Kirjoittaja Aihe: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)  (Luettu 77124 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

le crossover

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 63
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #165 : 12.03.2021, 16:17:34 »
Mikä moottori mahtaa olla kyseessä? 1.6-litraisessa VTi:ssä tai THP:ssä on aina ketjukäyttöinen jakopää, eikä vuosimallissa 2010 muita tuon tilavuuden bensamoottoreita taida olla käytetty.

Litra tuhannella kilometrillä on paljon. Jos määrä vuotaisi ulkokautta, niin sitten moottorin ulkopuoli olisi märkä alas asti ja auton pohjan etuosakin. Jokin tiiviste vuotaa, mutta pääasiallinen syy öljynkulutukseen löytyy todennäköisesti tämän ketjun aiemmista kommenteista. Asia vaatii tarkempaa tutkintaa.

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 314
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #166 : 12.03.2021, 17:31:50 »
Jos määrä vuotaisi ulkokautta, niin sitten moottorin ulkopuoli olisi märkä alas asti ja auton pohjan etuosakin....pääasiallinen syy öljynkulutukseen löytyy todennäköisesti tämän ketjun aiemmista kommenteista.

Näin on! Kannattaa katsella minkä väristä savu on kylmäkäynnistyksen jälkeen ...

Jos haluaa itse tehdä jotain, helpoimmasta päästä on Hans_A:n aiemmassa kommentissa kuvailema liotushoito

Jatkoin itse kemiallisia kokeiluja kun tilat ja ennen kaikkea osaaminen eivät riitä edellä kuvattuihin mekaanisiin korjauksiin.
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

Rojektori

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #167 : 25.07.2021, 10:19:50 »
Olisi aikomuksena vaihtaa vanha 307 tuollaiseen vanhaan 308 farkkuun. Onko tietoa, että maahantuojan tms puolesta korjattu aikoinaan näiden öljyn syönti ongelmia? Jos nyt oikein ymmärsin niin näissä on ollut useampaa eri variaatioita mäntiä+renkaita ja jossain setissä on se ongelma. Nykyinen 307 ei syö öljyä vaikka 325000 mittarissa.

tnza

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #168 : 27.07.2024, 10:31:46 »
No niin, tulipa sitten itsekin törmättyä tähän ongelmaan. Peugeot 308, vm. 2013, VTi 120 moottori, noin 120000 km  mittarissa.

Edellinen huolto on tehty vuosi sitten, eli pitäisi viedä vuosihuoltoon, kilsoja on tullut vähän yli 10000 sitten huollon. Auto oli kesäkuun lopussa katsastuksessa, meni niukin naukin läpi päästömittauksesta, tyhjäkäynnin päästöarvot koholla.

Vähän katsastuksen jälkeen hälytti öljymäärästä, lisättiin litra samaa synteettistä Mobil 0W30 öljyä mitä huollossakin oli laitettu. Kuukauden ajot kesti (en tiedä tarkkoja kilsoja, kun on ollut tytöllä lainassa koko ajan), nyt sitten taas lisättiin litra. Näkyvää savutusta en ole huomannut, edes käynnistyksessä ei pölläytä.

Eli vissiinkin männänrenkaat jumissa? Tämän ikäiseen/arvoiseen autoon ei oikein kannata enää lähteä tekemään täydellistä moottoriremppaakaan... Mahtasiko jostain Forte/Liqui Moly/RVS tms. käsittelystä olla mitään apua? Onko kokemusta huolloista Turun seudulla jotka osaisivat tehdä tälle jotain? Vai pitäisikö vaan itse lähteä koittamaan naftaliotusta?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 059
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #169 : 27.07.2024, 11:09:25 »
Onko auto ollut vain kaupunkiajossa kun epäilet männänrenkaita? Vai onko termostaatti pielessä?

tnza

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #170 : 27.07.2024, 11:39:53 »
Auto oli aika vähällä käytöllä talvikaudella, nyt kesällä tyttö on ajellut sillä päivittäin töihin, noin 30 km josta ~25km satasen rajoitusalueella. Eli nyt se on ihan oikeassa käytössä. Mielestäni moottori lämpenee ihan normaalisti.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 059
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #171 : 27.07.2024, 17:19:45 »
Aha, kun luin vanhoja viestejä, joku saa männänrenkaat jumittumaan ja kun ne kerran jumittuu, tilanne vaan pahenee.
Muistelen kun Japanista tuotiin purkaamomoottoreita, ne saattoi alussa olla aika jumissa mutta kova ajo irrotti männänrenkaat ja alkoivat toimia normaalisti.
Tässä Peugeotin tapauksessa ei mikään taida auttaa, paitsi avata kone.

le crossover

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 63
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #172 : 28.07.2024, 20:07:07 »
Minulla on samalla moottorilla varustettu 3008 vm. 2011, johon tein kaksi vuotta sitten, noin 150 000 kilometrin kohdalla RVS-kunnostuskäsittelyn. Eli aineet sisään muutama sata kilometri ennen öljyvaihtoa ja sitten uusi satsi uuteen öljyyn koko vaihtoväliksi.

