Meillä on perheessä loppuvuoden 2009 farkku VTI-koneella, joka ostettiin 2013. Liisariauto, jolla oli ostettaessa ajettu kohtuullisen paljon (~110 000 km).
Jo ihan alussa auto kulutti öljyä niin, että litralla pääsi vajaa 4000 km. Veikkaan, että 30 tkm:n välein tehty öljynvaihto oli männänrenkaille tehtävänsä tehnyt.
Tuohon ei kilometrejä hirveästi vuodessa kerry (~10 tkm) ja vuosien saatossa on menty vain öljyä lisäten miettien koska katalysaattori alkaa kypsyä lisääntyneeseen öljynkulutukseen (lopussa n. 0,5l/1000 km). Öljyt (Mobil ESP 5w30) vaihdettu kerran vuoteen.
Pari vuotta sitten alkoi ensimmäistä kertaa olla ongelmia, kun kierroksilla ei meinannut saada CO:ta raja-arvon alle. Pitkällä yrityksellä viimein saatiin rajat alittava tulos ja noilla lapuilla saatiin leima autoon.
Viime kesänä autoon tehtiin huuhteluhoito paikallisessa yrityksessä. Tuomio oli, että kolme pyttyä saatiin elvytettyä, mutta neljättä ei millään. Alkoi jo näyttää
siltä, että tämän auton tarina on tässä. Yritin kuitenkin saada päästölaput tutussa firmassa ja sama juttu kuin viime vuonna – pitkän yrityksen jälkeen lappu saatiin pihalle ja jälleen saatiin lisää vuosi ajoaikaa.
Samoihin aikoihin alkoi tulla kuvaan mukaan sinisen savun pölläyttely hetken tyhjäkäynnin jälkeen moottorin ollessa lämmin – kylmänä ei tuprutellut. Marraskuussa tein päätöksen, että koitan harrastusmielessä itse vaihtaa venttiilivarren kumit ja männänrenkaat irrottamatta konetta autosta. Kun autolla ei ole enää kuin käyttöarvoa, niin mahdollinen epäonnistuminen ei huolettanut (en siis ole ammattiasentaja). Lisäksi perheessä on muita autoja, joten pystyin seisottamaan autoa tallissa pitkään.
Hommasin kaikki tarvittavat osat ja erikoistyökalut, mutta päädyin kuitenkin tekemään homman kahdessa vaiheessa - vaikka se tekisi venttiilivarren kumien vaihdosta vaikeamman. Eli vaihdoin kumit irrottamatta kantta ja jätin männänrenkaan vaihdon toiseen vaiheeseen. Samalla tein pyttyihin ajan kanssa lisähuuhtelua laittamalla iltaisin löpöä pyttyjen päälle (öljypohja oli irti). Yhdestä pytystä meni alkuun aika nopeasti läpi, muissa pysyi paremmin. Parin viikon liottelun jälkeen löpö alkoi pysymään myös neljännessä pytyssä. Varmaan olisi ollut löpöä parempia litkuja, mutta en jaksanut niihin syventyä.
Kumien vaihto kantta irrottamatta ei loppujen lopuksi ollut hirveän vaikeaa, kunhan rauhassa teki ja oli apuri, joka painoi venttiilinjousta sitä takaisin laittaessa. Stepit olivat lyhykäisyydessään: jako lukitussarjalla oikeaan kohtaan, nokka-akselit irti, kompuralla painetta siihen pyttyyn, johon kumeja vaihdetaan, yleistyökalulla venttiilinjousi irti, kumin vaihto, venttiilinjousi takaisin ja lopuksi nokka-akselit takaisin kiinni. Valvetronic-jousihässäkän sain irti ja takaisin aika helpolla ilman erikoistyökalua. Vaihdoin varmuuden vuoksi myös PCV:n.
Jos tämä operaatio ei olisi riittänyt, niin sitten olisin seuraavaksi ottanut kannen irti ja lähtenyt yrittämään männänrenkaiden vaihtoa.
Ei varmasti mennyt oppikirjan mukaan, mutta toistaiseksi vaihe 1 on riittänyt. Pölläyttely loppui ja viime viikolla kävin hakemassa päästölaput ilman suurempaa jumppaa. CO-arvo ei ollut hyvä (0.14), mutta riittää konttorilla.
Öljynkulutus palasi ehkä johonkin ostoajan lukemiin, joten ongelma on edelleen päällä. Jos hyvää haluaisi, niin sitten pitäisi ne renkaat vaihtaa, mutta se on sen verran iso operaatio, että voi jäädä tekemättä. Jos vaiheen 1 korjaus antaa pari vuotta lisäaikaa autolle, niin se todennäköisesti riittää meille.
Voihan se olla, että tieteen nimissä vielä joskus innostun ja vilkaisen, miltä ne männänrenkaat oikeasti näyttävät...