Kirjoittaja Aihe: 308 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet (2007-2013)  (Luettu 119707 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jalat

  • Vieras
Lue myös: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)


Itselläni on 307 ja välillä se autokuume pukkaa päälle. Käytetyn 607 hdi:n ostaminen on ollut mielessä jonkin aikaan, mutta vielä en ole langennut :). 607 on hiljainen ja mukava auto, mutta keskikulutus taitaa diiselilläkin pyöriä siellä 6.5l tienoilla. Näin olen käsittänyt. Vaikkakin tankkaus.comista löytyy tasan 1kpl 607 diiselautoja.

Mutta asiaan. 308 diiseli alkoi kiinnostaa, kun täältä luin että keskikulutus pyörii siellä 3.7-4.5l tienoilla.
Pitääkö tämä oikeasti paikkansa?  :o
Jos pitää, niin tuntuu hullulta pitää nykyistä 2.0l bensakonetta jonka 12kk keskikulutus on siellä 7.9l hujakoilla. Varsinkin kun ajomäärä vuodessa on 17-20tkm.

Kuinka hiljainen 308 on verrattuna 307 ja 607 malleihin?
Kuuluuko rengasmelu ja moottorin melu paljon sisään? Onko lasien paksuutta ja lisävaimennusmateriaalia pistetty ovet ja kotelot täyteen?

Onko mikään jäänyt kaduttamaan, tai alkanut harmittamaan, kun vaihdoit 308:siin?

308 diisel farkku nimittäin vaikuttaisi pitkällä tähtäimellä fiksulta ostokselta. Oman 307:n vaihtoarvoksi Automaan vaihtoautomyyjä arvioi näkemättä 7000-8000e. Harmi vaan ettei noita 308 farkkudiiseleitä saa vielä oikein käytettynä. Pösöjen arvo käytettynä laskee tunnetusti paljon, niin voisin kuvitella ostavani mielummin käytetyn yksilön vähillä kilometreillä.
Tällaista spekulointia.

Voisiko 308 omistajat kertoa hieman tuosta äänekkyydestä?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 265
  • Kuolema kuittaa univelat...
Jo pelkästään uusikoppaiseeen 307:aan vaihtaminen toisi huomattavan muutoksen äänimaailmaan. 308 SW on ehkä hiukan hiljaisempi, eroa ei ole paljoa.

Mitä 1.6 HDi:n kulutukseen tulee, oli se minkä tahansa mallin keulalla niin kulutukseen vaikuttaa eniten ajot ja ajotapa. Esimerkiksi veli ajoi 307 SW 1.6 bensalla samaa pätkää kuin nyt 307 SW HDi 1.6:lla, kulutus oli muistaakseni bensa ~7 l/100, diesel ~5 l/100. Vaimo ajeli hetken lähes pelkää kaupunkia ja lyhyttä pätkää 307 SW HDi 1.6:lla, kulutus hiukan päälle 6 l/100. Aikaisemmin selakaisessa moottoritie ja kaupunkiajossa ainetta on kulunut 5,1-5,8 l/100. Itse ajelin aikaisemmin 307 SW 1.6 HDi säännöllistä työmatkaa 45 km/suunta, kulutus 4,4-4,7 l/100. Ajojen oltua viimeaikoina enemmän lyhyttä ptäkää ja moottoritietä kulutus on keikkunut jopa lähellä 5,4 l/100.

Eniten dieselin kulutukseen vaikuttaa yhtenäisen ajon pituus, eli kauanko moottori käy lämpimänä kerrallaan. Lämpenemisvaihe nostaa kulutusta huomattavasti ja kaikki alle 20 km pätkät on myrkkyä kulutukselle. Kulutuslukemia ei voi verrata toisiinsa suoraan, nyrkkisääntö on se että moottorien kulutus ero on luokkaa maks 1/3 osa. Laskennallisesti kulutus ero on 20-33%, ei sen enempää.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2009, 08:50:37 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Pesukarhu

  • Vieras
Kuinka hiljainen 308 on verrattuna 307 ja 607 malleihin?
Kuuluuko rengasmelu ja moottorin melu paljon sisään? Onko lasien paksuutta ja lisävaimennusmateriaalia pistetty ovet ja kotelot täyteen?