Öljyä kului tuossa vaiheessa desi pari tuhannella kilometrillä, joten ongelma ei ollut paha. Käsittelyn myötä veto pienillä kierroksilla parani selkeästi ja polttoaineenkulutus pieneni havaittavasti. Öljynkulutus kesäoloissa sen sijaan kasvoi noin kolmeen desiin ja talvikulutus pysyi ennallaan. Erityisesti öljynkulutus kasvaa, jos erehtyy huudattamaan konetta yli 4 000 kierroksen lukemilla.

Autolla nyt takana 185 000 km ja RVS:n vaikutus on yhä sama, tosin öljynkulutus kasvaa pikkuhiljaa. Olen koko ajan käyttänyt Mobil 3000 -sarjan 5W-40 öljyä, jonka luulisi pysyvän kuumassakin koneessa.

tnza

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #173 : 29.07.2024, 19:52:46 »
Kävin varaamassa vuosihuollon, juttelin samalla autohuollon kaverin kanssa. Oli sellainen itsenäisen pienen huoltoliikkeen pitkän linjan huoltoäijä.

Oli sitä mieltä, että vaikka he tekevätkin näitä käsittelyjä, niin koitetaan nyt ensin 5W30 öljyjä. Ripitti myös siitä, että 10000 km ja 12 kk ovat ehdottomia maksimeita ko. moottorin öljynvaihtoväliksi, mullahan on nyt 12000 km ja 12 kk 3 vk edellisestä huollosta. Tytön kesätyöt päättyivät tänään, eli nyt on aikaa ihmetellä tuota rakkinetta.

Ekaa kertaa öljyä lisättiin aika tarkkaan 10000 km kohdalla huollosta. Katsoin katsastuspaperista, että nyt on ajettu noin 2000 km siitä kun tuo ekan kerran valitti öljymäärästä. Öljyä on lisätty kahdesti, litran kerrallaan, nyt ollaan aika lähellä ylämerkkiä. Eli kulutus on suuruusluokkaa puoli litraa per 1000 km.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 758
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #174 : 29.07.2024, 20:29:36 »
Moottorin puhdistuskäsittelyä noissa kannattaa käyttää.
Peugeot 3008 hybrid

mikko_308

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #175 : 01.08.2024, 23:55:39 »
Meillä on perheessä loppuvuoden 2009 farkku VTI-koneella, joka ostettiin 2013. Liisariauto, jolla oli ostettaessa ajettu kohtuullisen paljon (~110 000 km).
Jo ihan alussa auto kulutti öljyä niin, että litralla pääsi vajaa 4000 km. Veikkaan, että 30 tkm:n välein tehty öljynvaihto oli männänrenkaille tehtävänsä tehnyt.

Tuohon ei kilometrejä hirveästi vuodessa kerry (~10 tkm) ja vuosien saatossa on menty vain öljyä lisäten miettien koska katalysaattori alkaa kypsyä lisääntyneeseen öljynkulutukseen (lopussa n. 0,5l/1000 km). Öljyt (Mobil ESP 5w30) vaihdettu kerran vuoteen.

Pari vuotta sitten alkoi ensimmäistä kertaa olla ongelmia, kun kierroksilla ei meinannut saada CO:ta raja-arvon alle. Pitkällä yrityksellä viimein saatiin rajat alittava tulos ja noilla lapuilla saatiin leima autoon.

Viime kesänä autoon tehtiin huuhteluhoito paikallisessa yrityksessä. Tuomio oli, että kolme pyttyä saatiin elvytettyä, mutta neljättä ei millään. Alkoi jo näyttää
siltä, että tämän auton tarina on tässä. Yritin kuitenkin saada päästölaput tutussa firmassa ja sama juttu kuin viime vuonna – pitkän yrityksen jälkeen lappu saatiin pihalle ja jälleen saatiin lisää vuosi ajoaikaa.

Samoihin aikoihin alkoi tulla kuvaan mukaan sinisen savun pölläyttely hetken tyhjäkäynnin jälkeen moottorin ollessa lämmin – kylmänä ei tuprutellut. Marraskuussa tein päätöksen, että koitan harrastusmielessä itse vaihtaa venttiilivarren kumit ja männänrenkaat irrottamatta konetta autosta. Kun autolla ei ole enää kuin käyttöarvoa, niin mahdollinen epäonnistuminen ei huolettanut (en siis ole ammattiasentaja). Lisäksi perheessä on muita autoja, joten pystyin seisottamaan autoa tallissa pitkään.

