Kirjoittaja Aihe: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista  (Luettu 9481 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 252
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #45 : 07.06.2024, 21:53:30 »
Samaa mieltä, pistoke versio on melko asiallinen tuolta löytyy myös montaa versiota https://autonlataus.com/
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #46 : 07.06.2024, 22:19:28 »
Aika paljon pitää olla nopean latauksen tarvetta että tommonen tonnin purkki hybridillä ikinä maksaa itteään takas. Itellä nyt yli kolmen vuoden aikana sellasia tapauksia jossa tosta olis ollu aitoa hyötyä on ehkä parikymmentä. Tätä tahtia kuoletusaika olis pidempi kuin auton käyttöikä. Täyssähkössä asia on tietty erilainen

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 039
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #47 : 08.06.2024, 08:25:22 »
Latausasema kun on nyt melko pitkäaikainen investointi, niin miten olisi samointein tuollainen V2G asema? Näin etätyötä tekevänä OKT-asukkina meinaan tuossa saisi autosta samalla aurinkosähkön vastaanottajan vs. ne vielä toistaiseksi ihan törkeän kalliit kiinteät kotiakustot ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 252
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #48 : 09.06.2024, 08:44:07 »
Niin se on käyttäjä kohtaista mikä piisaa ja mikä on mukavaa. Mulla oli heti ekalla viikolla eka kerta kun auton mukana tullutta laturia nopeampi olisi ehtinyt ladata akun täyteen ajojen välissä. Aika usein tulee tilanteita kun nopeammalla laturilla pystyy lataamaan tarpeeksi tunnin aikana seuraavaa keikkaa varten ja kun sama toistuu 4 kertaa päivän aikana alkaa eroa tulla.

Se on sitten eriasia koska laturi maksaa itsensä takaisin, ainakin itse oston saman tien sellaisen laturin että ei tarvitse ihan heti uutta alkaa miettiä. Kiinteä tai puolikiinteä lisää niin paljon käyttö mukavuutta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #49 : 09.06.2024, 16:13:14 »
Itselläni on todella harvoin tilanteita joissa tulen kotiin tyhjällä akulla ja ihan hetikohta pitäisi taas lähteä ajoon joka kaipaa täyttä akkua.

Tällaiset tilanteet on minulla 99,9% muualla kuin kotona. Se mitä tuossa eniten kaipaan on se että se osaisi ottaa 22kw laturista sen 22 kw sisään, jotta puolen tunnin kauppareissulla saisi akun täyteen. On tuo 7,4 parempi kuin useimmissa hybrideissä mutta aika kosmetiikkaa silläkin se asiointilataus on.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 213
  • ajossa: 407 Coupé, Boxer, iVTEC
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #50 : 09.06.2024, 19:08:23 »
Onko tietoa/havaitoja miten sähköauton akku lämpiää ajossa tai latauksessa? Laturit varmaan käy kuumana?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307 SW...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 252
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #51 : 09.06.2024, 19:19:17 »
Onko tietoa/havaitoja miten sähköauton akku lämpiää ajossa tai latauksessa? Laturit varmaan käy kuumana?

On, molemmat lämpenee, sanotaanko että riittävästi, toki ihan riippuen virrasta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 252
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #52 : 09.06.2024, 19:26:43 »
Itselläni on todella harvoin tilanteita joissa tulen kotiin tyhjällä akulla ja ihan hetikohta pitäisi taas lähteä ajoon joka kaipaa täyttä akkua.

Tällaiset tilanteet on minulla 99,9% muualla kuin kotona. Se mitä tuossa eniten kaipaan on se että se osaisi ottaa 22kw laturista sen 22 kw sisään, jotta puolen tunnin kauppareissulla saisi akun täyteen. On tuo 7,4 parempi kuin useimmissa hybrideissä mutta aika kosmetiikkaa silläkin se asiointilataus on.

