Kirjoittaja Aihe: 307 - Antipollution fault ja useita vikakoodeja (HDi) (moottorin ohjausyksikkö)  (Luettu 4938 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

litku

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 307 - Antipollution fault ja useita vikakoodeja (HDi) (moottoritilan liittimet)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 307 - Antipollution fault ja useita vikakoodeja (HDi)


Ongelma:

Auto: 2005 307 2,0 HDi 90.

Moottorin vikavalo palaa ja AP-teksti ajotietokoneessa. Bosch-testeri näytti seuraavaa:

2299 - Oikeellisuus jarru/kaasupoljin epälogin signaali

D001 - Can kommunikaatio viallinen
D000 - Can tiedosto moottorin ohjainlaitteeseen viallinen

21 - Öljyn lämpötunnistin epäloogin signaali
22 - Nopeusimpulssi epäloogin signaali

Ratkaisu:

Vein auton paikalliseen Bosch Car Service:en ja heidän testerillä vikaoodi oli "Jatkuva vika tiedonsiirto katkos can väylä ABS". Moottorin ohjainlaite resetoitiin ja sillä homma tuli kuntoon.

litku

  • Vieras
Tänään luettiin koodit Motonetistä saatavalla testerillä ja sieltä löytyy seuraava:

U0121 - Lost Communicatiom with ABS Module/ECU

Vian saa kuitattua ja se ei syty heti uudestaan vaan jos autoo seisoo 30-60 min niin sitten syttyy uudestaan. Tähän olisiko kellään neuvoja?

Lisää testiä: Eli vikakoodin kun kuittaa ja starttaa auton, niin koodi tulee heti uudestaan, mutta moottorin vikavalo ja AP teksti tulee vasta X-ajan kuluttua. Onko kenelläkään ollut vastaavaa?

juusohuu

  • Vieras
Litku: nuo koodit eri testereillä näyttää niin eriltä, että varminta olis saada se pp2000 eli pösön omaan testeriin kiinni. Mutta tuo U0121 viittaa kaasupolkimen asentoanturiin ja voi hyvinkin aiheuttaa AP ilmoituksen. Mutta toimiiko auto noin muutoin ok, esim kiihdytettäessä? Sinänsähän katsastusmies ei välitä dieselmoottorin vikavaloista, eli ei tartte pelätä hylsyä jos vaan pakokaasumittaus yms menee normien sisään.

micco

  • Vieras
Kaasupolkimen asentotunnistin tosiaan antaa AP-faultin ja se tulee joka käynnistyksessä vaikka sata vuotta ennenkuin vian kuittaa.

litku

  • Vieras
Auto pelaa aina normaalisti, ei humpaa kierrokset, vetää hyvin jne. Ongelmat alkoi kun käytin konehuoneen sulakkeista ohjaustehostimen sulaketta irti (tämän takana on myös ABS). Auto on välillä ulissut epämääräisesti joten suljin tällä ohjaustehostimen mahdollisuuden pois.

Liekkö sattumaa vai onko näillä oikeasti yhteys, en tiedä. PP2000, mistähän ko. laitteen omaava henkilö tähän hätään löytyisi Oulusta, miksei lähikunnistakin.

Katsastushan se olisi jo ajankohtainen ja ajatus olikin, että miten tähän leiman saa kun vikavalo möllöttää. Ja vaikka leima tulisikin niin häiritseehän se vikavalon palaminen vaikka mistään (?) akuutista ei olisikaan kysymys.