Ongelma:Auto: 2002 307 Wagon 2,0 HDi (338 000 km).
Jokamiesluokan puolelta on kokemusta 205 ja 309 Pösöistä jo kahdeksan vuoden ajalta, mutta reilu kuukausi sitten tuli hankittua siviilikäyttöönkin ensimmäinen ranskatar.
Olen ollut ostokseen melko tyytyväinen, mutta muutama asia ihmetyttää. Kaikista ärsyttävin vika on se, että kun löysää äkkiä kaasun (ihan sama mikä vaihde ja nopeus) ratti heilahtaa melko äkäisesti oikealle. Aika tympeä esimerkiksi kiihdytettäessä, kun oikeasti "uutta" autoa pitää ohjata, että menee suoraan. En foorumilta ainakaan vastaavaa tilannetta löytänyt, niin aloitin ihan uuden aiheen. Oikean puolen raidetangon sisemmässä nivelessä oli hieman väljää. Se on vaihdettu korjaamolla ja pyysin tuttua korjaamosetää tarkistamaan auton alustan samalla muutenkin, ja tämä sanoi, ettei mitään väljää missään ole. Mutta jokuhan tuon nykäyksen aiheuttaa?
Sitten nämä etupään kolahtelut ja narinat ovat ilmestyneet tämän tarkistuksen jälkeen myös kuvioihin. Jonkun verran kolahtelua kuului myös ennen huoltoa, mutta nyt äänet ovat pahentuneet. Nämäkin äänet tuntuisi kuuluvan oikealta, tosin narina kuuluu kummaltakin puolelta. Olen jonkin verran tuota kolahtelua yhdistänyt tähän ratin heilahdukseen, sillä vaihdetta vaihtaessa hiljaisessa nopeudessa kolahdus kuuluu yhtä aikaa, kun ratti heilahtaa. Toisaalta kolinaa kuuluu jo silloin, kun auto ei vielä paljon edes liiku ja on aivan sama kääntääkö rattia vai ei. Vetoniveltä olen itse miettinyt, mutta eikös se kolisisi koko ajan ja tasaisesti? Voiko tolpan yläpään laakeri aiheuttaa ko. asiat?
Sitten vielä tämä narina. Silloin kun se kuuluu, se kuuluu molemmilta puolilta. Yritin eilen selvittää äänen lähdettä ja paikallistin sen kallistuksenvakaajan ja raidetangon alueelle. Ääni on sellainen, niinkuin joku kumi narisisi, eli onko joku kumi vanhuuttaan alkanut narisemaan?
Autolla on ajettu jo 338 tkm, joten uudesta autosta ei ole kyse. Huoltokirjaan on merkitty oikeastaan vain hihnojen ja öljyjen vaihdot, joten sieltä ei selviä, mitä niveliä, puslia jne. on vaihdettu ja milloin.
Ratkaisu:Löytyhän se vika sieltä kun vähän kaiveli. Oikean etupyörän alatukivarren takapusla oli, suoraan sanottuna, räjähtänyt! Ei oo ihme, että vähä rattia nykii.
Uus tilattu ja ens viikolla vaihtamaan!