Kirjoittaja Aihe: 308 - Jakohihna vaihtokunnossa 73 tkm jälkeen  (Luettu 862 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JuhaM

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
308 - Jakohihna vaihtokunnossa 73 tkm jälkeen
« : 04.12.2024, 12:44:35 »
Auto: 308 SW Active  Pure'Tech 130 automaatti, vm 20215

Eilen kävin Länsi Auton Herrttoniemen merkkiliikkeessä tutkituttamassa syytä punaiseen moottorin kuva merkkivaloon. Vastauksena että jakopään sarja täytyy vaihtaa ja öljypohja irroittaa ja moottori puhdistaa.Tarkastuksen hinta 180 € ja hintatarjous jakopään töille 1750 €.
Autoon vaihdettu tehdaskunnostettu moottori uusinen jakohihnoineen syyskuu 2020 eli 4 v 2 kk sitten. Kilometerejä sen jälkeen 73 000 km. Auto huollettu ja ohjekirjan mukaista öljyä käytetty Peugeotin ohjeiden mukaisesti. Länsi Auton mukaan vaihto ei kuulu heidän vastuuseen, vaikka nämä kilometrit ja aika pitäisi olla vielä täyttymättä.  Onko näin?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 853
Vs: 308 - Jakohihna vaihtokunnossa 73 tkm jälkeen
« Vastaus #1 : 04.12.2024, 17:00:43 »
Näissä on nykyään moottoreilla tehtaan takuu 175 tkm/10 v., jos huollot on tehty ajallaan.

Katara

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: 308 - Jakohihna vaihtokunnossa 73 tkm jälkeen
« Vastaus #2 : 04.12.2024, 18:16:20 »
Luulen että tehdaskunnostetulla vaihtomoottorilla on normaali varaosatakuu 2v/100000km.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 853
Vs: 308 - Jakohihna vaihtokunnossa 73 tkm jälkeen
« Vastaus #3 : 04.12.2024, 18:27:20 »
Mutta jos lasketaan kahden moottorin kesto yhteensä. niin luulisi että yhteenlaskettuna 175 tkm/10 v. riittäisi takuukorjauksiin. Jotain on erittäin pahasti vialla tuotteen kestossa, jos kahdella moottorilla ei pääse edes 200 tkm.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 390
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Jakohihna vaihtokunnossa 73 tkm jälkeen
« Vastaus #4 : 04.12.2024, 18:30:28 »
Kuka sen ekan moottorin maksoi, jos maahantuoja kokonaan niin takuukorjaus ei jatka takuuta. Jos artisti osallistui tulee se 2-v takuu. Mutta silti kyllä kysyisin kuluttajasuojasta mielipidettä, jakohihnan pitäisi noin periaatteessa aina kestää se vaihtoväli joka tuossa voi olla 5 tai 6-v. Ja se porsinut jakohihna aiheittaa ne muut kulut. Pikku riita tosta nyt varmaan aluksi tulee, moni liike antaa kyllä periksi kun vaan asiallisesti kertoo heidän vastuut.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 472
Vs: 308 - Jakohihna vaihtokunnossa 73 tkm jälkeen
« Vastaus #5 : 04.12.2024, 19:58:57 »
Taitaa olla hiukan muunneltua totuutta, että oikeilla öljyillä nää kestää. En kyllä usko hetkeäkään, että millään öljyllä tuo ongelma korjaantuu.

Kuluttajasuojaan vaan yhteyksiä. Ei nää saa olla tällaisia.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 390
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Jakohihna vaihtokunnossa 73 tkm jälkeen
« Vastaus #6 : 05.12.2024, 06:44:14 »
Ei kai se öljy siellä mikään suurin ongelma ole, enemmän lyhyet ajot josta johtuen bensaa menee öljyjen sekaan eikä se sieltä sitten niillä suoritteilla haihdu. Eikä sillä ettei laitteessa mitään vikaa ole.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 472
Vs: 308 - Jakohihna vaihtokunnossa 73 tkm jälkeen
« Vastaus #7 : 05.12.2024, 14:06:29 »
Juu näin olen kanssa ymmärtänyt, että voi ainakin olla osa syyllinen. Mahtaakohan bensan seassa olevalla etanolilla olla mikä rooli? Pääseekö pidemmälle jos ajaa 98E5:lla?

"Väärällä" öljyllä ajosta on kuitenkin vastuut katkenneet.

PSA16v

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 308 - Jakohihna vaihtokunnossa 73 tkm jälkeen
« Vastaus #8 : 05.01.2025, 22:05:51 »
Juu näin olen kanssa ymmärtänyt, että voi ainakin olla osa syyllinen. Mahtaakohan bensan seassa olevalla etanolilla olla mikä rooli? Pääseekö pidemmälle jos ajaa 98E5:lla?

"Väärällä" öljyllä ajosta on kuitenkin vastuut katkenneet.

Kyllä hihnan pitää kestää ilmoitettu 100tkm/6v oikeanlaista öljyä käytettynä. Jos vaihtokone uusine hihnoineen on vaihdettu merkkiliikkeessä niin liike on vastuussa kestävyydestä.

Tehdas pitäisi saada vastuuseen näistä kaikista ongelmista mitä hihna aiheuttaa näihin moottoreihin. Hyvä moottori pilataan kyseisillä ongelmilla eikä ole laatu Peugeotilla muutenkaan enään entisellään niin kuin 1990-2000 luvulla.

Tuliko vaihtoon jo selvyyttä?