Ongelma:
Auto: 2003 307 Wagon 1,6 HDi (66 kW).
ABS Fault -valo alkoi palamaan pian määräaikaishuollon jälkeen. Kyseinen huoltoliike ei kuitenkaan pystynyt tarkistamaan boksin tietoja, koska tarvittavia laitteita ei ollut. Seuraavaksi auto tarkastukseen autosähkömiehelle. Diagnoosi: oikean takapyörän ABS-anturi rikkoutunut. Uusi käynti parin viikon päästä ja anturin vaihto. Autoa ehdittiin ajaa noin 10 km, niin sama hälytys tuli uudestaan.
Uusi tarkistus samaisella autosähkömiehellä ja diagnoosi oli: oikean takapyörän ABS-anturi. Kiireiden takia vian etsintä jatkui parin viikon kuluttua uudelleen. Kaikenlaisia mittauksia tehtiin, joten pian vaihtoehdoiksi jäi vain joko ABS-boksi tai viallinen magneettikehä pyöränlaakerissa. Kun takapyörän antureiden johdot yhdistettiin ristiin, voitiin todeta, että vika todellakin on magneettikehässä (saatu diagnoosi: vasemman takapyörän ABS anturi rikkoontunut).
Ratkaisu:
Kuntoon tuli. Huolto tapahtui jälleen samaisella autosähkömiehellä. Edellisellä kerralla oltiin päädytty vialliseen pulssikehään, joten uusi takapyörän laakeri/napa oli hankittu jo etukäteen. Tällä kertaa käytössä oli kuitenkin vielä tietokone, joten ei muuta kuin johdot kiinni auton boksiin ja testaamaan livenä. Oikean takapyörän signaalivirhe oli prosentuaalisesti yli 50 prosenttia, joten ei ihme, että hälytystä tuli.
Joten ei muuta kuin laakeri vaihtoon, joka oli suhteellisen simppeli homma. Vaihdon jälkeen sitten testaamaan. Yllätys oli melkoinen, kun 300 metriä ajettuani ABS Fault iski jälleen. Ei muuta kuin takaisin korjaamolle asiaa ihmettelemään. Yhdistettiin kone taas auton omaan diagnostiikkaan ja baanalle. Tällä kertaa oikean takapyörän signaalivirhe oli noin viisi prosenttia, mutta ei mielestämme hälyyttävä.
Koska vanha anturi nyt vielä sattui olemaan tallella, päätimme asentaa vanhan anturin uuden tilalle. Parin minuutin homma ja taas uudestaan baanalle - signaalivirhe parantuu kahteen prosenttiin, jonka jälkeen ei tullut enää minkäänlaista hälytystä.
Siinä jälkeenpäin sitten tuumailimme, että mahtaako olla kovinkin yleistä, että kyseiset uudet anturit voivat olla jo uutena viallisia. Lopullinen vika siis oli pulssikehässä. Pieni testaus rautalangan pätkällä ennen uuden laakerin asennusta havainnollisti pulssikehän magneettisuuden eroavaisuuden uuden ja vanhan välillä.
Yksi asia ihmetytti myös testattaessa noita signaalivirheitä tai yleensäkin auton diagnostiikkaa ajaessa. Aina, kun nopeus nousi yli 10 km/h:ssa, auton diagnostiikka katkaisi yhteyden testiboksiin. Turvallisuussyistä?