En juuri vertailuja ole tehnyt, mutta kerran kävin 308:n koeajamassa, kun sai jonkun lehden samalla ilmaseksi tms. ja itse ainakin yllätyin rengasmelusta, se oli nimittäin todella hirveä. En muista hetkeen ajaneeni autolla, josta olisi kuulunut yhtä häiritsevää jyrinää tms. Ei se nyt kauhean kovaa ääntä ollut, mutta todella häiritsevää. Ehkä siinä oli vain jotkut 300+ km/h kumit tms. mutta ajattelin ensin, että onpas kumma juttu että koeajoautossa on jotkut 17" pyörät tai vastaavaa, sitä luokkaa vähintään oli siis tuo meteli, auto parkkiin ja katsomaan, alla oli 195/65-15 rinkulat ja ihmetys oli melkoinen.

kahe

  • Vieras
Näköjään on samasta pelistä siirrytty pösön rattiin. Täysin erilainen auto 308 on paskattiin verrattuna ja mielestäni myös 307:aan verraten monelta osin.

Täältä luin että keskikulutus pyörii siellä 3.7-4.5l tienoilla. Pitääkö tämä oikeasti paikkansa?

Eli kulutusta voi katsoa alla olevista linkeistä. Pyörii päälle viiden, joka johtuu suurimmaksi osaksi kaupunkipyörittelystä. Aina kun pääsee motariakin ajaan töihin 55km, kehää 8km, niin mennään hieman alle viiden, mutta keskikulutus on 5.5 paikkeilla. Käytän myös moottorin tehoja ja motarilla ei jäädä niin jalkoihin, joten kulutus on silläkin korkeampi. Litran kuitenkin vähemmän kuin paskatilla samoilla ajoilla.

Kuuluuko rengasmelu ja moottorin melu paljon sisään? Onko lasien paksuutta ja lisävaimennusmateriaalia pistetty ovet ja kotelot täyteen?

Rengasmelua on, mutta niin on monessa muussakin autossa nykyään. Octaviaa (17" renkailla) hiljasempi 308 on. Riippuu tietysti paljon juuri renkaista ja niiden koosta. 18" renkailla SW oli mielestäni aivan kamala. Paljon meluisampi pösö on kuin paskatti. Varsinkin takaa kuuluva kohina on kovaa ja selkeästi sitä pitäisi tuossa parantaa. Varmaan varapyöräkotelonkin vaimentamalla saisi paremmaksi.

Onko mikään jäänyt kaduttamaan, tai alkanut harmittamaan, kun vaihdoit 308:siin?

Tuo meluisuus on yksi ja tietysti tilat verrattuna vanhaan sekä eberi, jonka jätin pois. Mutta ei kyllä ole ikävä sitä jäykkää kytkintä ja kankeaa laatikkoa monien vaihtamisten kanssa verraten robottiin. Sekä pituuden ja kankeuden tuomat pysäköintihaitat. Tuo on sopiva omiin ajoihin tällä hetkellä. Yksi heikkous on laatu, joka ei aivan ole vakuuttanut, mutta ei sitä volkkarissakaan ollut sen enempää. On tuo kuitenkin ylllättänyt kokonaisuutena.

salvo

  • Vieras
Täältä luin että keskikulutus pyörii siellä 3.7-4.5l tienoilla. Pitääkö tämä oikeasti paikkansa?

1.6 Hdi ja 110 heppaa -> keskikulutus kesällä 4.8l ja talvella 5.0. Tuollaisiin kulutuslukemiin pääsee varsin helposti, kun edes hieman miettii miten kaasua jalalla painaa.

Kuuluuko rengasmelu ja moottorin melu paljon sisään? Onko lasien paksuutta ja lisävaimennusmateriaalia pistetty ovet ja kotelot täyteen?

Melutaso auton sisällä oli varsin positiivinen yllätys, vaikkei nyt edellisen autoni tasolle ihan ylläkään. Hiljainen silti.

Onko mikään jäänyt kaduttamaan, tai alkanut harmittamaan, kun vaihdoit 308:siin?

