Näköjään melkein 6 vuotta sitten aloitin tämän keskustelun 308 pösöstä ja itse olen nyt ajanut vajaa 3 vuotta vm. 2009 308 sw (umpikatto) 1.6hdi 110 fap ja manuaalivaihteisella versiolla.
Kilometrejä mittarissa on 117 000km ja ostettaessa oli 62 000km. Eli kokemusta noin 55 000km matkalta.
Kulutukset olen joka ikisen merkannut tankkaus.comiin. 12kk juokseva keskikulutus on tänä aikana ollut kokoajan 5.2-5.3l/100km välillä. Kesällä tulee ajettua vähemmän autolla, koska silloin ajetaan moottoripyörällä
Joten ihan tyytyväinen olen kulutukseen ollut. 80km/h kun iskee gps:n mukaan vakionopeudensäätimeen ja lähtee reissuun ajamaan ilman kiireitä ja stressiä, niin kyllä tankillisella sen 1400-1600km ajaa. Normaalikäytöllä tankkaan yleensä kun trippimittariin on tullut 1000-1100km.
Mitä ongelmia sitten on tullut vastaan?
Ei mitään muuta kuin takaluukun mikrokytkimen jäätyminen talvella pohjaan. Kesällä vaihtelin kytkimen. Ebaysta ei osa tainnut maksaa kuin alle 20e tai sinnepäin ja vaihtamiseen meni 20-30min.
Autoa olen pyrkinyt huoltamaan säännöllisesti. Öljyt on vaihdettu 15tkm välein, jarrunesteet joka toinen kerta ja polttoainesuodatin menee seuraavaksi taas vaihtoon, eli 60tkm välein se on vaihdettu. Auto on pesty monta kertaa vuodessa ja vahattu nelisen kertaa vuodessa.
Ajovalopolttimoita nyt on kärvähtänyt 2-3 paria per vuosi. Mutta se nyt tuntuu olevan pösön ongelma joka yksilössä. Tämän vuoksi olen unohtanut nuo kalliit night brakerit jne ja käyttänyt vain noita markettien 3-5e maksavia polttimoita. Ei kaada taloutta vaikka vaihtaisi joka kuukausi, eli en näe ongelmana.
Kaikenkaikkiaan auto on ollut niin ongelmaton, että jossain on pakko olla vikaa
Tässä ensivuonna pitäisi jakohihna vaihtaa. Koska aika tulee täyteen. Puntaroidaankin että kannattaako lähteä noin 120tkm ajettua hyväkuntoista dieseliä vaihtamaan uudempaan? Etenkään jos on tyytyväinen autoon vielä itsekin, tietää sen huoltohistorian hyvin ja ulkonäkökin miellyttää. Tuttu ammattiautomekaanikko huoltanut, joten takeet huolloille löytyy. Myös riittävät herkut löytyy itselle. Manuaali-ilmastointi toimii ja talvellakin on lämmintä piisannut. Vakionopeudensäädin, bluetooth handsfree, vetokoukku ja peruutustutkakin löytyy.
Koska olen tyytyväinen autooni, niin taidan jatkaa tällä vielä muutaman vuoden. Paras auto mitä minulla on koskaan ollut. Aikaisemmat olivat Ford Focus 1.6 bensa vm.2001, VW Passat 1.9tdi 130hv vm. 2002, peugeot 307 2.0l bensa vm 2003 ja VW passat (taas) 1.9tdi 130hv vm.2004.
Edes passatin pirteämmästä 1.9tdi moottorista ei jäänyt harmitus vaihtaa pösön 1.6hdi koneeseen. Riittää minulle ja perheelleni.
Se vaan että paljonkohan mahtaa tulla tuolle seuraavalle huollolle hintaa, kun pitäisi tehdä tuo perus jakohihnahuolto. Samalla ajattelin vaihdattaa vaihteistoöljyt. Ja koskahan sitä eolys lisäainetta pitäisi lisätä ja paljonko maksaa? Ilmoitteleekohan auton ajotietokone siitä sitten jollain tapaa kun sitä tarvii lisätä? Auton pohjassa näyttää olevan kotelo, jossa näkyy aika tyhjä pussi. Lienee juuri sitä lisäainetta.