Kirjoittaja Aihe: 508 - vikakoodit P0238 ja P0193?  (Luettu 307 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

NiFa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
508 - vikakoodit P0238 ja P0193?
« : 28.06.2024, 11:46:37 »
Hei, auto antaa vikakoodit P238 (turbon paineanturi) ja P193 (polttoaineen paineanturi), starttimoottori pyörii, mutta kone ei edes yritä käynnistyä.

Olen putsannut moottoritilan sulakerasian kontaktit ja tarkistanut yleismittarilla kaikki sulakkeet ja sytytysulpat, kaikki olivat ehjiä.

Auto on ensi viikolla menossa korjaamolle vianselvitykseen, koodien perusteella epäilivät polttoainepumppua.

Olisiko palstalaisilla muita mahdollisia ideoita vian syyksi?

NiFa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 508 - vikakoodit P0238 ja P0193?
« Vastaus #1 : 02.07.2024, 15:10:38 »
Päivitystä tilanteeseen: Korjaamo ilmoitti, että ajonestoyksikkö on jostain syystä lukinnut ECU:n eikä auto tästä syystä käynnisty.

Mikähän tämän lie sit aiheuttanut?  ???

NiFa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 508 - vikakoodit P0238 ja P0193?
« Vastaus #2 : 04.07.2024, 08:12:53 »
Jotain tossa ecussa on ilmeisesti hajonnut, kun nyt se toimii muuten, mutta ei anna sytytyspuolelle minkäänlaista signaalia.
Seuraavaksi korjaamo kokeilee toista ecua.

NiFa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 508 - vikakoodit P0238 ja P0193?
« Vastaus #3 : 09.07.2024, 19:33:19 »
Korjaamo sai asennettua ja koodattua uuden ecun kuntoon ja auto toimii taas, vaihtavat vielä tulpat.

Vanhasta ecusta oli tarkemmalla tutkimisella hajonnut sytytyksen ohjaus, ilmeisesti osin ecun iän takia ja osin edellisen omistajan liian pitkäksi venyneiden tulppien vaihtovälien jolloin sytytyksen ohjaus on joutunut kovemmalle rasitukselle.

Muita vikoja ei ilmeisesti ainakaan sähköpuolella ole tällä hetkellä.

Ilmeisesti näihin joutuu vaihtamaan tulpat karkeasti 25-30tkm välein, kun vanhemmissa autoissa tottunut 50-60tkm vaihtoväliin.