Auto: 2014 308 SW 1,2 Puretech 130 Allure (147 000 km).
En tiedä pitäisikö tästä aloittaa oma topikki jo nimellä "moottorin vaihto edessä".
Olin just pidemmällä matkalla, kun yhtäkkiä keltainen moottorin valo syttyi ja sanoo ajotietokoneeseen ilmesty teksti: "Engine fault, Repair needed". Autossa ei ilmennyt mitään tehottomuutta tai mitään muutakaan selvää muutosta kuitenkaan. Jokatapuksessa vedin auton sivuun, annoin vähän aikaa olla ja kun lähin taas liikkeelle, nii kaikki oli ok. Sitten myöhemmin tämä toistui toisessa ajossa taas, mutta mitään selkeätä muutosta ei taaskaan ilmennyt, joten jatkoin matkaa. Kuitenkin tämä valo alkoi toistumaan tiheämmin, nii päätin varata ajan MetroAutosta, että tarkistaisivat mikä siinä on. Noh maanantaina sit sain sitten puhelun, jossa ilmoittivat, että moottorissa on ohivuotoa ja ensimmäisessä sylinterissä puristukset ei pidä eli moottori menisi vaihtoon. Tuli aikamoisena shokkina, että niin radikaali korjaus pitäisi tehdä jo näin ”lyhyellä matkalla”. Sanoivat että siinä menee se 3 viikkoa ja maksaisi sen 5.5t €. Vai sellainen pikku "moottorin vikavalo syttyi" homma. Noh sanoin, että eivät tee kyllä yhtään mitään ennen, kun selviää miksi moottorin vaihto olisi ”ainut” ratkaisu. Sain huollon paperit käteen ja siihen oli merkattu että 1 sylinterissä 16% ohivuotoa ja 6.8 bar puristuspaineet, 2 sylinteri 6% ohivuotoa ja 8.8 bar puristuspaineet ja 3 sylinterissä 16% ohivuotoa ja 8.7 puristuspaineet. Kyselin tarkempaa syytä, mikäköhän mahtaisi olla, nii veikkaisivat männänrenkaiden kulumista ja ehkä hihnan mukana jotain mennyt jonnekin. Paperissa luki vielä, että ”jakohihna mitattu: ei ok”. Autosta oli myös luettu vikakoodit P5A1 21, P1033 ja P1032. Sain niistä vielä vikojen kuvaus paperit mukaan ja vaikuttaisi siltä, että P1033 ja P1032 ovat samoja vikoja, itsesytytys ennen kipinää, jossa toisessa esiintymistaajuus on vaan korkeampi (17). Kolmas on alhainen öljynpaine mekaanisessa tilassa. Noi P1033 ja P1032 taitavat olla moottorille tyypillisiä häiriöitä nimeltä low speed pre-ignition(LSPI). Tästä aiheesta löytyikin sitten mielenkiintoinen artikkeli:
http://www.terae.fi/techbloegi/lspi-teoriaa-ja-kaytantoa.htmlEn oikein tiedä mitä tässä kannattaisi tehdä. Olla alkuperäiseen myyjään yhteydessä vai maahantuojaan vai meneekö tämä heidän piikkiin (autolla kuitenkin ajettu vain noin. 150tkm)? Vai viedä auto nyrkkipajalle, jossa voisivat vaihtaa noi männän renkaat ehkä(jos se vika olisikin vain siinä...)