Kirjoittaja Aihe: 307 - Ratti nykäisee oikealle kaasusta päästettäessä (alatukivarren pusla)  (Luettu 5408 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joyhilll

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2002 307 Wagon 2,0 HDi (338 000 km).

Jokamiesluokan puolelta on kokemusta 205 ja 309 Pösöistä jo kahdeksan vuoden ajalta, mutta reilu kuukausi sitten tuli hankittua siviilikäyttöönkin ensimmäinen ranskatar.

Olen ollut ostokseen melko tyytyväinen, mutta muutama asia ihmetyttää. Kaikista ärsyttävin vika on se, että kun löysää äkkiä kaasun (ihan sama mikä vaihde ja nopeus) ratti heilahtaa melko äkäisesti oikealle. Aika tympeä esimerkiksi kiihdytettäessä, kun oikeasti "uutta" autoa pitää ohjata, että menee suoraan. En foorumilta ainakaan vastaavaa tilannetta löytänyt, niin aloitin ihan uuden aiheen. Oikean puolen raidetangon sisemmässä nivelessä oli hieman väljää. Se on vaihdettu korjaamolla ja pyysin tuttua korjaamosetää tarkistamaan auton alustan samalla muutenkin, ja tämä sanoi, ettei mitään väljää missään ole. Mutta jokuhan tuon nykäyksen aiheuttaa?

Sitten nämä etupään kolahtelut ja narinat ovat ilmestyneet tämän tarkistuksen jälkeen myös kuvioihin. Jonkun verran kolahtelua kuului myös ennen huoltoa, mutta nyt äänet ovat pahentuneet. Nämäkin äänet tuntuisi kuuluvan oikealta, tosin narina kuuluu kummaltakin puolelta. Olen jonkin verran tuota kolahtelua yhdistänyt tähän ratin heilahdukseen, sillä vaihdetta vaihtaessa hiljaisessa nopeudessa kolahdus kuuluu yhtä aikaa, kun ratti heilahtaa. Toisaalta kolinaa kuuluu jo silloin, kun auto ei vielä paljon edes liiku ja on aivan sama kääntääkö rattia vai ei. Vetoniveltä olen itse miettinyt, mutta eikös se kolisisi koko ajan ja tasaisesti? Voiko tolpan yläpään laakeri aiheuttaa ko. asiat?

Sitten vielä tämä narina. Silloin kun se kuuluu, se kuuluu molemmilta puolilta. Yritin eilen selvittää äänen lähdettä ja paikallistin sen kallistuksenvakaajan ja raidetangon alueelle. Ääni on sellainen, niinkuin joku kumi narisisi, eli onko joku kumi vanhuuttaan alkanut narisemaan?

Autolla on ajettu jo 338 tkm, joten uudesta autosta ei ole kyse. Huoltokirjaan on merkitty oikeastaan vain hihnojen ja öljyjen vaihdot, joten sieltä ei selviä, mitä niveliä, puslia jne. on vaihdettu ja milloin.

Ratkaisu:

Löytyhän se vika sieltä kun vähän kaiveli. Oikean etupyörän alatukivarren takapusla oli, suoraan sanottuna, räjähtänyt! Ei oo ihme, että vähä rattia nykii. :D Uus tilattu ja ens viikolla vaihtamaan!

Benkku

  • Vieras
Syynä joko vioittuneet alatukivarren helat tai voimansiirtopaketin korikiinnikkeet.

joyhilll

  • Vieras
Eli tarkoitatko voimansiirtopaketin korikiinnikkeellä vaihdelaatikon yläkiinnikettä? En oo tarkemmin tutkinut, mutta äkkivilkaisullahan se ei oo kuin yhdelllä pultilla/mutterilla kiinni sieltä ylhäältä, niinkuin vanhoissa Pösöissäkin. Itsellä tuli mieleen moottorin yläkiinnike. Sen kumihan ainakin ennen vanhaan on ollut melko heikkoa tekoa, jokkisautoihin saa vaihtaa vähän väliä, tosin käyttökin hieman erilaista.  8) Voiko moottorin kiinnityksen poikkimennyt kumi aiheuttaa tuollaista "vikaa"?

Benkku

  • Vieras
Moottorin ja vaihteiston korikiinnikket sekä vääntömomentin vastaanottavat kiinnikkeet.

Ou812

  • Vieras
Mitenköhän puslan vaihto onnistui, vähän samoja oireita itelläkin?

joyhilll

  • Vieras
Ihan suhteellisen helppo homma vaihtaa. Ainoa vaan, että alapallonivelen pultti voi olla sen verran tiukassa, että kannattaa varata myös uusi alapallonivel.  ::) Sen verran alkaa olemaan jo aikaa tuosta hommasta, että en ihan kaikkea muista, mutta ei tosiaan mikään vaikea homma oo. Koko tukivarsi vaan irti autosta ja sitte pitää prässillä tms. painaa vanha pusla irti ja eiku uutta tilalle!

Ou812

  • Vieras
Ok, kuulostaa ihan tehtävältä hommalta mutta prässi pitää siis olla käsillä.