Kirjoittaja Aihe: 308 - Vetokoukun asennus  (Luettu 31464 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jalat

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #15 : 18.07.2012, 09:18:49 »
Osaatko sanoa missä liikkeessä? Ja oliko tilatessa autoa vai jälkiasennettuna?

jalat

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #16 : 06.08.2012, 08:56:24 »
No nyt on mielenkiintoista ristiriitaista tietoa ilmassa.

Autokeskuksella irroitettava koukku 903e asennettuna.
Koukkupaja.fi:n kautta irroitettava koukku 650e asennettuna. Sanoivat ettei tarvitse mitään erillistä koodausta.
AD-huolto sanoi etteivät tee uusii pösöihin, koska vaatii jotain can-väylä koodauksia.

Miten on? Vaatiiko oikeasti 2009 vuosimallin 308 jotain koodausta autoon, että koukku ja sähköt toimii ilman herjaamista?
Käsittääkseni 2003 tai 2004 vuoden jälkeen pösöissä on ollut can-väyläsähköt käytössä. Ainakin tuolloin tuli 307 malliin can-väylä, niin luultavasti kaikissa 308 malleissa on can-väylä.

Kiitoksia vaan jos joku tietää faktaa kertoa. Koukkupajassa työni teettäisin, mutta uskaltaako kun väittävät noin.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 757
Peugeot 3008 hybrid

jalat

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #18 : 06.08.2012, 14:09:19 »
Okei nyt näin tuon dokumentin. Sen mukaan pitäisi koodata autolle tieto että vetokoukku on asennettu. Voi nyt hemmetti. Joutuuko tuohon tosiaan nyt sitten upottamaan yli 900e asennuksineen. Tuntuu kyllä tuskaisen kalliilta.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #19 : 07.08.2012, 20:14:25 »
Alkuperäinen pösön sähkösarja (ja jotkut tarvikesarjatkin) on ns. "viisas" eli se kytketään auton can-väylään. Kun asennuksen jälkeen testerillä kerrotaan autolle vetokoukun olevan asennettu, saadaan käyttöön lisätoimintoja, kuten palaneen lampun tunnistus, peruutustutkan automaattinen poiskytkentä jne.

Tiedän 407:an (vm 2008), jossa alkuperäinen sähkösarja, mutta aktivointia ei ole tehty. Valot toimivat kärryssä normaalisti, mutta yllä mainitut lisätoiminnot tietystikään eivät. Mutta eipä tule mitään turhia palaneen lampun herjoja, jos esim. sumuvalo kärrystä puuttuu.

Veikkaisin, että myös 308:n tapauksessa aktivointi ei olisi aivan pakollinen. Korjatkaa viisaammat, jos olen väärässä.

Ja on myös sellaisiakin tarvikesähkösarjoja, joissa väyläkytkentää ei ole ollenkaan, vaan signaalit tavallaan ryöstetään takavaloilta. Näissä aktivointia ei edes saa tehdä, tai jos sen tekee, auto voi herjata vikakoodia puuttuvasta ohjausyksiköstä. Itselläni on tälläinen "halpissarja" omassa 308 HB:ssa.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 135
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #20 : 07.08.2012, 21:53:47 »
Automaalla poistomyynnissä irroitettava vetokoukku 9627PYK hintaan 50 euroa. Ei sisällä sähkösarjaa.

Ei tuosta koodauksesta kannata 250 euroa lisää maksaa. Vie sen koodattavaksi merkkiliikkeeseen jälkikäteen tai etsii valveutuneen harrastajan joka koodaa sen nimellistä korvausta vastaan.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Pugi406

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #21 : 08.08.2012, 17:30:50 »
Ei sitä kannata edes koodata jos ei ole peruutustutkaa. Jos on tutka niin senkin voi laittaa napista pois kun kärry perässä.

jalat

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #22 : 17.09.2013, 09:14:39 »
Vuosi vierähtänyt ja palaan jälleen tähän vetokoukkuasiaan. Olen päättänyt että asentelen itse pösöön kiinteän koukun ja perus 7-napaisen johtosarjan. En aio maksaa koukkuoperaatiosta liikkeisiin 700-1000 euroa, jos itse voi 200-300e hintaluokassa sen autokatoksessa paikalleen tuhertaa.

1. kysymys:
eikö 7-napainen johtosarja ole ihan perus peräkärryjä varten?
ja eikös se 13-napainen johtosarja ole asuntovaunuja varten?
Tuo 7-napainen vaikuttaisi olevan tosi helppo asentaa itse, joten taidan sellaiseen päätyä. Asuntovaunua ei ole, enkä luultavasti ikinä sellaista vedä.
7-napaisia sarjoja näyttää saavan ihan kympillä motonet/biltema/ad... liikkeistä.

2. kysymys:
Mistä saisi edullisesti (vm. 2009) 308 wagoniin kiinteän koukun?
Kyseessä siis wagon, ei lasikattoinen sw malli. Meneeköhän näihin samat koukut? Luulisi että menee.