Hommasin kaikki tarvittavat osat ja erikoistyökalut, mutta päädyin kuitenkin tekemään homman kahdessa vaiheessa - vaikka se tekisi venttiilivarren kumien vaihdosta vaikeamman. Eli vaihdoin kumit irrottamatta kantta ja jätin männänrenkaan vaihdon toiseen vaiheeseen. Samalla tein pyttyihin ajan kanssa lisähuuhtelua laittamalla iltaisin löpöä pyttyjen päälle (öljypohja oli irti). Yhdestä pytystä meni alkuun aika nopeasti läpi, muissa pysyi paremmin. Parin viikon liottelun jälkeen löpö alkoi pysymään myös neljännessä pytyssä. Varmaan olisi ollut löpöä parempia litkuja, mutta en jaksanut niihin syventyä.

Kumien vaihto kantta irrottamatta ei loppujen lopuksi ollut hirveän vaikeaa, kunhan rauhassa teki ja oli apuri, joka painoi venttiilinjousta sitä takaisin laittaessa. Stepit olivat lyhykäisyydessään: jako lukitussarjalla oikeaan kohtaan, nokka-akselit irti, kompuralla painetta siihen pyttyyn, johon kumeja vaihdetaan, yleistyökalulla venttiilinjousi irti, kumin vaihto, venttiilinjousi takaisin ja lopuksi nokka-akselit takaisin kiinni. Valvetronic-jousihässäkän sain irti ja takaisin aika helpolla ilman erikoistyökalua. Vaihdoin varmuuden vuoksi myös PCV:n.
Jos tämä operaatio ei olisi riittänyt, niin sitten olisin seuraavaksi ottanut kannen irti ja lähtenyt yrittämään männänrenkaiden vaihtoa.

Ei varmasti mennyt oppikirjan mukaan, mutta toistaiseksi vaihe 1 on riittänyt. Pölläyttely loppui ja viime viikolla kävin hakemassa päästölaput ilman suurempaa jumppaa. CO-arvo ei ollut hyvä (0.14), mutta riittää konttorilla.

Öljynkulutus palasi ehkä johonkin ostoajan lukemiin, joten ongelma on edelleen päällä. Jos hyvää haluaisi, niin sitten pitäisi ne renkaat vaihtaa, mutta se on sen verran iso operaatio, että voi jäädä tekemättä. Jos vaiheen 1 korjaus antaa pari vuotta lisäaikaa autolle, niin se todennäköisesti riittää meille.

Voihan se olla, että tieteen nimissä vielä joskus innostun ja vilkaisen, miltä ne männänrenkaat oikeasti näyttävät...

tnza

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #176 : 02.08.2024, 12:47:10 »
Löpö-käsittelyä voisi itsekin koittaa, jos/kun öljynvaihdosta ei ole apua. Mutta millaisen savuverhon tuo laskee startissa? Velipojat olivat tuota voittaneet vanhaan BMW:hen, sanoivat että ekan startin jälkeen vaaleaa savua tulee sen verran että sillä saisi pienen kylän piilotettua savuverhon alle.

Mitä tuossa huuhteluhuollossa tehtiin? Aineet?

mikko_308

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #177 : 02.08.2024, 18:26:47 »
Mulla oli pakosarja ja tulpat irti. Ennen käynnistystä käytin aika paljon aikaa, jotta saisin paineilmalla puhallettua palotilat mahdollisimman puhtaaksi. Ehkä siinä jotain pientä haikua tuli, mutta ei mitään merkittävää. Eka käynnistys oli talvella tallissa, eikä talli ollut savua täynnä.

Huuhteluhoidon tekniikasta ja aineista ei mulla ole tarkkaa tietoa. Tais olla niin, että öljyt pois, tulpat irti, jotain ainetta öljytilaan ja jotenkin paineilmalla aine liikkeelle, jotta se pääsisi liikkeelle ja männänrenkaita huuhtomaan.

Oma fiilis on, että isoin parannus CO-ongelmin tuli vaihdetuista kumeista. 


Kitkar745

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 410
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #178 : 02.08.2024, 18:44:07 »
Ennevvanhaa vanhoina hyvinä aikoina tuohon karstasuuden poistoon käytettiin vettä. Pumppupulloon vesi ja siitä sumutettiin imusarjaan samalla kaasutellen. Silloin ei ollut peseviä öljyjä eikä kukaan uskaltanu öljyn sekaan kaataa grillisytytys nestettä saatika pelkällä dieselillä huuheltu.

Liian pitkät huoltovälit ja mineraaliöljy. Melki ku nykyään. Longlife öljyt liian pitkät huoltovälit tai jopa väärän luokituksen öljy, tarjouksesta ostin on hyvää...
Peugeot 406 executive 2004