Auto: 2004 307 SW 1,6.
Minulla oli myös samaa vaivaa eli kuljettajan jalkatilan matto oli aivan jäähdytysnesteen kyllästämä. Nestettä ei nyt kesällä ole hävinnyt, eli vuotoa lienee ollut talvella pakkasten aikaan. Tässä on ohjeen tapaista vian korjaukseen. Tämä ohje pätee siis siihen tapaukseen, jossa lämmityslaitteen kennon ja siihen tulevien putkien välistä nestettä vuotaa.
Tilasin uudet o-renkaat merkkiliikkeestä. Ne sai sieltä pakettina, jonka hinta oli 10 e. O-renkaiden mitattu koko on 23,5x2,6 mm. Tuo 23,5 mm on siis sisämitta.
Ensimmäisenä pitää poistaa polkimien päällä oleva huopamainen suoja sekä kaasupolkimen vieressä oleva muovipaneeli. Tämän jälkeen lämmityslaitteen kennon pää ja siihen tulevat putket näkyvät. Seuraavaksi pitää ottaa irti pari 5,5 mm:n kannalla oleva ruuvia, joista toinen on kennon päässä ja toinen kauempana putkessa. Sitten otetaan auki itse vuotavaa liitosta kiinni pitävä 8 mm:n kannalla oleva ruuvi (jossain mallissa tämä on ilmeisesti Torx-ruuvi).
Tämän jälkeen liitos pitäisi saada liikuteltua auki. Minulla tämä ei onnistunut, vaan jouduin ottamaan auton akun ja ilmasuodattimen kotelon kannen pois ja ottamaan irti putkia rintapellissä kiinni pitävän ruuvin (Torx T20). Tämän jälkeen sain vedettyä putkia noin sentin verran moottoria kohti, jolloin liitos kennon luona avautui.
Kennosta ja putkista valuu noin puoli litraa nestettä, joten jalkatilaan kannattaa laittaa joku astia ja siihen ohjainkouru. Itse taittelin ohuesta pellistä tuollaisen ohjaimen. Tämän jälkeen liitoksen voi puhdistaa ja vaihtaa putkiin uudet o-renkaat. Putkien halkaisija on n. 24 mm eli uudet 23,5 mm:n o-renkaat pysyvät hyvin putkissa. Laitoin siihen vähän silikonirasvaa, että liitoksen saa hiukan helpommin takaisin kiinni. Vanhat o-renkaat olivat selvästi kovettuneet ja menettäneet pyöreän muotonsa. Vuotoa oli yritetty aiemmin korjata moottorisilikonin avulla. Sitten vain irrotetut ruuvit kiinni ja paneelit paikoilleen.
Otin vettyneen äänieristematon pois ja tein tilalle "retkipatjamateriaalista" uuden. Kuivatin maton sitten sisätilanlämmittimellä. Maton saa hyvin kuivattua, kun ottaa kynnyslista irti ja laittaa lämmittimen puhaltamaan maton alle.
Minä vaihdoin samassa yhteydessä jäähdytysnesteen. Irrotetun akun takana kennolle menevässä yläputkessa on ilman ilmaustulppa, johon pääsee kätevästi käsiksi irrotetun akun ansiosta. Jäähdytysnesteen vaihto sujui lyhyesti seuraavasti: jäähdyttimeltä otetaan alavesiletku irti, josta isoin osa nesteestä valuu pois. Lohkoon jää vielä nestettä, joka pitäisi poistaa moottorin kyljestä poistoproppu avaamalla. Minä jätin tämän kyllä tekemättä. Seuraavaksi alaletku takaisin paikoilleen. Ilmaustulppa auki ja nestettä hiljaa kaatamaan paisuntasäiliöön. Kun ilmaustulpasta tulee pelkkää nestettä, voi sen laittaa kiinni. Paisuntasäiliön kaadoin täyteen ja puristelin jäähdyttimen ylävesiletkua. Kun nestepinta ei enää vajoa, niin sitten auto käyntiin tyhjäkäynnille. Autoa voi käytää myös hiukan korkeammilla kierroksillakin. Itsellä aluksi nestepinta hiukan nousi varmaankin lämpenemisen takia, mutta jossain vaiheessa se sitten lähti sitten vajoamaan. Nestettä lisätään tarpeen tullen säiliön puoliväliin asti. Lämpömittaria kannattaa tarkkailla, ettei esim. ilmataskun takia moottori kuumene liikaa.
Sitten koeajolenkki, jonka jälkeen nestepinnan tarkistus ja lisäys tarvittaessa. Ohjeen mukaan pitäisi neste täyttää säiliöön lisäsäiliön tai itse tehdyn "pullopatentin" kanssa. Minä kokeilin tehdä tuollaista, mutten onnistunut sitä kunnolla tiivistämään, joten tein lisäyksen ilman sitä. Ainakin minulla homma onnistui ilman tuotakin. Ilmaa ilmeisesti voi jäädä sisäkierron putkiin, jolloin sisälle ei puhalla lämmintä kunnolla. Kannattaa vielä testata, että lämmintä tulee sisälle. Itsellä meni tähän homman kaiken kaikkiaan noin 3 tuntia kuvien ottamisen kanssa. Pelkät o-renkaat vaihtanee 1-2 tunnisssa riippuen siitä, joutuuko akun irrottamaan vai ei.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.