Kirjoittaja Aihe: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (HDi)  (Luettu 12077 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tumppi

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2003 307 Wagon 2,0 HDi 90 (280 000 km).

Aamulla (pakkasta n. -2) lähdin kotipihasta ja n. 15 km:n ajon jälkeen (tasaista matkaa) moottori sammui kuin seinään. Mitään ääntä tms. ei kuulunut. Mittaristossa syttyi kaikki valot eikä yrittänytkään käynnistyä siinä vauhdin hiipuessa. Ei nykinyt ennen tai varoittanut muutenkaan. Auto on erittäin säntillisesti huollettu ja kone käy kuin uusi, eli mitään ennakoivaa ei ole tiedossa.

Nyt siis auto seisoo pihassa (hinauksen jäljiltä), startti pyörittää mutta käyntiin ei edes yritä.

Naftapumppua tarkistin sen verran, että nostin penkin ylös ja kun pisti virrat päälle niin siellä on ainakin täysin hiljaista. Ymmärtääkseni pitäisi alkaa murista heti kun virrat kytketään, vai kuinka? Siirtopumppuko siis laukesi, vai onko muita ehdotuksia tähän alkuunpääsemiseksi?

Ratkaisu:

Sammumisen syy oli osuman saanut kampiakselin asentotunnistin. Ilmeisesti siis kytkimestä oli alkanut jo irtoilla jonkin sortin paloja tms. Kytkintä ei ole vieläkään avattu. Kannattaa siis varmaan vaihtaa kytkin melko pian, kun alkaa ääntelemään, niin välttyy lisämurheilta

micco

  • Vieras
Vikakoodit auttaisi tietty. Kokeile kuitenkin tuleeko pumpulle virtaa, esim. kytkemällä liittimiin vaikkapa H7 poltin. Jos jännitettä ei tule voi ajonesto olla aktivoitunut tai kolarikytkin aktivoitunut. Jos taas tulee, on pumppu vaihdettava.

Tumppi

  • Vieras
Tuo käynnistyksenesto kuulostaa huolestuttavalta. Toivottavasti ei ole se. Vielä en oo ehtiny mittailla, että tuleeko virtaa. Pistin romarilta jo varmuuden vuoksi pumpun tilaukseen (n.50tkm ajettu). Hinta kuitenkin alle 1/3 uuteen verrattuna.. Toivottavasti se pelaa. Ainaki on virrat päällä hyvin hiljasta siellä tankin päässä.. Sellasen havainnon tein, että ku sahasin starttia, niin naftasuodatinsäiliöön menevissä letkuissa paljon ilmaa ja ilmauspumppu aivan pehmeä... Ei siis paineita?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 758
Autossasi ei ole polttoaineen siirtopumppua jos siinä on moottoritilassa käsipumppu.

Siemens -> Käsipumppu konehuoneessa
BOSCH -> Siirtopumppu tankissa
« Viimeksi muokattu: 27.02.2012, 21:09:37 kirjoittanut PUG-508 »
Peugeot 3008 hybrid

Tumppi

  • Vieras
Penkin alta löysin suojamuovin alta keltaisen kannen, johon menee 2x polttoaineletku + liitin, jossa 4 johtoa. Eikös se nyt sentään pumppu ole? Käsipumppu löytyy myös konehuoneesta sen suojamuovin alta. PS. En ole nostanut tuota mötikkää siis vielä tankista ylös; en tiedä mitä se siis sisältää.

Cheri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Auto: 2002 307 2,0 HDi 90 XT (5-ovinen).

Samanlainen pumppu on kuvan mukaan omassa, käytin irti kun asensin Eberin. Musta kiinnitysrengas oli tiukassa, lähti naputtelemalla vasaralla puisen tuurnan avustuksella. Kannattaa putsata kunnolla ennen kuin avaa ja uusi tiivisterengas on hyvä olla varalla. Se kohon varsi taipuu sitten helposti.
308: 2009, 1,6 HDi, SW FAP110, 15 tkm
MB 409 1983 orkesteriauto
ex
807: 2004, 2,2 HDi, ST, 270tkm
307: 2002, 2.0 HDi 66kW, 5d , 340 tkm

sulo2604

  • Vieras
1. Onhan tankissa varmasti tarpeeksi oikeaa polttoainetta (älä usko mittaria, voi olla viallinen)?
2. Tarkista letkulinjasto vuotojen varalta, muista auton alla oleva polttoaineen jäähdytin ja polttoainesuodatin.
3. Pumppaa käsipumpulla järjestelmä ilmattomaksi, näkyykö vuotoja, paineistuuko?
4. Käynnistä, lupaako edes?
5. Toista kohta 2-3 muutaman kerran.
6. Jos auto edes yrittää käynnistyä, polttoaineensaannissa on joku vika.
7. Jos mitään ei tapahdu, vikakoodien luku kertoo lisää.
8. Onhan jakohihna ehjä? Se pyörittää korkeapainepumppua.
9. Tietysti on sitten vielä sulakkeet. Ruiskutussuuttimet toimivat sähköohjatusti, joten tarkasta kaikki sulakkeet konetilasta ja ohjaamosta. Myös ne "isot" sulakkeet ECU:n kotelosta.

