Ongelma:Osa 1:
Auto: 2003 307 SW 2,0 (EW10, TipTronic).
On siis alkanut kylmänä (pakkasessa) kolisemaan vimmatusti. Pienillä pakkasilla kolina ilmenee kun lähtee parkkipaikasta liikkeelle ja painaa kaasua, kovemmilla (noin -15 astetta) kolisee heti käynnistessäkin tyhjäkäynnillä hetken. Tällöin jos painaa kaasua hieman ja nostaa kierroksia, niin kolina muuttuu ujellukseksi. Hetken lämmettyään kaikki oireet katoavat ja kone ei pidä enää kuin EW10:lle tyypillistä pakosarjan rätinää.
Lueskelin
täältä, että "Kampiakselin hihnapyörän kumivulkanointi saattaa pettää. Vika ilmenee kolinana"
Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta kuvauksen kaltaisista oireista, mätsääkö ne vai olenko mennyt vian etsinnässä aivan metsään?
Seuraavaan huoltoon on tässä enää 3 500 km, niin ajattelin siinä yhteydessä korjauttaa tämän vian. Tarkistuttamalla vetoakseliston nivelet voi rajata ne pois, joten jos niistä ei löydy mitään niin vaihdatan tämän rullan ja toivon että sillä lähtee.
Osa 2:
Päivitystä tutkimuksen jälkeen. Alkuperäinen diagnoosini on luultavasti väärä, kyseinen kolina ei lähde kampiakselin hihnapyörästä. Ajoin etupyörät kanttarin yli ja kokeilin kaikki isoimmat hihnapyörät läpi myös auton alta, ne eivät heiluneet mihinkään suuntaan. Ne kaksi pienempää käyttöhihnaa ohjaavaa hihnapyörää ovat kyllä vaihtokunnossa, samoin itse käyttöhihna (hihnan sileällä puolella näkyy pitkittäissuunnassa kulkevia hiushalkeamia).
Alkuperäiset oireet ovat siis:
- Jos auto seisoo yön yli nollakeleillä/pikkupakkasilla, niin ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä kuuluu koneesta kolinaa
- Kovemmilla pakkasilla (-15c )kolisee pidempään/vähemmällä seisonnalla
- Käynnistyksen jälkeen kaasuaa ensimmäistä kertaa painaessa meinaa kone tukehtua
Vein auton 180 000 km huoltoon ja annoin ohjeet vaihtaa käyttöhihnan, sekä ne kaksi pienempää hihnapyörää (pyysin tarkistamaan samalla kaikki hihnhapyörät vielä ammattilaisen toimesta). Täytyy katsoa huollon jälkeen mitä tuolle äänelle käy.
Ratkaisu:Huollossa vaihdettu kiristin ja ohjainrullat sekä tarkistettu kaikki hihnan hihnaan kuuluvat rullat. Rätinä loppui siis pelkästään näiden kahden vaihdolla.
Huoltohistorian kuitteja tutkimalla löytyi "syy": aikaisempi huoltoliike vaihdatti käyttöhihnan ja ohjain-, kiristinrullat 70 000 km mittarissa. 140 000 km kohdalla on sitten vaihdettu pelkästään itse hihna, mutta rullia ei. Jostain syystä ei tuosta silloin hälytyskellot soineet, vaikka itse olen aina ollut siinä uskossa, että samallahan ne kannattaa vaihtaa. Oletin tyhmänä aikaisemman huoltoliikkeen tarkistaneen rullien kunnon, mutta en usko että sitä on tehty.
Lopputuloksena: kuluneet rullat heiluessaan aiheuttivat 140 000 km kohdalla vaihtettuun hihnaan sivuttaisliikettä/muita vaurioita, että hihna oli "jo" 180 000 km mittarissa aivan vaihtokunnossa. Tekisi melkein mieli mennä kysymään vanhasta huoltoliikkeestä, että miten meni noin omasta mielestä, mutta taidan jättää väliin. Pääasia on se, että auto on on nyt aivan hiljainen (ja mekaanisesti kunnossa).
Aiemmin mainitsemani kierrosten tippuminen kevyellä kaasulla kylmällä koneella pakkasessa ei hävinnyt, joten pitäisi varmaan vain puhdistella kaasuläppää. Tämä on niin pieni vika/ominaisuus, että teen sen mielummin kesällä paremmilla keleillä.