Kiitos jos joku osaa vastata.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 338
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #23 : 17.09.2013, 09:39:13 »
Kokemusta juuri 308:sta ei ole mutta seuraavat asiat tuli mieleen:

1. Juuri noin, 7-napainen riittää useimmiten. Tietysti jos itsellä on oma kärry niin kannattaa katsoa mikä liitin siinä on ;) Toisaalta et varmastikaan voi laittaa "perus" 10...20€ sähkösarjaa (ryöstämällä auton johtosarjasta) koska autossasi on CAN-sähköt, eli joudut hankkimaan tuohon enemmän tai vähemmän merkkikohtaisen sähkösarjan. Hintaa noilla tuppaa olemaan 100€ tietämiltä ylöspäin... Onhan tuo mahdollista itsekin tehdä mutta...

2. Motonetistakin voi katsella koukkuja ja käydä kysymässä jos ei luettelossa ole juuri sitä oikeaa mallia. Löytyy myös sähkösarjoja. Hinnatkaan eivät välttämättä ole kovin pahoja. Itse ostin aikanaan Motonetista Brink:n koukun 307:aan...

jalat

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #24 : 17.09.2013, 10:11:11 »
Tarkalleen ottaen miksei can sähköillä olevasta voi "ryöstää" polttimoiden johdoista sähköjä?

Sanoivat aikoinaan että can-sähköillä olevaan autoon ei voi asentaa lisäpitkiäkään. Mutta niin vaan niitä näyttää olevan nykyajan can-sähkö autoissa ongelmitta.

En silti väitä vastaan. Luultavasti olet oikeassa tuossa väyläsähköhommassa. Ehkä järkevämpää ostaa kunnon johtosarja ja maksaa siitä 100e enemmän, kuin rikkoa joku auton boksi mikä maksaa varmasti yli 1000e.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2013, 10:20:10 kirjoittanut jalat »

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 338
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #25 : 17.09.2013, 10:42:53 »
Ei tiedä tarkalleen :), eiköhän tuolta mahdollisesti sekoa kaiken maailman polttimon tarkkailu toiminnot, yms kun kuorma ko. piirissä muuttuu. Tästä aiheutuu taas mahdollisia vikailmoituksia ja piipityksiä. Onhan joku jopa saanut rikottua jotain autostaan kun on itse kytkenyt kaikkea, tosin saattaa olla, että on myös kytkennät ollut väärin (tai sitten Esson baarin juttuja). Ottaahan jo esim. yksi jarruvalo jo n. 2A enemmän virtaa eli aika nopeasti tuo kuorma kasvaa.

Tuossa 307 (jossa oli kanssa full CAN -väylä) oli vetokoukun johtosarjassa mukana pienet releet (+sulakkeet) joilla ohjattiin peräkärryn sähköjä /-polttimoja. Nuo releet ottavat oletetusti hyvin pienen virran toimiessaan (siis verrattuna peräkärryn polttimoihin) jolloin auton oma sähköjärjestelmä ei häiriinny. Sitten on näitä "hienompia" bokseja joiden sielunelämään en ole sen tarkemmin perehtynyt. Varmaankin toimivat samalla periaatteella, ovat vain fiksummin toteutettuja.

Myös asennuksen "helppous" on yksi etu valmeissa johtosarjoissa, liittimet kun menevät suoraan paikoilleen.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 778
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #26 : 17.09.2013, 15:14:39 »
Suosittelen ihan tuohon malliin tarkoitettua johtosarjaa ja kun sen hankit, niin samalla rahalla irtoaa myös se 13-napaisen johtosarja. Uusista perävaunuista enää vain enintään 750 kg kokonaispainoiset voidaan varustaa 7-napaisella pistokkeella. Kaikkiin yli 750 kg kokonaispainoisiin on tullut pakolliseksi peruutusvalo, jolle ei 7-napaisessa riitä johdot.

Toki alkuperäinen johtosarja on hintava uutena. Service Boxin mukaan 13-napainen 226 € ja 7-napainen 210 €. Saksastahan saa koko koukun ja väyläsähköjen kanssa yhteensopivan sähkösarjan tuohon hintaan. Toki sekin vaatii aktivointia testerillä, jotta auto osaa tunnistaa perävaunun sähköt oikein. Oikealla sähkösarjalla saa mahdollisen peruutustutkan pois käytöstä, kun perävaunu on kytketty ja auto osaa ilmoittaa myös perävaunun rikkinäisistä polttimoista.

Suoraan takavaloilta ei pidä mennä perävaunun sähköjä ryöstämään. Auton takavalojen johtimien poikkipinta-aloja ei ole mitoitettu kuin niille omille takavaloille ja perävaunun sähköjen liittäminen kolminkertaistaa virrat. Auton väyläohjaus voi myös suojatoimenpiteenä katkaista takaa sähköt kokonaan, kun takavaloille menevä virta ovat normaalia korkeampi.