Tumppi

  • Vieras
Talvilaatua pitäisi olla tankissa n. 1/2 tankillista jo ihan ajettujen kilometrien mukaan. Koitin käynnistää, ilmata, käynnistää, ilmata jne., mutta ei pienintäkään lupausta. Jakohihna kävi myös itsellä mielessä. Ihmeen "äänettömästi" kyllä meni jos se on tämän aiheuttanut. Nyt sain mittarin käteen niin käyn mittaamassa pumpun. Johdot violetti+kevi= 12 V, eli virtaa tulee.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 758
Rekisteriotteesta tai tuulilasin alanurkassa on auton valmistenumero. Ilmoita tänne se, niin selviää onko siinä Siemensin vai Boschin tekniikka. Jos konehuoneessa on käsipumppu, niin silloin se on Siemens, eikä ole sähköistä siirtopumppua tankissa. Hommaa voi tietty sekoittaa, jos se on alunperin ollut Bosch-tekniikalla ja siihen on vaihdettu Siemens-järjestelmällä ollut vaihtomoottori.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2015, 00:17:36 kirjoittanut ToniL »
Peugeot 3008 hybrid

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 758
Autosi on Siemens-tekniikalla valmistenumeron mukaan, jonka annoit. Eli ei ole siirtopumppua tankissa. Saisiko ilmaa siitä käsipumpusta. Halkeileeko käsipumpun kumi, kun sitä puristelee?
« Viimeksi muokattu: 01.11.2015, 00:17:57 kirjoittanut ToniL »
Peugeot 3008 hybrid

Tumppi

  • Vieras
Eli kone on vaihdettu, vai? Käsipumppu on kyllä kunnossa. Sain sen verran raotettua jakohihnan koppaa, että näyttäisi hihna olevan paikoillaan. Onko sitten pompannut, niin en tiedä. Juuri siinä kohdassa mistä raotin, jakohihna oli revennyt toisesta reunastaan n. 4mm sisäänpäin, eli jakohihnaremontti siis tulossa myös välittömästi. Kumma juttu... Se on vaihdettu n. 30 000 km sitten.

PS. Auto levisi, kun olin matkalla tekemään kytkinremonttia. Painelaakeri tms. pitää kovaa meteliä (hiova metallinen ääni+sirinä). Samaan aikaan levisi siis kytkin, jakopää ja ehkä jotain muuta mystistä, miksi auto ei käynnisty (ellei sitten tosiaan jakopää hypännyt).

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 758
Ei ole moottoria vaihdettu, kun se on alunperin ollut SIEMENS tekniikalla jossa ei ole siirtopumppua tankissa, eikä sitä siirtopumppua tarvita SIEMENS tekniikassa. Se tankkianturi hässäkkä näyttää samalta kuin siirtopumppu varaosakuvien mukaan. Vika on nyt jossain muualla. Liekö tankissa oikeasti lientä vaikka mittari näyttäisi puolta tankkia. Tankki täyteen ja ilmata käsipumpulla niin kauan, että polttoainetta tulee.

Jos jakopäänhihnasta on paljoa irronnut ja mennyt hihnanväliin, voi jako mennä sekaisin. Kannattaa pian vaihdattaa jakopää uusiksi. Missä lie vaihdettu?
« Viimeksi muokattu: 01.11.2015, 00:14:18 kirjoittanut ToniL »
Peugeot 3008 hybrid

Tumppi

  • Vieras
Kyllä siellä naftaa on ja nousee suodattimelle, kun puristelee. Saattaa olla tulossa pitemmän aikavälin projekti, kun ei tuota oikein kannata edes käynnistellä, vaikka käynnistyisikin, tuon hihnan takia. Kuinkas paha rasti on vaihtaa hihna kilkkeineen ko. autoon? Pariin erimerkkiseen on pihassa tullut vaihdettua, niin miksei tähänkin menisi kunhan ilmat vähän lämpenee. Saako hihnan menemään kampiakselin hihnapyörän ja lohkon välistä vai pitääkö hihnapyörä irrottaa (Volvossa onnistuu).

Tumppi

  • Vieras
Tottahan se oli, ettei autossa siirtopumppua ole. Mitään uutta ei ole selvinnyt. Pakko kai tuo on hinata vain tyynesti huoltoon diagnoosia varten ja varautua pahimpaan. Jakohihnalla siis ajettu n. 42 000 km ja se on vaihdettu 10/10.

Crys

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2003 307 2,0 HDi 90 (230 000 km).

Itsellä samanmoisia oireita. Auto päivittäisessä ajossa, mutta eilen illalla pösö päätti jäädä parkkipaikalle. Eli startti pyöritti moottoria, mutta ei millään lähtenyt käyntiin. Varuiksi pumppailin lutkua ja pidin miinus-kaapelia irti muutaman minuutin, mutta nämä temput ei auttaneet. Tänään sitten olin menossa hinaamaan autoa ja päätin piruittaini vielä kokeilla, että starttaako. Autohan lähti kuin palmun alta käyntiin ilman ongelmia.

Mikäköhän voi aiheuttaa tämmösen? Ihan ku joku "varoke" ei olis antanu pistää moottoria käyntiin. Tuo asentoanturi?

Ratkaisu:

Kampiakselin asentotunnistin oli rikki.