Kirjoittaja Aihe: 307 - Ei käynnisty (sulake)  (Luettu 29128 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 758
307 - Ei käynnisty (sulake)
« : 01.02.2009, 21:36:54 »
Ongelma:

Auto: xxxx 307 1,6 (16-ventt., TU5JP4, 110 hv).

Virta-avainta kun kääntää, niin monitoiminäyttöön hetkeksi teksti "economy mode active", sitten näytöt menevät pimeäksi, ainoastaan moottorin varoitusvalo ja turvavöiden valot jäävät palamaan.

Ratkaisu:

Katso konehuoneen sulakerasiasta kaikki sulakkeet. Startin sulake (joka oli jo 20 A) oli palanut. 15 tai 20 ampeerin sulake on saattanut palaa - korvataan 20-ampeerisella. Keskivaiheella rasiaa kuitenkin. Alkupään autoissa se oli 15 ampeerinen, joka ei kestä tai on kestorajoilla. Valmistajan ohjeessa käsketään laittaa 20-ampeerinen - yhdelle laitettiin jopa 25 A varoiksi.

Hanki autoon varasulakkeita, niin ei auto jätä tielle tuon takia.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2015, 00:32:58 kirjoittanut ToniL »
Peugeot 3008 hybrid

Riksi

  • Vieras
Vs: 307 - Ei käynnisty (sulake)
« Vastaus #1 : 16.03.2012, 19:59:05 »
Ongelma:

Auto: 2006 307 SW 1,6.

Autossa tulee kyllä virta päälle, mutta yritettäessä käynnistää, niin mitään ei tapahdu. Auto oli talven lumihankessa ja siinä pääsi akku tyhjentymään ja se ei enää suostunut ottamaan virtaa vastaan. Laitoin uuden akun paikoilleen, mutta mitään ei siis tapahtunut.

Mistä kannattaa lähteä hakemaan vikaa? Sen verran katsoin konepellin alle, että starttimoottori on pirun hankalassa paikassa. Ajattelin tarkistaa johtojen kontaktit, mutta en päässyt näkemään johtoja. Mitä osia pitää purkaa, jotta pääsisi tarkistamaan startin johtojen kiinnitykset ja mahdollisesti myöhemmin vaihtamaan startin?

Kun virrat pistää päälle, niin hetken aikaa näytössä lukee "economy mode active".

Ratkaisu:

Niinhän siinä oli käynyt, että startin sulake oli palannut.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 758
Vs: 307 - Ei käynnisty (sulake)
« Vastaus #2 : 16.03.2012, 20:12:16 »
Tuleeko ilmoitus: economy mode active. Tarkista startin sulake.
Peugeot 3008 hybrid

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Ei käynnisty (sulake)
« Vastaus #3 : 16.03.2012, 20:13:20 »
Ilmeisesti käynnistinmoottori ei siis pyöri tai edes sen solenoidi naksahda, kun autoa yrittää käynnistää? Oletan, että kyseessä on bensiinimoottori, jolloin näistä voi olla apua käynnistinmoottorin irrotuksessa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=45445.0

Olisikohan käynnistinmoottori vain jumissa? Sitä voisi yrittää kopautella jollain, jos siihen pääsee käsiksi.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MikkoV

  • Vieras
Vs: 307 - Ei käynnisty (sulake)
« Vastaus #4 : 12.05.2012, 18:14:46 »
Auto: 2006 307 SW 1,6.

Mistähän kannattaisi lähteä etsimään vikaa, kun tuo oma 307 on polttanut viikon sisään kaksi startin sulaketta? Ensimmäisellä kerralla epäilykset kohdistuivat akkuun, joka olikin todella huono (alkuperäinen vuodelta 2006, ei oikein meinannut talven yli jaksaa), mutta tänään uuden akun vaihtamisen jälkeen sama homma. Startti pyörähti molemmilla kerroilla yhden kerran, minkä jälkeen sulake oli poks.

Ongelma ilmenee vain lämpimällä koneella. Kylmänä käynnistyy ihan helposti, mutta esimerkiksi puolen tunnin ruuhka-ajon jälkeen pysähdyin tankkaamaan, minkä jälkeen käynnistys ei enää onnistunut. Pari-kolme 20 A:n sulaketta ehdin polttaa kunnes luovutin. Kokeilin myös 30 A:n sulakkeella, joka ei palanut mutta auto ei myöskään käynnistynyt, solenoidi naksahtaa mutta startti ei enää pyörähdä. Pari tuntia auto sai jäähtyä aseman pihassa, kunnes kävin kokeilemassa uudestaan. Tällä yrityksellä käynnistyi taas ilman ongelmia ja sain Pösön siirrettyä omalle parkkipaikalle odottamaan jatkotoimenpiteitä.

Voiko startti itsessään muuttua lämmölle araksi kuluessaan? Lohkon kyljessähän se on kiinni, joten lämpölaajeneminen voi olla ihan tuntuvaa. Myös jonkinnäköinen räjäytyskuva käynnistysmoottorin johdotuksista kiinnostaisi. Vikahan voisi olla myös puhki hankautuneessa johdossa, joka elää sen verran että lämpimällä koneella ottaa runkoon kiinni tai pääsee muuten oikkariin?

