiin tunkea. Motonetissä oli kahta hihnaa samalla pituudella ja tietenkin sain ohuen. Ei kumminkaan ollut niin ohut, että olisi kuvailemiasi jälkiä ilmaantunut mutta onhan se hyvin mahdollista, että ohuempiakin hihnoja on.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 114
Vs: 508 - thp156 apulaitehihnan ja rullien vaihto
« Vastaus #7 : 31.05.2024, 19:14:14 »
Onkohan kitkapyörä hihnan lisäkiristystä varten? Tarkoitan että normikiristin toimii kun amppeerit on pienet mutta lisäkiristin kytkeytyy kun laturi on voimakkaassa kuormituksessa? Vai liittyykö kitkapyörä automaattiseen käynnistykseen liikennevaloissa?

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 305
Vs: 508 - thp156 apulaitehihnan ja rullien vaihto
« Vastaus #8 : 31.05.2024, 19:24:10 »
Kitkapyörällä välitetään käyttövoima vesipumpulle apulaitehihnan selkäpuolelta. Eli vesipumpun "hihnapyörä" on kumipinnoitettu pyörä ja kitkapyörä koskettaa siis apulaitehihnan selkää ja tuota kumipinnoitettua pyörää. Vanhemmissa tuo välipyörä oli vain jousikuormitteinen, en ihan varmaa ole, olisiko siinä ollut jotain termostaattista ominaisuutta mutta uudemmissa sähköinen, jolloin ohjainlaitteella on mahdollisuus hallita nestekiertoa. Näin sähköpää saa moottorin nopeammin lämpenemään ja päästöt putoamaan.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2024, 19:31:55 kirjoittanut Skodisti »

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 114
Vs: 508 - thp156 apulaitehihnan ja rullien vaihto
« Vastaus #9 : 31.05.2024, 19:38:39 »
Aha se oli sellainen systeemi, sitten lämmityslaite toimii vissiin sähkövastuksella kylmässä koneessa.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 305
Vs: 508 - thp156 apulaitehihnan ja rullien vaihto
« Vastaus #10 : 31.05.2024, 19:38:48 »
Tässä tuosta sähkökäyttöisestä kitkapyörästä stooria: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DziJZsD36rrY&ved=2ahUKEwiyy-7qqLiGAxV_IRAIHYUbAkoQwqsBegQIDRAF&usg=AOvVaw3iCcuMtwISoaS0x4wVxdOA
Edit: Ja näköjään ei tarvi mitään nippuside tai tappivirityksiä tuon kitkapyörän vapauttamiseen, vaan sillekkin löytyy pidike. Katoin nimittäin tuon linkin videon silmät auki ja hyvähän se on irtomoottoria ruuvata...
« Viimeksi muokattu: 31.05.2024, 20:30:35 kirjoittanut Skodisti »

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 305
Vs: 508 - thp156 apulaitehihnan ja rullien vaihto
« Vastaus #11 : 31.05.2024, 19:43:16 »
Aha se oli sellainen systeemi, sitten lämmityslaite toimii vissiin sähkövastuksella kylmässä koneessa.
Tai kuskin kustannuksella. ;D Kylmä oli vaimon 120 vti, vaikka tuota sähköistä kitkapyörää ei ollut. 2 kw Termini-sisälämmitin meillä oli ja joskus kun sillä ajelin, niin jarrupolkimen painaminen kaasun kanssa lämmitti. Ite oon ew10 ukko.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 114
Vs: 508 - thp156 apulaitehihnan ja rullien vaihto
« Vastaus #12 : 31.05.2024, 20:49:46 »
Kuitenkin bensan energiasta vissiin alle puolet siirtyy akselille joten luulisi lämpöä riittävän. Isompi kenno auttaisi.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 305
Vs: 508 - thp156 apulaitehihnan ja rullien vaihto
« Vastaus #13 : 31.05.2024, 21:47:52 »
Isompi kenno estäisi moottoria saavuttamasta ideaalista käyntilämpötilaa entistä pidempään, kun autolla lähdetään matkaan ilman moottorin ja matkustamon esilämmitystä ja kuski pyytää kabiiniin lämmintä maksimilla. Tämä siis talvella ja mitä kylmempi on, sitä enemmän tuo korostuu varsinkin taajamanopeuksissa. Moottoritienopeuksissa tilanne on toinen, kun ilmasta saadaan vastusta ja moottorille kuormaa, niin alkaa olla jo tarvetta kierrättää nestettä myös jäähdyttimellä. Tuota kuormaa olen taajamassa tehnyt siis jarrulla. Vti ja thp koneissa on myös ärsyttävä  termostaatti, joka pitää lämmöt 105 asteessa kovassa vauhdissa ja kun nopeus laskee, ohitetaan mekaaninen 105 asteinen termostaatti ja lämmöt käy 60 asteessa. Nesteet pitää siis olla kunnossa ja järjestelmä tiivis.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 508 - thp156 apulaitehihnan ja rullien vaihto
« Vastaus #14 : 01.06.2024, 13:18:04 »
Tilasin noi osat alkuperäisellä varaosanumerolla joten pitäisi olla oikeat ja siinä on sähköliitin. Eli varsi 120455 ja pyörä 120459, autohan on vm2011 508 thp156. Eivät oli vielä tulleet.