Tänä talvena on vähän päässyt maistamaan kunnon pakkasia, lopulta homma on toiminut ainakin omasta mielestäni paljon paremmin mitä olisi voinut kuvitella, varsinkin jonkun TMn artikkelin perusteella.
Faktat, auto seisoo pihalla taivasalla, käytössä on myös perinteinen lohkolämmitin sekä 3,6 kW laturi. Kun pakkasta on tarpeeksi, ei auto edes yritä liikkua sähköllä, vaan käyttää polttomoottoria, mikä tekee sen että moottori lämpenee varsin nopeasti. Polttomoottori myös pysyy käynnissä jatkuvasti vaikka korkeajännite akku olisi lämmennyt jo tarpeeksi sähköllä liikkumiseen. Kylmä akku ei tosiaan ota latausta kovin raivoisasti vastaan, auton laturi rajoittaa tehoa jopa niin alas kuin 2 kW, vasta kun akku on lämmennyt alkaa lataus teho nousta. Automaattisia toiminpiteitä ei edelleen ole ilmennyt vielä kertaakaan.
Kulutus, kuukausi kohtainen keskikulutus nousi kylmän jakson alettua, Elokuu 1245 km 0,0 l/100, syyskuu 1163 km 0,4 l/100, lokakuu 1133 km 0,2 l/100, marraskuussa 1583 km 1,9 l/100, joulukuu 1735 km 3,0 l/100, tammikuu 1227 km 2,4 l/100. Keskimäärin 1348 km 1,5 l/100. Joulukuussa oli pidempiä yksittäisiä matkoja, eli perinteistä matka-ajoa. Autolla on kohta ajettu 30 tkm, 10 tkm bensiinin keskikulutukset ovat liikkuneen 1,0-1,5 l/100 ajotietokoneen mukaan.
Olen kyllä lukenut että näillä pösönkin hybrideillä polttoainetta saisi kulumaan yli 6 l/100 jollain 10-30 tkm matkalla keskiarvona, minusta se kertoo muutamasta asiasta, on ostettu väärä auton vääränlaiseen tarkoitukseen, ajoprofiili on sellainen että käytännössä pitäisi olla joko täyssähkö tai polttomoottori, sekä kuljettajasta, saman auton saa kaksi eri kuljettajaa viemään varsin erilaisia lukemia.