Kirjoittaja Aihe: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka  (Luettu 2242 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #15 : 14.02.2024, 19:50:40 »
Niin tiedän että käynnistyy niinkuin sillä mieli silloin on mutta kun se ei palaa sille sähkölle enää sammuttamatta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 252
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #16 : 14.02.2024, 20:48:08 »
Kytkimestä kääntämällä vai että polttomoottori ei sammu vaan jää tyhjäkäynnille?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #17 : 14.02.2024, 21:32:50 »
Siis kun käynnistyy polttomoottorille niin sillä pysyy kunnes auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Sitten toimii sähköajo taas. Ja ei, ei riipu siitä että ajettu bensalla liian vähän koska se ei käytä sitä sähköajoa vaikka ajaisi 100 km motaria jos on bensalle käynnistynyt.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 887
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #18 : 15.02.2024, 07:07:04 »
Siis kun käynnistyy polttomoottorille niin sillä pysyy kunnes auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Sitten toimii sähköajo taas. Ja ei, ei riipu siitä että ajettu bensalla liian vähän koska se ei käytä sitä sähköajoa vaikka ajaisi 100 km motaria jos on bensalle käynnistynyt.

Etsiskelin toimintakaaviota netistä, jos jokin logiikka olisi olemassa. Löytyi vain tuplanollapözöjen Focali ;)
https://www.focal.com/sites/www.focal.fr/files/shared/catalog/document/peugeot_3008_5008-user_manual.pdf

Jokin bugi tuossa on, mutta ajomoodikytkimen logikkaa voisi avata. Aihehan on moottorin toimintahäiriö.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 252
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #19 : 15.02.2024, 07:28:52 »
Joo, pitää jakaa aihetta, mutta, ongelma tässä on että yleisellä tasolla tässä on aivan liian vähän dataa, pitäisi tietää ulkolämpötila, lähtöpaikan lämpötila, akun varaustila, mahdolliset ilmoitukset auton mittaristossa jne.

Noin jos tämä käytös on alkanut pakkasten myötä ja auto on ulkosäilytyksessä niin tietyillä parametreillä se nyt vaan toimii noin uusilla softilla. Mutta tuossa on myös olla muitakin seikkoja, omat epäilykset pikkuakun tilaan herää aika nopeasti, näitähän on täällä ollu. Takakontissa on 12Av / 200 A akku, pelkästään liitosten ollessa löysällä alkaa auto käyttäytä kummallisesti.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 252
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #20 : 15.02.2024, 08:26:55 »
Jaettu akun vikaantumiskeskustelusta erilleen siihen liittymätön keskustelu ja yhdisdistetty olemassa olleeseen aiheeseen Hybrid mallien toiminta logiikasta ja polttoaineen kulutuksesta. Aihe teknisellä alueella koska tässä olisi suotavaa pitää keskustelu faktoihin ja omaan kokemukseen perustuvana. Elisi olisi hyvä ilmoittaa jokaisen viestin alussa mikä auto toimii kyseisellä tavalla, ja koska kyseessä on laite jossa parametrejä on melkoinen määrä niin myös mahdollisimman tarkasti kaikki olosuhteet missä havaittu toiminta on ilmennyt.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #21 : 17.02.2024, 08:10:43 »
No kun se ei vaan toiminut noin ennen akun vaihtoa. Kyse siis ei ole siitä mihin tilaan se milloinkin käynnistyy vaan siitä että silloin kun se käynnistyy suoraan bensakoneelle niin se ei palaudu siitä sähköajoon ollenkaan ellei autoa sammuta ja käynnistä uudelleen.

Jos sähköajon koittaa kytkeä siitä kiikkunapista se sanoo ettei ole mahdollista koska "ulkoiset olosuhteet". Kummasti ne ulkoiset olosuhteet vaan katoavat kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Testasin nimittäin tätä. Ajoin koneen taatusti lämpimäksi ja kuivaksi, eli n. 40 km motaria, lämpötila -6 C. Pysähdyin huoltsikalle ja koitin laittaa kiikkunapista sähkölle: ei onnistu koska ulkoiset olosuhteet. Sammutin ja käynnistin heti uudelleen niin kas, sähköllä mennään ja mentiin koko loppumatka. Kiikkutestin ja käynnistyksen välissä oli n. 3 sek, eli taatusti mitään merkittävää ei koneessa tapahtunut muuta kuin se uudelleenkäynnistys.

Alan epäilemään että ne asensi tuonne Windows 95:n akunvaihdossa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 252
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #22 : 17.02.2024, 10:28:18 »
Mikä auto? Noin yleisesti auton toiminta on muuttunut uudella softalla aika paljon vanhaan 2022 softaan verrattuna, käsittääkseni vielä enemmän 2020 ja 2021 mallien kohdalla.

