Kirjoittaja Aihe: 308 - Alapallonivelen vaihto  (Luettu 7477 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #15 : 22.02.2024, 13:44:37 »
Minun VM 2008 308 SW taka-akselin kiinnitys on kyllä eri näköinen kuin tuo HiTecn kuva. Ei siinäkään kyllä mitään säätöä ole.
Minulla ei ole tuollaista kirkasta osaa. Vai olenko irroittanut eri kohdasta?

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #16 : 22.02.2024, 21:25:54 »
Onko näihin kätevämpi vaihtaa koko alatukivarsi vai pelkkä alapallo?
Alapallo ei ole kiinni tukivarressa vaan olkatuessa. Alapallon kartio toki kiinnitetään kasattaessa tukivarren silmukkaan.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 894
  • 508 GT-Line 225
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #17 : 23.02.2024, 08:00:17 »
Alapallo ei ole kiinni tukivarressa vaan olkatuessa. Alapallon kartio toki kiinnitetään kasattaessa tukivarren silmukkaan.

Hyvä tarkennus. Erikois-sakaratyökalulla väännetään irti, jos se kestää kierteen jumittumisen...
Niin ja kun tuo vaihdetaan, niin ohjauskulmien tarkastus ehkä voi välttääkin, jos ohjauspyörän asento ei muutu ennen/jälkeen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #18 : 24.02.2024, 00:00:37 »
Ei ole sakarapallo 308:ssa. Ihan normi, perus, tavan pitkällä hylsyllä irroitetaan.  :)  Lidlin akkukäyttöisellä pulttipyssyllä oon saanut tuollaisen irti ja myös 406:n sakaramalli antautui samaisella vehkeellä ja omavalmisteisella sakarahylsyllä.

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 165
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #19 : 24.02.2024, 07:04:42 »
Tällainenhan se on, ihan vaan selvennöksen vuoksi jos joku katsoo ketjua myöhemmin

Ja OT, JOS olisi sakarahylsyllinen niin Meyleltä ainakin saa 508:in ostettua nivelen ja sen sakarahylsyn paketissa. Tätä ainakin itse arvostin.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2024, 07:08:09 kirjoittanut perrye »
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 791
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #20 : 24.02.2024, 22:52:39 »
Itse olen aina hitsannut isolla virralla ison mutterin tuohon päälle, niin kierre kuumenee ja lähtee hitsauksen jälkeen helposti auki joko pulttipyssyllä tai avaimella.

IKT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 143
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #21 : 22.04.2024, 19:58:41 »
Auto 308 SW Gt vm.2016
Onko jotain muutoksia alapallonivelen vaihtotyön kohdalla, vaikka työkalujen osalta tässä 2016 mallissa?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 059
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #22 : 22.04.2024, 21:00:09 »
Itse olen aina hitsannut isolla virralla ison mutterin tuohon päälle, niin kierre kuumenee ja lähtee hitsauksen jälkeen helposti auki joko pulttipyssyllä tai avaimella.

Hitsaatko siksi että lyhyt hylsy yltää avaamaan? Samalla hinnalla katkaiset 3/4" hylsyn ja hitsaat siihen 5 sentin pätkän vesijohtoputkea pidennyksen, on ikuinen työkalu.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 791
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #23 : 22.04.2024, 22:25:40 »
Vaihdetuissa alapalloissa ei ole ollut kuusiokantaa vaan tyyppi, joka vaatii 4-sakaraisen erikoishylsyn. Hitsauksen lämpö auttaa kovasti aukaisussa. Tuo hitsaus ei maksa kuin sen mutterin, joka maksaa alle 50 c.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 059
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #24 : 22.04.2024, 23:55:07 »
Ai niin 406:n alapallo, on minulla Laserin 4-sakara, kestää 3/4" mutterinvääntimen voiman. Pitää vaan kiristää mutterilla tiukasti se sakara kiinni.

IKT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 143
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #25 : 23.04.2024, 13:35:03 »
Tällainen alapallonivel Gt mallissa.
Tämä on SKF:n valmistama.
Eikös ketju käsittele 308 mallia kuitenkin?
« Viimeksi muokattu: 23.04.2024, 13:42:58 kirjoittanut IKT »

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 059
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #26 : 23.04.2024, 14:23:29 »
Aha näköjään ratkaisu on muuttunut erilaiseksi, onko 3 pienempää pulttia kiinni tukivarressa vai napa-asennelmassa?
On toki 308 ketju mutta saman tyyppistä sakarakiinnitteistä alapalloa on sekä 308:ssa että 406:ssa.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 042
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #27 : 23.04.2024, 14:42:32 »
On toki 308 ketju mutta saman tyyppistä sakarakiinnitteistä alapalloa on sekä 308:ssa että 406:ssa.

Jopa tuossa Peugeot 1007 oli tuollainen sakaramallinen, pulteilla kiinnitettävä alapallo, joka oli ihan perinteisesti alatukivarressa kiinni. Ja ainakin itse tykkäsin huomattavasti enempi pulata tuon kuin esim. Megane II puristettavien alapallojen kanssa :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

IKT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 143
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #28 : 23.04.2024, 15:36:11 »
Aha näköjään ratkaisu on muuttunut erilaiseksi, onko 3 pienempää pulttia kiinni tukivarressa vai napa-asennelmassa?
On toki 308 ketju mutta saman tyyppistä sakarakiinnitteistä alapalloa on sekä 308:ssa että 406:ssa.
Kyllä tukivarressa on kiinni noilla kolmella pultilla.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 059
Vs: 308 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #29 : 23.04.2024, 17:59:30 »
Jopa tuossa Peugeot 1007 oli tuollainen sakaramallinen, pulteilla kiinnitettävä alapallo, joka oli ihan perinteisesti alatukivarressa kiinni. Ja ainakin itse tykkäsin huomattavasti enempi pulata tuon kuin esim. Megane II puristettavien alapallojen kanssa :)
Tarkoitin sakaramallisella hylsyä jolla avataan, siinä on 4 sakaraa. Eli nivel ei ole mutterin muotoinen vaan siinä on 4 lovea sakaroille. Mutta kyllä se 3 pultilla kiinnitettävä on helppo irrottaa tukivarresta jos vaan kartion vielä saa laukeamaan irti.