Tässä esimerkki kohtuullisen hintaisesta koukusta ja johtosarjasta: http://www.ebay.de/itm/-/390643620396 Halvempiakin varmaan on, tuo nyt vaan tuli ensimmäisenä vastaan. Tuolla on myös koukun ja johtosarjan asennusohjeet.

Vielä sellainen lisäys, että vaikka laittaisitkin 7-napaisen pistorasian, niin sen voi laittaa myös 13-napaisen johtosarjan kanssa. Suojaat vaan kytkemättä jäävien johtimien päät rasian puolella. Helpottaa sen 13-napaisen rasian asentamista sitten myöhemmin kun tarve tulee.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2013, 15:23:42 kirjoittanut Penguin »

jalat

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #27 : 17.09.2013, 22:30:21 »
Penguin kiitos!
Nyt tuli asiallista ja opastavaa tekstiä. Täytynee saksasta hankkia tuollainen setti ja asentaa itse. Aika selkeältä vaikutti nuo asennusohjeet. Ainoa mikä jää mietityttämään on tuo, että aktivoiko peugeot-huolto itse asennettuja koukkuja ja johtosarjoja? Vai kieltäytyvätkö aktivoimasta ja sen jälkeen autossa on turhaan asennettu sarja joka ei ole toiminnassa?

Saako sitä itse aktivoitua jotenkin? Tai onko muualla kuin peugeotin omassa huollossa tuota mahdollisuus aktivoida?

Toisaalta koska autoni on niin karvalakki, ettei siinä ole peruutustutkaa eikä rikkinäisten polttimoiden ilmoituksia tule ruutuun, niin voisiko se johtosarja toimia lennosta ilman sen kummempia aktivointeja?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 778
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #28 : 18.09.2013, 01:33:18 »
Kyllä ne aktivoivat, tosin rahaa siitä yleensä ollaan vailla, kuten kaikesta testerin käytöstä. Katselin tuon linkittämäni sarjan johtosarjan asennusohjeen läpi ja mielestäni se mainitsee koodaustarpeen olevan vain takasumuvalon kohdalla. Toisaalta sitäkään ei ole pakko tehdä ja siksi se onkin lisäjohtosarjana tuohonkin sarjaan saatavana eli ilman sitä lisäsarjaa auton takasumuvalo palaa vaikka kärry olisi perässä ja silloin ei tarvitse koodailla mitään.

Tuo linkittämäni ei varmaan ole helpoin johtosarja asentaa, kun siinä liki kaikki johdot tuodaan edestä asti. Toisaalta sittenpä ei kuorma ole auton ohuiden johtojen perässä ja jos 13-napaisen rasian asentaa jatkuvan virran kanssa, niin joka tapauksessa joutuu johdon vetämään edestä asti. Silloin se on aika se ja sama onko siinä nipussa useampi karva vai vain yksi. Ainakin tuo ohje vaikutti asialliselta, kytkennät asiallisilta ja itse kokeilisin toimiiko se ilman aktivointia vai ei. Jos toimii, niin se on sitten siinä.

Ne 308:n ilmoitukset palaneista polttimoista jäävät vain varoituslokiin. Niitä ei siis huomaa, jos ei erikseen ajotietokoneen valikoista kaiva tuota lokia. Lokin sai myös muistaakseni suoraan näkymään soittimen OK-nappia painamalla ainakin silloin kun kuuntelee radiota ja auto on käynnissä. Voi olla että muissakin tiloissa, mutta noin ainakin muistelisin sen toimivan.

jalat

  • Vieras
Vs: 308 - Vetokoukun asennus
« Vastaus #29 : 18.09.2013, 08:45:28 »
No minäpä tilaan tuollaisen sarjan. Englannista olisi saanut alle 200e:lla posteineen kiinteän koukun johtosarjalla, mutta kun kuvassa näkyi ryöstöliittimiä, niin sen jälkeen suljin sen sivun pois :) Hintaero kuitenkin 50-60e saksan sarjaan verrattuna. Thule nyt ainakin pitäisi olla hyvä koukku ja tosiaan tuo johtosarja vaikutti sellaiselta simpsis dampsis vaan kytkennältä. Ja itse ymmärsin sen asennusohjeen mukaan, että se aktivointi tarvitaan vaan jos on alkuperäisesti peruutustutka. Minulla ei sitä ole, joten luultavasti toimii heittämällä ilman aktivointeja.

Ei muutakun tilausta menemään ja se 13 napainen tosiaan on järkevä. Siihen saa väliin adapterin joka muuntaa sen tarvittaessa 7 napaiseksi jos tarvii sellaista kärryä vetää.

Näköjään 261,50e tuli maksamaan tuo setti saksasta. Sitten vaan odotellaan sitä saapuvaksi ja katsellaan että jaksaako syksyn kylmillä enää ryhtyä asentamaan, vai jättääkö suosilla ensi kesään.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2013, 09:43:57 kirjoittanut jalat »