Minusta virhe on ajatella että akku pitäisi saada täyteen, ei mulla ainakaan ole asioinnin aikana tavoitteena ladata akkua täyteen, vaan sen verran että pääsee vähän pidemmälle sähköllä tai vaikka pitää auton sisätilat lämpimänä tai viileänä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #53 : 10.06.2024, 20:42:48 »
Minulla on tarve saada akku mahdollisimman täyteen asiointilatauksessa melkein joka päivä. Esim viime kuussa latasin pelkästään virran sovelluksella 245 kwh. Siihen sitten kotilataukset ja muut sovellukset päälle. Valitettavan usein akkua ei kuitenkaan saa täyteen ton liian hitaan latauksen takia kun tyhjästä täyteen se edellyttää minimissään 1,5h stoppia. Siksi joutuu ajelemaan bensalla matkoja jotka nopeammalla laturilla olisivat ajettavissa kokonaan sähköllä.

Sitten taas kun tulen kotiin niin hyvin harvoin pitää taas lähteä niin nopeasti ettei sukolla saisi akkua täyteen.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 252
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #54 : 11.06.2024, 07:11:15 »
No se selittää, tarpeet on niin erilaisia. Toi 7,4 kW laturi on kyllä hyvä mutta mielummin ottaisin sen 11 kW 3 vaiheisen. Itsellä asiointilatauksia tuli viime kuussa yhteensä vajaa 60 kWh ja taas kotona meni 250 kWh
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #55 : 11.06.2024, 12:10:39 »
Toi 7,4 kW laturi on kyllä hyvä mutta mielummin ottaisin sen 11 kW 3 vaiheisen.

Samalla hinnalla saa 22 kW 3-vaiheisen, jolla saa sitten molemmat sekä myös sen 22 kW. Tietysti vaatii riittävät sulakkeet, pääsulakkeet ja kaapeloinnin. Mulla onneksi 63 A pääsulakkeet ja maalämpö, joten ei tarvitse miettiä sulakkeita. Ostin siis 22 kW laturin, vaikka auto tukee vain 7 kW 1v latausta. Tosin toistaiseksi vielä 10 A sulakkeen takana, kun en ole ehtinyt uutta kaapelia vetämään.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #56 : 11.06.2024, 19:58:17 »
Tollasissa sulakkeissa alkaa jo perusmaksu nousta aika kovaksi. Mun verkon alueella esim 3x63 kuukausimaksu on 70e yleissähköllä ja 100e yösähköllä vs. 3x25 joka on 17e yleis ja 25e yösähkö. Siinä pitää olla käyttöä aika pirusti että tuo kannattaa lataamisesta maksaa lisänä sähkö ja siirtohintoihin.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 252
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #57 : 11.06.2024, 22:02:23 »
Joo, mulla ei ole kuin 3x35A pääpaukut, naapurin kanssa jaetaan tuleva kaapeli jossa on 3x63A paukut tolpassa. Täällä meillä liittymän perusmaksu on sama 63 A saakka, yleissähköllä 6,15 €/kk ja yösähköllä 13,55 €/kk, vielä kun kulutuspohjainen maksu on yleissähköllä vähän reilu 3 c/kwh, yöllä alle 1,6 c/ kwh ja päivällä 3 c/kwh.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #58 : 11.06.2024, 23:19:17 »
Joo ei ole meillä perusmaksussa eroa 25-63 A välillä. Kai uudesta liittymästä tai muutoksesta menisi suurempi aloituskulu.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 039
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #59 : 12.06.2024, 08:04:05 »
Tollasissa sulakkeissa alkaa jo perusmaksu nousta aika kovaksi. Mun verkon alueella esim 3x63 kuukausimaksu on 70e yleissähköllä ja 100e yösähköllä vs. 3x25 joka on 17e yleis ja 25e yösähkö. Siinä pitää olla käyttöä aika pirusti että tuo kannattaa lataamisesta maksaa lisänä sähkö ja siirtohintoihin.

Helen Sähköverkoilla liittymismaksu on paksummalla sulakkeella hiukan kalliimpi, mutta kk-maksu on 3x63A saakka ihan tasan sama. Näin ollen ei meilläkään tyydytty siihen 3x25A "standardiin" vaan otettiin 3x35A niin että on edes jonkin verran kasvuvaraa.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08