Oma kokemus on se että uudempi softa käyttää polttomoottoria paljon pidempään kuin vanha, mikä ei välttämättä ole lainkaan huono asia. Kovemmilla pakkasilla käyttää ei ensin anna ajaa lainkaan sähköllä, jossain kohtaa hitaammissa nopeuksissa siirtyy liikkumaan sähköllä mutta pitää polttomoottorin käynnissä taustalla, kunnes sitten jossain kohtaa antaa polttomoottorin sammuakin.

Mulla 3008 hybrid on aina toiminut niin että käynnistäessä voi lohkolämmittimen käytöstä johtuen käynnistyä electric tilaan, mutta jos erehdyt käyttämään hybrid tilassa ei päästä takaisin enää. Edelleen sähköllä voi lohkolämmittimellä käyttäessä ajaa sähköllä ainakin -10 oC pakkasella. Perustuu käsittääkseni siihen että auton tietokone tulkitsee polttomoottorin olevan tarpeeksi lämmin valmiiksi eikä ole tarvetta käynnistää sitä lämpenemään. Sama logiikka toimii jos polttomoottori on ollut käynnissä aikisemmin ja auton käynnistää uudelleen.

En tiedä miten tuon eri ihmiset kokee, mutta kyllä mun mielestä on aika hölmöä käynnistää polttomoottoria eikä käyttää sitä lämpimäksi asti.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 887
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #23 : 17.02.2024, 15:31:36 »
Kauppalehdessä oli vertailu MB E ja EQE välillä. Ajoivat 461 km, ja molempien polttoainekulut olivat 52 euroa. Hybridin ja täyssähkön eroavaisuutta ei ollut, tosin pikalataussähkö maksoi 50 cnt/kWh.

E kulutti 3.7 l/100 km, keskinopeus 82 km/h ja 11,7 kWh/100 km
EQE kulutti 26,5 kWh/100 km ja keskinopeus oli 75 km/h.

Vertailuna 407 V6, joka matka-ajossa kuluttaa 8,8 l/100 x 4,6 x1,85, olisi ollut kokonaiskustannus.
Tuosta voi laskea säästöt 1000 km ja 10000 km, mikä on noin vuosittainen ajomäärä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #24 : 17.02.2024, 23:06:30 »
Mikä auto? Noin yleisesti auton toiminta on muuttunut uudella softalla aika paljon vanhaan 2022 softaan verrattuna, käsittääkseni vielä enemmän 2020 ja 2021 mallien kohdalla.

Oma kokemus on se että uudempi softa käyttää polttomoottoria paljon pidempään kuin vanha, mikä ei välttämättä ole lainkaan huono asia. Kovemmilla pakkasilla käyttää ei ensin anna ajaa lainkaan sähköllä, jossain kohtaa hitaammissa nopeuksissa siirtyy liikkumaan sähköllä mutta pitää polttomoottorin käynnissä taustalla, kunnes sitten jossain kohtaa antaa polttomoottorin sammuakin.

Mulla 3008 hybrid on aina toiminut niin että käynnistäessä voi lohkolämmittimen käytöstä johtuen käynnistyä electric tilaan, mutta jos erehdyt käyttämään hybrid tilassa ei päästä takaisin enää. Edelleen sähköllä voi lohkolämmittimellä käyttäessä ajaa sähköllä ainakin -10 oC pakkasella. Perustuu käsittääkseni siihen että auton tietokone tulkitsee polttomoottorin olevan tarpeeksi lämmin valmiiksi eikä ole tarvetta käynnistää sitä lämpenemään. Sama logiikka toimii jos polttomoottori on ollut käynnissä aikisemmin ja auton käynnistää uudelleen.

En tiedä miten tuon eri ihmiset kokee, mutta kyllä mun mielestä on aika hölmöä käynnistää polttomoottoria eikä käyttää sitä lämpimäksi asti.
En nyt tiedä mikä tässä on niin vaikeaa. Se ei siis vaihda sähkölle ikinä jos käynnistyy polttikselle. Kyse ei ole matkasta, ajasta tai tähtien asennosta. Ei vaan vaihdu. Koskaan.

Ja sitten kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen: sähköajo toimii.

Auto on 508 hybrid 2020

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 252
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #25 : 18.02.2024, 08:36:41 »
En nyt tiedä mikä tässä on niin vaikeaa.

Kai se on se kun ei ole kristallipalloa, en vaan oikeasti ymmärrä miten autosi pitäisi toimia, kuun tai tähtien asento ei käsittääkseni ole pösönkään suunnittelijan parametreissä, moni muu asia on. Aika paljon helpottaisi muita jos kerrottaisiin millaisessa tilanteissa asiat tapahtuu. Jos sitten auto ei toimi missään tilanteessa niin kyllä siinä melkein kannattaa viedä auto mielummin pajalle takaisin, varsinkin jos sieltä tullessa ei enää toimi.

