Kirjoittaja Aihe: 308 - ABS braking system faulty- pyöränlaakerin vaihdon jälkeen  (Luettu 1100 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Larry

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Tervehdys,

308 kävi korjaamolla etupyörän laakerin vaihdossa, laakeri Motonetin alkuperäislaakeria vastaava.
Jurina hävisi mutta ABS braking system faulty- virheilmoitus tuli tilalle.

Sadan metrin ajon jälkeen takaisin korjaamolle -> kaikki kunnossa heidän mielestään, tarkastivat vikakoodit ja siellä ei ollut mitään ABS/ESR virheitä.
Ennen korjaamoa ei ole ollut mitään Abs-vikailmoitusta koskaan.

Googlailun jälkeen aloin epäillä että laakerin lukitusrengas laitettu väärään kohtaan tai abs-anturi ottanut osumaa asennuksen aikana.

Uusi abs-anturi hankittu ja äsken auto ylös tunkilla.

Lukitusrengas oli abs-anturin edessä -> pyörän napa irti ja lukitusrengas parempaan paikkaan, pois abs-anturin edestä. Romut kasaan samalla myös uusi abs-anturi paikoilleen. Ei helpotusta, edelleen sama vikailmoitus.

Laakerin asennuksessa korjaamo on saanut aikaseksi selviä jälkiä abs-magneetti tms. renkulaan.
Voiko vikakoodi johtua niistä? Alla kuvia ongelmasta.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 285
No ompas ammattitaitoisesti asennettu  :o. On sentään oikeinpäin laitettu mutta magneettikehässä varsinkin tuo vasemanpuoleinen vaurio näyttää "pahalle". Varmaan jos testerillä tai skoopilla mittaisi näkisi tuleeko nopeussignaali oikein.

Minkä vikakoodin antaa? Tuleeko vika heti vai hetken ajon jälkeen?
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

ihmes

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Mulla vaihdettiin pyöränlaakeri kolmeen kertaan (ensin rikkinäisen laakerin takia) just ABS-herjojen takia (tosin 308 vm 2009). Testerillä kun katsoin, vaihdetun laakerin pyörä näytti pienempää nopeuslukemaa kuin muut. Sitäkin testattiin välillä myös uudella anturilla, ei auttanut.

Eli huono osa tai asennusvirhe, pajalle reklamoimaan mun mielestä. Maksoin ekan asennuksen, mutta pajan piikkiin meni muu sähellys.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2023, 19:01:58 kirjoittanut ihmes »

Larry

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Vikakoodi tulee melkein heti käynnistyksen jälkeen ja auto ei ole liikkunut lainkaan.
Ilmoitus tulee auton näyttöön, korjaamon testeri ei näytä mitään vikaa.

Tämäkin auto on vm, 2008, lipsahti viesti vahingossa väärälle osioille. Yp siirtänee oikealle paikalle.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 437
Aika huolimaton työ on asennuksessa tehty. Vaatisin uusinnan jos magneettikehä on noin tärvätty. Tosin aika hurjassa kunnossa se vielä pelaa ihan lopussa olevassa laakerissakin.

Onhan lukkorengas muualtakin kunnolla pohajassa? Mitä muistan muutaman noita laittaneena niin ei mielestäni sokka ole ollut mistään kohtaa magneetin päällä. Voi olla toiminnan kannalta merkityksetön, mutta voisko häiriä? Näyttäis vaan kuvan perusteella, että ei oo kuvassa oikella reunalla oleva pää juurikaan urassa ja alhalla kehän päällä.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Millä testerillä vikakoodit katsottiin? Kovin kummallista olisi, jos tulee ilmoitus ilman vikakoodia. ABS-vikakoodit vaativat yleensä merkkikohtaisen tai ainakin paremman pään testerin.

Jos vika tuli auto paikallaan, on kyse anturi- tai kaapeliviasta. Vika liikkeessä viittaa vikaan magneettiraidassa. Se on hyvin herkkä. Itse rikoin yhden magneettiraidan, kun irrotin ruosteesta juuttunut ABS anturia. Magneettiraitaan tuli juuri ja juuri näkyvä jälki poranterästä, mutta heti auton liikkuessa tuli vikailmoitus koherenssivirheestä.

Ehkä kerran tullut vikailmoitus ei häviä kuin vikakoodi poistamalla?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Larry

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Korjaamon lukulaite näytti samanlaiselta kuin ICarsoft CR MAX.

Laitoin juuri tilaukseen laakerin irroitus työkalusarjan, täytyy kokeilla uuden laakerin kanssa.
Asiakkuus työn tehneen korjaamon kanssa on ohi minun osaltani. Ei vaan jaksa vängätä.

Ja tosiaakin lukulaite ei näyttänyt mitään vikakoodia, ABS braking system faulty näkyy kojetaulun näytössä ja mittaristossa ABS ja ESR valot palavat myös.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2023, 10:49:07 kirjoittanut Larry »

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 059
Jos laakerin ulosvetosarja on kallis, saattaa samalla hinnalla saada korjaamoprässin, siis jos sellaiselle löytyy tilaa.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 285
Vaatisiko vain ajamisen ehjällä kehällä että häiriö kuittaantuisi pois? Esimerkki sitikkafoorumilla http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=31855
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Kyllä ne ABS-vikailmoitukset kuittautuvat pois vian poistuttua, mutta lokiin jää vikakoodi.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Larry

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Laakerin asennus/ulosvetosarja maksoi n.80€ ja saapui eilen.
Tänään hain Motonetista uuden laakerin ja auto työn alle.

Kyllä oli piukassa 2 viikkoa sitten asennettu laakeri, ei olisi tullut yhtään mitään jos olisin koittanut irroittaa laakeria kun napa yms. kiinni autossa.
Loppu hyvin, kaikki hyvin. ABS-valo poistui. Otin vielä yhteyttä korjaamoon ja lupasivat palauttaa työn hinnan + 40€ väärin asennetusta laakerista.

Tässä kuvia.

kurkimies

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 306
Ettei vaan korjaamolta ole unohtanut asennusrasvan laitto laakerin ulkokehälle? Käytin edellistä autos kuljettajan puolen etupyörän laakerin vaihdossa ja silloin laitettiin rasvaa