Kirjoittaja Aihe: 508 - Lukertelu tietyillä pinnoilla  (Luettu 1856 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 458
  • 79000km / elokuu 2019
508 - Lukertelu tietyillä pinnoilla
« : 04.07.2024, 20:42:01 »
Auto: 508 SW 2015 blue HDi 2.0 180, noin 220000 km

Muutamaan kertaan olen yllättynyt muuten suuntavakaan auton luikertelusta maantiellä. Ensimmäisessä kerrassa viime alkukeväällä oli kyse maantie Koskenkylä-Porvoo jossa on lyhyitä eläimille tehtyjä reittejä tien yli, jotka näkyvät autoilijalla lyhyinä tunneleita. Keli oli märkä juuri jäiseksi muuttumassa. Aina tunnelin pätkään tultaessa auto pelästytti tekemäällä nopean luikerteluliikkkeen, jonka havaitsi myös vieressä istuja . Kuskin teki mieli nostaa kaasua ja tarttua tukevammin rattiin.

Seuraava kerta oli eilen, kun juuri asfaltoidulle 80 km/h tielle oli satanut vettä. Asfaltin pinnalla oli vaaleaa vaahdon näköistä ehkä uudesta asfaltista irronnutta ainetta. Epäilin sen aiheuttaneen luikertelun.

Mietin hetken mistä voisi olla kyse. Mieleen tuli että takapyörien auraus voisi saada tuon aikaan jos pito vaihtelee renkaiden alla. Autoon oli tehty aurauskulmien säätö maalis-huhtikuussa muusta syystä. Huollossa erityisesti mainittiin että takapäähän jouduttiin tekemään säätöä reilusti. Pöytäkirjan mukaan takapään kokonaisauraus oli muuttunut arvosta +0.11 arvoon +0.67 astetta.

En muista että olisin vastaavaa luikertelua huomannut edellisten noin 100 000 km aikana. Ekalla kerralla autossa oli varmaan kitkarenkaat ja nyt kesällä kesäkumit. Molemmat melko tuoreet.

Ennen kuin alan tarkistuttamaan ja/tai säädättämään kulmia uudelleen (toisessa paikassa), olisi kiva kuulla onko joku tehnyt vastaavia havaintoja, autosta riippumatta?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 12/2024 240tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 273
  • ajossa: 407 Coupé, Boxer, iVTEC
Vs: 508 - Lukertelu tietyillä pinnoilla
« Vastaus #1 : 04.07.2024, 20:55:09 »
Ekana vois nostaa takapään rengaspaineet ohjekirjan suosittelemalle maksimikuorman paineille, ajella ja tehdä havaintoja mahdollisista muutoksista ja vaikutuksista.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307 SW...

Kitkar745

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 508 - Lukertelu tietyillä pinnoilla
« Vastaus #2 : 04.07.2024, 20:59:01 »
Ihan hyvin voi jossain tukivarressa olla vähän väljää ja sitten noin ilmoittaa itestään.

Omas 406 joka täysin eri auto ja eri aikakaudelta. Siinä oli kuskinpuolen takatukivarressa väljää ja takarengas pääsi kääntymään tai kiertämään joka tuntu liukkaalla pinnalla ainoastaan, ajo oli kuin olis takavetoista autoa vähän koittanut pistää linkkuun liukkaalla.
Peugeot 406 executive 2004

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 458
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Lukertelu tietyillä pinnoilla
« Vastaus #3 : 04.07.2024, 22:02:28 »
Vähän mietityttää kun viime talvena tai nyt helteillä tai sateissakaan en ole huomannut mitään outoa. Ehkä kyse ihan oikeasti oli kyse paikallisista olosuhteista, ehkä yhdistettynä takapään auraukseen...
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 12/2024 240tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 865
Vs: 508 - Lukertelu tietyillä pinnoilla
« Vastaus #4 : 04.07.2024, 23:15:48 »
Kyllä se yleensä on pielessä olevien aurausten merkki, jos auton takapää alkaa käyttäytymään erikoisesti liukkaalla. Jos auraukset on kunnossa, niin auto ei tee yllättäviä liikkeitä. Tuomio on että väärin säädetty.

Capricorn

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 508 - Lukertelu tietyillä pinnoilla
« Vastaus #5 : 07.09.2024, 06:54:18 »
Mullahan oli tossa omassa 508:ssa samankaltaisia oireita. Liukkaalla kelillä perä tuntui olevan aina liipissä, kun nopeus nousi ylo 80:kympin. Vaihdoin sitten ihan kaikki tukitangot taakse. Siihen loppui sen vikurointi. Epäilen, että oire johtuu pitkittäistukivarren puslista, mitkä on väsähtänyt.