SEL

  • Vieras
Vs: 307 - Ei käynnisty (sulake)
« Vastaus #5 : 16.05.2012, 11:20:20 »
Sulake suojaa solenoidia, joka kytkee kaksi asiaa, mekaanisesti startin hammaskehän vauhtipyörän hammaskehälle ja samalla kytkee ISON sähkön varsinaiselle starttimoottorille, siis sen paksun kaapelin tuoman sähkön. Paksussa kaapelissa on niin paljon virtaa, että siinä ei ole sulaketta, ne ei kestäisi.

Jos startti naksahtaa, on se merkkinä mekaanisesta toiminnasta, mutta mekaaninen liike saattaa olla vajavainen. Olettaisin vian olevan solenoidissa tai sen herätejohdossa, siis siinä ohuessa johdossa joka menee startille.

Voit kokeilla ottaa se ohut johto irti startin päästä (muista eristää liitin kun se on irrallaan) ja varoen tarjota erillisellä johdolla virtaa siihen startin ohuemapaan liittimeen suoraan akusta. Laita johto kiinni startin päähän ja täppää toista päätä akun plussanapaan, näin voit turvallisemmin kokeilla starttia ja jos se toimii hyvin, vika on johtosarjassa.  Pitää varoa ettei johto kipinöi ja ettei se sula kiinni jos solenoidissa on oikosulku.

Virta avaimesta ei tarvitse olla päällä tätä kokeiltaessa, mutta vaihde vapaalle ettei auto karkaa.

Murmatti

  • Vieras
Vs: 307 - Ei käynnisty (sulake)
« Vastaus #6 : 20.12.2013, 20:54:39 »
Auto: 2006 307 SW 1,6 (116 000 km).

Itselläni oli jokin aika sitten samanlainen vika, että auto toimi ihan normaalisti aamupäivällä, mutta iltapäivällä käynnistettäessä ei kuulunut inahdustakaan starttimoottorista. Valot, radio jne toimivat kaikki OK. Starttimoottorin sulake (20 A) oli palanut. Vaihdoin sulakkeen, ja auto starttasi sekunnin miettimisen jälkeen. Viikko meni jälleen, ja taas sama vika: startin sulake oli jälleen palanut.

Raision Autokeskuksesta sanoivat, että saattaa olla ensimmäisiä merkkejä hajoamassa olevasta starttimoottorista. Tuppaavat viemään virtaa karvan päälle 20 ampeeria. Maahantuojalta oli ihan tullut lupa, että saa käyttää 25 ampeerin sulaketta 20-ampeerisen sijaan. Sitten kun sekin palaa, niin on ehkä aika vaihtaa starttimoottori. Nyt on auto rokannut moitteetta kolmisen viikkoa tuolla pykälää suuremmalla sulakkeella. Liitteenä vielä kuva moottoritilan sulakerasiasta ja startin sulakkeen sijainnista.

micco

  • Vieras
Vs: 307 - Ei käynnisty (sulake)
« Vastaus #7 : 21.12.2013, 09:40:18 »
Tuttu vika, startin vaihtamalla tulee kuntoon. Myös C4:ssä samoja ongelmia sama auto kun kyseessä.

Murmatti

  • Vieras
Vs: 307 - Ei käynnisty (sulake)
« Vastaus #8 : 21.12.2013, 13:25:57 »
Ehjä starttimoottori ottaa noin 100 ampeeria virtaa. Tuo 20 A:n sulake on aivan johonkin muuhun tarkoitukseen.

Kyseisen sulakkeen kautta menee todennäköisesti syöttö startin solenoidille. Eihän missään autossa taida olla sulaketta itse startille.

No, näinhän se tietysti on, että starttimoottori vie enemmän virtaa kuin tuo mainitsemani 20 A. Ymmärtääkseni 307:n 1,4- ja 1,6-bensakoneissa on 1,4 kW:n starttimoottori. Kaavasta P=U*I (teho=jännite*virta) voidaan johtaa I=P/U. Eli 1400 W/12 V=116 A, starttimoottorin käynnistyshetkellä ottama virta. Mikäli akun jännite esim. kylmässä on pienempi (10,2 V), ottaa starttimoottori enemmän virtaa. 1400 W/10,2 V=137 A.

Nuo sulakerasiathan tosiaan ovat erilaiset riippuen siitä, minkä kokoinen moottori autossa on, ja 1,6-litraisen bensakoneen tapauksessa moottorinohjausjärjestelmiä on ainakin Boschin ja Siemensin valmistamina. No, mutta se siitä tällä kertaa, en todellakaan ole mikään autotekniikan tohtori. Halusin vain tarjota apuani, kun joku kyseli startin sulakkeen sijaintia. Kuten edellä todettiin, niin ohjekirjasta löytyy sulakkeiden sijainti.