Mutta mitäs vakkarilla ajaminen vaikuttaa kulutukseen / rangeen? Jos pitkä alamäki, niin antaako vakkarin pitää nopeus asetussa ( vaikka 60 km/h ), vai ottaa vakkari pois alamäen ajaksi ja antaa nopeuden nousta yli 80 km/h ja näin rullata pidemmälle kuluttamatta sähköä? Toki vakkari päällä pitämällä nopeus 60 km/h auto lataa akkua kun se jarruttaa menoa, mutta onko se yksi hyttysen kusi valtameressä?
Jostain luin että jarrutusenergian talteenoton hyötysuhde on luokkaa 60-70%, tuosta päättelin itse että käytännössä kannattaa mielummin antaa nopeuden vähän karata ja käyttää kaikki liike-energia seuraavassa ylämäessä, ainakin tässä omissa ajoissa ei kamalasti ole tasaista tietä, korkeuserot on kymmeniä metrejä.
Polttomoottori käyttöisen kohdalla ero kulutuksessa erilaisilla ajotavoilla voi olla vaikka vain 5-10%, johtuen siitä ettei hyötysuhde ole kummoinen muutenkaan. Sähkökulkuneuvot ovat paljon armottomampia, pienet virheet näkyy 10-20 % erona, isommista puhumattakaan. Samat taloudellisen ajon opit tuossa silti toimii, ei se ole rakettitiedettä, kulutusmittarista ihmettelemään miten se kulutus pysyy aisoissa, perusasiat kuntoon: ennakointi, etäisyys edellä ajavaan, turhat voimakkaat kiihdytykset ja jarrutukset pois.
Mulla näyttää nyt range 60 km, auton keskinäytön mukaan kulutus jossain 15 kWh/100 nurkilla, laskennallinen rangen perusteella 18 kWh/100. Valoista toisiin ajelua, nopeudet 30, 40, 50 ja 60 km/h, katse kauas, ennakointia hyvällä välillä edellä ajavaan.