Kirjoittaja Aihe: 307 - Antipollution fault ja useita vikakoodeja (HDi) (moottoritilan liittimet)  (Luettu 12602 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

HdiHemmo

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 307 - Antipollution fault ja useita vikakoodeja (HDi) (moottorin ohjausyksikkö)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 307 - Antipollution fault ja useita vikakoodeja (HDi)


Ongelma:

Auto: 2003 307 2,0 HDi 110 FAP (n. 320 000 km).

Johan myrkyn

Toiminut kuin enkeli tähän asti. Nyt heitti auton hätäkäytölle ja Antipollution Faultti ja seuraavat vikakoodit:

- P0243    Turboahtimen paineventtiilin virtapiiri; oikosulku maahan tai avoin virtapiiri
- P1435    Lisäainejärjestelmä; toimintahäiriö
- P1442    Lisäaineen ECU
- P0402    EGR venttiili; positiivinen poikkeama
- P1537    Kaasupolkimen asennon signaali; kaasupoljin juuttunut
- P1138    Polttoaineen paineen tunnistin; virheellinen

Välillä vikavalo ja ilmoitus katoaa, ja auto toimii perstuntumalla noin 70% teholla. Useimmiten taas aivan kuollut - ei kestä yhtään kierroksia. Maantiellä pääsee vitosella noin 100kmh.

Kokeiltu on akun irrotukset, vikaakoodien luku ja poisto sekä kiroilu. Niin ja kaikki Anti-aiheiset ketjut olen foorumilta lukenut..

Hovikorjaaja nosti kädet pystyyn koodilistan nähtyään, ja kehotti vaihtamaan Octaviaan (!)

- Voisko vika olla tukkeutuneessa FAP:ssa?
- Tekisi mieli poistaa muutenkin koko pönttö: löytyykö etelä-Kekkoslovakiasta edullista ECU:n ohjelmoitsijaa?

Auto on arvoltaan noin tonnin vehje, joten mitään hiukkasloukun vaihtoja uuteen tai marmoritiskillä konsultointia haluaisin välttää.. :(

Kiitoksia jo förhand!

Ratkaisu:

Ketjun aloittajana totean autoni korjaantuneen alkuperäisen otsikon mukaisesta viasta. Tehdyt toimenpiteet:

- Konehuoneessa könyämistä, liittimien aukomista ja crc-käsittelyä. Liittimet olivat tosin moitteettomassa kunnossa.
- Irroitin, avasin ja puhdistin paineilmalla ruiskutuspaineen anturin? (mötikkä keskellä commonrail tankoa, roikkuu tangon alapuolella.
- Vikakoodit poistettiin (taas kerran) paikallisen pajan yleiskoneella

Nyt autolla ruuvattu tuhannen verran operaation jälkeen. Vetää taas yli 2800 kierroksen ja toimii muutenkin moitteettomasti. Toivottavasti se oli siinä tällä kertaa..

Kiitokset taas kaikille hyvistä neuvoista, vinkeistä tai vähintäänkin uskottavasta osanotosta!  ;)

plagu

  • Vieras
Veikkaisin maavikaa perustan väitteeni juuri useisiin vikakoodeihin. Fap:ssa vikaa ei ole. Tokikin allekirjoittanut sen voi ohjelmallisesti poistaa niin halutessasi.

Benkku

  • Vieras
Hovikorjaaja nosti kädet pystyyn koodilistan nähtyään, ja kehotti vaihtamaan Octaviaan (!)

Onpa sinulla 'ammattitaitoinen' hovikorjaaja.

Johtosarjan silmämääräinen tarkastus nyt ensin, kytkentäkaavio kätöseen ja tutkimaan syötöt, maadoitukset jne. sekä normi mittaukset jännitteille jne.

ps. Kerro hovikorjaajalle terveisiä, että ehkä kannattaisi vaihtaa alaa.

HdiHemmo

  • Vieras
Itsekkin veikkaisisin jotain edellämainittuja. Maavikaa tai johtoja hankautunut poikki/murtunut. Ja akun kunto kannattaa tarkastaa.

Yksi oire jäi vielä mainitsematta, jälkikäyntiä noin sekunnin verran: uusi ilmiö dieselissä ainakin minulle.  :o