Eipä juuri, vaikka onhan tämä ehkä hieman "tavallinen" ;)

lapinpoika

  • Vieras

Mutta asiaan. 308 diiseli alkoi kiinnostaa, kun täältä luin että keskikulutus pyörii siellä 3.7-4.5l tienoilla.
Pitääkö tämä oikeasti paikkansa?
kulutus mulla ollut siinä parhaimmillaan alla neljä mutta nykyisinen ole sitä niin perustanut olen ajanut aikasta haipakkaa ja kylmä käynnistyksiä ja lyhkäsiä ajoja paljonniin:noi 5-7 välissä.

Kuinka hiljainen 308 on verrattuna 307 ja 607 malleihin?
mulla entinen pösö oli 307 /nykynen ajettu n.26000km ajo ominaisuudet paljon paremmat ja kun puhaltimen laittaa pois päältä niin autonääntä ei juuri kuulu,olen todella 100% tyytyväinen auton vaihtoon.

ja kaduttamaan ei ole jäänyt mikään eikä mitään,,,no onhan sitä tietenkin ajatellut kaihoisasti 308sv jos sellaisen joskus laittais..
MUTTA PEILIT JA KAIKKI TOIMII TÄÄLLÄ LAPISSA KYLLÄ 100% PAKKASELLAKIN.
 

Benkku

  • Vieras
...PEILIT JA KAIKKI TOIMII TÄÄLLÄ LAPISSA KYLLÄ 100% PAKKASELLAKIN.

Pääsääntöisestihän se juurikin noin, mikäli lämpötila pysyttelee pakkasen puolella - sen sijaan nollan molemmin puolin seilaaminen 'liimaa' peilien nivelet, sivulasien alareuna tiivisteet lasiin jne.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 175
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Onko kokemuksia 308 HDI 150:stä? Jos kuitenkin päivittäisi nykyisen 308:n uudempaan...
« Viimeksi muokattu: 19.10.2011, 10:43:51 kirjoittanut ToniL »
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 135
308:n kanssa pätee sama homma mikä tuntuu pätevän lähes kaikissa 2000-luvun autoissa. Luukkujen saumat kannattaa katsoa tarkkaan läpi. Omastani menee nyt konepelti vaihtoon, koska maali on alkanut kuplia sauman kohdalta. Ikää oli noin 3 vuotta ja kilometrejä 158tkm kun tämän havaitsin.
 
Toinen asia mihin kannattaa kiinnittää huomiota, ainakin 3- ja 5-ovisissa, on takapuskurin istuvuus lokasuojaan. Ajan kanssa puskuri voi hinkata lokasuojasta maalit irti ja pahimmillaan lohkaisee kyljestäkin maalia pois. Maahantuoja ei ota asiasta vastuuta, tehtaasta puhumattakaan.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Premium

  • Vieras
Konepelti ei liene herkkä ruostumaan, vaikka maali kuplisikin, sehän on alumiinia.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 135
Se on totta, mutta kupliminen voi jossain vaiheessa edetä rumasti näkyville.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

k3kvuori

  • Vieras
Olen katsellut saksan tarjontaa 308 1,6 turbo 150hv, onko ihmisillä kokemuksia noista autoista. Tarkoitus olisi hieman uudistaa tuota kauppakassia uudempaan versioon. Onko jotain mahdollisia vikakohteita koneessa tai jotain?

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 122
Joku varmaan kehottaisi pysymään kokonaan erossa noista THP-koneista.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 135
Olen katsellut saksan tarjontaa 308 1,6 turbo 150hv, onko ihmisillä kokemuksia noista autoista. Tarkoitus olisi hieman uudistaa tuota kauppakassia uudempaan versioon. Onko jotain mahdollisia vikakohteita koneessa tai jotain?

Aloita vaikka tästä tai tästä.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

-MH-

  • Vieras
Käytetyn 308 SW dieselin hankinta mielessä ja kiinnostaisi hankkia vielä takuunalainen auto. Jossain vaiheessa 308 takuu muuttui 5 vuoteen. Missä vuosimallissa tämä 5 vuoden takuu on?