Auto: 2006 307 SW 1,6.
Mistähän kannattaisi lähteä etsimään vikaa, kun tuo oma 307 on polttanut viikon sisään kaksi startin sulaketta? Ensimmäisellä kerralla epäilykset kohdistuivat akkuun, joka olikin todella huono (alkuperäinen vuodelta 2006, ei oikein meinannut talven yli jaksaa), mutta tänään uuden akun vaihtamisen jälkeen sama homma. Startti pyörähti molemmilla kerroilla yhden kerran, minkä jälkeen sulake oli poks.
Ongelma ilmenee vain lämpimällä koneella. Kylmänä käynnistyy ihan helposti, mutta esimerkiksi puolen tunnin ruuhka-ajon jälkeen pysähdyin tankkaamaan, minkä jälkeen käynnistys ei enää onnistunut. Pari-kolme 20 A:n sulaketta ehdin polttaa kunnes luovutin. Kokeilin myös 30 A:n sulakkeella, joka ei palanut mutta auto ei myöskään käynnistynyt, solenoidi naksahtaa mutta startti ei enää pyörähdä. Pari tuntia auto sai jäähtyä aseman pihassa, kunnes kävin kokeilemassa uudestaan. Tällä yrityksellä käynnistyi taas ilman ongelmia ja sain Pösön siirrettyä omalle parkkipaikalle odottamaan jatkotoimenpiteitä.
Voiko startti itsessään muuttua lämmölle araksi kuluessaan? Lohkon kyljessähän se on kiinni, joten lämpölaajeneminen voi olla ihan tuntuvaa. Myös jonkinnäköinen räjäytyskuva käynnistysmoottorin johdotuksista kiinnostaisi. Vikahan voisi olla myös puhki hankautuneessa johdossa, joka elää sen verran että lämpimällä koneella ottaa runkoon kiinni tai pääsee muuten oikkariin?