Ei täällä nyt mitään anteeksipyyntöjä tuollaisesta tarvita. Syy ei välttämättä ole katsastajan, jos näitä ei osata oikein, sillä Trafilta ei löydy asiasta ohjetta. Edes katsastajan käsikirja ei sanoa asiasta halaistua sanaa, eikä erillistäkään ohjetta löyty, eikä asiasta ole mainitaa myöskään Trafin valaisimia koskevassa ohjeessa. Syytä ehkä olisi. Tämähän määritellään viimekädessä
UNECE määräyksessä 48, jonka 6e-versio lie viimeisin. Tuolla kohta 6.11 koskee takasumuvalaisinta ja sen alakohdassa 6.11.7.5 sanotaan kytkennästä seuraavasti:
The rear fog lamp(s) of a drawing motor vehicle may be automatically switched off while a trailer is connected and the rear fog lamp(s) of the trailer is (are) activated.
Oleellinen sana tuon tulkitsemisen suhteen on tuo "may". Vetoauton takasumuvalo voidaan kytkeä automaattisesti pois, kun perävaunu on kytkettynä ja perävaunun takasumuvalo on aktivoituna.
Jos tuota ihan tarkkaan luetaan, niin ne mikrokytkin- ja releviritykset joita monissa kytkennöissä harrastetaan eivät ole sääntöjen mukaisia. Jos nimittäin perävaunun sumuvalo on viallinen eikä pala tai perävaunussa ei ole lainkaan sumuvaloa, niin vetoauton sumuvalo ei saa kytkeytyä pois käytöstä vaikka perävaunu olisikin kytkettynä. Esim. 308:n alkuperäisellä johtosarjalla tuo toimii juurikin väärin, paitsi jos autossa on peruutustutka, niin silloin mikrokytkimellä ohjataan sitä eikä sumuvaloa. Vertailun vuoksi 508:n alkuperäisellä johtosarjalla kytkentä on täysin säännön mukainen auton takasumuvalo kytkeytyy pois käytöstä vain jos perävaunussa on toimiva sumuvalo.