Jos käynnistyy hybrid tilassa niin onko ulkolämpötila mikä? Auto kun ei käynnisty hybrid tilaan ellei jokin tai jotkut parametreistä osoita siihen suuntaan. Käytit aikaisemmin esimerkkiä -6 oC, ei toi munkaan auto anna käynnistää electric tilassa jos ei ole käytetty lohkolämmitintä, jos siinä lämpötilassa laitan hybrid tilaan niin ei sitä saa mitenkään muuten electric tilaan kuin käyttämällä moottorin tarpeeksi lämpimäksi ja sammuttamalla auton. Noin mun mielestä toi toimii ihan niin kuin pitääkin jos tuo on se ongelma.

Vai onko kyse siitä että moottori ei sammu hybrid tilassa lainkaan, siinä tapauksessa ainakin itse palauttaisin auton pajalle tutkittavaksi. Kyllä sieltä siinä tapauksessa joku vika löytyy, ennemmin tai myöhemmin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 656
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #26 : 18.02.2024, 08:47:46 »
Vai onko kyse siitä että moottori ei sammu hybrid tilassa lainkaan, siinä tapauksessa ainakin itse palauttaisin auton pajalle tutkittavaksi. Kyllä sieltä siinä tapauksessa joku vika löytyy, ennemmin tai myöhemmin.
Tämä vika on kerrottu jo moneen kertaan. Minuakin kiinostaisi tuon vian laatu, koska se vaikuttaisi aika ratkaisevasti auton valintaan. Vastaus pitää kaivaa merkkikorjaamosta. Mielummin vielä mustaa valkoisella.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 252
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #27 : 18.02.2024, 09:07:12 »
Tämä vika on kerrottu jo moneen kertaan. Minuakin kiinostaisi tuon vian laatu, koska se vaikuttaisi aika ratkaisevasti auton valintaan. Vastaus pitää kaivaa merkkikorjaamosta. Mielummin vielä mustaa valkoisella.

Mun mielestä tossa unohtuu se että olosuhteet jätetään kertomatta, ei sen polttomoottorin kuulu edes sammua kaikissa olosuhteissa. Eikä autoa kuulu voida pakottaa sähköajotilaan jos se käynnistyy polttomoottorilla johtuen ulkoisista olosuhteista, se ei ole mikään vika.

Siitä olen samaa mieltä että kyllä se auto kannattaa palauttaa pajalle tutkittavaksi jos se ei oikein toimi. Oma veikkaus on että autosta vois hyvinkin löytyä vika, mutta se tuskin liittyy mitenkään korkeajänniteakkuun, vaikka ehkä kuitenkin akkuun.

Jospa avaan tätä sen verran että näitä hybridejä, eri merkkisiä ilmestyy pajalle öljyn vaihtoon, ulos tuleva öljy näyttää maitokahvilta. Ainoa keino välttää tuo on käyttää kone riittävän lämpimäksi riittävän usein. Pösön logiikka on merkittävästi parempi kuin joidenkin muiden merkkien tuon suhteen, auto jopa pakottaa ajamaan moottoria kuumaksi jos sitä ei noin muuten tapahdu riittävän usein.

Toinen juttu on se että ainakin pösössä korkeajännite akkua pyritään suojaamaan kovemmilla pakkasilla tai erityisen lämpimällä kelillä, ei varmaan liity tuohon vikaan mitenkään. Suojaus on välttämätöntä kyseisen akun käyttölämpötilojen ulkopuolella, ei anna ladata ajastetusti, lataa hitaasti jne.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2024, 09:14:00 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #28 : 18.02.2024, 10:44:29 »
Olosuhteilla ei ole merkitystä koska se ei palaudu sähköajolle ikinä kun se on käynnistynyt polttikselle. Lämpötila, kosteus, kuun asento eikä mikään muukaan muuta tätä. Kyse ei ole siitä milloin ja missä olosuhteissa se käynnistyy polttikselle vaan siitä että kun näin tapahtuu, syystä riippumatta, se ei palaudu siitä sähköajolle ellei autoa sammuta. Ja näin se ei ennen tehnyt. Se palautui sähköajoon aina aikaisemmin, aika riippui lähinnä siitä kuinka kylmä oli mutta sähkölle vaihtoi kovillakin pakkasilla kun kone lämpeni. Ja nytkin sähköllä pystyy kyllä ajamaan vaikka 15 asteen pakkasella mutta se vaatiin auton sammuttamisen ja käynnistämisen uudelleen.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 887
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Hybrid autojen polttoaineen kulutus ja toiminta logiikka
« Vastaus #29 : 18.02.2024, 17:39:07 »
Ompas kiero 508!
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -