Auto: 2009 308.
308 2009 kaksinappinen stilettiavain reunauralla, paristo (CR1620) eri puoliskossa kuin piirilevy. Avaimia on useampaa tyyppiä, kaikkia ei vissiin koske samat ongelmat.
Oma lähtötilanne: alkuperäiset avaimet olivat edellisen omistajan jäljiltä aivan päreinä, kumiosa oli rikki, samoin mikrokytkimet ja stiletin lukitus. Piirilevyllä oli myös x vuoden ryönät rikkinäisten kumiosien jäljiltä.
Kytkinten korjauksen, pariston vaihdon ja uusien kuorien jälkeen kaukosäätö toimi hetken. Alkoi kuitenkin pätkiä, lopulta toimi vain virtalukossa alustuksen yhteydessä. Avainta sopivasti vääntelemällä se kuitenkin toimi toisinaan myös kauempaa, samoin aina kuorten avauksen jälkeen toiminta oli hetkellisesti parempaa. Putsasin piirilevyn ja kävin juotokset läpi mikroskoopilla, mittasin yleismittarilla mistä pystyi eikä vikaa löytynyt.
Ongelmien syy lienee ollut kosketushäiriö piirilevyn kontaktien ja pariston kontaktien välissä. Ainakin noissa parissa Kiinasta tilatussa kuoressa mitä kokeilin piirilevy on tuettu vain kahdesta nurkasta ja pääsee heilumaan. Pyörittelin teipistä "rullat" liitteenä olevan kuvan mukaisesti tukemaan piirilevyä ja nyt toimii nätisti kauempaakin ja ensipainalluksella. Ilmeisesti tukemattomana järeämpi miinuskontakti kampeaa piirilevyä ajan kanssa sen verran että plussa irtoaa kontaktista? Todella hankala selvittää kumpi kontakti on syypää. Toinen mahdollisuus on juottaa kaapeli pariston ja piirilevyn väliin mutta vaatii aika notkeaa piuhaa että mahtuu olemaan.
Tuo avaimen konstruktio on kyllä surkea. Ei yhtään ruuvia missään, koko paketti pelkästään muoviklipsien varassa. Lisämausteena heppoinen plussakontaktiviritys (toki alkuperäisessä avaimessa parempi) verrattuna piirilevylle asennettavaan paristoon. Ebayssä on myynnissä avaimia (hakusanat: peugeot 308 key fob), joissa edes tuo stiletin reikä on vahvistettu metallilla, lienee hieman pitkäikäisempi.